Thursday, October 12, 2023

Canvan Magic Studio tuo tekoälykuvat taskuun

Kilpailu tekoälyn herruudesta käy kuumana, eikä Canva ole antamassa periksi. Viime viikolla se esitteli uuden Magic Studion, joka hyödyntää tekoälyä mittavissa määrin. 

Canva on suunniteltu taviskäyttäjille, joita Midjourney saattaa pelottaa, joten tekoälyominaisuuksien käyttäminen jo tutussa ympäristössä on luultavasti helpompaa.

Tein Instagramiin (ja Facebookiin ja LinkedIniin) karusellipostauksen, jossa esittelin muutamaa uutta ominaisuutta eli kuvan laajentamista ja editointia. 


Kuvan laajentamista voi käyttää esimerkiksi silloin, jos otit pystykuvan, ja jälkikäteen tajuat, että olisi sittenkin pitänyt ottaa vaakakuva. Jos hyvin käy, Canvan tekoäly osaa jatkaa kuvaa luontevalla tavalla. Käytin esimerkkinä Tampereen Tallipihalla kuvaamaani rouheaa pupulan ovea, joka innosti Canvaa luomaan vähän aavemaisen paikan.




Kuvien editointi on myös helppoa.

Mun hatun päällä hyppivä Playmobil-tyyppi ei aina sovi tarinaan. Mitä jos sen korvaisi papukaijalla tai sulalla? 

Lisäsin Canvalla kuvaan myös uutta rekvisiittaa ja muutin kädessä pitämäni arkun väriä. Kokeilin myös nahkatakkini tuunaamista, mutta se näytti sen verran kömpelöltä, etten halunnut farkkutakkiin vaihtaa.


Tähän kuvaan taas vaihdoin hintalapun tilalle Halloween-kortin. Oli muuten aika mielenkiintoisia osa kissoista, joita tähän tarjottiin, mutta kun on neljä kuvaa mistä valita, niin eiköhän sieltä aina joku sopiva löydy. Ja jos ei löydy, niin aina voi yrittää uudestaan.



Magic Grab -ominaisuus tuntuu todellakin nimensä mukaiselta, taialta, joka siirtää asioita paikasta toiseen. Kokeilin sitä mm. yhteen Käärijän keikkakuvaan, jossa se toimi erikoisesti, artistin mukaan otettiin myös yleisö. 


Koska arastelen käyttää esimerkkeinä oikeita ihmisiä, laitan tähän Sandee Sevillan esimerkin:




Tämä Magic Morph taas täyttää muotoja erilaisilla pinnoilla, tekstruureilla tai esineillä. 


Innostuin siitä, koska se tarjoaa paljon uusia mahdollisuuksia brändäämiseen. Somekuvat on myös helpompi pitää tunnistettavina, kun niissä käyttää tekoälysisältöä vain pieninä paloina.

Lopuksi vielä kuva, johon kokeilin Canvan tekoälyvideota.



Video syntyi tällaisella komennolla:

Auringonlasku kivisellä merenrannalla, aallot hyökyvät rantaan, merellä näkyy merirosvoalus, fokusointi simpukasta löytyvään helmeen, ammattitason kuvaustyyliin, luonnonvaloa

Ei siis ihan sitä mitä pyysin, mutta aika lähelle kuitenkin. Videon generointiin meni noin minuutti.

Canvan Magic Studiossa on myös teksteihin liittyviä ominaisuuksia, eli voit luoda vaikka omaan äänensävyysi sopivia tekstejä tai kääntää tekstejä toisille kielille. Suomea se ei vielä tukenut, joten jätin vielä ominaisuuden testaamatta.

Oletko sinä jo kokeillut Canvan Magic Studiota? Linkitä kommenteihin esimerkkejä, joissa olet sitä käyttänyt!

