Tuesday, April 2, 2019

Erään kaakaopurkin tarina ja mitä se opettaa somesta

Yksinyrittäjälle somenäkyvyys on tärkeää, mutta sisällöntuotannon pitää olla tehokasta, aikaa ei ole hukattavaksi. Siksi kierrätän usein samoja sisältöjä moneen paikkaan, vaikka toki teen niiden lisäksi myös puhtaasti kanavakohtaisia sisältöjä.

Pari viikkoa sitten bongasin kirpparilla kaakaopurkin, joka pisti minut miettimään. Jaoin kaakaopurkkikuvan 4 eri somepalvelussa, ilman sponsorointeja, ja raportoin nyt miten kävi.

Etukäteen ajatelin, että postaus pärjäisi parhaiten Instagramissa. Kuva saikin siellä 22 tykkäystä, mutta se näytettiin vain 323 ihmiselle, yhteensä 439 kertaa. Tilin seuraajista vain alle 18 % näki kuvan. Postauksen todellinen sitouttamisprosentti on 7%.





Twitterissä kuva sai vain kolme tykkäystä. Kuva kuitenkin näytettiin 820 kertaa ja siihen reagoitiin 30 kertaa. Tilin seuraajista alle 14 % näki kuvan ja sisällön todellinen sitouttamisprosentti oli 4%.


Facebookissa tykkäyksiä tuli jopa neljä... No "neljä tykkäystä" ei kerro koko totuutta, sillä kuva on näytetty 703 ihmiselle ja sitouttamisia tapahtui 81 kpl. Facebookissa kuva tavoitti siis enemmän ihmisiä, kuin yritykseni sivulla on tykkääjiä, mahtavaa! Todellinen sitouttamisprosentti taas oli peräti 12%.





Mutta entäs sitten LinkedInissä? Kaksi viikkoa sitten tekemäni postaus on kerännyt 51 tykkäystä ja 13 kommenttia ja se on näytetty 5139 henkilölle. LinkedInissä postaus on tavoittanut yli kaksi ja puoli kertaa enemmän ihmisiä kuin mitä omaan verkostooni kuuluu. Todellinen sitouttamisprosentti on tällä hetkellä vain 1% (alussa se oli luonnollisesti paljon enemmän).

 

Jännittävää!

Mitäs tästä sitten voidaan oppia?

  • Älä aliarvioi sisältöjäsi. Se, mitä itse pidät Instagram-juttuna, voikin rockata LinkedInissä. Lapsuusmuistoja ja kestävää tuotekehittelyä yhdistänyt postaus oli niin erikoinen, että se huomattiin Facebookissa ja LinkedInissä, mutta Instagramissa tai Twitterissä se ei saanut seuraajia reagoimaan samassa mittakaavassa.
  • LinkedInissä postaus kerää yhä näkyvyyttä, vaikka muissa palveluissa se on jo historiallista kamaa. 
  • Älä tuijota vain tykkäyksiä, vaan selvitä myös muita lukuja. Algoritmit pitävät huolen siitä, ettei kuviasi kaikille näytetä, joten älä vertaa perunoita ja perunalastuja, vaan laske jokin vertailukelpoinen luku. Itse laskin todellisen sitouttamisprosentin jakamalla reagoinnit tavoitetuilla ihmisillä.
  • Kierrätä sisältöjäsi ja testaa, mikä missäkin parhaiten toimii. 
Teepä sinäkin testi: jaa jokin sisältö eri palveluissa ja katso parin viikon päästä miten kävi. Jos innostut vertailemaan tuloksia julkisesti, laita kommenttikenttään linkki, tai pingaa minut somessa, niin riennän kurkkimaan. :)

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...