Wednesday, October 31, 2012

Case: miten Facebook hylkäsi Mini treasures wikin

Jo pidemmän aikaa olen tässä blogissakin valitellut Facebookin Edge Rankia, joka piilottelee minulta ja muiltakin asioita, joista olen kiinnostunut. Viime aikoina tilanne on vain pahentunut. Käytän esimerkkinä Mini treasures wikiä, jolla on Facebookissa yli 800 fania (joista yhdestäkään en ole muuten maksanut ja onneksi en ole, sillä nyt tuntuisi siltä, että Facebookin heitetyt rahat menevät kaivoon).

Elokuussa aloin huolestua, kun tilastot näyttivät siltä, että paraskin päivitys saavutti vain 3/8 faneista ja suurin osa päivityksistä näytettiin vain joka kahdeksannelle. Epäilin, että Facebook on alkanut rangaista
a)  Twitterfeedin kautta tulevista automaattipäivityksistä ja
b) siitä, että päivityksiä tulee sen mielestä liikaa, eli useita päivässä
mutta en ehtinyt asiaan silloin paneutua.


Elokuussa Talking about -mittari näytti 15 henkeä, mutta nyt se on tippunut senkin alle, vaikka Mini treasures wikin fanit ovat olleet yleensä todella innokkaita sekä kommentoimaan että peukuttelemaan. Enää he eivät voi sitä olla, sillä he eivät juurikaan näe päivityksiä, sillä en ole alkanut kehotuksista huolimatta päivitysten näkyvyydestä maksamaan, vaikka vain 4 euroa maksamalla voisin satunnaisesti taas tavoittaa MTW:n fanit.

Tilanne oli siis jo elokuussa huolestuttava, mutta Facebookin ahneus kasvaa kasvamistaan. Ja nyt minulle on selvinnyt  muiden blogikirjoittelusta (linkit niihin lopussa) myös se, ettei tämä ole vain minun ongelmani.

Tänään vastaava tilasto näyttää tältä:


Paras päivitys on siis näytetty enää alle 20% faneista ja esimerkiksi eilisen ainoa päivitys on näytetty vain 46 hengelle ja maanantainen kahden peukun päivitys sekin vain 106:lle.

Itse asiassa Talking About This -mittari ei ole niin rajusti muuttunut viime kuukausina, sen sijaan Viral Reach on tippunut kuin lehmän häntä. Facebook ei halua näyttää kaikkea dataansa minulle, joten näen vain 3 kuukautta taaksepäin.
Kesäkuussa asensin Mini treasures wikiin Snoobi-seurantapalvelun. Ihmettelin silloin, miksi sielläkin pitää olla Facebook-statistiikat: "eikös nämä näe Facebookistakin". Nyt siis minullekin paljastui, miksi Snoobin kannattaa kerätä dataa: se näyttää koko historian, ei vain sitä, mitä Facebook suostuu näyttämään. :)

Eli siinä missä viikolla 15 MTW:n Facebook-sivu tavoitti lähes 2300 ihmistä, viime viikolla tavoitettiin enää reippaat 300. Aikamoinen menetys lyhyessä ajassa! Sisällöntuotannossa ei tänä aikana ole merkittäviä muutoksia tapahtunut.

Se, miten Facebook-sivu tukee varsinaista sivua, Mini treasures wikiä, tuomalla sinne liikennettä, on muuttunut näin:
Kesäkuun jälkeen Facebookin kautta on siis tullut paljon vähemmän käyntejä. Voisin tietysti selittää vähenemistä myös kausivaihtelulla, että kesällä nukkekotiharrastajat tekevät jotain muuta, mutta toinen suosittu sosiaalisen median palvelumme Flickr ei sellaista näytä:



Lokakuun aikana liikennettä on tullut eniten Pinterestistä. Pinterestissä Mini treasures wikin suosituimmalla taululla on lähes puolet vähemmän seuraajia (434) kuin mitä Facebook-sivulla on tykkääjiä (827), mutta silti se tuo liikennettä yli kolme kertaa enemmän (93 vs 358). Eipä tarvitse siis paljon miettiä, kumpaan palveluun käytän ne muutamat minuutit, jotka minulla päivässä asiaan liikenee...


Summa summarum: mieti kuinka paljon aikaa ja rahaa sinun kannattaa panostaa Facebookiin, joka haluaa toki tehdä palvelullaan rahaa. Olisiko joku toinen palvelu sinullekin tuottoisampi vaihtoehto? Eniten liikennettä Mini treasures wikiin tässä kuussa toi tietysti Google (9 208 kpl) ja se, miten sain Googlen rakastamaan sivustoani onkin jo ihan toinen tarina, mutta sosiaalisella medialla oli ratkaiseva merkitys...

