Wednesday, March 26, 2014

Tradenomit somessa työnhaussa

Lauantaina pidin työnhakukoulutuksen Tradenomiliitolle Jyväskylässä eli kerroin miten somen avulla voi hakea töitä tai vielä parempaa - miten voi saada töitä hakematta töitä.

Eräs hieman vanhempi sukulaiseni päivitteli juuri maailman menoa: "ei sitä ennenvanhaan kellekään tultu töitä tarjoamaan" kuten nyt eräälle hänen tutulleen oli käynyt. No maailma muuttuu ja perässä pitää vain pysyä ja uudet niksit opetella, jos mielii työllistyä nopeasti.

Alla on tilaisuuden materiaali, joka herätti runsaasti keskustelua, mikä oli antoisaa puolin ja toisin - sain paitsi uusia hyviä esimerkkejä koulutuksiini myös niitä vaikeita kysymyksiä, kiitos niistä :).


Tätä koulutusta varten kaivelin paitsi omia muistinystyröitä myös tuttavieni viimeaikaisia kokemuksia. Olisi kivaa, jos sinäkin jakaisit omia kokemuksiasi kommenteissa, mikä on toiminut, mikä ei, mikä on ollut haastavaa, missä onnistuit - toisiltammehan me parhaiten opimme :).

Tuesday, March 25, 2014

9 tapaa seurata blogiani

Olet ehkä huomannut, että kirjoitan tähän blogiin keskimäärin kaksi kertaa viikossa. Järkevintä olisi valita tietyt julkaisupäivät, että osaisit olla kuulolla, mutta koska en halua stressata bloggaamisesta (se on kuitenkin minulle ihan vapaaehtoista), en tee niin, vaan bloggaan silloin kun on aikaa ja ideoita.

Voit seurata blogiani monella tavalla


1. Laita blogini kirjanmerkkeihisi ja tule lukemaan juttujani vaikka kerran viikossa. Jos tulet aina samaan aikaan (esim. luet piilotettuja aarteita joka maanantai kello 15 tai lauantaina kello 10), niin sinulla pitäisi olla aina uutta luettavaa.

2. Tilaa sähköposti blogin oikeasta sivupalkista

3. Tilaa RSS (löytyy edellisen alta)


4. Seuraa minua tai  Piilotettua aarretta Twitterissä. @jjanhone on tileistä puheliaampi ja käyttää usein myös englantia, @piilotettuaarre taas on oikeastaan botti, joka näyttää sisältöä uusista blogikirjoituksistani, Facebook-sivultani ja muutamalta Pinterest-taulultani. Jälkimmäisen tilin päivitykset näet myös upotettuna www.piilotettuaarre.fi-sivulla.

5. Seuraa Pinterestissä Some-bloggauksia -taulua. Ko. taulua seuraamalla näet myös kilpailijoideni bloggauksia. Ko. Pinterest-taulu on myös linkitetty @someorg-tiliin Twitterissä.

6. Seuraa minua Google+:ssa. Uusista blogikirjoituksista menee automaattisesti viesti plussaan, muuten olen siellä aika passiivinen (kaikkeen ei some-asiantuntijankaan aika riitä).

7. Jos olemme LinkedIn-kontakteja, löydät uudet blogikirjoitukset myös päivityksistäni.

8. Seuraa blogiani Blogilistalla. Blogilistaa ei varmaankaan moni enää seuraamiseen käytä, mutta jos sinulla on sinne tunnarit, käy antamassa blogilleni tilauspeukutukset, niin blogini nousee suosituimpien some-blogien listalla sivulle 1. Suosituinta some-blogia ylläpitää näköjään +Marjut Mutanen (165 tilaajaa), hopeaa saavat +Harto Pönkä ja +Lisa Sounio (46 tilaajaa). Minulla on 4 tilaajaa, kun top-10:iin pääsi 9 tilaajalla.

