Wednesday, December 27, 2017

Vuoden 2017 luetuimmat bloggaukset

Perinteiseen tapaan julkaisen taas listan vuoden luetuimmista bloggauksistani. Ja perinteiseen tapaan tälläkin kertaa listalla on monia klassikoita vuosien takaa, mikä todistaa blogin pitkän hännän. Kuka muka lukee Facebook-päivityksiä, joita olen tehnyt vuosia sitten? Bloggaukset eivät kuitenkaan vanhene samalla tavalla kuin muut somesisällöt.

Vuoden suosituin bloggaus ei yllättäen liity someen, vaan nytkin ajankohtaiseen bullet journal-kalenteriin. Mainostin bloggauksessa bujoiluun liittyvää Pinterest-tauluani, johon on tainnut bloggauksen ansiosta muutama seuraaja tulla.



>Seuraavaksi suosituin postaus on sen sijaan jo lähes 5 vuotta vanha (!) ohje siitä, miten LinkedInissä kurkitaan salaa muiden profiileja. En muuten itse suosittele salaa kurkkimista. Bloggauksen suosiota selittää varmaan se, että tänä vuonna tuli vihdoin täyteen miljoonan suomalaisen LinkedIn-käyttäjän raja, eli uusia käyttäjiä riittää vieläkin.

Tilastokeskuksen uuden selvityksen mukaan LinkedIn on erityisesti korkeakoulutettujen ihmisten palvelu:



Kolmanneksi suosituin kirjoitus neuvoo, miten Instagramissa saa seuraajia. Kyseiseen bloggaukseen on upotettu Instagram-kysely, johon on vastannut jo 1255 ihmistä. Tapaninpäivänä kyselyyn vastasi 20-29-vuotias nainen, joka seuraa siellä yrityksiä ja julkisuuden henkilöitä saadakseen inspiraatiota. Inspiraatiota moni muukin vastaaja Instagramista hakee ja sitä minäkin siellä haluan jakaa, ja tuntuu siltä, että olen siinä myös onnistunut.

 
Repostaan ja jaan muiden tuottamaa inspiroivaa sisältöä yritystililläni #piilotettuaarrehyväksyy-häsällä. Repostaamisetiketistä kerronkin seuraavaksi luetuimmassa postauksessani, sitä seuraavassa taas siitä, miten Instagramiin perustetaan yritystili. Yritystili ei muuten maksa mitään, mutta edellyttää sitä, että perustajalla on aiheeseen liittyvä Facebook-sivu. Yritystilin omistaja pääsee käsiksi statistiikkaan (ks. yllä), mutta epäilen, että Instagram myös rankaisee yrityssivuja pienemmällä näkyvyydellä.

Seuraavaksi luetuin postaus käsittelee myös tilin perustamista, mutta sitä, miten se tehdään Twitteriin ja millainen tunnus sinne kannattaa valita. Tunnusta voi muuten myöhemminkin muuttaa, jos aluksi on tullut valittua huono nimi. Suosittelen sitä, että Twitterissä ja Instagramissa olisi sama tunnus, minulta löytyy molemmista @jjanhone ja @piilotettuaarre-tilit.

Top-10-listan lopusta löytyy myös lisää ohjeita:
miten LinkedInissä jaetaan linkki
8 vinkkiä hyvään LinkedIn-profiilikuvaan
21 vinkkiä Snapchatiin

Alexa-tilastoja tutkitaan Suomen suosituimmat nettisivut -postauksessa. Alexa muutti tänä vuonna toimintaansa niin, että entisen sadan suosituimman sivun sijaan se näyttääkin vain 50. Pah! No, jjatkan silti asian seuraamista.

Ensi vuonna luvassa taas lisää ohjeita ja muita somepostauksia. Onnellista uutta vuotta sinulle, blogini lukija!

Friday, December 15, 2017

Miten tehdään Facebook Live -lähetys

Pidin viime kuussa Keski-Suomen Leader-ryhmien Sykettä-viestintähankkeen kautta visuaaliseen viestintään keskittyneitä työpajoja Jyväskylässä, Jämsässä, Toivakassa ja Viitasaarella. Kolmen tunnin sessioissa opettelimme kännykän hyödyntämistä kuvien ja videoiden ottamisessa ja muokkaamisessa ja opimme erilaisista tutkimustuloksista sen, millaista sisältöä someen kannattaa tehdä.

