Tuesday, August 28, 2012

Suomalaisia LinkedIn-aktiiveja etsimässä

Viime viikolla bloggasin kaksi kertaa LinkedIn:stä kertomatta oikeaa syytä, mutta nyt on aika paljastaa salat!

Aloitin nimittäin 12 päivää sitten LinkedIn:ssä testin. Minulla on palvelussa jo yli 800 kontaktia, mutta epäilen, ettei kovinkaan moni heistä palvelua aktiivisesti käytä. He ovat sinne joskus kirjautuneet ja hyväksyvät silloin tällöin kontaktipyyntöjä ja that´s it.

Kokeeni avulla sain todistettua, että vain noin 1% kontakteistani
a) kirjautuu palveluun,
b) lukee mitä heidän etusivunsa uutisvirrassa tapahtuu JA
c) reagoi siihen.

Edellisviikon torstaina, aamupäivällä, kirjoitin LinkedIn:in status-päivitykseen näin:















Aktiiviset LinkedIn-käyttäjät kommentoivat innokkaasti myös varsinaista status-päivitystäni:

  • Aki Kakko 期毅啟 Aki Kakko 期毅啟 "Finland: 391,009 LinkedIn Members", joista tosin ei varmasti kovin iso prosentti aktiivikäyttäjiä. LinkedIn hakusi rajoittuu omaan verkostoon, josta syystä näet tuloksissa vain tämän 50k. 9 days ago
  • Leena Mäki-Suominen Leena Mäki-Suominen Entäpä suomalaisten käyttäjien jakautuminen toimialoittain tai ammattikunnittain? Muistan joskus jollain luennolla nähneenikin piirakan jossa mm. IT-ala isolla osuudella mukana - yllättäen. Oletteko törmänneet tallaiseen statistiikkaan verkon uumenissa jossain? 8 days ago
  • Simo Pietilä Simo Pietilä En ole pitkään aikaan luottanut LinkedInin statistiikkaan. Oma verkostoni on Network Staticsin mukaan noin 3 750 000 henkilöä, josta 17 % suomalaisia. Se tekisi yhteensä yli 600 000 suomalaista pelkästään minun verkostossani, mitä en kyllä usko. Lisäksi kontaktieni määrä vaihtelee satunnaisesti tuon 3,7 ja 3,3 miljoonan välillä. Jos lisään uuden kontaktin, tuo pienempi luku pienenee aina parilla tuhannella. Lähetin tästä taannoin kyselyn LinkedInin tukeen ja sain vastauksen, että ongelmani on yksittäistapaus eivätkä he ilmeisesti tutki sitä enempää. 8 days ago
  • Johanna Janhonen Johanna Janhonen Höh. Yritin saada linkkiä toimimaan kommenttiin, mutta ei näköjään onnistu, ei kännyllä, eikä tietokoneella. Mutta bloggasin keväällä otsikolla LinkedIn Suomessa eli käyntikortit somessa: http://piilotettuaarre.blogspot.fi/2012/04/linkedin-suomessa-eli-kayntikortit.html?m=0 , jossa on kerrottu mm. millä aloilla palvelua eniten käytetään. 8 days ago
  • Johanna Janhonen Johanna Janhonen Sunnuntaina (14.40) liketyksiä on 192 kpl. Ykköstason kontakteistani muuten vain noin 1% on painanut likeä. Olisin voinut tuota osuutta nostaa vinkkaamalla tästä testistä muissa some-kanavissani, mutta koska etsin nimenomaan LinkedIn:in aktiivikäyttäjiä, en ole sitä tehnyt. 3 viimeisen päivän aikana profiiliani on katsottu 40 kertaa, mikä on huomattavasti normaalia enemmän. 8 days ago
  • Johanna Janhonen Johanna Janhonen Huhtikuussa Suomessa oli muuten 360k LinkedIn-käyttäjää. 8 days ago
  • Leena Mäki-Suominen Leena Mäki-Suominen Kiitos vinkistä Johanna, sait uuden seuraajan ;-). Ja tarttuipa Pinterestistä vielä haaviin CapGeminin tutkimukseen perustuva infografiikka suomalaisten yritysten some-aktiivisuudesta eri mittarein, mm. toimialojen mukaan: http://www.fi.capgemini.com/m/fi/doc/Finnishversion1024width.jpg 8 days ago
  • Johanna Janhonen Johanna Janhonen Sepä kivaa Leena! (Onpa muuten tyhmää, että status-päivityksistä puuttuvat LinkedIn:in ryhmistä tutut ominaisuudet, linkin jakamiset ja kommenteista tykkäämiset) 8 days ago