Wednesday, October 11, 2023

Luovuustilassa 3 - inspiraatiosta

Tämä kirjoitus on julkaistu Luovuustilassa-lehden numerossa 3

Lehdet inspiraation lähteenä


Luonto, taide, ihmiset. Niin ihmiset yleensä vastaavat, kun heiltä kysytään inspiraation lähdettä. Kaipasin enemmän konkretiaa, ja aloin tarkkailla, mikä ihmisiä tarkalleen ottaen inspiroi. Lehdistä löytyi kaikenlaista! Iina Annele sai inspiraatiota Annele-korvakoruihin suomalaisista marjoista, mansikoista, herukoista, lakoista. Kun näen raikkaat korut, ihmettelin, miksei kukaan ollut marjakoruja ennen keksinyt! 

Käärijän Euroviisuissa käyttämä vihreä bolero on varmasti tämän vuoden ikonisin vaate, ja ehkä myös yksi inspiroivimmista. Boleroon on pukeuduttu niin viisuvalvojaisissa, festareilla kuin päiväkodeissakin. Mutta tiesitkö, miten asu syntyi? Käärijä ei ole somessa suotta ”paidaton riehuja” ja hän ilmoittikin UMK:n puvustajille, että luultavasti riisuu paitansa jossain kohtaa esitystä. Tämä inspiroi tiimiä (Teemu Muurimäki, Elina Lario ja Vesa Silver) sunnittelemaan vaatteen, joka on ikään kuin paidaton. Bolero sai överit muskelit eli puhvihihat showpainiteemaisesta musiikkivideosta ja paidan vihreä väri sattui sopimaan videon valaistukseen. 

Käärijän lavalta tuttu pinkki väri näkyyn myös Barbie-elokuvassa, joka oli täynnä lelumaailmasta tuttuja herkullisia asuja ja rekvisiittaa. Kulmakarvani nousivat melkoisesti, kun kuulin, että keltaiset rullaluistimet saisi halutessaan ostaa myös itselle! Oho. Yhdessä vaiheessa patriarkaatista voimaantunut Ken taas kiskoi päälleen turkin ja nyrkkeilyhanskat. Mitä ihmettä, päivittelin, kunnes kuulin, että asu on kopioitu Rocky-elokuvista. 

Elokuva, jonka soisin otettavan pian opetuskäyttöön on koskettava Lapua 1976. Elokuva on ohjaajansa Toni Kurkimäen ensimmäinen pitkä elokuva, jolle hän etsi tiimeineen rahoitusta peräti kymmenen vuotta. Se, mikä inspiroi häntä projektiin oli hyvin omakohtainen: hänen isänsä oli ollut mukana onnettomuudessa. 

Minulle erityisesti lehdet toimivat inspiraation lähteenä. Lehdillä on teema, kohderyhmä ja arvot, joiden mukaan toimitus kuratoi kokonaisuuksia. Kirjastojen lehtisalit, mutta nykyään myös e-palvelut tuovat suomalaiset ja kansainväliset aikakauslehdet kaikkien ulottuville. PressReader-palvelusta tutkin esimerkiksi ulkomaalaisia käsityölehtiä. Yksi mieltäni mullistava ajatus oli neulottu farkkutakki, suosikkivaatteen voisi siis toisintaa uudesta materiaalista. Ranskassa taas tilli.fr on koonnut yhteen käsityöläisringin, joka korjaa asiakkaiden vaatteita. Saisiko vastaavan pystyyn Suomeenkin? Lehdet tuovat vieraan kulttuurin lähelle ja päästävät hengittämään vaikka Japanin tai Arabiemiirikuntien uusinta muotia. Toivottavasti Luovuustilassa-lehti onnistui inspiroimaan sinua! 

Johanna Janhonen Johanna on somekouluttaja ja wikipedisti, joka löysi aikaa kirjoille vähentämällä somessa viettämäänsä aikaa. @jjanhone & @piilotettuaarre

Tämän lehden luovat osaajat näyttävät, mitä heille tuli mieleen sanasta aallot (minulle siitä tuli mieleen Alvar puolisoineen, siitä olisikin syntynyt hieno kolumni).

