Syy siihen, miksi ko. bloggaus sai paljon lukijoita on yksinkertainen: harva jakaa näin avoimesti tietoa siitä, miten oma nettisivu ja sitä tukeva Facebook-sivu oikeasti pärjäävät. Olen hirmuisen utelias kuulemaan, miten muilla menee, joten jos olette jakaneet vastaavia tietoja jossain, laittakaa kommentteihin linkki. Itse bongasin hiljattain Marko Suomen 6-vuotiaan blogin tilastot, joissa myös Facebook-liikenne on eritelty. :)
Koska Mini treasures wiki ei ole minulle bisnes (ainakaan vielä) vaan oppimisalusta, voin jakaa siihen liittyvää aineistoa asiakkailleni koulutuksissani ja teille täällä blogissa. Mini treasures wikin ympärillä on kansainvälinen (ja varakas) harrastajaporukka: nukkekoteilijat. Kuukaudessa wikissäni vierailee noin 14 000 ihmistä ympäri maailmaa, eniten vierailijoita tulee USA:sta (51,7%), UK:sta, Kanadasta, Hollannista, Australiasta, Saksasta, Ranskasta, Suomesta (1,5%) ja Italiasta.
Minulla on joitain periaatteita (jotka on tehty rikottavaksi?). Yksi sellainen oli, etten maksa Facebookin käytöstä. Saadakseni materiaalia koulutuksiini tein joulukuun alussa testin: maksoin yhden päivityksen suuremmasta näkyvyydestä 4€.
Kohdistin ko. päivityksen vain sivuni faneille, en heidän kavereilleen, sillä se, että kavereitten naamoja käytetään mainostuksessa ärsyttää ainakin minua. Hiljattain eräs Facebook-kaverini ärsyyntyi asiasta vielä enemmän: hänen edesmennyttä ystäväänsä käytettiin mainoksessa. Facebookista kun ei ole niin helppoa poistaa ihmisiä, vaan Facebook vaatii asiasta jotain dokumentaatiota, esim. kuolinilmoitusta ja kuinka monen sukulaiselta ko. asia onnistuu surutyön keskellä?
Neljän euron satsauksella joulukalenterin alkua mainostava status päivitys (eikä mitenkään erityisen nokkelasti kirjoitettu sellainen) nousi kaikkien aikojen viraaleimmaksi päivitykseksi. Päivityksen näki "normaalisti" 214 ihmistä (eli 2-3 kertaa enemmmän kuin tavallisen päivityksen näkijöitä), 508 näki sen mainoksen ansiosta ja 408 näki sen viraalisti, eli sen ansiosta, että fanit painoivat tykkää/jaa-nappulaa.
Samalla wikiini alkoi tulla hurjasti porukkaa Facebookin kautta: se nousi liikenteenlähteiden listassa sijalta 23 sijalle 1!
Mutta kuten alla olevasta käppyrästä näkee, ilo jäi lyhytaikaiseksi ja kun maksettu kamppis päättyi, kääntyi liikenteen määräkin rajusti alaspäin (määrä on kuitenkin isompi kuin mitä se oli ennen kampanjaa).
Kampanjan jälkeen wikiin on tullut eniten liikennettä seuraavista paikoista (4-17.12.2012):
Sijoitus / Liikenteen lähde / kävijöiden määrä / %-osuus kaikista kävijöistä
1. google / organic 4 268 40,31 % (Google rakastui wikiini jo viime vuonna, ks alla oleva esitys)
2. (direct) / (none) 2 720 25,69 %
3. mail.yahoo.net / referral 451 4,26 % (eläköön sähköpostimarkkinointi, nämä ovat luultavasti maileja, joita Yahoon nukkekotiryhmissä kirjoitetaan, ja joita erityisesti moderaattorikollegani Linda kirjoittaa)
4. yahoo / organic 245 2,31 %
5. pinterest.com / referral 238 2,25 %
6. facebook.com / referral 186 1,76 %
7. google.com / referral 181 1,71 %
8. groups.yahoo.com / referral 153 1,44 % (ja tässä ne Yahoon ryhmät taas näkyvät)
9. bing / organic 147 1,39 %
10. aol / organic 112 1,06 %
Ja vähän kertausta siitä, miten MTW pärjäsi somessa viime vuonna:
MTW stats 2011 from Johanna Janhonen
Tuosta esityksestä tulee taas uusi versio ensi vuonna :).
Mutta nyt olemme siis päässeet top10-listan loppuun. Kiitos kaunis teille mielenkiinnosta, yritän jatkossa jakaa täällä yhä enemmän teitä kiinnostavia juttuja! :)
Tuosta esityksestä tulee taas uusi versio ensi vuonna :).
Mutta nyt olemme siis päässeet top10-listan loppuun. Kiitos kaunis teille mielenkiinnosta, yritän jatkossa jakaa täällä yhä enemmän teitä kiinnostavia juttuja! :)
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.