  • Johanna Janhonen Johanna Janhonen Blogissani anonyymi vieraskynä avautuu LinkedIn:in käytöstä epäillen, ettei siitä ole juurikaan käytännön hyötyä suomalaisille. http://piilotettuaarre.blogspot.fi/2012/08/sopiiko-linkedin-suomalaiseen.html . Jatkakaa juttua tässä tai blogissa. 7 days ago
  • Juha Väisänen Juha Väisänen Oletpa Johanna kätevästi kasvattamassa kontaktiverkkoasi ja markkinoimassa itseäsi, pakkohan tätä on likettää :) 7 days ago
  • Johanna Hurmerinta [LION +1400] Johanna Hurmerinta [LION +1400] Minun verkostostani moni on aktiivinen. Tosin, kun on suuri verkosto, ei välttämättä näe heti esimerkiksi tätä tutkimustasi. ;-) Nyt näin. 7 days ago
  • Johanna Janhonen Johanna Janhonen Täytyy myöntää, että tällä testillä on monia mielenkiintoisia ulottuvuuksia. :) Kysymys varsinkin viime viikolla likeä-painaneille: kuinka monta prosenttia kontakteistasi seurasi esimerkkiäsi? 7 days ago
  • Joel Latto Joel Latto LinkedInin hiljaisuus johtuu mielestäni vain siitä, että ihmiset eivät aivan ymmärrä sen käyttötarkoitusta. Kynnys käyttää palvelua nousee joka asteella: profiilin teko -> profiilin päivittäminen -> kontaktien kerääminen -> kommentointi/liketys/ryhmät yms.. Jos ei palvelua ei osaa lokeroida ja hyödyntää, jää useimpien käyttä ekan tai maksimissaan tokan portaan kohdalle. Tai tuo nyt on se perus asteikka somessa, uskoisin, että pätee myös LinkedIniin. 5 days ago
  • Susanna Kulmala Susanna Kulmala Samaa mieltä Joelin kanssa, aika moni ei ymmärrä mitä kaikkea LinkedIn mahdollistaa. Olen esitellyt LinkedInin mahdollisuuksia monelle ja on aina ilo nähdä, kun valo syttyy ja tulee se ahaa-elämys :) 5 days ago
  • Juha Saarela Juha Saarela Somen käyttö vaatii aktiivisuutta ja vähän perehtyneisyyttä siihen mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Aktiivisten tiedonjakajien määrästä on kiinni koko palvelun arvo. Itse olen korvannut perinteiset käyntikortit LinkedIn-kontaktoinneilla ja hyvin on toiminut. 5 days ago
  • Janne Pitkänen Janne Pitkänen Jonkinlaisen arvion suomalaisista eri alojen edustajista Linkedinissä saa kokeilemalla Linkedin Adsin maantieteellistä ja toimialan mukaan tehtävää kohdistamista. Tämä antaa kohderyhmän koon käyttäjämäärän, muttei tietysti edelleenkään todellista aktiivikäyttäjien määrää. 4 days ago
  • Katrin-Kristiina Ronkainen Katrin-Kristiina Ronkainen Suomesssa LinkedIn on aivan selvästi lapsenkengissä. Facebook vetää vahvast, mutta B2B platformina LinkedIn on ehdottomasti edellista parempi. Eikö ole hassua, kun ollaan sentään maailmalla tunnettuja mm. Linux ja Angry Birds -luojina? Toisaalta, kaikki täällä "takapajulassa" vie aikaa ja LinkdIn varmasti nousemaan bisnesihmisten suosioon... 3 days ago
  • No Photo Krister Rosendahl Onko Viadeo tuttu ? Tällä Ranskassa se on selvästi suositumpi kuin Linkedin, jota pidetään liian "anglosaksisena". 23 hours ago
  • No Photo  Clas Weckström Itse jouduin vähän niinkuin vahingossa tähän mukaan enkä ole pahemmin perehtynyt Linkedln ominaisuuksiin. Ehkä tästä ei ole minulle kovinkaan paljon hyötyä kun olen ollut jo pari vuotta eläkkeellä, mutta olen toistaiseksi roikkunut mukana josko näkisin vaikka joidenkin entisten duunikavereiden juttuja täällä. Naamakirjaa tulee kyllä enemmän katsottua. 17 hours ago

    Kuten tuossa kommenteissa kirjoitin, en kertonut tästä testistä kenellekään muissa some-kanavissani tai heitä tavatessani, ettei koe olisi vääristynyt: minähän halusin löytää ihmisiä, jotka lukevat LinkedIn-virtaansa. Omille kontakteilleni vinkkasin testistä kahdesti LinkedIn:ssä, viime viikon ma

    Johanna Janhonen

     ja eilen

    Johanna Janhonen

    Näiden päivitysten avulla muutama uusi kontaktini etsi päivityksen käsiinsä ja nosti peukkua.

