Sunday, January 3, 2021

Millainen oli Piilotetun aarteen juhlavuosi 2020?

Pidin tänä vuonna erityisen pitkän joululoman, koska vuosi oli mitä oli. Perheelleni vuosi oli täynnä uusia alkuja ja peruuntuneita juttuja.
Työvuosi meni olosuhteisiin nähden aika kivasti, mutta ei se mitenkään ilmaiseksi tullut: tein esimerkiksi myyntityötä enemmän kuin koskaan aiemmin. 

Olin hyvin iloinen siitä, että pistin verkkokauppani pystyyn jo syksyllä 2018. Kun koronakevät alkoi, sain aikaa kauppani täyttämiseen, ja nyt siellä on jo 120 tuotetta (joista osa on piilotettu). Mielestäni kaupassa pitää olla paljon valikoimaa ja siksi lisään uusia tuotteita säännöllisesti tarjolle ihanan yhteistyöverkostoni avulla.

Minulla oli siis ihan hyviä syitä juhlia yritykseni 10 vuotta, vaikka tilanne olikin haastava. :)


Koronan ja juhlavuoden lisäksi mun vuoteen mahtui mm. kolme merkittävää Wikipedia-etappia: 

1. kesäkuussa case Greenpeace vs Fortum & Johanna


Kaikki alkoi siitä, kun Greenpeace huomasi, että olin poistanut osan heidän Fortum-artikkeliin tekemistä muokkauksista ja nosti asian esiin somessa. Lue Ylen uutinen aiheesta. Tämä oli mun firman tähän mennessä suurin kriisiviestintätapaus, josta selvisin sen verran hyvin, että viestintäammattilaiset ovat sitä kilvan ihastelleet ja kiitelleet kylmähermoisuuttani. 

Menestyksen salaisuus: nukuin yön yli ennenkuin julkaisin siivotun vastineeni, jota olin kirjoittanut monta tuntia. Myös Fortumin antama tuki vaikeassa tilanteessa oli hyvin arvokasta.

2. Kansainvälinen podcast-vierailu


Elokuussa olin ekaa kertaa ikinä vieraana podcastissa. Podcastia pitää kaksi toimittajaa, jotka ovat erikoistuneet Wikipediaan, toinen heistä asuu Jenkeissä, toinen Israelissa ja jakson aiheena oli kaupallisten Wikipedia-päivitysten eettisyys. Minun lisäkseni vieraana oli Bill, jonka jenkkifirmassa tehdään myös kaupallisia Wikipedia-päivityksiä, mutta hyvin eri tyylillä kuin minä: editoinnin sijaan he lobbaavat, jotta saisivat vapaaehtoiset tekemään artikkeleihin toivomansa muutokset. 

Salaisuus: minäkin osaan tarvittaessa lobata, myin ideaa haastattelusta Stephenille jo kauan ennenkuin hän perusti podcastin. :D

3. Näkymättömät Wikipedia-taistelut


3. lokakuussa jouduin "enkkupediassa" erään ylläpitäjän hyökkäyksen kohteeksi, syynä se, että toimintatapani eroaa esim. Billin firman tavoista. Kävin asiasta ison taistelun ja lopulta sain muita ylläpitäjiä puolelleni: antakaa Johannan jatkaa päivityksiä, sillä hän noudattaa sääntöjä, vaikkei kaikista *suosituksista* välitäkään. Selkkauksen myötä tajusin, että olen enkkupediassakin harvinaisuus. Suomenkielisessä Wikipediassa olen ollut jo vuosia aktiivisin kaupallinen päivittäjä. 

Onnistumisen salaisuus: Näissä hyökkäyksissä auttaa paljon se, että minulla on Wikipediasta yli vuosikymmenen kokemus, joten en ihan pienestä hätkähdä. Myös kansainvälisestä Wikipedia-verkostani on paljon iloa. 

Uutta kohti!


Huomenna voisin varovasti aloittaa työt ja mikäs on aloitellessa, kun sain juuri ihanan lahjan: CMADissa on nyt yli 500 ilmoittautunutta, tarkasti ottaen 202 enemmän, kuin mikä oli mun virallinen tavoite. Jee! 

Mun työpöydällä odottaa CMADin lisäksi Wikipedia-projekteja, mielenkiintoisia koulutuksia sekä Muumi-kalenteri, jonka ruutusivuilla seuraan sitä, miten erilaiset tavoitteeni etenevät. Sitä saa, mitä mittaa, muistutan ja toivotan sinullekin hyvää työvuotta! 

PS. Toisin kuin jotkut luulevat, kalenterini ei suinkaan ole vielä täynnä, joten saa ottaa vapaasti yhteyttä :).

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...