Sivuutetaan nyt se oleellinen seikka, ettei grafiikka juuri
Source: mediabistro.com via Johanna on Pinterest |
- somen käyttö ei riipu opettajan iästä, 90% opettajista käyttää somea luokkahuoneissa tai ammatillisiin tarkoituksiin.
- 2/3 käyttää somea luokkahuoneessa
- työkaluista blogeja ja wikejä käytetään enemmän ammattillisesti kuin henkilökohtaisesti, eniten opettajat käyttävät YouTubea, Facebookia ja blogeja
Opettaja voi käyttää Facebookia esim.
- tehdäkseen luokkakohtaisia äänestyksiä
- jakaakseen kirja-arvosteluja
- käydäkseen keskusteluja (opettaja-oppilas tai koko luokan kesken)
- muistuttaakseen tehtävien palauttamispäivistä tai tärkeistä tapahtumista
- jakaakseen omaan alaan liittyviä uutisia ja lisäopiskelumateriaalia opetuksen ulkopuolella
- opettaja ja luokka voivat seurata tiettyjä ajankohtaisia #tageja
- verkostoitua muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa, voidaan löytää esim. ystäväluokka tai keskustella jonkun asiantuntijan kanssa
- opettajan itse kannattaa seurata oman alansa guruja ja omia kollekoitaan, jotta pysyy ajan tasalla ja saa vertaistukea esim. ideointiin
- ideoiden keräämiseen opetukseen (erityisesti kädentaitoihin ja ruuanlaittoon liittyen)
- oppilaita voi kannustaa keräämään koulutöihinsä liittyvät linkit yhteisiin tai henkilökohtaisiin tauluihin
- Pinterestin käyttäminen erilaisissa kuvahauissa korvaa pian Googlen kuvahaun
- oppimateriaalin kerääminen aihealueiden mukaan
- verkostoitumiseen ja oman alan seurantaan
- YouTubessakin voi seurata alaa ja verkostoitua, mutta se sopii myös
- opetustilanteiden jakamiseen
- koulutöiden kuvaamiseen
- soittolistojen tekemiseen
- Blogia voi käyttää esim. läksyjen ilmoittamiseen (ks. esim. Ja läksyksi tuli -blogi)
- Keskustelun käymiseen blogikommenteissa
- Opiskelutehtävien julkaisu blogeissa
- Oppimispäiväkirjan pitäminen
8.30-10.00 Twitter, Pinterest, Facebook ja muut linkkien jakopalvelut, eli miten verkostoidutaan, seurataan alaa, kuratoidaan ja opitaan uutta ja miten näitä välineitä voi käyttää opetuksessa
10.00-11.30 tietokoneluokassa: Twitterin ABC eli miten perustetaan Twitter-tili, miten löydetään hyviä seurattavia ja miten Twitterin eri ominaisuudet toimivat käytännössä. Jos ollaan nopeita, niin sessiossa voidaan käydä läpi myös muita ekan session työkaluja toiveidenne mukaan.
12.30-13.30 Wikit ja blogit opetuksessa
13.30-14.30 SlideShare ja Youtube oppimisessa ja opetusmateriaalien jaossa
14.30-15.30 tietokoneluokassa: perehtyminen SlideShareen ja YouTubeen, tilin/kanavan luominen, asetusten läpikäynti ja materiaalin lisääminen. YouTube-tiliä varten tarvitaan gmail-tunnus, joka tulee luoda etukäteen.
Odotan päivää jo innolla :).
Käytätkö sinä some-välineitä opetuksessa tavalla, jota tässä ei ole mainittu? Miten?
Kiitos Johanna tästä koosteesta, laitoin linkin kässopeopiskelijoiden fb-sivulle :)
ReplyDeleteKiitos Lea sinulle linkkaamisesta ja tervetuloa kässäopeopiskelijat blogiani lukemaan :). Saitteko uusia virikkeitä?
ReplyDelete