    Olisin mielelläni jatkanut koetta pidempäänkin, mutta koska LinkedIn:in muisti on kovin lyhyt, niin minun on pakko raportoida testistä jo nyt, ennenkuin viestit häipyvät bittiavaruuteen: minun LinkedIn-seinälläni kun näkyy vain 19 viimeisintä päivitystä, joista vanhin on vain 14 päivää vanha. Aika outoa kun ajattelee - siinä missä esim. Facebook ja Twitter säilyttävät kaikki vanhat päivitykset LinkedIn muistaa vain 2 viikkoa taaksepäin. 

    Kiitokset vielä kaikkiin testiin osallistuneille, tämä oli tosi mielenkiintoinen kokemus, jossa opimme ainakin sen, että hyvällä tuurilla oma viesti voidaan viedä LinkedIn:in kautta isollekin ihmisjoukolle, kuten esim. tässä on käynyt: 

    Johanna Janhonen likes this update:
    Paul Lewis

    Toivon myös, että testi rohkaisee ihmisiä käyttämään enemmän LinkedIn:in mahdollisuuksia, jakamaan omien kontaktien viestejä eteenpäin, jakamaan kokemuksia status-päivityksissä ja keskusteluryhmissä. 

    Jos sinulla on hyviä tai huonoja kokemuksia LinkedIn:stä, käytä mahdollisuus hyväksesi ja kerro kommenteissa lisää. :) 

6 comments:

  1. itse olen aika skeptinen "peukuttamiseen" tai "like" painamiseen. Kuullostaan niin FB -meiningiltä mitä taasen ns ammattipuolella ei niinkään harrasteta.
    Voin toki olla väärässä mutta en ole koko LinkedIn-urani aika kovin montaa kertaa peukuttanut,enkä varmaan tule tekemään :)

    ReplyDelete
  2. 1% kontakteistani ei ole yleistettävissä siten, että vain 1% käyttäjistä olisi aktiivisia, sillä merkittävä osa kontakteistani ei osaa suomea ;).

    ReplyDelete
  3. Hei Johanna,
    mielenkiintoinen tutkimus, mutta luulen siinä olevan pienen vääristymän. Jos on laajasti verkostoitunut LinkedInissä, on statuspäivitysten tulva sen verran kova että itse ainakin seuraan lähinnä tiettyjä ihmisiä, yrityksiä, ryhmiä ja ryhmien keskusteluja yleisten statuspäivitysten sijaan. Ehkä johtuen omasta LinkedIn AD/HD:stäni, ne ovat hiukan haastavia. Katselen juuri Linkedin etusivuani, ja kun kelaan päivityksiä usean sivullisen verran alas päin, ovat ne edelleen vain pari minuuttia vanhoja...

    Suomalaisia on Linkedinissä tänään n.412.000, ja määrä on kasvanut kevään infograafin julkaisustamme aika reilusti, muistaakseni lukema oli maaliskuussa n.360.000 suomalaista.

    Älä siis menetä vielä toivoasi Linkedinin suhteen, sille on monia hyviä käyttötapoja ja tarpeita kun ne vaan osuu omaan tarpeeseen ;-)
    T. Tom Laine

    ReplyDelete
  4. Kiitos Tom kommentistasi :). Sain sinulta idean uuteen testiin, kunhan vaan pääsisi toteutukseen asti...

    ReplyDelete
  5. "c) reagoi siihen."

    Eiköhän tässä ole se juttu, minkä vuoksi testisi ei kerro oikeastaan mistään mitään. Missä tahansa sosiaalisessa mediassa ylivoimaisesti suurin osa jättää kaiken maailman peukutuskehotukset täysin huomiotta. Linkedinissä tämä ilmiö vielä korostuu, koska sieltä puuttuvat kokonaan ne kaikista pahimmat Facebook-lampaat, jotka tekevät käskystä ihan mitä tahansa.

    ReplyDelete
  6. Kiitos kommentista anonyymi. :) Yleisesti some-palveluissa 90% käyttäjistä on passiivisia, eikä reagoi mihinkään. 9% kommentoi silloin tällöin ja 1% on aktiivisia käyttäjiä. Eli ehkä tällä testillä saatiin nimenomaan niitä aktiivisia käyttäjiä kiinni :). Eli jos tuhat painoi peukkua, niin ehkä 10 000 - 100 000 näki viestin?

    ReplyDelete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...