Lue myös muita Facebookiin liittyviä bloggauksia:
Dangerous Minds: I want my friends back
Vapa: Facebook kirjoitti kaikkien aikajanalle: maksa tai sinua ei huomata
Outi Lammi: Paranna sivusi näkyvyyttä kuratoimalla kiinnostavaa Facebook-listaa
Kulutusjuhla: Facebook-seuraaja: varmista päivitysten näkyminen lisäämällä sivu kiinnostuksesi kohteeksi

Tuesday, October 30, 2012

MindTrekistä, bloggailusta ja yhteisöistä

Johanna South Park -hahmona, kuvitusta kuvituksen vuoksi ;)
Olen julkaissut aiemmin tässä blogissa sekä Jukka Eklundin ja Pauliina Mäkelän haastattelut community managerin työstä, jotka kuvasin muutama viikko sitten MindTrekissä. Tarkoitukseni oli kuvata näitä videoita enemmänkin, mutta tilaisuus osoittautui aika haastavaksi. Siinä missä MindTrek oli aiemmin poissa kaupungin humusta Pyynikin Rosendahlissa olimmekin tänä vuonna Finlaysonin idyllisellä alueella keskellä kaupunkia. MindTrekin tilaisuuksia järjestettiin mm. elokuvateatteri Plevnassa ja viereisessä Siperiassa. Minä osallistuin moneen Academic MindTrekin sessioon, joka taas järjestettiin lähellä olevissa TAMK:in tiloissa muutamassakin eri kerroksessa. Ihmiset hajaantuivat siis tauoilla kovin moneen paikkaan, eikä yhteistä ruokailua ollut, mikä teki verkostoitumisesta aiempaa vaikeampaa. Toivotaan, että kokemuksista opitaan ja ensi vuonna verkostoituminen on taas oleellisempana osana ohjelmaa.

Kolmannen community manager -aiheisen haastattelun sain itävaltalaiselta Tassilo Pellegriniltä, joka kertoi ajatuksiaan yhteisöjen merkityksestä tulevaisuudessa, jossa meitä koettelevat mm. erilaiset luonnonmullistukset. Haastattelun löydät Hidden treasure 2.0 -blogistani, johon pyrin keräämään englanninkielisen sisältöni, kun taas tässä blogissa puhutaan lähinnä suomea.

Ja kun tässä nyt muita bloggauksiani aloin mainostamaan, niin kurkkaahan Nörttityttöihinkin, jossa kerroin muutama viikko sitten Pinterestistä. Nörttitytöt on mielenkiintoinen bloggaajien yhteisö, johon olen kuulunut lähes sen ensimetreistä asti. Blogissa esitellään erilaisia nörttien mielenkiinnon kohteita, minä olen kertonut siellä community managerin ammatista ja aikuisten naisten miniatyyriharrastuksesta. Kesällä keräsin yhteisöllisesti 101. postauksen kunniaksi listan 101 asiasta, jotka meitä silloin innostivat. On hauskaa kirjoittaa asioista, jotka eivät omiin blogeihin sovi eikä se, että Nörttitytöillä on jättimäinen yleisö tee asiasta yhtään vähemmän kiinnostavaa. :) Mutta parasta Nörttitytöissä on kuitenkin Facebookissa oleva takahuoneemme, jossa avaudumme mielenkiintoisista aiheista. Nörttityttökollegat ovat opettaneet minulle paljon uutta mm. pelikulttuurista. Joulukuussa blogissamme pyörii joulukalenteri, jota odotan jo innolla! Jos sinulla on erikoisia mielenkiinnon kohteita, olet tervetullut nöräilemään kanssamme! Mainostan muuten uusia nörttityttöbloggauksia sekä Twitter-tililläni että Facebookissa henkilökohtaisella fanisivullani, jonka perustin ennenkuin oli mahdollista tilata vieraiden ihmisten päivityksiä.

Mitäs mieltä olit muuten tällaisesta jutustelevasta bloggaustyylistä, jossa ei ollut yhtä selkeää aihetta? Upposiko vai kehotatko pysymään aihe/bloggaus-tyylissäni? Kuvitusta tällaiseen tajunnanvirtaan ei ollut helplpoa valita, joten nappasin aristosta South Park -avatarini, jota olen täällä joskus aiemminkin käyttänyt.

