Tuesday, June 21, 2011

Facebook-käsitteitä ja miten profiileista tehdään sivuja

Minulla on muutama kestoaihe, josta asiakkaani kyselevät, joten kirjaanpa vastaukset blogiini, ovat sitten helposti seuraavan kyselijän saatavilla.

Facebook-käsitteet menevät hyvin helposti arkikielessä sekaisin, joten pieni kertaus alkuun.

Facebook-profiili: yksityishenkilön käyttäjätili. Joskus näitä on tehty yrityksillekin, mutta ne rikkovat Facebookin käyttäjäsääntöjä: vain luonnollisella henkilöllä saa olla profiili. Myös pariskuntien (juu, sellaisiakin on) yhteiset profiilit ovat laittomia: profiili on tarkoitettu yhdelle ihmisille. Yksityishenkilöllä voi olla vain yksi profiili, eli ei voida tehdä omia profiileja eri rooleille (esim. työ- ja vapaa-aika). Profiililla voi olla yhteensä vain 5000 kaveria ja/tai tykättävää sivua. Profiili pitää tehdä omalla nimellä, ja jos joku käyttää jotain ihmenimeä (olen törmännyt esim. Jumalan poikiin), niin muut Facebook-käyttäjät voivat ilmiantaa asiattoman profiilin. Facebook poistaa päivittäin 200 000 profiilia, joista suuri osa on varmasti alaikäisille (alle 13-vuotias) kuuluvia. Eli se, että organisaatio toimii Facebookissa profiilin kautta on aika iso riski: Facebook voi poistaa profiilin milloin tahansa.

Facebook-sivu: sivuja voivat tehdä itselleen niin yksityihenkilöt, yritykset, kunnat, tuotteet, bändit, poliitikot jne. Sivuja kutsuttiin aiemmin nimellä fanisivu. Nykyään Facebookia voi käyttää ns. sivuna, mikä mahdollistaa vaikka sen, että Rauman kaupunki käy kirjoittamassa Porin kaupungin seinälle (hmm, mitäköhän...), tai että Piilotettu aarre tykkää HeiaHeian päivityksistä ja nostaa sen omien suosikkisivujensa (5 kpl) joukkoon. Julkisuuden henkilöille suosittelen julkisen profiilin sijasta Facebook-sivua, minulla itselläkin on sellainen. Minä en voi tietää, onko jonkun kaverini profiili julkinen (paitsi jos kirjaudun ulos Facebookista ja katson sitten), joten on kohteliaampaa kontakteille pitää pelisäännöt selvinä: sivut ovat julkisia, profiilit yleensä eivät, tämä auttaa määrittämään sitä, millaisia kommentteja minnekin kirjoittelee.

Facebook-ryhmä: ryhmiä on kahta tyyppiä, vanhoja ja uusia. Vanhat ryhmät ovat poistumassa käytöstä. Uusia ryhmiä on helpompi seurata, sillä niihin tulevat päivitykset tulevat (oletuksena) sähköpostiin ja Facebookin omiin ilmoituksiin - vanhoissa ryhmissä piti erikseen vierailla, jotta näki mitä siellä oli tapahtunut. Uusissa ryhmissä on myös mahdollisuus chattailla ryhmäläisten kanssa.

Lisäksi on vielä yhteisösivut, joita Facebook alkoi tehdä noin vuosi sitten sen perusteella, mitä esim. ihmisten työpaikkatiedoissa oli. Esim. yrityksille tehtyihin yhteisösivuihin otetaan tiedot Wikipediasta, ja sen seinältä voit katsoa mitä omat kaverisi ja julkisesti Facebookia käyttävät ovat ko. yrityksestä kirjoittaneet.

Mainitaan tähän termiluetteloon vielä Facebook-paikat, joita on alkutalvesta ilmestynyt Suomeenkin. Älypuhelimella voi eri paikoissa vieraillessaan logata itsensä erilaisiin paikkoihin, esim. kouluun, kauppaan, työpaikalle ja näin kertoa omalle Facebook-verkostolleen oman sijaintinsa. Facebook-paikat avaavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia mainontaan. On esim. aika pieni hinta tarjota ilmaiset kahvit henkilölle, joka kertoo 150 Facebook-kaverilleen olevansa juuri sinun kuppilassasi...

Pitkän alustuksen jälkeen se varsinainen vinkkini...

Miten Facebook-profiili muutetaan Facebook-sivuksi?

Jos siis olet tehnyt vahingossa yrityksellesi tai työroolillesi profiilin, voit muuttaa sen sivuksi täällä. Muutos ottaa profiilistasi talteen vain profiilikuvasi (ei muita kuvia, eikä statuspäivityksiä) ja tekee kavereistasi tykkääjiäsi. Jos haluat muut tiedot talteen, seuraa Nettitehostimen tekemiä ohjeita.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...