Illat hupentuivat Facebook Live -lähetyksiin, joita tein tilaajan, eli Jenni Tiaisen toivomuksesta. Olen hyödyntänyt livestriimauksia itse aika vähän, mutta nyt sain hyvän syyn harjoitella sitäkin.

Käytännön vinkkejä Facebook Live -lähetyksiin:


Kerroin osallistujille, että livetkin pitää suunnitella ja käsikirjoittaa siinä missä muutkin videot. Sovin siis tauon aikana, ketä tai keitä haastattelen illan päätteeksi, jotta heillä oli mahdollisuus valmistautua kysymyksiin henkisesti jo hyvissä ajoin. Kerroin myös sen, mitä videossa tulee tapahtumaan: kysyn ensin missä olemme, vilautan yleisöä ja kysyn sitten, mitä ihmiset olivat saaneet illoista irti. "Terve, olen kouluttamassa näitä ihmisiä" -päivitykset eivät mielestäni anna katsojille kovinkaan paljon, joten halusin, että videoissa on jotain sisältöä, josta olisi aidosti hyötyä sivuni tykkääjille: vinkkejä, ajatuksia tai oivalluksia.

Kun livestriiimin aika sitten koitti, pyysin haastateltavat luokan eteen ja kerroin myös yleisölle mitä seuraavien minuuttien kuluessa on luvassa ja kerroin, että he voivat seurata lähetystä Facebook-sivuni kautta. Pyysin heitä laittamaan äänet pois kännyköistään, jotta videon äänet eivät ala kiertämään tilassa. Kerroin myös, että kuvaan myös yleisöä, jotta halukkailla oli mahdollisuus piiloutua striimauksen ajaksi. Videon kuvauksen olin kirjoittanut Facebook-sivulleni tauon aikana, joten saatoin vain käynnistää lähetyksen. Päätimme pysyä erossa Facebookin tarjoamista naamioista, joilla striimaajat voivat halutessaan piilottaa kasvonsa.

Facebookin ohjeiden mukaan live-tilaan siirrytään näin:
  1. Klikkaa uutisten yläosassa Live-video.
  2. Kirjoita live-videostasi jotain.
  3. Klikkaa Siirry live-tilaan.

Tein videot pystymoodissa sen enempiä ajattelematta. Jälkikäteen ajateltuna vaakamuoto olisi kätevämpi, sillä siihen mahtuisi paljon enemmän asiaa, nyt jouduin menemään vähän turhan kauas haastateltavista silloin kun heitä oli kaksi.




Koska illoissa oli paljon osallistujia, joille Facebook live oli uusi juttu ja somekoulutus harvinaista herkkua videot saivat kohtuullisen paljon katselu- ja jakokertoja.

Työpajat näkyvät muuten myös mukavina pompsauksina Facebook-tykkääjieni määrissä:



Saturday, November 11, 2017

Miten Instagramin Huippujulkaisut toimii?

Maanantaina alkoi Suomi-kuvahaaste, jossa jaetaan Suomeen ja suomalaisuuteen liittyviä kuvia somessa. Haaste näkyy erityisesti Instagramissa, jossa on nyt jo yli 400 aiheeseen liittyvää julkista kuvaa. Haasteen myötä olen kuullut mielenkiintoisia tarinoita eri organisaatioiden taustoista ja erityisesti museot ovat olleet kovasti esillä.

Halusin nostaa esiin parhaimpia sisältöjä ja ensimmäisenä päivänä tein tällaisen koosteen Instagramin Huippujulkaisujen avulla.

Huippujulkaisut?

Instagram ei ole itse paljastanut, miten top-sisällöt valitaan. Ohjeissa se kertoo näin: 

Joidenkin avainsanojen ja paikkasivujen yläosassa Viimeisimmät-kohdan yläpuolella voi olla osa Huippujulkaisut. Suosituissa avainsanoissa ja paikoissa näkyy huippujulkaisuja, jotka esittävät joitakin suosittuja julkaisuja, joissa on kyseinen avainsana tai paikka.
Ei siis syitä siihen, miksi joku sisältö nousee huippujulkaisuihin... Later-blogissa Top Post -algoritmia kuvattiin kesällä näin:



Like the Explore Page, top posts are chosen algorithmically based on several factors, including how much engagement your post receives (likes and comments), the popularity of the hashtag, and how quickly your post receives its engagement. However, while the Explore Page is different for each user, when you browse a hashtag on Instagram, every Instagram user sees the exact same top posts!
Eli suomeksi: top-kuvien joukkoon pääsee, kun saa nopeasti reaktioita kuvaansa. Minä näin kyllä kesälläkin vähän eri kuvat eri tileillä, mutta suurin osa kuvista oli samoja. 


