Olen pitänyt tämän koulutuksen jo aika monessa kunnassa, ja koska kunnat ovat siitä mukavia asiakkaita, ettei niillä ole kovasti liikesalaisuuksia, jaan teille nyt neljän kunnan palautetta, eli vastauksia kysymyksiin:
Mitä jäi mieleen?
-hyvä kokonaiskuva somesta: pitkä lista some-mahdollisuuksia ja erilaiset käyttötarkoitukset
-pitää laatia strategia ja sen perusteella ohjeet
-sekavaa, pitää miettiä miksi lähdetään mukaan
-mielenkiinto heräsi, tietoa täytyy saada vielä lisää
-pitää yhdessä miettiä tältä pohjalta mitä tahdotaan ja tehdään
-vaikka mahdollisuuksia ja kanavia on valtavasti, some ei tavoita kaikkia ryhmiä
-uudet vieraammat palvelut, uusi näkökulma kaupunkiin
-mennään kaupunkina suunnitelmallisesti Facebookiin, ei sokkona!
-vaatii suunnitelman ja viestintävastaavan
-tietomaailma on muuttunut, miten otetaan se eri tavalla haltuun (tiedonhankinta, viestintä, markkinointi)
-runsaudenpaljous, paljon esimerkkejä, ajan kanssa täytyy miettiä mikä hyödyttää juuri meitä
-hyvä suunnittelu, ohjeet ja resurssointi on kaiken A&O
-some on yksi informaatiokanava
-hirvittävästi mahdollisuuksia, mikä on järkevää/tarpeellista?
-työläs juttu, kun on pieni henkilökunta ei kellään ole aikaa päivittää ja korjata virheitä
-somen laaja sisältö, jota en osannut kuvitella
-vie paljon aikaa
-kaupungin virallinen sivusto on ja pysyy
-Facebookin erilaiset profiilit, sivut ja ryhmät & käyttäytymissäännöt
-some on mullistamassa viestinnän kenttää
-pitäisi olla aikaa tutustua eri some-kanaviin
-kaupungilla olisi mahdollisuus valjastaa some-kenttää hienosti markkinoinnin ja viestinnän käyttöön
Mitä haluaisit kokeilla?
-wikin käyttö esim. sisäisten julkisten ohjeiden tuottamisessa
-Facebookia
-wikin käyttö intrassa, löytyisikö useita päivittäjiä?
-kaikkea voisin kokeilla yksityishenkilönä, töissä pitää harkita mitä hyödynnetään
-sähköpostin korvaaminen some-työkaluilla
-somen käyttäminen tiedottamiseen ja palautteen keräämiseen
-Twitteriä, Facebookista ja blogeista onkin jo kokemusta
-some tiedotuksessa ja vuorovaikutuksessa (esim. ideointi, kurssitoiveet kansalaisopistoon)
-Twitter, wiki, Facebook, ryhmätyökalut
-vuorovaikutteisuuden lisääminen asioiden valmisteluvaiheessa, saada kuntalaisten ääni kuuluviin
-blogi, esim. johtoryhmälle tai hakuverkolle
-en halua kokeilla mitään, en halua nimeni esiintyvän ainakaan naamakirjassa
-yksinkertaisia asioita
-muutamaan sivuun aion tutustua
-karttapalvelut
-interaktiivisuus asiakkaiden kanssa
-aluesivut eri kaupunginosille voisi tehdä wikillä, nyt menee paljon rahaa niihin
-aluelehdet paper.li-palvelulla
-videokokoukset aluetoimikunnilla
-Twitter kaupungin käyttöön
-HeiaHeia, LinkedIn
-HeiaHeia voisi olla hauska henkilöstön kannustin liikuntaharrastuksessa, sitä voisi kokeilla!
-reititys ja mobiilipuhelinpalvelut
-ryhmätyöskentely wikissä, lausunnot aluetoimikunnissa
-monia mahdollisuuksia, jotka voidaan kätevästi yhdistää kokonaisuudeksi -> kaupungista voidaan tehdä entistä tykätympi!
-paljon mahdollisuuksia kuntalaisten osallistamisessa
-somen rooli osallistumiseen rohkaisemisessa, esim. kannustus kulttuurin harrastamiseen
-sisäinen tiedotus yksikkötasolla
Mikä pelottaa?
-miten henkilökunta ottaa tämän vastaan (muutosvastarinta)Mitä muuta mielessä:
-kokonaisuuden hallinta
-viestinnän laatu
-ei mikään!
-kanavien ajantasalla pitäminen
-jääkö vain yhden ihmisen harteille?
-miten taataan jatkuvuus?
-vaihtoehtoja on paljon, miten valita sopiva?
-ajankäyttö, työajan ja resurssien riittävyys
-viestinnän vaatima aika - mitä jätetään pois?
-miten saadaan selkeät pelisäännöt, kuka vastaa?
-ohjeistuksen onnistuminen ja henkilöstön sitoutuminen
-hallitsematon palvelujen käyttäminen, jos ylläpitäjä tai käyttäjät eivät hallitse pelisääntöjä
-moderointi
-hallitsemattomuus ja kiusanteko
-liiallinen informaatiotulva
-pelottaa ettei asiaa resurssoida/vastuuteta kunnan puolesta ja homma tyssää alkuunsa
-ei pelota, mutta olen varovainen
-negatiivisten palautteiden korostuminen
-yksityisyys
-virkatyö ja viihde menevät sekaisin
-väärää tietoa vaikea poistaa
-luotettavuus, ohjeitten puutteet ja ajan riittävyys
-odotan ohjeistusta, vaikea hahmottaa mitä voisin kokeilla, koska asia/aihe on minulle vielä uutta
-sääntöjen noudattaminen
-ajanpuute pelottaa: ei työpäivän aikana seurata ja vastata - onko otettava aikaa vapaa-ajasta!
-sinisilmäisyys, tietojen luotettavuus ja kaappausmahdollisuus
-sekoaako koko pakka? Mikä virallista, mikä kevyempää? Pysyykö ylläpitäjillä homma hanskassa?
-Innostusta riittää, riittääkö motivaatiota/osaamista?
-Kaupungin yhteinen kieli somessa
-Se, että kaikilla ei ole tahtotilaa lähteä hyödyntämään somea ja innokkaatkin lannistetaan vastarinnalla
-kaikki tieto, mikä itsestä on saatavilla verkossa - kun on sen kuvan sinne laittanut, sitä ei saa pois
-Koulutuksen lähestymistapa on hyvä: lähdetään somen mahdollisuuksista liikkeelle, kerrotaan vaatimukset eikä pelkästään pelotella. Aiemmin törmännyt enemmän varoitteluun, kun tietoa ei ole.
-Mietityttää, miten ottaa kunnassa haltuun some, mihin toimintoihin se on hyödyllinen/tarpeellinen ja mihin sitä ei tarvita?
-Mietityttää, aktivoituisivatko yrittäjät keskustelemaan tai välittämään esim. täydennyskoulutustarpeita jonkun somekanavan kautta
-Parempi jättää hommat asiantuntijoille, väärinkäytökset pelottavat
-Yksityishenkilönä en halua edelleenkään olla somessa mukana - miten saan virkamiesminäni innostumaan?
-Netissä paljon mahdollisuuksia, miten ehtisi perehtyä niihin, saada eri jutut toimimaan itsellä ja omalla työpaikalla, mietityttää miten sosiaalityö voisi olla esillä ja miten (tuleva) työrooli onnistuu somessa, josta mitään ei saa pois
-Muutoksien nopeus mietityttää, tulee uusia juttuja niin nopeasti, miten pysyä perässä?
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.