Wednesday, May 25, 2011

Seurakunnat somessa

Taivallahden Seurakunta Viimeksi kerroin Organisaatio@some-koulutuksesta Kunta@some-palautteen pohjalta. Toinen versio samasta koulutuksesta on Seurakunta@some. Päivitän siihen liittyvää koulutusmateriaaliani, joten kerronpa teillekin muutaman mielenkiintoisen faktan siitä, miten sosiaalinen media ja seurakunnat sopivat yhteen:

-Facebookista löytyy kymmeniä seurakuntia, joista äkkiseltään vilkaistuna suosituin on Konneveden seurakunta noin 400 tykkääjällään, muitakin yli sadan fanin sivuja löytyi, mutta yleensä määrät olivat aika vaatimattomia
-Twitteristä löytyy noin 80 kirkollista tiliä, jotka Sami Laaksonen on listalleen löytänyt
-YouTubessa oli noin 130 seurakunta-kanavaa
-Seurakunnat eivät ole vielä vallanneet LinkedIn:iä - vain Olarin seurakunta löytyi sieltä kolmella työntekijällään

Kurkkaa vielä muita kirkon some-hankkeita sosiaalinenmedia.org:sta,
esim. Hengellinen elämä verkossa -hanke, joka
* vahvistaa seurakuntien työntekijöiden verkossa toimimisvalmiuksia ja
* luo yhteisöllisiä seurakunnallisia verkkopalveluja

SlideSharesta löytyi muutama esitys seurakunta-haulla, joista tässä Blogi ja seurakunta by Terhi Paananen & Eija Harju


Onko sinulla tiedossa hyviä kirkkosome- tai seurakunta-esimerkkejä? Voit lisätä niitä joko tähän blogin kommentteihin - tai mieluummin sosiaalinenmedia.org:iin. :)

Monday, May 23, 2011

Kunta @ some -koulutuspalautetta

Taannoin kerroin siitä, miten autan organisaatioita päivässä someen työpajassa. Yleensä suosittelen asiakkaitani tilaamaan ennen työpajaa koulutuksen aiheesta, otsikolla "Organisaatio @ some", missä organisaatio on esimerkiksi yritys, kunta, seurakunta, järjestö jne. Allaolevasta kalvosetistä pääset tutustumaan pakettiin paremmin.


Olen pitänyt tämän koulutuksen jo aika monessa kunnassa, ja koska kunnat ovat siitä mukavia asiakkaita, ettei niillä ole kovasti liikesalaisuuksia, jaan teille nyt neljän kunnan palautetta, eli vastauksia kysymyksiin:

Mitä jäi mieleen?
-hyvä kokonaiskuva somesta: pitkä lista some-mahdollisuuksia ja erilaiset käyttötarkoitukset
-pitää laatia strategia ja sen perusteella ohjeet
-sekavaa, pitää miettiä miksi lähdetään mukaan
-mielenkiinto heräsi, tietoa täytyy saada vielä lisää
-pitää yhdessä miettiä tältä pohjalta mitä tahdotaan ja tehdään
-vaikka mahdollisuuksia ja kanavia on valtavasti, some ei tavoita kaikkia ryhmiä
-uudet vieraammat palvelut, uusi näkökulma kaupunkiin
-mennään kaupunkina suunnitelmallisesti Facebookiin, ei sokkona!
-vaatii suunnitelman ja viestintävastaavan
-tietomaailma on muuttunut, miten otetaan se eri tavalla haltuun (tiedonhankinta, viestintä, markkinointi)
-runsaudenpaljous, paljon esimerkkejä, ajan kanssa täytyy miettiä mikä hyödyttää juuri meitä
-hyvä suunnittelu, ohjeet ja resurssointi on kaiken A&O
-some on yksi informaatiokanava
-hirvittävästi mahdollisuuksia, mikä on järkevää/tarpeellista?
-työläs juttu, kun on pieni henkilökunta ei kellään ole aikaa päivittää ja korjata virheitä
-somen laaja sisältö, jota en osannut kuvitella
-vie paljon aikaa
-kaupungin virallinen sivusto on ja pysyy
-Facebookin erilaiset profiilit, sivut ja ryhmät & käyttäytymissäännöt
-some on mullistamassa viestinnän kenttää
-pitäisi olla aikaa tutustua eri some-kanaviin
-kaupungilla olisi mahdollisuus valjastaa some-kenttää hienosti markkinoinnin ja viestinnän käyttöön

