Thursday, March 3, 2011

Facebook ja paikat

Koulutin siis eilen toistamiseen uutta Organisaatio @ Facebook -settiäni. Kolmen tunnin koulutuksessa näkökulma on puhtaasti organisaation feisbuukkailussa ja käsittelimme mm. seuraavia asioita:

-Facebookin asema sosiaalisessa mediassa
-Yleistä Facebookista (mm. käsitteet)
-Facebook-tutkimuksia ja –ohjeita
-Facebook-sivun muutokset ja uudet mahdollisuudet (tässä vaiheessa demoiltiin ja laitettiin yritysten sivut kuntoon, kävimme läpi asetukset ja statistiikat)
-Sivujen käytön mahdollisuuksia ja haasteita
-Facebook-säännöt

Puhuimme myös resurssoinnista. Paikalla oli ihmisiä 5 yrityksestä, joissa Facebookia ylläpiti 2-10 ihmistä. Eräs yrityksistä ei ollut vielä Facebookia avannut, sillä se ei ollut keksinyt mihin sitä käyttäisi, vaikka he muuten ovatkin sosiaalisessa mediassa hyvin mukana. Hyvä, niin sitä pitääkin, Facebook ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tarkoituksiin!

Juuri ennen koulutusta huomasin (Facebookista, mistäs muualta;), että Facebook oli lanseerannut Paikat-palvelun. Tämän huomasi myös yksi yrityksistä, joka vähän järkyttyneenä huomasi, että heidän toimipaikkansa oli jo laitettu palveluun. Mitä noille paikoille sitten pitäisi tehdä? Minun neuvoni oli, että ne kannattaa "vallata" eli ottaa organisaation nimiin, jotta saa käsiinsä itseä koskevat tiedot.

Koulutuksen jälkeen seikkailin ympäri Helsingin keskustaa ja kokeilin Places-toimintoakin HTC-puhelimellani. Tältä se näytti:

Kovin suosituksi palvelu ei ole ensimmäisen kahden vuorokauden aikana käynyt, sillä noin 185 Facebook-kaveristani(* vain 9 on sitä käyttänyt.

(* = 185 kaveria on aika vähän verrattuna hörhö-kavereihini, mutta olen yrittänyt pitää Facebookia yksityisenä paikkana, Twitterissä taas verkostoidun herkemmin, siellä minulla on noin 770 kontaktia.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...