Lähteet:
SV 24.fi: Porilaislähtöinen muotisuunnittelija Teemu Muurimäki kertoo miten Käärijän legendaarinen-vihreä esiintymisasu syntyi
Itäväylä: Jokainen arkipäivä on juhlaa -_Porvooseen muuttanut Iina Annele suunnittelee herkullisia koruja

 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elokuvaohjaaja-toni-kurkimaen-isa-oli-lapuan-patruunatehtaalla-kymmenia-henkia-vaatineen-rajahdyksen-aikana-asia-mista-ei-ole-koskaan-puhuttu/8768382

Friday, September 1, 2023

Tunnettujen henkilöiden käyttäminen mainonnassa ja tuotteissa

Urho Kekkonen, president of Finland, 1970.
Tämä Kekkosen kuva löytyy
Wikimedia Commonsista
(Kuva: Kuvasiskot, CC BY 4.0)

Törmäsin vastikään somessa koruihin, jotka esittivät julkisuuden hahmoja, ja aloin miettiä tekijänoikeuksia. Tekoälyn yleistymisen myötä näkee paljon myös erilaisia julkisuuden henkilöistä tehtyjä sisältöjä, kuvia tai jopa videoita. Ovatko ihmiset siis nykyään "vapaata riistaa" esimerkiksi yrityksille?

No, kuten Käärijä-tapaus keväällä opetti, ihmiset lähtivät Käärijä-huumassaan villisti ratsastamaan Käärijän henkilöbrändillä. Tori.fi-täyttyi Käärijä-uimapötköistä ja muista vihreistä tuotteista ja yritykset muuttivat logoaan kuka mitenkin kekseliäästi Käärijän tyyliseksi.

Mutta

"Artistin omaehtoinen kaupallistaminen ei yksinkertaisesti ole luvallista. Siihen vaaditaan artistin ja tuotantoyhtiön luvat." (Como)

Warner Music Finland: "Käärijän nimeä, kappaleen sanoitusta tai itse biisiä ei saa käyttää ilman lupaa kaupallisen tuotteen markkinoinnissa, yrityksen omissa sosiaalisen median kanavissa tai brändin yhteydessä. Lupa pitää pyytää kustantajalta tai levy-yhtiöltä etukäteen." (Iltalehti)


Niin, mutta kun... onhan jotain Kekkosta tai Frida Kahloakin käytetty monissa tuotteissa!

Joo, tämä pitää kyllä paikkansa. 

Monessa Kekkos-tuotteessa käytetään mustavalkoista kasvokuvaa, jonka oikeudet omistaa UKK-arkisto. Se saa myös rojaltit myydyistä tuotteista. Luvat Kekkos-tuotteille haetaan Kekkosen perikunnalta, joka oli vuoteen 2015 mennessä myöntänyt luvan kaikille tuotteille, joihin lupaa oli kysytty. (Yle)

Vuodelta 2018 löysin MTV:n uutisen, jonka mukaan Mattel ei ollut saanut lupaa valmistaa Frida Kahlo -Barbieta. Yhtiö oli tehnyt Kahlo-nukesta sopimuksen Frida Kahlo Corporationin kanssa, mutta Kahlon perheen edustajat väittivät, että oikeudet kuuluivat heille. Meksikolainen tuomari määräsi "Frida Kahlo Corporationin lopettamaan Kahlo-brandin hyödyntämisen ilman lupaa niiltä, jotka omistavat oikeudet Kahloon."

Asianajotoimisto Castrén & Snellmanin blogista löysin vuonna 2018 kirjoitetun jutun, jossa sanotaan:

Jos tunnistettavissa olevan henkilön kuvaa käytetään markkinointitarkoituksessa, kuvan käyttö edellyttää aina kuvattavan suostumusta.