9. Tykkää Piilotetusta aarteesta Facebookissa. Viikonloppuna pöhistiin taas siitä, miten huono näkyvyys Facebook-sivujen ilmaisilla päivityksillä on ja tulevaisuudessa näkyvyys tippuu entisestään, 1-2% tasolle, joten jos valitset tämän viimeisen tavan, sinun kannattaa tilata Facebook-sivun ilmoitukset, ks. kuvasta miten:


MUOKS: 25.3. klo 8:19

10. Kysyin tavoitteellisten bloggaajien ryhmässä, unohdinkohan nyt jonkun tavan, ja heti tuli vastaus: Bloglovin. Jos siis käytät ko. palvelua, löydät Piilotetun aarteen sieltäkin, siellä minulla on näköjään 14 seuraajaa. :)

11. Ja tulipa tässä mieleen vielä yksi tapa: jos sinulla on Blogger-tunnukset (siis Google-tunnukset), voit seurata Bloggerin kautta suosikki-Blogger-bloggaajiasi. 27 ihmistä seuraa Piilotettu aarretta Bloggerin kautta.

Kerropa mitä seuraustapaa sinä suosit, tämän blogin kohdalla tai yleensä.

Monday, March 24, 2014

Kierrätysyhteisö myytävänä

Vähään aikaan en olekaan puhunut täällä Kiepauksesta, mutta kun minulle ehdotettiin vastikään uutta kaupallista Kiepaus-yhteistyötä, tajusin, että olisi ehkä ihan hyvä idea kertoa muillekin, että Kiepaus on myytävänä. No ei nyt sentään kokonaan, mutta halutessasi voit kyllä ostaa palan Kiepausta. Ai mikä se Kiepaus sitten on?

Kiepaus-konsepti on esitelty kotisivullani, mutta lyhyesti Kiepaus on kokoelma sosiaalisen median tilejä, joilla kaikilla jaetaan kierrätykseen ja tuunaukseen liittyviä asioita. Facebookissa meillä on tällä hetkellä 815 tykkääjää ja Twitter-seuraajia on 206. Pinterestissä on myös ihan mukava määrä seuraajia: 467 (siellä seuraajia on myös muista maista). Kaikki fanit ovat löytäneet kanavat ns. orgaanisesti, maksettuja mainoksia tai kilpailuja ei ole käytetty ikinä, nämä ihmiset ovat vain vilpittömän kiinnostuneita jakamastamme sisällöstä. Viime viikolla jaoin Kiepauksessa esimerkiksi ideoita vanhojen suksien uusiokäyttöön:



Ja jos kerran Kiepaus on kaupan, niin toki voit ostaa näkyvyyttä myös suomalaisessa Nukkekotiwikissä tai englanninkielisessä Mini treasures wikissä - mutta vain, jos sinulla on aiheeseen liittyvää asiaa, mitään nettikasinoita tai autonvuokrausta en ala noissa kanavissa mainostamaan (tai no, ehkä joku sähköauto- tai biokaasukamppis voisi Kiepaukseen upotakin, ajaahan Piilotettu aarrekin laukaalaisella biokaasulla).

Ota yhteyttä, niin kerron lisää :).

Thursday, March 20, 2014

No nyt on tunkua YouTube-koulutukseen



Ei mulla nyt sitten muuta tällä kertaa :).

LinkedInin nousu ja piilotetut päivitykset

Päivitin tällä viikolla koulutusmatskujani ja huomasin, että LinkedIn on tehnyt aikamoisen harppauksen käyttäjämäärässä: viime marraskuun jälkeen LinkedIn:iin on liittynyt 93 000 suomalaista, nyt meitä on 638 000. Suosion syyksi epäilimme epävakaata taloustilannetta, ihmisiä on paljon työttömänä tai työnhaussa ja mikä sen parempi työkalu työnhakuun olisi kuin LinkedIn.

