Thursday, December 8, 2011

Sosiaalinen media teknologiateollisuudessa

Harri Lakkala teki taannoin mm. OSKE:n, Teknologiateollisuus ry:n, Hermian ja Innoparkin tilaaman tutkimuksen siitä, miten suomalainen teollisuus käyttää somea. Kyselyssä oli mukana 143 yritystä, joista 87% oli B2B-yrityksiä ja 81% kuului valmistavaan teollisuuteen.

Kysely oli some-asiantuntijalle herkullinen, sillä teollisuusyritysten some-tuntemuksessa riittää rutkasti parannettavaa, 57% piti oman yrityksensä some-ymmärrystä olemattomana tai huonona, mikä ei ole ihme: vain 12% oli saavuttanut somen avulla jotain hyötyä.

Työkaluista suosituin oli jaettu verkkolevy (70%) - siinäpä sitä on sosiaalisuutta kerrakseen! Dokumentinhallintajärjestelmiä käytti 55%, intranet oli käytössä joka toisessa yrityksessä (52%). Asiakasrajapinnassa kolmannes yrityksistä (36%) käytti some-palveluita (esim. LinkedIn, Facebook), keskustelupalstoja 18%, videopalveluita (Youtube) 20% ja wikejä 12%.

Eniten somea käytettiin markkinointiin (42%) ja viestintään (41%), työnantajakuvan rakentamiseen ja rekrytointiin (39%). Vaikka puolet yrityksistä seurasi itsestään/alastaan käytyä keskustelua somessa, mutta vain 6% tekee sitä säännöllisesti. 18% yrityksistä oli kieltänyt Facebookin käytön.

Suurimpia yhteistyö ja tiedonhallinan ongelmia olivat
-hiljaisen tiedon siirtäminen (46%)
-avainhenkilöiden työkykyyn liittyvä riskienhallinta (44%)
-sähköpostiähky (42%)

Monet yritykset kaipasivat case-esimerkkejä somen hyödyistä, ja niitä oli raporttiinkin päässyt joitakin (s. 38 - 41)
-Reifer Oy työllistää 30 henkeä, suurin osa tuotannossa. Konepajayritys pyörittää toimintaansa ERP-toiminnanohjausjärjestelmällä, jonka kylkeen on rakennettu laatukäsikirjawiki. Wikiä käytetään niin, että johto hyväksyy kaikki wikin muutokset ennenkuin ne menevät työntekijöiden näkyville, sillä toimintaprosessien oikeellisuudesta halutaan pitää erityisen hyvää huolta. Casekuvauksesta ei käy selville, keillä kaikilla on oikeus wikiä päivittää, mutta joka tapauksessa se on korvannut aiemmin käytetyn paperisen laatukäsikirjan lähes täysin.
- Ruukki tutustui some-palveluihin (blogit, wikit, foorumit ja ryhmäsivustot) ensin sisäisesti. Julkinen sometus alkoi Youtube-videoilla, Facebook-sivuilla ja LinkedIn-keskusteluilla. Twitterissä kerrotaan mm. avoimista työpaikoista.
-Cargotec käyttää alihankkijoidensa kanssa 2 viikon sprintteihin perustuvaa ketterää tuotekehitystä, jota tuetaan mm. wikillä ja taskienhallintaohjelmalla

lisäksi
-Somen käytöllä Kone Oyj on onnistunut vähentämään matkustamista 60% ja puolittamaan projektin läpimenoajan
-aktiivinen keskusteluryhmä on LinkedInissä toimiva Wind Energy Professionals - ryhmä, jossa on yli 30 000 jäsentä
-ABB:lla on SlideShare-kanava, josta löytyy palvelukuvauksia ja asiakasprojektikuvauksia
-Visma Severan Twitter-tiliä seuraa 30 000 ihmistä, jotka ovat kiinnostuneita Severan palvelun uusista ominaisuuksista ja tarjouksista
-asiakaspalveluun Twitteriä käyttää UPM:n RFID-yksikkö, ABBRobotics, Wärtsilä ja Outokumpu
-sisäistä mikroblogipalvelua Yammeria käyttävät mm. mikroprosessorivalmistaja AMD ja viestintätoimisto Hill&Knowlton.

2 comments:

  1. Ja kaikille niille, joita some- teknologiateollisuudessa kiinnostaa tiedoksi linkedIn ryhmä osoitteessa:

    http://linkd.in/someteollisuudessa

    Siellä jatketaan keskusteluja teemaan liityen ja mietiään kuinka selvityksissä esiin nousseita tarpeita lähdettäisiin taklaamaan.

    ReplyDelete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...