Tuesday, August 29, 2023

Tekoälypalvelut Claude ja Poe kohtaavat samassa osoitteessa

Dallen näkemys maalauksesta, jossa
Edgar Allan Poe ja Claude Monet
kohtaavat puistossa
Tekoälypalveluita syntyy kuin liukuhihnalta. On ChatGPT, Bing, Bard, Googlen Palm, Metan Llama ja yhtenä uusimpana Claude.

Clauden perustajat, Daniela ja Dario Amodei ovat sisaruksia, jotka ovat olleet kehittämässä ChatGPT:tä. Heidän Anthropic-yritystään rahoittaa muun muassa Google. Claudea voi käyttää tällä hetkellä vain Briteissä ja Yhdysvalloissa, ellei sitten ole testaillut palvelua VPN:n kautta. Ilmeisesti se ei enää onnistu, vaan Claude vaatii uusilta käyttäjiltä UK- tai USA-puhelinnumeron.

Viime viikolla Tivi kertoi, että Claudelle voi syöttää kymmenkertaisen tekstimäärän ChatGPT:hen verrattuna. Se voi esimerkiksi kääntää kokonaisen kirjan.

Entrepreneurin mukaan Claude on hyvä
  1. muistiinpanojen yhteenvedoissa, esim. kokoukset, konferenssit, työpajat tai Slack-keskustelut

  2. "sotkuisen datan" kiteyttämisessä selkeiksi listoiksi. Jos annat sille oman tekstisi, se voi luoda sinulle rungon, jolla tekstistä saa sujuvamman. 

Fast Company taas sanoo, että Claude löytää tekstistä toistuvia ominaispiirteitä tai yhtäläisyyksiä eri sisältöjen välillä. Se osaa myös tehdä statistiikkaa datan perusteella.


Viime viikolla Riitta Raesmaa mainitsi tekoälywebinaarissa, että Claudea voi käyttää Poen kautta. 

Poen minulle tarjoama
valikoima 29.8.23

No mikä se Poe sitten on? Muistat ehkä kysymys-vastaus-palvelu Quoran. He ovat nyt kehittäneet Poen, jonka tavoite on koota tekoälychatbotit yhteen palveluun. Tällä hetkellä palvelussa oli tarjolla 12 erilaista tekoälytyökalua, joista monet toki olivat saman työkalun eri versioita. Kuulostaa hyvin järkevältä – miksi maksaa erikseen kaikista palveluista, kun voit saada ne kaikki käyttöösi samasta paikasta, ilman että tarvitsee säntäillä palvelusta toiseen. 

Tällä hetkellä hinta on 20 dollaria kuukausi. Ilmaiseksikin palvelua voi testata, mutta luonnollisesti ilmaisversiossa kehotteiden määrää vuorokaudessa on rajattu.

Poe suunnittelee myös yrityksille suunnattua palvelua.
Sellaisenhan ChatGPT:kin juuri julkaisi.

Testasin Poessa sekä Claudea että Poen omaa tekoälyä, samalla kehotteella:

Kertoisitko minulle yhteisömanagerin työstä, esimerkiksi siitä, millaisia taskeja siihen kuuluu ja millaista osaamista häneltä vaaditaan. Tekstin kohderyhmänä ovat lukioikäiset, jotka miettivät erilaisia uravaihtoehtoja.

Jaan Clauden (Claude Instant 100k) vastauksen ensin, koska se on napakampi:


Hei!

Yhteisömanagereiden työ on monipuolista ja mielenkiintoista. Yhteisömanagerin tehtävänä on luoda ja ylläpitää hyvää yhteisöllistä ilmapiiriä sosiaalisilla medioilla tai esimerkiksi yrityksen sisäisissä viestintäkanavissa.