Jaoin tämän tiedon LinkedIn-päivityksessä (ks. viereinen kuva) ja se levisikin ihan mukavasti (kuten metapäivitykset usein tekevät), päivässä sen on nähnyt yli 1250 ihmistä. 
Se, mikä minua taas vaihteeksi LinkedIn:ssä harmittaa on se, että se on jotenkin onnistunut taas piilottamaan status-päivitykset. Aiemmin ne (tai siis parin viikon ikäiset päivitykset) näkyivät myös ihmisten profiileissa mutta nyt niitä näkyy ainoastaan etusivun virrassa, eikä omiin vanhoihin päivityksiin (esim. parin kuukauden takaisiin) pääse millään käsiksi. Ainoa paikka mistä omat päivitykset näkee on tuo Who's Viewed Your Updates -kohta, jossa näkyy minulla "9" viiemeistä päivitystä (todellisuudessa näen vain 8, sillä viimeinen ei tule näkyviin vaikka kuinka kelaan). Kahdeksanneksi vanhin päivitys on 12 päivää vanha, eli ehkä LinkedIn näyttää kaikille vain 2 viikon historian? Mutta jos haluan kurkkia esim. +Hanna Takalan päivityksiä, voin löytää niitä ainoastaan omasta virrastani. Sitä, mitä omassa virrassa näytetään, voi myös vähän säätää, kuten aiemmin neuvoin.

Keksiikö joku hyvän syyn tällaiseen tiedon piilotteluun? Kaipa ne vanhat päivitykset johonkin LinkedIn:in syövereihin jäävät, vai uskooko joku, että LinkedIn tuhoaa kahta viikkoa vanhemmat päivitykset? Se, että päivitysten ikä on vain 2 viikkoa tekee niistä aikamoista kertakäyttötavaraa, sillä olisi tosi mielenkiintoista lukea niitä vanhojakin päivityksiä, kun ei niitä kenelläkään ihan hirmuisia määriä ole, verrattuna vaikka Facebookiin tai Twitteriin. Aikooko LinkedIn siis jossain vaiheessa kaupallistaa tämän datan, eli maksua vastaan voisin lukea vaikka työnhakijan koko LinkedIn-historian? Aika kieroa, jos hakija ei edes itse näkisi omia vanhoja tietojaan... Muita ajatuksia?

Monday, March 17, 2014

Miksi organisaatioiden kannattaa kiinnostua YouTubesta NYT

YouTube on mielestäni hieman sivuutettu somejätti Suomessa. Se kisaa suosituimman somepalvelun tittelistä Facebookin kanssa ja on Googlen jälkeen maailman suosituin hakukone. Shopifyn tyoreen bloggauksen mukaan YouTube menestyy some-palveluista parhaiten, kun myydään kauppatavaraa, palveluita, digitaalisia tuotteita ja kulkuneuvoja. Heidän mukaansa videoiden konversioprosentti on 1,16%, eli parempi kuin Instagram-kuvilla, plussauksilla, twiiteillä, pinnauksilla tai vaikka LinkedIn-päivityksillä.


Toinen tutkimus, joka minut viime viikolla yllätti kertoi, että YouTuben nostaa kolmen tärkeimmän some-palvelunsa joukkoon paitsi alle 25-vuotiaat, myös yli 45-vuotiaat.

Koulutuksessamme menemme pintaa syvemmälle ja käymme läpi juuri niitä asioita, joista osallistujat ovat kiinnostuneita.


Tähän mennessä ilmoittautuneet ovat nostaneet mm. tällaisia kysymyksiä:
-Miten saada paljon katsojia/tykkääjiä/tilaajia?
-Miten kanavaa voi räätälöidä?
-Kun kanavalla on paljon videoita, miten kanavasta voidaan tehdä käyttäjäystävällinen?
-Miten kehittää YouTuben käyttöä organisaatiossa? Millaisia haasteita siihen liittyy?  


Kouluttajiksi olen kutsunut kolme herraa, jotka tuntevat Tuben kuin omat taskunsa:


Toni Nummela tutkii YouTuben syövereitä (tällä hetkellä hän louhii esiin mm. Suomen katsotuimpia videoita)

Eetu Pesonen on Suomen tilatuin vloggaaja ja

Kaitsu Rinkinen on Suomen ainoa Tube-konsultti, asiakkainaan mm. Duudsonit


He kertovat mm. siitä
-miten saadaan yhteys katsojiin?
-miksi videoiden tyylittely ja ns. ihmimillinen toiminta on tärkeää,
-miksi YouTube tuntuu luonnollisemmalta ympäristöltä katsoa videot kuin mainosikkuna jonkin nettisivun kyljessä?
-mitä hyötyä YouTube-tilin tuunaamisesta on ja miten se käytännössä tehdään?
-mitä vaatii esiintyä vlogissa omilla kasvoillaan?

