Thursday, April 2, 2015

Eeddspeaks ja vloggariyhteistyö

Somen avaimet -kouluttaja ja Suomen tilatuin vloggaaja Eetu Eeddspeaks Pesonen on blogivieraani tänään Somen avaimet -sarjassa. Tsekkasin juuri Eetun tuoreet luvut: hänellä on YouTubessa 171 000 tilaajaa ja hänen videoitaan on katsottu lähes 12,5 miljoonaa kertaa. Huimaa!

Hei Eetu! Aloimme suunnitella ensimmäistä YouTube-koulutustamme vuosi sitten. Mikä on muuttunut SuomiTubessa eniten viimeisen vuoden aikana?

Suomalainen Youtube -yhteisö on tiivistynyt vuoden aikana paljon. Parin vuoden takaisen tuberyntäyksen jälkeen on tasaisesti tippunut kyydistä sisällöntuottajia joilla kiinnostus ei ole pysynyt yllä. Kaupalliset yhteistyöt ovat myös lisääntyneet ja tubetus on nyt pikkuhiljaa huomioitu jo valtamediassakin.

Sinä ja muut vlogistarat olette tehneet videoita yhteistyössä erilaisten nähtyvyyksien kanssa. Kertoisitko niistä? Millaista palautetta olette näistä videoista saaneet faneiltanne?

Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta nähtävyyksien kanssa, ainakaan oman kanavani puitteissa. Töiden puolesta olemme päässeet muutamiin paikkoihin kuvailemaan joista teemme vaihtokauppana sitten videon, joka tuo heille näkyvyyttä. Kuten Helsingissä sijaitseva InsideOut -huone joka on mielenkiintoinen peli jossa on tarkoitus ratkoa vihjeitä ja niiden kautta pulmatilanteita ulos päästäksesi.

Kaupalliset yhteistyöt eri toimijoiden kanssa särähtää usein katsojien korvissa aina jollain tavalla, se on niin uutta ja outoa. Moni silti ymmärtää, että kyseessä on yhteistyö joka usein mahdollistaa hauskaa ja erilaista sisältöä heidän seuraaman Youtubettajan kanavalle - tilanne on siis win-win kaikille. Yhteistyökumppanit ovat olleet tyytyväisiä, moni lähtee yhteistyöhön varauksella kun eivät osaa odottaa mitään, tulokset sitten yllättävät aina positiivisesti.

Toistaiseksi en ole Youtuben voimaa saanut hyödynnettyä matkajutuissa, VR tai Onnibus tms. eivät ole koskaan vastanneet yhteydenottoihini - joka on sääli. En ole vielä yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö joka toisi heidän brändilleen lisäarvoa. 

No siitä olen eri mieltä, merkittävähän sinä tosiaan olet! Cloettan +Terhi Halsvaha kertoi CMADFI:n jatkoilla, miten hän oli esitellyt Tupla-projektia ja sinua. "Hei, te varmaan muistatte Suosikin, Kultaturbonumerot ja sellaiset? Sen levikki oli parhaimmillaan 150 000. No, tää Eetu on vähän niinkuin tämän päivän Suosikki." Erittäin hyvä vertaus!

Kun itse suunnittelet matkoja, miten hyödynnät YouTubea?  Mikä on oma suosikkisi matkailuaiheisista videoista tai aiheelle omistetuista kanavista?

Matkustaminen on aina mukavaa ja on kiehtova nähdä paikkoja jonne ei itse esimerkiksi pääse tai joskus haluaisi käydä. Youtubessa homma on sisällöntuottajan käsissä ja sellainen sisältö on hyvin erilaista kuin esimerkiksi Televisiossa nähty. Pidän siitä, se tuo syvyyttä ja erilaista näkökulmaa matkustamiseen. 

Mitään tiettyä kanavaa en seuraa, mutta monien Youtubereiden kanaville tulee matkapäiväkirjaa kun he lomille ovat matkustaneet - niitä olen katsonut aina hanakasti.

Tuben avaimia on jaettu jo kolme kertaa. Mitä sinä itse olet niistä saanut?

Olen saanut uusia yhteyksiä eri toimijoihin joiden kanssa olenkin töitä jälkeen päin tehnyt. Olen ymmärtänyt kuinka uutta kaikki tämä jonka parissa työskentelen onkaan muille, on etuoikeus saada kertoa omasta harrastuksestaan ja tulevaisuuden suunnitelmista muille.

Niin, kun on viettänyt intensiiviset kolme viikkoa meidän kanssa, on aika helppoa jatkaa yhteistyötä. :) Millaisen vinkin annat matkailuyrittäjälle tai -tiedottajalle, joka vielä harkitsee YouTuben käyttöönottoa? -

Suosittelen matkailuyrittäjälle yhteyksien luomista Youtubettajiin. Monille ihan ilmainenkin matka jonnekin, tai vain yksi hotelliyö on jo uskomaton etu josta he nauttivat varmasti. Suurin osa Youtubessa ei vielä hahmota heidän kanaviensa voimaa ja mahdollisuuksia, siksi me olemmekin (minä, Kaitsu ja Toni) olemmekin aiheesta luennoimassa jotta brändit olisivat hieman myös vastassa. Kannattaa siis toteuttaa yhteistyötä, se on halpaa näkyvyyttä teille ja ihmiset arvostavat aitoja kokemuksia sekä mielipiteitä. Muistakaa siis antaa sisällöntuottajalle myös vapautta arvioida tarjoamaanne palvelua.

Kiitos haastattelusta Eetu, jutellaan lisää aiheesta Satulinnassa 8.5.

Somen avaimet: YouTube-koulutus 
Aihe: Matkailu ja tapahtumat YouTubessa 
Aika: 24.4.–15.5.2015 
Koulutuspäivä: 8.5.2015 
Hinta: 595 € + alv 
Sijainti: Satulinna, Hirvensalmi 
Ilmoittaudu: Tästä

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...