Pääasiallisia tehtäviä ovat:
- Sisältöjen tuottaminen ja julkaiseminen eri alustoille. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi blogitekstejä, kuvia, videoita tai podcasteja.
- Käyttäjäyhteisön osallistumisen edistäminen kommentein, kyselyin ja kilpailuin. Tärkeää on tavoittaa eri kohderyhmät ja ymmärtää heidän tarpeensa.
- Sidosryhmien vuorovaikutuksen hallinnointi. Yhteisömanageri voi esimerkiksi vastata yhteydenottoihin, keskustelufoorumeilla tai sosiaalisessa mediassa.
- Analytiikan seuranta. Yhteisömanageri mittaa sisältöjen menestystä analysoimalla tilastoja, kommentteja ja metatietoja. Näin voidaan parantaa viestintää jatkuvasti.

On tärkeää, että yhteisömanagerilla on hyvät viestintä-, vuorovaikutus- ja vuorovaikutustaidot. Lisäksi tarvitaan taitoa tuottaa mielenkiintoista sisältöä eri alustoille ja ymmärrystä erilaisista kohderyhmistä. Ala antaa mahdollisuuden oppia uusia viestintäkanavia ja työskentelyä projektien parissa. Yhteisömanagerin työ on mielenkiintoista uravaihtoehto lukion jälkeen!


Ja sitten on Poen vuoro: 

Yhteisömanagerin työ on vastuullinen tehtävä, jossa henkilö vastaa organisaation tai brändin sosiaalisen median läsnäolon kehittämisestä ja ylläpitämisestä. Yhteisömanageri toimii linkkinä organisaation ja sen yleisön välillä, ja hänen tehtävänään on edistää positiivista vuorovaikutusta ja sitoutumista yleisön kanssa. Yhteisömanagerin tärkeimpänä tehtävänä on luoda ja toteuttaa sosiaalisen median strategiaa organisaation tavoitteiden ja kohdeyleisön tarpeiden pohjalta.

Tämä sisältää muun muassa seuraavat tehtävät:
1. Sisällöntuotanto: Yhteisömanageri luo ja jakaa sisältöä sosiaalisessa mediassa, kuten tekstejä, kuvia, videoita ja infografioita. Sisällön tulee olla kiinnostavaa, informatiivista ja relevanttia yleisölle.
2. Yhteisön hallinta: Yhteisömanageri seuraa aktiivisesti organisaation sosiaalisen median kanavia ja vastaa yleisön kommentteihin, kysymyksiin ja palautteisiin. Hän pyrkii rakentamaan positiivista suhdetta yleisöön ja käsittelee mahdolliset konfliktitilanteet ammattimaisesti. 
3. Kampanjoiden suunnittelu ja toteutus: Yhteisömanageri kehittää ja toteuttaa sosiaalisen median kampanjoita organisaation tavoitteiden edistämiseksi. Tämä voi sisältää esimerkiksi kilpailuja, kyselyitä, tapahtumien markkinointia ja yhteistyötä vaikuttajien kanssa.
4. Analytiikka ja raportointi: Yhteisömanageri seuraa sosiaalisen median toiminnan tuloksia ja analysoi dataa, kuten seuraajien määrää, sitoutumisprosenttia ja kampanjoiden tehokkuutta. Näiden tietojen perusteella hän tekee päätöksiä ja raportoi organisaation johdolle.

Yhteisömanagerilta vaaditaan monipuolista osaamista ja taitoja. 