Mitä haluaisit kokeilla?
-wikin käyttö esim. sisäisten julkisten ohjeiden tuottamisessa
-Facebookia
-wikin käyttö intrassa, löytyisikö useita päivittäjiä?
-kaikkea voisin kokeilla yksityishenkilönä, töissä pitää harkita mitä hyödynnetään
-sähköpostin korvaaminen some-työkaluilla
-somen käyttäminen tiedottamiseen ja palautteen keräämiseen
-Twitteriä, Facebookista ja blogeista onkin jo kokemusta
-some tiedotuksessa ja vuorovaikutuksessa (esim. ideointi, kurssitoiveet kansalaisopistoon)
-Twitter, wiki, Facebook, ryhmätyökalut
-vuorovaikutteisuuden lisääminen asioiden valmisteluvaiheessa, saada kuntalaisten ääni kuuluviin
-blogi, esim. johtoryhmälle tai hakuverkolle
-en halua kokeilla mitään, en halua nimeni esiintyvän ainakaan naamakirjassa
-yksinkertaisia asioita
-muutamaan sivuun aion tutustua
-karttapalvelut
-interaktiivisuus asiakkaiden kanssa
-aluesivut eri kaupunginosille voisi tehdä wikillä, nyt menee paljon rahaa niihin
-aluelehdet paper.li-palvelulla
-videokokoukset aluetoimikunnilla
-Twitter kaupungin käyttöön
-HeiaHeia, LinkedIn
-HeiaHeia voisi olla hauska henkilöstön kannustin liikuntaharrastuksessa, sitä voisi kokeilla!
-reititys ja mobiilipuhelinpalvelut
-ryhmätyöskentely wikissä, lausunnot aluetoimikunnissa
-monia mahdollisuuksia, jotka voidaan kätevästi yhdistää kokonaisuudeksi -> kaupungista voidaan tehdä entistä tykätympi!
-paljon mahdollisuuksia kuntalaisten osallistamisessa
-somen rooli osallistumiseen rohkaisemisessa, esim. kannustus kulttuurin harrastamiseen
-sisäinen tiedotus yksikkötasolla

Mikä pelottaa?
-miten henkilökunta ottaa tämän vastaan (muutosvastarinta)
-kokonaisuuden hallinta
-viestinnän laatu
-ei mikään!
-kanavien ajantasalla pitäminen
-jääkö vain yhden ihmisen harteille?
-miten taataan jatkuvuus?
-vaihtoehtoja on paljon, miten valita sopiva?
-ajankäyttö, työajan ja resurssien riittävyys
-viestinnän vaatima aika - mitä jätetään pois?
-miten saadaan selkeät pelisäännöt, kuka vastaa?
-ohjeistuksen onnistuminen ja henkilöstön sitoutuminen
-hallitsematon palvelujen käyttäminen, jos ylläpitäjä tai käyttäjät eivät hallitse pelisääntöjä
-moderointi
-hallitsemattomuus ja kiusanteko
-liiallinen informaatiotulva
-pelottaa ettei asiaa resurssoida/vastuuteta kunnan puolesta ja homma tyssää alkuunsa
-ei pelota, mutta olen varovainen
-negatiivisten palautteiden korostuminen
-yksityisyys
-virkatyö ja viihde menevät sekaisin
-väärää tietoa vaikea poistaa
-luotettavuus, ohjeitten puutteet ja ajan riittävyys
-odotan ohjeistusta, vaikea hahmottaa mitä voisin kokeilla, koska asia/aihe on minulle vielä uutta
-sääntöjen noudattaminen
-ajanpuute pelottaa: ei työpäivän aikana seurata ja vastata - onko otettava aikaa vapaa-ajasta!
-sinisilmäisyys, tietojen luotettavuus ja kaappausmahdollisuus
-sekoaako koko pakka? Mikä virallista, mikä kevyempää? Pysyykö ylläpitäjillä homma hanskassa?
-Innostusta riittää, riittääkö motivaatiota/osaamista?
-Kaupungin yhteinen kieli somessa
-Se, että kaikilla ei ole tahtotilaa lähteä hyödyntämään somea ja innokkaatkin lannistetaan vastarinnalla
-kaikki tieto, mikä itsestä on saatavilla verkossa - kun on sen kuvan sinne laittanut, sitä ei saa pois
Mitä muuta mielessä:
-Koulutuksen lähestymistapa on hyvä: lähdetään somen mahdollisuuksista liikkeelle, kerrotaan vaatimukset eikä pelkästään pelotella. Aiemmin törmännyt enemmän varoitteluun, kun tietoa ei ole.
-Mietityttää, miten ottaa kunnassa haltuun some, mihin toimintoihin se on hyödyllinen/tarpeellinen ja mihin sitä ei tarvita?
-Mietityttää, aktivoituisivatko yrittäjät keskustelemaan tai välittämään esim. täydennyskoulutustarpeita jonkun somekanavan kautta
-Parempi jättää hommat asiantuntijoille, väärinkäytökset pelottavat
-Yksityishenkilönä en halua edelleenkään olla somessa mukana - miten saan virkamiesminäni innostumaan?
-Netissä paljon mahdollisuuksia, miten ehtisi perehtyä niihin, saada eri jutut toimimaan itsellä ja omalla työpaikalla, mietityttää miten sosiaalityö voisi olla esillä ja miten (tuleva) työrooli onnistuu somessa, josta mitään ei saa pois
-Muutoksien nopeus mietityttää, tulee uusia juttuja niin nopeasti, miten pysyä perässä?