Monday, October 29, 2012

Nettikätilö Pauliina Mäkelä kertoo työstään yhteisöjen parissa

Jatkoa viime viikolla alkaneelle community managereiden haastatteluille seuraa tänään, kun päästään ääneen vanhan kaverini Pauliina Mäkelän, joka tekee töitä mm. nettiyhteisöjen parissa. Oman Kinda-yrityksensä lisäksi hän tekee töitä Hämeenlinnan kaupungin Nomadiohjaajana ja Suomen eOppimiskeskuksen Projektipäällikkö-nettikätilönä. Törmäilen Pauliinan kanssa milloin missäkin verkostossa, sillä meillä on mm. yhteinen tausta Hatanpään Nokiasta, olemme Ystäväyrittäjiä ja suunnittelemme yhdessä CMAD-tapahtumaa. MindTrekissäkin teimme samantapaista työtä: Pauliina raportoi tapahtumaa Facebookin MindTrekkers-ryhmässä, kun taas minä keskityin twiittaamaan Soita-projektin tilille. Istuimme monessa sessiossa vierekkäin, mistä olin paljon apua kummankin liveraportoinnissa. :)

Yhdellä tauolla onnistuimme löytämään tyhjän tilan ja silloin tein tämän haastattelun, jossa Pauliina esittelee omaa työtään verkostojen parissa.

Kiitos kaunis viimeisestä aina yhtä ystävälliselle Pauliinalle (Kinda ei suotta kehu itseään Suomen kilteimmäksi yritykseksi :).

Friday, October 26, 2012

Community managereista by @jukkaeklund



Pari viikkoa sitten tein MindTrekissä paitsi liveraportointia Soitan Twitter-tilille (tapahtuman aikana onnistuin tuplaamaan tilimme seuraajien määrän) myös haastatteluja CMAD-tapahtuman markkinointia varten.
Tässä niistä ensimmäinen, jossa Jukka Eklund, mies mm. Jollan Twitter-menestyksen takaa, kertoo community managereista ja siitä, mikä hommasta tekee hänen mielestään hauskaa. Olemme muuten Jukan kanssa nettituttuja vuosien takaa, mutta vasta MindTrekissä näimme toisemme ensimmäistä kertaa livenä :).

Löydät lisää tietoa CMAD-tapahtumasta Soitan sivulta.

Monday, October 22, 2012

Miksi kannattaa maksaa LinkedIn-käytöstä, osa 1

Minulta kysytään aina välillä, onko minulla LinkedIn:in maksullinen Premium-tili. Ei ole, sillä ainoa juttu mikä minua on tähän mennessä kiinnostanut on se, ketkä profiiliani kurkkivat, ja siitä ilosta en ole valmis 7€  kuukaudessa maksamaan (näenhän sentään 5 viimeisintä kurkkijaa ilmaiseksi joka päivä).

Nyt minulla on tuore esimerkki siitä, mihin maksullista tiliä voi käyttää. Sain nimittäin viime viikolla LinkedIn InMailin kautta personoidun kutsun Tanskassa järjestettävään sosiaalisen median seminaariin. Kutsu oli varsin houkutteleva:



Hello Johanna,

Given your remit and experience, I thought you might find our international conference for digital professionals interesting. It takes place November 6-8 in Aarhus, Denmark.

Some relevant, cutting-edge presentations about Social Media:
http://aarhus12.jboye.com/tag/social-media/

If you would like to attend – please follow this link for pricing info and registration:
http://aarhus12.jboye.com/sign-up/

Feel free to contact me for additional info.

See you at the conference!

Best regards,

Jesper Seiersen
J. Boye
jboye.com
Kiinnostuin asiasta sen verran, että tutkin mm. seminaariohjelmaa, vaikken ehdi nyt Tanskaan lähteä. Maksullinen Premium-tili siis mahdollistaa InMailien lähettämisen tuntemattomille ihmisille. Ne ovat paljon tehokkaampia kuin tavalliseen sähköpostiin lähetetyt viestit, sillä ne ovat harvinaisempia eikä niitä lähetetä turhaan. Siitä pitää huolen LinkedIn: Business-tilillä (alk 18,40€/kk) tuollaisia maileja voi lähettää kuukaudessa vain kolme kappaletta ja BusinessPlus-tililläkin vain (alk 36,84€/kk) kymmenen.

Onko sinulla maksullinen LinkedIn-tili ja mihin sinä sitä käytät?
PS. Jos joku teistä innostuu menemään Tanskaan tämän bloggauksen seurauksesta, kerro siitä!