Tässä muutamia keskeisiä:
1. Sosiaalisen median tuntemus: Yhteisömanagerin on oltava perillä eri sosiaalisen median alustoista, niiden toimintalogiikasta ja ominaisuuksista. Hänellä tulisi olla hyvä ymmärrys siitä, miten eri kanavia hyödynnetään tehokkaasti organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi. 
2. Sisällöntuotanto ja viestintätaidot: Yhteisömanagerin tulee olla vahva kirjallinen ja visuaalinen viestijä. Hänellä tulisi olla kyky tuottaa kiinnostavaa ja houkuttelevaa sisältöä eri muodoissa sekä taito ilmaista itseään selkeästi ja ammattimaisesti. 
3. Asiakaspalvelutaidot: Yhteisömanageri tarvitsee hyvät asiakaspalvelutaidot, jotta hän voi vastata yleisön kysymyksiin, palautteisiin ja huolenaiheisiin tehokkaasti ja ystävällisesti. 
4. Analyyttiset taidot: Yhteisömanagerin on kyettävä analysoimaan sosiaalisen median analyytista dataa ja käyttämään sitä päätöksenteon tukena. Hänellä tulisi olla ymmärrystä siitä, miten eri mittarit heijastavat organisaation tavoitteiden saavuttamista. 
5. Luovuus ja ongelmanratkaisutaidot: Yhteisömanagerin tulee olla luova ja kykenevä keksimään uusia taptapoja herättää yleisön kiinnostus ja sitoutuminen. Lisäksi hän tarvitsee hyviä ongelmanratkaisutaitoja, jotta hän pystyy käsittelemään mahdollisia konflikteja tai kriisitilanteita sosiaalisessa mediassa.

Yhteisömanagerin työ voi olla hyvin monipuolista ja vaatii jatkuvaa oppimista ja mukautumista muuttuviin trendeihin ja alustoihin sosiaalisessa mediassa. Se tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää luovuutta, viestintätaitoja ja teknistä osaamista organisaation tai brändin markkinoinnin ja maineen rakentamisessa.

Toivottavasti tämä antaa sinulle jonkinlaisen käsityksen yhteisömanagerin työstä ja osaamisvaatimuksista. Muista kuitenkin, että eri organisaatioilla voi olla hieman erilaisia odotuksia ja vastuualueita yhteisömanagerin tehtävissä.

**********************

Kumpi näistä teksteistä on sitten parempi? Jaa-a. Riippuu tarkoituksesta, minähän en nyt kertonut lainkaan, minkä mittaista tekstiä kaipasin. Merkitsin teksteihin kuitenkin kirjoitusvirheet ja vähän kömpelöt ilmaisut. Kummassakin tekstissä näitä oli yhtä paljon, joten koska Poen teksti oli pidempi, se pärjäsi hieman paremmin.


Ps. Jos haluat seurata tekoälyuutisia kanssani, liity WhatsApp-ryhmään, johon tämänkin blogipostauksen linkit on jaettu tai tule mukaan seuraavaan vertaisoppimiskeskusteluumme.

Thursday, July 27, 2023

Mikä erottaa WhatsApp-yhteisöt ja -ryhmät

Tein eilen jotain uutta: perustin Piilotetulle aarteelle WhatsApp-yhteisön. Ai jonkun ryhmän vai? Ei, vaan yhteisön. Luulen, ettei monikaan vielä tiedä, mitä eroa WhatsAppin yhteisöillä ja ryhmillä oikein on, joten päätin avata asiaa.

WhatsAppin perustoiminnot muodostuvat siis erilaisista ryhmäkeskusteluista. Kuulun itse esimerkiksi perheryhmään, serkkuryhmään, lasteni luokkalaisten vanhempien ryhmään, naapuruston ryhmään, harrastusryhmiin ja niin edelleen. 

WhatsApp-yhteisöt ovat eräänlaisia sateenvarjoja, joiden alle ylläpitäjät voivat kerätä toisiinsa liittyviä ryhmiä. Ryhmien lisäksi yhteisöllä on myös ns. Ilmoitukset-ryhmä. 

Myös vanhoja ryhmiä voi linkittää yhteisöjen alle.

WhatsApp-yhteisöt siis helpottavat toisiinsa linkittyvien ryhmien löytämistä ja niiden markkinointia.