Thursday, May 19, 2011

Kouluttaja - hoida ääntäsi * 12

Viime kuussa bloggasin koulutuksen haasteista ja kouluttajan pahimmasta painajaisesta, äänen katoamisesta. Sittemmin sain äänen hoito-ohjeita ammattilaiselta, ja koska yksi mykkäkoulukokemus riittäisi mulle aivan hyvin, kirjoitan ohjeet nyt tänne talteen itselleni (eikä minua haittaa, vaikka muutkin vinkeistä hyötyä saisivat).

Is this thing on?

1. Älä puhu liian voimakkaalla äänellä, vältä puhumista melussa
2. Vältä puhumista ulkona kylmällä säällä ja muista suojaa kaulasi
3. Vilustuneena säästä ääntäsi: ei kuiskuttelua vaan selkeätä artikulointia hiljaisella äänellä
4. Kiinnitä huomiota puheen rytmiin ja taukoihin
5. Jos kurkussa tuntuu ärsytys, nielaise ja yskäise kevyesti, myös veden juominen auttaa
6. Opettele hengitystekniikka -sisäänhengitys nenän kautta, jonka aikana ei saa puhua ja uloshengityksen aikana ei saa puhua liian pitkää pätkää.
7. Vältä tupakkaa, alkoholia, kofeiinipitoisia juomia ja voimakkaita mausteita erityisesti ennen esiintymistä
8. Huolehdi yleiskunnostasi ja vältä stressiä ja väsymystä ja
9. Vältä niska-hartiaseudun jännitystä, esim. pitämällä olkapäät alhaalla ja itsesi ryhdikkäänä kaikissa asennoissa
10. Rentouta ääntäsi haukottelemalla, nauramalla, hyräilemällä ja hymisemällä
11. Muista, että muutokset hormonitoiminnassa lisäävät äänen haavoittuvuutta
12. Juo 1,5 - 2 litraa päivässä ja nauti vettä myös esityksesi aikana

Tuleeko teille mieleen muita neuvoja?

Näihin ammattilaisten ohjeisiin voisin lisätä, että käytä mikkiä aina kun mahdollista. Ja jotta kuulijat pysyvät hereillä, pidä äänenkäyttösi vaihtelevana ja elävänä. Runonlausunta voisi olla kouluttajalle hyvä harrastus, tai iltasatujen lukeminen lapsille (mikä taitaa olla ainoa tilanne, jolloin kouluttajane ei tarvitse ottaa itseensä yleisön nukahtamisesta :)...

Wednesday, May 11, 2011

Päivässä someen Piilotetun aarteen kautta

Ei taida olla yllätys, että tykkään kovasti työstäni, varsinkin yhdestä tuotteestani, joka tuntee nimen Päivässä someen. Nyt avasin tämän tuotteen sisällön SlideSharessa, muille tuotteille pitäisi tietysti tehdä sama juttu mahdollisimman pian... Kalvojen kuvat ovat etupäässä ystäväni Sini Kemiläisen käsialaa, poikkeuksena Marimekon tarjotin -kuva, jonka olen itse ottanut nukkekodistani. Arvostan kovasti Sinin visuaalista silmää, ja olenkin oppinut häneltä paljon esitysten teossa, mutta mielelläni otan vastaan parannusehdotuksia.