Seuraavana päivänä vähän hämmennyin, kun Huippukuvien joukossa oli kahdelta tililtä kaksi kuvaa.


Tämä toistui myös myöhemmin, samat tilit dominoivat Top-kuvissa ja joltain tililtä mukaan oli päässyt jo kolme kuvaa.

Kaiken huippu oli, kun katsoin torstaina Huippujulkaisuja @jjanhone-tilillä ja näin pelkästään itse julkaisemiani kuvia:



Pyysin muita kertomaan, mitä he huippujulkaisuissaan näkevät ja Erja Hanelius-Torila tarttui haasteeseen.

Tässä näkymät, jotka hän näki yritystilillään ja henkilökohtaisella tilillään:




Erjan näkymissäkin 6/9 oli minun julkaisemia kuvia, joten ehkä osa minun kuvistani oikeastikin kuului päivän Huippujulkaisuihin.

@Susumu74 kommentoi tilannetta näin:

  • Näyttää siltä, että tuo "huippujulkaisut" ei enää näytä kyseisen aiheen suosituimpia ja tykätyimpiä kuvia, kuten aiemmin, vaan kuvia, joista muutaman kymmenen minuutin aikana on tykätty. 
Myös @kaisa_nikkila ja @maitokahviperhonen kertoivat, ettei top-kuvissa näytetä oikeasti suosituimpia kuvia. 

Aiemmin huippujulkaisut näytti enemmän suosittuja kuvia, mutta laittoi niiden joukkoon joitakin tuttujen ottamia kuvia tai tilin omia kuvia. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että ns. tuttujen tilien kuvia suositaan aiempaa huomattavasti enemmän.

Jatkoin testailujani ja uusin havaintoni on, että Huippujulkaisut räätälöidään myös laitekohtaisesti. 

@piilotettuaarre -till näkee mobiilinäkymästä nämä kuvat:


ja läppärillä nämä kuvat:


Vaikka käytettävä tili oli sama, huippukuvien joukossa ei ollut yhtään samaa kuvaa! Otaksun, että Desktop-näkymässä käytetään vielä vanhaa algoritmia ja mobiilissa taas suositaan ns. tuttujen tilien tekemiä sisältöjä.

Aiemmin top-kuvat pysyivät samoina pitkiäkin aikoja, mutta esimerksi #Napapiiri-häsän kuvat ovat kaikki alle kuukauden ikäsiä ja suurin osa tällä viikolla otettuja. Desktopissa siis. Mobiilisti näin sen sijaan pari vuotta vanhoja kuvia, Splay Suomi -jengin tekemästä Napapiiri-kiertueelta, josta bloggasin tuoreeltaan.

Kerro millaisia kokemuksia sinulla on Top-kuvista!

Friday, November 10, 2017

Kohtaa CMADFI-puhujia Twitter-chatissa 27.11.

Järjestämme 7. CMADFI-tapahtuman ensi tammikuussa, 22.1.2018, paikkana Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Ilmoittautuminen tapahtumaan on tässä kuussa (aikaisintaan viikolla 47).

Yritämme saada tämän kuun Twitter-chattiimme

ma 27.11 klo 14-15

mukaan mahdollisimman monta CMADFI-puhujaa. Puhumme heidän kanssaan tapahtuman teemoista ja toivomme, että sinäkin osallistut keskusteluun.

Chattiohje:

  • käytä jokaisessa twiitissäsi #cmadfi-häsää
  • aloita vastauksesi kysymyksen numerolla (V1, V2,...)
  • chattia voit seurata esimerkiksi Twitter-haun avulla
Kysymykset

  1. Kuka olet, mistä tulet? (14.00)
  2. Oletko tulossa #cmadfi-tapahtumaan tai oletko osallistunut niihin aiemmin? (14.05)
  3. Kannattaako yhteisön toimintaa mitata? Mistä asioista lähtisit liikkeelle mittaamisessa? (14.10)
  4. Miten sinä näet yhteisöjen tulevaisuuden? Mikä muuttuu, mikä pysyy? (14.18)
  5. Kerro esimerkkejä hyvästä sisältömarkkinoinnista! (14.26)
  6. Miten kannustaisit työntekijöitä somen hyödyntämiseen työssä? (14.34)
  7. Miten eri tavoin yhteisöä voi motivoida tai palkita käytännössä? (14.42)
  8. Tuotatko sinä visuaalisia sisältöjä verkkoon? Mitä, miksi ja miten? (14.50)
  9. Mistä muusta kuin em. asioista sinä haluat puhua seuraavassa #cmadfi-tapahtumassa? (14.58)
Muoks: kooste chatista lisätty