Ensimmäiseen WhatsApp-yhteisööni päädyin, kun Design Unionin FOB1-valmennukselle tehty WhatsApp-ryhmä liitettiin helmikuussa FOB!-yhteisöön, johon kuuluu myös FOB2-valmennusryhmä sekä kummankin FOBin verkkokauppiaille tehty ryhmä. Ryhmän perustaja ylläpitää yhteisön ilmoituksia. Me jäsenet emme pääse kirjoittamaan ilmoituksia tai kommentoimaan niitä, toisin kuin muissa FOB-ryhmissä, jotka toimivat perinteiseen tapaan: kaikki voivat kirjoittaa ja kommentoida kaikkea.

FOB!-yhteisöön kuuluu noin 50 henkilöä. Se, että vanha ryhmämme siirrettiin yhteisön alle ei aiheuttanut suurta muutosta, pääsin vain mukaan seuraamaan FOB-ilmoituksia. 

Vähän isompaan yhteisöön päädyin, kun osallistuin tässä kuussa Ruisrockiin vapaaehtoisena. Vapaaehtoisia oli ennätysmäärä, yli 1300. Meitä varten oli perustettu Facebook-ryhmä, WhatsAppin ryhmiä aloin etsiä vasta tapahtumaviikolla. Ne löytyivätkin kätevästi Ruisrockin vapaaehtoisille tehdystä WhatsApp-yhteisöstä. Tai kätevästi ja kätevästi, esimerkiksi minä en ihan heti huomannut, että yhteisö muodostui ilmoituksten lisäksi useasta eri ryhmästä, joihin piti erikseen liittyä. Muiden vapareiden kanssa jutellessani huomasin, ettei tämä asia ollut muillekaan ihan selvä, eikä moni koskaan liittynyt WhatsApp-ryhmiin. 

Ruisrock-yhteisö tuhottiin pian tapahtuman jälkeen, joten en voi enää näyttää, miltä se näytti, mutta yhden kuvakaappauksen otin yhteisöstä neuvoessani Facebookissa muille, miten ryhmät löytää. Yhteisöön oli tehty silloin 10 erilaista ryhmää, esimerkiksi eri työtehtäviin liittyen. 

Idea uudenlaiseen viestintään syntyi omista yhteisökokemuksistani, mutta lopullinen sysäys tuli siitä, että Twitter muuttui X:ksi - yksi muutos voi sysätä liikkeelle toisia muutoksia ja tähän tartuin.

Olen julkaissut Twitteriin useita vuosia listoja päivän luetuimmista Wikipedia-artikkeleista. Tässä esimerkiksi tämän päivän twiitti:

Puhun usein sisällönkierrättämisestä ja toimin itse ohjeideni mukaan.

Koska minulla menee joka tapauksessa aikaa listojen tekemiseen, miksen samalla vaivalla julkaisisi niitä muuallakin? 

Siksi olen julkaissut listoja jo pitkän aikaa myös Instagramin ja Facebookin stooreissa (ks. Luetuimmat-kohokohta Instasta).

Listat teen useimmiten kännykällä, jossa hyödynnän WhatsAppia ikäänkuin notepadina, paikkana, jossa muotoilen listan lopulliseen muotoonsa. 

Ja nyt siis keksin, että mitä jos julkaisisin joka tapauksessa WhatsAppiin viemäni listan myös muillekin. Ja mitä, jos veisin sinne muitakin sisältöjä, jotka voisivat yritykseni seuraajia kiinnostaa? Tuumasta toimeen siis!

Aika on rajallista, ja koska olen tietoisesti vähentänyt someen käyttämääni aikaa, tein heti tiukan rajauksen:

Piilotettu aarre -yhteisön ryhmissä voi kommentoida ainoastaan emojeilla, eli niissä ei voi käydä keskusteluja.

Tämä säästää omaa aikaani, mutta myös seuraajien aikaa, he tietävät, että esimerkiksi Wikipedia top25-ryhmästä voi lukea  listat viimeisen 7 päivän luetuimmista Wikipedia-artikkeleista ilman vaaraa siitä, että joku alkaa "lörpötellä omia asioitaan". Erilaisia avautumisiahan aina välillä WhatsAppissa sattuu. :)

Ai miten niin viimeisen 7 päivän listat?

