Tuesday, July 7, 2015

Miten suunnittelin Piilotetun aarteen logon

Piilotettu aarre täyttää syksyllä jo viisi vuotta, mutta vasta nyt oli "pakko tehdä" sille logo, sillä osallistun syksyllä Somedigi-tapahtumaan ja Brändienkelit pyysivät sivulle logoani.

Yrittäjyys on siitä kivaa, että siinä pääsee kokeilemaan kaikenlaista, tein aikanaan esimerkiksi itse kotisivut yritykselleni. Sittemmin sivu on päivitettiin vähän parempaan kuosiin Trimedian ja RedanRedanin avulla. Joten loogista jatkoa tälle on kai se, että kun tarvittiin logo, tein senkin itse, käyttäen toki hyväkseni yritykseni vanhaa ilmettä - tunnistettavuus piti säilyttää.

Logoa suunnittellessani kahlasin esimerkiksi Creative Bloqin artikkeleita, mm. 65 vinkkiä logon suunnitteluun ja yleisimmät virheet logonsuunnittelussa  - ja menin vähän pyörälle päästäni. Aika paljon asioita pitää ottaa huomioon! En siis yhtään ihmettele, miksi yrittäjille suositellaan ammattilaisten käyttöä logosuunnittelussa.

Tehtyäni noin 50 versiota (kaikki ovat tallessa, kuten CB neuvoi), päädyin oheiseen logoon. Tai oikeastaan päädyimme, sillä esittelin versiot perheelleni ja he kertoivat niistä ajatuksiaan. Onnekseni he olivat samaa mieltä siitä, mikä versioista oli paras. Koska luotan heidän makuunsa, pääsin itse vähällä. :)

Fontti on nettisivuiltani ja muusta viestinnästäni tuttu SF Cartoonist Hand (ei, se ei ole Comic Sans, vaikka moni niin on luullutkin). Sarjakuvafontteja pilkataan palstalla jos toisella, mutta jos yritykseni ilme perustuu sarjakuvamaisiin hahmoihin ja kuviin ja on muutenkin asenteeltaan leikkisä, miksen voisi käyttää myös sarjakuvafonttia? Aiemmin nimi oli kuitenkin kirjoitettu versaalilla "PIILOTETTU AARRE", mutta nyt vaihdoin normaaliin kirjoitustapaan "Piilotettu aarre". Monesti yritystäni on kutsuttu Piilotetuksi Aarteeksi, mutta ei, aarre on aarre ja se tulee nyt entistä paremmin esille. Harkitsin CB:n vinkistä myös fontin tuunausta (esimerkiksi P-kirjaimen sakaroiden poistoa, u-kirjaimen jalan poistoa), mutta päätin sitten pysytellä erossa fonttisuunnittelusta.

Piilotettu ja aarre ovat sanoina vähän eri paria, siis pituudeltaan. Vaakaversiossa asia ei haittaa:
mutta neliömäisessä (jota varmaan useammin jatkossa käytän), sanojen sijoittelua piti miettiä enemmän.

Tasapainoa logoon hain kuviolla. CB neuvoi välttämään kliseitä ja jos googlaatte Hidden treasure -termillä, niin mitäpä muuta löydätte kuin kasan aarrearkkuja? Piti siis olla jotain muuta. Mietin rahasäkkejä, timantteja - jopa pääkalloa!

Kruunu puhutteli minua koska:

  • se on kuviona yksinkertainen ja tunnistettava ja sitä on tarvittaessa helppo tuotteistaa vaikka tarroiksi
  • siinä on kolme sakaraa, kuten Piilotetun aarteen tuotevalikoimassakin: koulutukset, konsultointi ja sisällöntuontanto
  • siinä on paljon valkoista pintaa, eli sen voi joskus värittää tai täyttää tekstillä tai kuvalla
  • kruunu antaa minulle mahdollisuuden kertoa vitsikkäitä tarinoita 

Muutamia vinkkejä logon suunnitteluun:

  • älä varasta muilta, älä nappaa fonttia Coca-Colalta tai simpukkaa Shelliltä, äläkä käytä valmiita kuvia (unohda clip art ja Googlen kuvahaku) logosi osina
  • mieti kuinka paljon tilaa logon ympärille tarvitaan
  • joskus logossa voi olla ns. negatiivista tilaa, jossa on piiloviesti. Oletko huomannut valkoisen nuolen FedExin logossa? 
  • pyri yksinkertaisuuteen, älä kikkaile liikaa älä tavoittele liian trendikästä logoa, se vanhenee äkkiä
  • käytä vain 1-2 fonttia
  • testaa miten fontti toimii negatiivina, siis mustalla pohjalla. 
  • mieti logon värit, mitä ne viestivät? Älä käytä liikaa värejä
  • käytä luotettavia tuomareita, jotka uskaltavat kertoa rehellisen mielipiteensä
Oletko sinä suunnitellut itse yrityksesi logon? Kerro!


PS. Facebook on uudistanut logoaan, lue siitä lisää.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...