Miten tämä oli mahdollista, kun tapahtuman markkinointiin ei käytetty euroakaan maksettua näkyvyyttä?
No tietysti tapahtumallamme on omat vannoutuneet faninsa, jotka tulevat sinne vuodesta toiseen. Heidät vetää paikalle hyvä ohjelma ja verkostot.
Poimin pari lainausta viime kerran palautteesta:
Kyllä tämä nyt alkaa olla vuotuinen perinne. Mukava paikka sparrailla tekemisiään ja ajatuksiaan.
Yleensä annista jää jotain käteen
Alan kehitys kiinnostaa ammatillisista syistä. [CMADFI on] Paras tapa saada yleiskäsityksen sitä, missä nyt mennään verkkoyhteisöjen kanssa.
Hyvää settiä ja porukkaa joka vuosi.
Kiinostavat aiheet. Hyvä kokemus edelliseltä vuodelta. Hyvä lokaatio tänä vuonna.
Tänä vuonna olemme kyllä mahdollisimman keskeisellä paikalla, Helsingin yliopiston Tiedekulmassa.
Mutta miten siis tavoittaa asiasta kiinnostuneet ilman rahaa?
- Kerron CMADFI-uutisia uutiskirjeessäni pitkin vuotta
- Kerron CMADFI-uutisia myös somessa. Meillä on Facebook-sivu, Twitter-tili, Instagram-tili, Telegram-lista... (katso linkit)
- sen lisäksi meillä on myös ryhmiä. LinkedInissä on reilun 500 henkilön Community Managers in Finland -ryhmä, Facebookissa Yhteisömanagerit-ryhmä, CMADFI-tapahtuman suunnitteluryhmä sekä viime kerralla CMADFI-risteilyllä olleiden ryhmä. Kerron CMADFI:sta myös monessa muussa Facebook-ryhmässä.
- ja tällä kertaa meillä oli myös kaksi eventtiä, LinkedInissä ja Facebookissa.
Se, tavoittaako viestini jonkun sometilin seuraajan tai jonkun ryhmän jäsenen on kuitenkin vähän arpapeliä. Algoritmi jyrää ja ihmiset vierailevat sometileillään satunnaisesti ja näkevät vain murto-osan sisällöistä. Monena vuonna olemme yrittäneet aktivoida osallistujat ja tapahtuman järjestäjät osallistumaan omalta osaltaan tapahtumamarkkinointiin. Teimme sen taas, mutta nyt meillä oli käytössä myös ihan uusi työkalu, suomalainen Innoduel (= yksi tapahtuman kahvituntisponsoreista). Innoduelia käytetään ennen CMADFI-tapahtumaa ja myös tapahtuman aikana osallistujien aktivointiin. Haastoin yhteyshenkilömme Jussi Simolinin: voisimmeko hyödyntää työkalua jo ilmoittautumisen yhteydessä? Ja näinhän siinä kävi. :)
Innoduelia käytetään anonyymisti – ei siis mitään GDPR-hässäköitä tässä työkalussa, jes!
Kun osallistuja oli ilmoittautunut tapahtumaan, hän sai Innoduel-linkin.
Paljastus: #cmadfi-ilmoittautuneet ohjataan Innodueliin äänestämään:https://t.co/Ll1DQQaPPx— Johanna Janhonen (@jjanhone) November 27, 2019
Linkin takana odotti kysymys: mikä markkinoinnillinen toimenpide olisi mukava tehdä juuri nyt?
Vastaajalle esiteltiin erilaisia vaihtoehtoja pareittain. Näistä hänen piti valita aina parempi vaihtoehto, eteenpäin ei päässyt, jos valintaa ei tehnyt. Lopuksi (tai matkan varrella) vastaaja sai kertoa myös omat markkinointi-ideansa.
Tähän mennessä ääniä on annettu 330 kappaletta ja ehdotuksia lisätty 26 kappaletta. Palvelussa on vierailtu 40 kertaa, eli kun tapahtumaamme mahtui 170 henkilöä, heistä keskimäärin joka neljäs kävi tutustumassa palveluun.