Smoukahontas eli Sara Maria Forsberg todisti meille, että Suomestakin voi tulla globaaleja viraalihittejä, viikossa tätä videota on katsottu yli 9 miljoonaa kertaa:



Lue lisää koulutuksestamme ja ilmoittaudu mukaan pian, sillä tilaa on vain 30 ensimmäiselle.

Friday, March 14, 2014

Elämää suurennuslasin alla eli mitä opin muilta somesta

Tykkään työstäni mm. siksi, että somessa saa oppia uutta melkein joka päivä ja siitä, että minua pyydetään mukaan mielenkiintoisiin juttuihin. Esimerkiksi keskiviikon Saiturin markkinointi -seminaarissa oli tosi avartavaa kuulla muiden asiantuntijoiden puheenvuoroja, kun kaikilla on oma tapansa esiintyä ja omat esimerkit. Me some-asiantuntijat opimme etupäässä tekemällä ja kokeilemalla asioita itse, mutta myös toisiltamme.

Tänään taas esiluin aamutuimaan +Katleena Kortesuon uuden Sano se someksi 1 -kirjan ja jouduin kyseenalaistamaan mm. tapaani esimoderoida blogikommentit. Jos Katleena pärjää ilman esimoderointia, miksen minäkin? Tästä päivästä lähtien saa siis kommentoida vapaasti, muutan tapaa sitten, jos joudun ongelmiin. Myös muihin Katleenan antamiin blogivinkkeihin pitäisi perehtyä paremmalla ajalla. (Huomaa muuten tämän bloggauksen otsikko, yritin "tehdä katleenat" eli uteliaisuutta herättävän otsikon - onnistuinko?)

Kohta taas annan lifestyle-blogi -aiheisen haastattelun, jossa teemana on se, miksi ihmiset jakavat ja seuraavat muiden elämää blogien kautta. Se sai minut muistelemaan Jennifer Ringleytä, joka 1990-luvun lopussa jakoi elämäänsä ennennäkemättömällä tavalla, elämällä webbikameroiden edessä vuosikausia 24h. Wikipedian mukaan hän nauttii nykyään yksityisyydestään:
"I really am enjoying my privacy now. I don't have a web page; I don't have a MySpace page. It's a completely different feeling, and I think I'm enjoying it."
Minä ja Katleena jaamme hyvin paljon töihin ja harrastuksiin liittyviä asioita netissä, mutta rajaamme kumpikin perheasiat pois netistä. Siksi minun olikin vähän hankala lähteä mukaan Instagramiin, jota pidin hyvin henkilökohtaisena ja selfie-keskeisenä mediana, mutta nyt tuntuu, että olen löytänyt itselleni sopivan tavan olla sielläkin. :)

Julkisuuden ja yksityisyyden rajoja mietimme tulevassa Somen avaimet: YouTube-koulutuksessakin. Kun Suomen suosituin vloggari Eetu Pesonen kertoo menevänsä huomenna Jumboon, hän saa aikaan pienen kaaoksen. Ja kun kerran YouTubea koulutetaan, pitää koulutusta toki myös mainostaa YouTubessa, eli kurkatkaapa video, jonka +Tommi Kivimäki teki tällä viikolla. Minua huvitti kovasti tuo katumainos - kaikkea se Tommi käykin markkinointimielessä tekemässä. ;)

