Monday, August 31, 2015

Yhteisömanagerikyselyllä ammatin haasteet esiin

Viime viikolla avasin uuden yhteisömanagerikyselyn (katso viimevuotisen kyselyn tulokset). Yhteisömanagereja ei Suomessa vielä pilvin pimein ole, esimerkiksi CMF Community managers in Finland -LinkedIn-ryhmässä meitä on vasta 345. Viime vuonna saimme kyselyyn 50 vastaajaa ja samaa tavoittelen nytkin. Ensimmäisen viikon aikana vastauksia tuli 10, joten jos tahti jatkuu samana, voin julkaista yhteenvedon vastauksista jo lokakuussa (viime kerralla kesti tammikuusta syyskuuhun saada 50 vastaajaa). Vastaa siis kyselyyn mahdollisimman pian ja haasta muutkin vastaamaan!

Viimevuotisen kyselyn kysymykset olivat Lassi Valkaman ja CMADFI-Facebook-ryhmäläisten käsialaa. Lisäsin kyselyyn muutamia uusia kysymyksiä ja pyysin palautetta Facebook-ryhmässämme. Kysyin siellä mm. siitä, mitä työkaluja kyselyssä pitäisi mainita. Sometyökaluja ja sisäisiä somealustoja tuli esiin niin paljon, että koin, etten millään saa kaikkia mahtumaan kyselyyn. Siksi otin mukaan vain käyttäjämääriltään suurimmat (globaalisti) ja kyselen muita avoimen kysymyksen avulla. Vaikka työkalut ovatkin tärkeitä, tässä kyselyssä pääpaino on muualla: siinä, mitä yhteisömanagerit ylipäätään tekevät, mitkä asiat heitä yhdistävät ja millaisia haasteita heillä on. Muutamissa kysymyksissä haen ideoita tammikuun CMADFI-tapahtumaa varten.

Pyysin myös muutamia CMADFI-aktiiveja kommentoimaan kysymyksiä. Minna Janhonen, Miia Kosonen, Pauliina Mäkelä ja Marko Suomi antoivat arvokkaita vinkkejä kyselyyn, suuri kiitos teille! :)

Tässä jo muutama poiminta vastauksista:
  • Iso osa tekemisestä perustuu yhteisöjen ja verkostojen käyttöön ja voimaan. Samaan aikaan kuitenkin tietoisuus tästä ja yhteisöllisyyden tarjoamista mahdollisuuksista vaihtelee hyvin paljon henkilöittäin. Tämä vaikuttaa myös paljon siihen kuinka ko. tekemistä resursoidaan ja arvostetaan organisaatiossa.
  • Käytämme sisäisesti Orchidea ideanhallintaohjelmistoa
  • On haastavaan, kun johto ei näe viestinnän merkitystä! 
  • Työni onnistumista mitataan yhteisön kasvuna eli Facebook-ryhmän jäsenmäärästä, koska työn onnistumiselle ei ole varsinaisesti asetettu tavoitteita. 
  • Seuraamme yhteisön aktiivisuutta mm. Com Scoren, Googla Analyticsin ja Falconsocialin avulla.
  • Esikuvani? Seuraan tuttujen työtä ja otan mallia! :)
  • Haluaisin infografiikka/kuvituskuvakoulutusta
  • Työssäni bloggaan, teen tila/statuspäivityksiä, ylläpidän keskusteluryhmää, järjestän videopuheluita, käytän viestinnässä yhteisön tuottamaa sisältöä, järjestän livetapahtumia, kerään talteen yhteisön toiveita, kerään talteen yhteisön tietoja, koulutan yhteisön jäseniä, neuvon yhteisön jäseniä, teen liveraportointia, osallistun organisaation strategiatyöhön, suunnittelen yhteisön strategiaa, johdan muutosta, teen organisaation sisäistä markkinointia

Ja nyt, käy sinäkin vastaamassa!

Uusi yhteisömanagerikysely http://t.co/IACQVCGVoA, kysymyksiä muotoilivat @PauliinaMakela @MiiaKosonen @minnajanhonen @markosuomi #cmadfi
— Johanna Janhonen (@jjanhone) August 30, 2015

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...