Tässä siis kooste vastauksista, toivottavasti siitä on apua, kun sinä olet järjestämässä seuraavaa tapahtumaasi! (Vinkki: laita tämä blogipostaus talteen vaikka bookmarkkeihin tai Pinterestiin, niin löydät sen jatkossakin.)
Mikä CMADFI 2020 -tapahtuman onnistumista edistävä markkinoinnillinen toimenpide on mukava toteuttaa saman tien? (Vastauksen perässä oleva luku on win rate %, eli kuinka usein vastaus voitti sen toisen annetun vaihtoehdon)
- Tykkään kaikista #cmadfi-aiheisista postauksista, jotka osuvat silmiini ja vaikutan siten algoritmiin. 79
- Jaan ilmoittautumislinkin tuttavalle, jolle kerroin joskus aiemmin CMADFI-tapahtumasta. 77
- Jaan somessa aiemmasta tapahtumasta tekemäni sisällön (kuvan, blogipostaus tms) ja muistelen, miten kiva tapahtuma oli. 71
- Laitan #cmadfi :n seurantaan ja tykkään ainakin 10 postauksesta + kommentoin ainakin kolmea. 67
- Laitan chatissa viestiä kollegalle - ilmoittaudu sinäkin mukaan! 65
- Lähetän twiitin: Ilmoittauduin CMADFI -2020 tapahtumaan, tule sinäkin! #cmadfi @tiedekulma @jjanhone @helsinkiuni @cmadfi cmad.fi 65
- Linkitän LinkedInissä CMADFI-eventtiin ja kehotan tuttaviani ilmoittautumaan ennenkuin paikat viedään käsistä. 64
- Jaan FB:ssa ilouutisen, että ilmoittauduin CMADFI 2020 tapahtumaan ja pyydän muita mukaan. Jaan www.cmad.fi -linkin. :) 61
- retviittaus 56
- Jaan omaan tiimiin Teamsissa 53
- Tviitti :) 50
- Omalla työpaikalla ei ole muita ihan just samoja hommia tekeviä, joten some-kanavat siksi luontevin vaihtoehto. Esim. tykkäys + retweet 50
- Lähetän IGssä: Tule säkin! #cmadfi kokoaa yhteisö- & somemanagerit 27.1.2020 @tiedekulma @universityofhelsinki 💓 @jjanhone @cmadfi 45
- Nopea on kommentoitu retweetti 43
- Teen LI-postauksen yhteisömanageriuden tärkeydestä ja liitän kommentteihin kehotuksen ilmoittautua tapahtumaan www.cmad.fi -sivulla. 42
- Jaan ilmoittautumislinkin salaisessa haippiringissäni. 40
- Tviitti :-) 40
- Lisään tiiserin seuraavaan uutiskirjeeseemme. 40
- Huikkaan naapurihuoneeseen, että ilmoittautuminen on nyt auki. 39
- Pingaan Twitterissä tyypin, jonka haluaisin nähdä CMADFI:ssa. 33
- Soitan vanhalle työkaverille ja kysyn, joko hän on ilmoittautunut. 30
- Kaivan esiin jonkun vanhan Instagram-postauksen CMADFI:sta ja jaan sen Instagram-stoorissani. 29
- Mainitsen asian omassa blogissani. 27
- Jaan https://cmad.fi/ - osoitetta 10 kontaktille ja pyydän ilmoittautumaan CMADFI 2020 -tapahtumaan. 23
- Face-jako omasta ilmoittautumisesta. -
- Vastasin omalle verkostolleni toisen jakamaan postauksen CMAD-tapahtumasta, että minäkin olen tulossa. -
Seuraavan kerran, kun joku kysyy sinulta, mitä hän voisi tehdä tapahtumamarkkinointinne eteen, vilauta hänellä tätä listaa. :)
Ja tämä listahan teki tehtävänsä, näin omin silmin, miten osallistajat suorittivat listan tehtäviä. :)
Tuleeko sinulle vielä mieleen asioita, joita listalle voisi lisätä?
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.