Thursday, March 13, 2014

Wikipediaa saiturimarkkinoijille

Olin eilen Saiturin markkinointi - valjasta some käyttöön -seminaarissa kertomassa Wikipediasta. Sen järjesti Keski-Suomen kauppakamari ja vastaavia tilaisuuksia pidetään muissakin kauppakamareissa ympäri Suomen, nimi seminaarille on saatu Kauppakamarin julkaisemasta Saiturin markkinointikirja -opuksesta, jonka +Ville Kormilainen kirjoitti viime vuonna. Sain tuon kirjan muuten puhujalahjana ja se vaikuttaa tosi mukavalta. Nimi on ehkä vähän hämäävä - kirjan jutut eivät ole suinkaan ilmaisia, esim. sosiaaliseen mediaan menee paljon aikaa ja resursseja, mutta markkinointi-ideat ovat kuitenkin ns. pienen budjetin juttuja.
Olin iloinen siitä, että Wikipedia noteerattiin kerrankin (?) niin tärkeäksi some-palveluksi, että sille annettiin puoli tuntia päivästä. Muuten päivässä puhuttiin
  • Facebookin tärkeydestä (kuulimme aika tarkan case-kuvauksen siitä, miten Keski-Suomen kauppakamarin Facebook-sivun fanimäärä nostettiin parissa kuukaudessa reilusta sadasta seitsemäänsataan), 
  • Googlen algoritmeista ja hakukoneoptimoinnista, 
  • siitä, miten Bitcompin toimitusjohtaja ja Kauppalehden bloggaaja Sami Kettunen on jaotellut eri somepalvelut käyttöönsä (esim. Facebook on puhtaasti kavereille, omia alaisia tai asiakkaita hän ei ole kavereikseen ottanut)
  • Dimarkin some-koulutusohjelmasta
Kurkkaa lisää Twitteristä #saiturijkl-häsältä.


Wikipedia-osioni erosi aika paljon päivän muusta osuudesta - se oli ihmisille selvästi vierainta. Ihmeteltiin sitä, voiko kuka tahansa kirjoittaa Wikipediaan uuden artikkelin (kyllä) mistä tahansa aiheesta (no ei).

Miksi Wikipediaan kannattaa pyrkiä?

  • Wikipedia kuuluu Suomessakin 5 käytetyimmän nettipalvelun joukkoon, sitä luetaan enemmän kuin mediaa
  • Wikipedia-artikkelit nousevat Googlen haussa 1. sivulle ja vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen muutenkin
  • Wikipedia-artikkeleihin uskotaan enemmän kuin yrityksen omiin sivuihin, sillä yritys ei välttämättä halua nostaa omille sivuilleen niitä negatiivisia juttuja, kun taas hyvässä Wikipedia-artikkelissa kerrotaan aiheesta laajasti ja monipuolisesti
  • Wikipediaan voi kirjoittaa vain merkittävistä aiheista ja kuka nyt ei haluaisi, että esimerkiksi oma yritys on merkittävä?
Kurkkaa tästä kalvoni ja mieti sitten sitä, olisikohan teidän organisaatio tarpeeksi merkittävä Wikipediaan.


Friday, March 7, 2014

YouTube, kouluttajien unohtama palvelu

Minusta tuntuu, että YouTube ei ole vielä oikein lyönyt läpi Suomessa. Onhan meillä joitain Robinin kaltaisia viraali-ilmiöitä ja Suomenkin YouTubessa on alettu mainostaa ja YouTube-vloggaajista on tullut ilmiöitä, joista tehdään tv-dokumentteja, ja osa tubettajista on saanut jopa oman ohjelmansa telkkariin. Mutta silti. Sähköpostilaatikkooni sataa kyllä tarjouksia erilaisista some-koulutuksista, etenkin Facebook-aiheisia (hmm, miksiköhän), mutta ensimmäisestäkään YouTube-koulutuksesta en ole kuullut. Enkä puhu nyt mistään nappulatekniikasta: näin perustat tilin, näin lataat videon, vaan palvelun kulttuurista. Kuten Pohjoismaiden YouTubesta vastaava Anna Gernard viime viikon Suomen Kuvalehdessä totesi:
”Ymmärtääkseen YouTubea on tajuttava, että tärkeintä on sisältö, jota tuotat. On vaikeaa erottua kaikkien kilpailijoiden joukosta. Joka minuutti ladataan satoja tunteja videoita.”  
Millaista sisältöä YouTubeen sitten kannattaisi tehdä? No vaikka tällaista:


No nyt tähän tulee muutos, ja Somen avainten 1. osassa keskitytään nimenomaan YouTubeen ja siihen, millaista sisältöä sinne kannattaa tehdä ja miten muuten tulee toimia, jotta oman kanavansa yhteyteen saa rakennettua yhteisön.

