Wednesday, April 3, 2013

Some-kuplat puhkeavat - ilman suunnitelmia

POKS - Tietoviikon CIO-osiossa some-kupla meni tänään rikki.Gartner oli haastatellut 1000 yritystä eri puolilta maailmaa. Niistä 700 käytti somea, mutta vain 70 yritystä oli saanut siitä hyötyä.
"Yritykset tekevät usein virheen siinä, että hankkivat yhteisöpalvelutyökalun sen enempää suunnittelematta ja toivovat sen tuottavan hyötyjä, kuten yhteisöllisyyden lisääntymistä."
Tämä on asia, josta minä varoittelen usein: sosiaaliseen mediaan, esim. Facebookiin, ei pidä lähteä siksi, että muutkin siellä ovat, vaan siksi, että sieltä tavoitellaan jotain. Uuden Facebook-sivun perustamiseen menee vain muutama minuutti, paljon vaikeampaa on miettiä, keitä sivulla tavoitellaan ja millaisella viestillä. Siksi esimerkiksi Piilotetun aarteen Päivässä someen -työpajassa lähdetään aina liikkeelle kohderyhmän määrittelystä ja heille suunnatusta viestistä - vasta sen jälkeen voidaan valita tapaukseen sopiva työkalu. Ehkäpä kohderyhmään tehoaa avoin keskustelu Suome24-foorumilla, ehkä organisaation palveluista kannattaisi kertoa blogissa tai ehkä Wikipedia-artikkelin päivittäminen riittää. Facebook ei ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin!

Kaivelin esiin vanhan bloggaukseni McKinseyn tutkimuksesta, jossa viestit olivat aivan toiset kuin Gartnerin uudessa tutkimuksessa. Vuonna 2010 yritykset löysivät somen käytöstä useita mitattavia hyötyjä:
Sisäisistä hyödyistä tärkeimmät olivat nopeutunut tiedon löytyminen (77%), pienentyneet kommunikointikustannukset (60%) ja sisäisten asiantuntijoiden nopeampi löytyminen (52%). 
Asiakasrajapinnassa markkinointi oli tehokkaampaa (63%), asiakastyytyväisyys oli kasvanut (50%) ja markkinointikustannukset olivat laskeneet (45%).
Kumppani/toimittajarajapinnassa tiedon löytyminen oli nopeutunut (57%), kommunikointikustannukset olivat pienentyneet (53%) ja yhteistyökumppanit olivat tyytyväisempiä (45%).
Kun asiakas tietää mitä tavoittelee, on yleensä aika helppoa auttaa häntä valitsemaan tavoitteeseen parhaiten sopiva työkalu. Tuntuu aika hölmöltä, että niin moni yritys kuvittelee yhteisöllisyyden tulevan uusien työkalujen avulla ilman sen kummempaa suunnitelmaa. No, kyllähän moni haaveilee lottovoitostakin, vaikkei itse lottoa... Useimmat työntekijät eivät (tietenkään) lähde kokeilemaan, että mitähän tällä wikillä/blogilla/Yammerilla/Twitter-tilillä voisi tehdä, vaan työkaluille tulee määritellä ensisijainen tehtävä. Tämän jälkeen käyttäjät voivat toki keksiä uusiakin käyttötapoja. :)

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...