No WhatsApp-ryhmien asetuksista voi säätää, että sen viestit tuhoutuvat automaattisesti x päivän kuluttua. 

Siinä missä julkaisen Wikipedia-listauksia lähes päivittäin, bloggauksia tai kolumneja tulee paljon harvemmin. Koska luetuimmat-listaukset ovat päivän polttavia, ei niitä ole mielestäni syytä tutkia enää seuraavalla viikolla, minun ja ryhmäläisten puhelimiin on turha hillota tällaista tietoa pitkäksi aikaa, "keskusarkistoa" ylläpidetään ihan muualla.

Piilotetulla aarteella on nyt seuraavat ryhmät:

  1. yhteisön ilmoitukset
  2. blogi&kolumnit, eli linkit blogissa julkaisemiini postauksiin ja Suur-Jyväskylän Lehden ja Luovuustilassa-lehden kolumneihin. Linkkejä säilötään ryhmässä maksimissaan 3 kuukautta, minkä jälkeen ne häviävät itsestään. Jos joku ei ehdi lukea mun juttuja sinä aikana, tuskin hän ehtii tehdä sitä senkään jälkeen. :)
  3. CMADFI-uutiset, maksimissaan 3 kuukauden ajalta
  4. Tekoälyuutisia, eli linkkejä mielenkiintoisina pitämiini uutisiin ja infoa tulevista vertaiskeskusteluista, maksimissaan 3 kuukauden ajalta
  5. Wikipedian top25-listat, maksimissaan viikon ajalta
Näiden ryhmien ylläpitäminen ei vaadi minulta juurikaan uusia resursseja, vaan voin tuottaa niihin sisältöjä normaalien rutiinieni sivussa. En tavoittele ryhmiin isoja ihmismääriä, vaan

iloitsen siitä, jos yksikin asiasta kiinnostunut saa minulta "sisältöpalvelua", joka ei ole somen algoritmien armoilla.

 

 En ota ryhmistä myöskään paineita, vaan jos ne ovat pitkään hiljaa, sitten ne ovat. 

Miten yhteisöihin ja yhteisöjen ryhmiin sitten pääsee mukaan?

Koska olen ylläpitäjänä omassa yhteisössäni, en voi näyttää sinulle miltä minun yhteisöni näkymät näyttävät ulkopuolisille, vaan käytän esimerkkinä FOB!-yhteisöä.


1. Klikkaa saamaasi kutsulinkkiä ja
klikkaa sitten yhteisön ylälaidasta löytyvää kolmea pistettä ja
sen jälkeen kohtaa Ryhmän tiedot:




2. Ryhmän tiedoista näet, kuinka paljon yhteisöissä on jäseniä ja ryhmiä.  Klikkaa ryhmien vierestä löytyvästä nuolesta.


3. Liity haluamiisi ryhmiin.




Haluan tehdä ryhmiini kuulumisen mahdollisimman turvalliseksi enkä siksi ota niihin ulkomaalaisia numeroita. Ei, minulla ei ole mitään ulkomaalaisia vastaan, mutta ulkomaalaisia spämmääjiä vastaan on paljonkin. Jos joku seuraajani siis haluaa mukaan ulkomaisella numerolla, otan hänet toki mukaan, kunhan hän infoaa minua asiasta, mutta muut poistan surutta.

Jos siis haluat tutustua ryhmiini, klikkaa tätä kutsulinkkiä ja liity itseäsi kiinnostaviin ryhmiin. Koska olet jo blogissani, sinua voisi kiinnostaa myös tulevat bloggaukseni. :)

Muista kurkata myös myöhemmin, olenko kenties tehnyt uusia ryhmiä, jotka mahdollisesti kiinnostaisivat sinua myös. 

Hyödynnätkö sinäkin WhatsApp-yhteisöjä? Kerro lisää!