Lue lisää ja tule kysymään mm. yllä näkyvältä Eetulta, miten hän on saanut itselleen yli sata tuhatta tilaajaa, eli miten tulla Suomen tilatuimmaksi vloggaajaksi.


Monday, March 3, 2014

Yhteisömanagerin ystävä ja Somen avaimet

Olen tässä ihaillen seurannut +Sanna Jylänkiä, joka on brändännyt Redesan-yrityksensä monella tavalla "yrittäjän kumppaniksi". Ehkä minunkin on aika pukea sanoiksi se, että minä olen "yhteisömanagerin ystävä". :) En toki aio unohtaa muita asiakkaitani, mutta yhteisöllisyys ja sen kasvattaminen on ollut alusta asti minun näkökulmani sosiaaliseen mediaan, somen avulla sitoutuminen kasvaa ja puskaradio-suosittelut kuuluvat kauas.

No miten tämä ystävyys sitten näkyy käytännössä?

No ensinnäkin teen yhteisömanagerin työtä tunnetuksi ja tuon heitä yhteen paitsi livenä myös verkossa. Toin CMADFI-tapahtuman Suomeen reilut kaksi vuotta sitten, ja siihen liittyen olen kirjoitellut paljon yhteisömanagereista: Nörttitytöt-blogiin, Suur-Jyväskylän Lehteen, TTY:n Rajapinta-lehteen ja tietysti tähän blogiin. CMADFI-aiheisia juttuja on julkaistu myös mm. Ylen kanavilla, Aamulehdessä ja Marmaissa. Tapahtumaan liittyen olen perustanut ryhmiä Facebookiin ja LinkedIn:iin. Tiedän varmasti, että ainakin muutama ihminen on saanut näiden juttujen ansiosta ahaa-elämyksen: hei, minäkin olen yhteisömanageri, tuollaista työtähän minäkin teen!

CMAD:in yhteydessä sain hämmentävän paljon kehuja työstäni yhteisömanagerien yhteisömanagerina, joten aloin miettiä mistä ne oikein kumpusivat. Osa oli tietysti iloinen siitä, että sai ilmaiseksi ison ja hyödyllisen tapahtuman, mutta osa ihmetteli vilpittömästi taitojani. Tajusin, että se mikä minulta tulee selkärangasta, on monelle vielä uutta. Jonkun alan asiantuntijaksi tulee vain käyttämällä siihen paljon aikaa, ja minä olen ollut erilaisissa nettiyhteisöissä noin 15 vuotta ja ohjaillut niitä noin 13 vuotta.

Yhteisömanagereita olen auttanut Piilotetun aarteen kautta vanhojen tuotteideni kautta:
  • räätälöidyissä some-luennoissa kerron, miten organisaation toimialalla yleensä somea käytetään ja miten asiakasorganisaatio voisi käyttää itse somea (tai miten se voisi parantaa toimintaansa)
  • some-työpajoissa autan organisaatioita ottamaan käyttöön uusia työkaluja
  • some-konsultointia annan Somen kyselytunneilla, voin istua esim. yhteisömanagerin viereen ideoimaan sitä, miten hänen yhteisöään voitaisiin aktivoida uudella tavalla tai vastata hänen puheluunsa silloin, kun alkamassa on jonkin sortin kriisi, johon pitää vastata nopeasti ja
  • sisällöntuotannon kautta taas voin vaikka tarjota apuani tapahtuman liveraportoinnissa
Viime viikolla esittelin uuden yhteisömanagereille suunnatun tuotteen: Somen avaimet. Se on suoraa jatkoa CMADFI-tapahtumille, eli se tuo yhteen yhteisömanagerit ja antaa heille mahdollisuuden suunnitella yhdessä tapahtuman, joka vastaa juuri heidän kysymyksiinsä. Mutta koska tällä kertaa he maksavat päivästä, he saavat enemmän valtaa kuin CMAD:ssa, jossa tapahtuman rahoittajat ovat saaneet eniten näkyvyyttä.

Tutustu konseptiin tästä:



ja tilaa tästä uutiskirje, jotta varmistat sen, että kuulet aina ensimmäisten joukossa uusista Somen avaimet -tapahtumista.



PS.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...