Päivässä someen -työpajojen pitäminen on haastavaa ja hauskaa, päivän alussa kukaan ei tiedä mihin vielä päädymme ja usein meillä on enemmän ideoita kuin ehdimme toteuttaa. Pidämmekin tiukasti mielessä käytössä olevat resurssit, sillä on turhaa avata some-palveluita, joihin kukaan ei koskaan ehdi tuottaa sisältöjä. Aikaa pitää varata myös kanavien "päivystämiseen". Päivän päätteeksi hengästyneitä olen sekä minä että osallistujat, minä siksi, että pidän mahdollisimma kovaa vauhtia yllä ja osallistujat siksi, että asiaa tulee niin paljon lyhyessä ajassa. Taatakseni tyytyväiset asiakkaat olenkin luvannut perävalotakuun: autan asiakkaita somen kansssa myös työpajan jälkeen. :)

Tässä yksi esimerkki LinkedIn:iin saadusta Päivässä someen -asiakaspalautteesta:

“Johanna oli tehnyt paljon esityötä Some-päivämme eteen. Päivän aikana saimme hyvän käsityksen, miten meidän pienenä yrityksenä kannattaa esiintyä Somessa. Johanna lupasi myös tarkkailla meidän ensiaskeleita Somessa, jotta kaikki etenisi kuten on sovittu. Johanna tekee Somessa mitä haluaa ja muut mitä osaavat! Suosittelen!"

Monday, May 9, 2011

Joko olet löytänyt @HeiaHeia:n ?





Piilotettu aarre oli viime viikolla ensi kertaa edustamassa HeiaHeia:aa Jyväskylässä järjestetyssä konferenssissa yhdessä Jussi Räisäsen, yhden perustajan kanssa, eli nyt on hyvä hetki kertoa blogissakin meidän tuoreesta yhteistyöstämme.












Mutta nyt pääsin yllättämään itseni: enkö tosiaan ole kirjoittanut tässä blogissa aiemmin mitään HeiaHeiasta?

Käyttämistäni some-palveluista se on suuri suosikkini muutamasta syystä:

-toisin kuin useimmat muut, se on suomalainen (ja vieläpä kavereitteni perustama :) vaikka sitä usein luullaankin ruotsalaiseksi tai norjalaiseksi (heia heia on termi, jolla norjalaiset kannustavat hiihtäjiään)

-toisin kuin esim. Facebookissa tai Twitterissä, sillä on etukäteen määritelty puheenaihe (eli Jyri Engeströmin termein sosiaalinen objekti): kuntoilu

-sinne voi kirjautua esim. Facebook- tai Twitter-tunnuksin, mikä mm. helpottaa verkoston kasaamista ja salasanojen muistamista. Halutessaan omat tekemiset voi jakaa myös näissä palveluissa

-käyttäjä saa määritellä itse aika hyvin sen, mitä kellekin ja minnekin jakaa

-palvelun ilme on raikas ja siinä jaettavat virtuaalipalkinnot näyttävät hyviltä


Palvelun perusidea on loistava: esim. me suomaaiset liikumme ihan liian vähän ja kyllähän me sen tiedämme itsekin - tieto ei vaan saa aina meitä nousemaan sohviltamme. Sosiaalinen paine tai kannustus sen sijaan voi tehdä ihmeitä, minkä olen omakohtaisestikin huomannut. HeiaHeia siis ajaa tärkeää asiaa tuomalla liikuntaan iloa ja tekemällä meistä siten terveempiä.

Palvelu on käyttäjille ilmainen, joten voitte aiheellisesti ihmetellä minun rooliani HeiaHeia:n jälleenmyyjänä. Organisaatiot voivat ostaa palveluun paitsi mainoksia, myös omia tiloja, joiden avulla nostetaan sekä työntekijöiden kuntoa että yhteishenkeä. Jussi kertoi tosi mielenkiintoisista hankkeista eri organisaatioiden kanssa ja nyt harmittaa kun en saa niistä teille vielä kertoa. Siksi tyydyn esimerkeissäni vain tähän nyt pyörivään Fazerin kampanjaan, jossa Real-ryhmä jakaa ylimääräisiä kannustimia niille ryhmäläisilleen, jotka käyvät vastaamassa viikon gallupiin. Nam, kellehän minä tuon vihreän kuulan antaisin ja kuka ansaitsee palan suklaata...











Jos sinua siis kiinnostaa terveemmät työntekijät tai toimit kuntoiluun liittyvällä alalla, ota yhteyttä niin mietitään yhdessä, mitä kivaa HeiaHeia voisi teille tarjota.

Monday, May 2, 2011

Suora yhteys: @SenjaLarsen ja Suomi on kehitysmaa somessa

Senja Larsen, jonka moni tuntee somen suosituimpana ruotsin maikkana sanoo suorat sanat suomalaisesta somesta. Piilotettu aarre onnittelee Keskuskauppakamaria hyvästä rekrytoinnista ja toivottaa Senjalle onnea uusiin haasteisiin tuoreena viestintäjohtajana. :)

Twitterin käyttö koulun viestinnässä

EOppimiskeskuksen Facebook-sivulta löytyi Jokikunnan koulun rehtorin, Esa Kukkasniemen esitys siitä, mitä he tekevät Twitterissä. Strategia edellä. Hyvä!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...