Kooste on helpointa katsoa Storifystä, mutta tässä sama Slideshow-moodissa:


Tuesday, October 24, 2017

Suomalaisten suosikkisomet ja -appsit

Twiittasin viikonloppuna AudienceProjectin elokuisesta tutkimuksesta, jossa se on selvitellyt Pohjoismaiden, UK:n ja Yhdysvaltojen suosituimpia somepalveluita ja mobiiliappseja. Jotteivät tiedot jää piiloon twiittieni joukkoon, bloggaan luvut talteen tännekin.

Kyselyn mukaan 75% suomalaisista käyttää Facebookia, toiseksi suosituin on WhatsApp (69%) ja kolmanneksi YouTube (66%).

Miesten eniten käyttämät somepalvelut ovat

Facebook & YouTube 70%
WhatsApp 65%
Instagram 30%
Twitter 23%
LinkedIn & Snapchat 22%
Pinterest 6%
Reddit 4%
Periscope & Tumblr 3%

Naisten eniten käyttämät somepalvelut ovat

Facebook 80%
WhatsApp 73%
YouTube 62%
Instagram 41%
Pinterest 25%
LinkedIn & Snapchat 17%
Twitter 15%
Tumblr 3%
Periscope 2%
Reddit 1% 

15-25-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Whatsapp 93%
Facebook 85%
YouTube 84%
Instagram 60%
Snapchat 46%
Twitter 26%
Pinterest 21%
LinkedIn 14%

26-35-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 83%
WhatsApp 82%
YouTube 74%
Instagram 47%
LinkedIn 24%
Twitter 22%
Pinterest 19%
Snapchat 13%

36-45-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 77%
WhatsApp 72%
YouTube 70%
Instagram 36%
LinkedIn 26%
Twitter 20%
Pinterest 16%
Snapchat 9%

46-55-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 67%
YouTube 62%
WhatsApp 58%
Instagram 24%
LinkedIn 21%
Twitter 14%
Pinterest 14%
Snapchat 4%

Yli 56-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 62%
WhatsApp 46%
YouTube 45%
Twitter 14%
Instagram 13%
LinkedIn 12%
Pinterest 8%
Snapchat 1% 

Käyttäjiltä kysyttiin myös siitä, mihin tarkoituksiin he eri somepalveluita käyttävät.

Ammatillisten verkostoitujen vahvistamiseen käytetään eniten

LinkedIniä (91% palvelun käyttäjistä)
Twitteriä (26%)
Facebookia (13%)
WhatsAppia (8%)
Pinterestiä (7%)
Instagramia (6%)
YouTubea (4%)
Snapchatia (2%)

Yrityksiä ja brändejä taas seurataan eniten

Instagramista (31% palvelun käyttäjistä)
Pinterestistä (25%)
LinkedInistä, Twitteristä ja Facebookista (23%)
YouTubesta (11%)
Snapchatista ja Tumblrista (10%)
WhatsAppista (1%)
Tutkimuksen mukaan
30% suomalaisista on asentanut kännykkäänsä 1-10 appsia,
30% 11-20 appsia
13% 21-30 appsia
13% ei tiedä asentamiensa appsiensa määrää ja
6% ei ole asentanut yhtään appsia.

Suosituimmat appsit Suomessa ovat:

WhatsApp 39%
Facebook 30%
Spotify 16%
Instagram 14%
YouTube 9%
Google Maps 7%
Gmail, Messenger, Snapchat ja YLE Areena 6%

Kyselyssä kysyttiin myös mitkä näistä appseista ovat tärkeimpiä.

Suomalaisille miehille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp 34%
Facebook 23%
Spotify 16%
YouTube 11%
Instagram 9%

Suomalaisille naisille tärkeimmät appsit taas ovat:

Whatsapp 44%
Facebook 37%
Instagram 19%
Spotify 16%
YouTube 8%

15-25-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Instagram
Facebook
Spotify
Snapchat

26-35-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Facebook
Spotify
Instagram
Messenger

36-45-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Facebook
Spotify
YouTube
Instagram

46-55-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Facebook
Whatsapp
Google Maps
Spotify
Google
Messenger

Yli 56-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

WhatsApp
Facebook
Google Maps
Google
Iltasanomat