Thursday, April 2, 2020

Erika Appelströmin koronatarrat ja vinkit visuaaliseen brändäykseen

Jos olet seurannut viestintääni (ja jos algoritmit ovat olleet suotuisia), olet ehkä huomannut uusimman aluevaltaukseni: olen alkanut myydä verkkokaupassani sometarroja. Huh! Mitä ihmettä?

Tein itse kauppaani jo viime vuonna yrittäjille suunnattuja puhekuplia. Kun kuulin, että asiakkaani ja kaverini Erika Appelström aikoo yrittäjäksi, aloin miettiä, voisimmeko tehdä jotain yhdessä. Ideoimme alkuvuonna muutamia tarroja, mutta sitten tuore yrittäjyys vei Erikan mennessään. Maaliskuussa hän kuitenkin palasi yllättäen ehdotukseeni: hänellä olisi nyt minulle sopiva tuote, koronatarroja.

Ideoimme aiheita koronatarroihin yhdessä ja ne ovat nyt myynnissä verkkokaupassani.

Mutta nyt, annetaan Erikan kertoa itse lisää!





Hei Erika ja onnea tuoreelle And Sundays -yrityksellesi! Kertoisitko mitä kaikkea sinä tarjoat?

Kiitos 🙂 Intohimoni on brändäyksessä ja visuaalisessa tarinankerronnassa. Unelma-asiakkaani olisi pk-yritys, jonka brändiä pääsisi rakentamaan yhdessä yrityksen/yrittäjän kanssa. Teen myös sisältöjä ja sisältömarkkinointia sosiaaliseen mediaan, erityisesti Instagramiin.

Sinun Instagram-fiidisi onkin kadehdittavan täydellinen... Mutta teit siis verkkokauppaani koronatarroja. Mikä inspiroi sinut siihen? 

Pohdin, että miten tätä ikävää aihetta voisi käsitellä visuaalisilla elementeillä. Tarroilla voi myös ottaa kantaa ja siten kannustaa vaikkapa käsien pesuun tai omaehtoiseen eristämiseen yhteisen asian hyväksi.

Tarroja on helppo lisäillä esimerkiksi Canva-nimisellä applikaatiolla, ja se onnistuu helposti, vaikkei olisi aiempaa kokemusta kuvanmuokkaustyökalujen käytöstä.

Huomasin muuten, että tarroja on jopa helpompaa käyttää Canvalla kuin vaikka Gimpissä. Katso vaikka:





Keille kaikille tarrat sinusta sopivat ja miten niitä voisi hyödyntää? 

Tarroja voi hyödyntää esimerkiksi näin:

auki olevat yritykset, kuten vaikkapa ruokakauppa, voisivat laittaa tarran kuvan päälle, jossa muistutetaan käsihygieniasta.

Kiinni olevat yritykset taas voisivat pitää aktiivisuutta yllä somessa ja muistuttaa asiakkaitaan olemassaolostaan, ja lisätä postausten päälle esimerkiksi Self Isolation -tarran.




Onko korona vaikuttanut sinun työhösi? 

Olen tuore yrittäjä, joten perustuttujen parissa saa päivät vierähtämään nopeasti. Hyödynnän tämän töiden kannalta haasteellisen ajan yritykseni näkyvyyden parantamiseen verkossa, esimerkiksi viimeistelen rakenteilla olevat verkkosivuni sekä aktivoidun somessa.

Kävin uusilla sivuillasi ja huomasin, että Instasta tuttu harmonisuus jatkuu sivuillasi. Vau! Visuaalinen brändäys on todellakin sinun juttusi! Mutta mitä ylipäätään pitäisi ottaa huomioon somepostausten ulkonäössä ja brändäyksessä? 

Somen, kuten kaiken muunkin markkinoinnin pitäisi olla linjassa yrityksen brändin ja muiden viestien kanssa. Pitäisi pohtia onko tyyli hillitty, vitsaileva, sarkastinen, kantaaottava jne.

Entä millaisia neuvoja annat sometarrojen käyttöön? 

Niin tarrojen käyttöä kuin muutakin sisältöä on helpompi suunnitella kun oma tyyli ja linja on päätetty. Tarrat tuovat kivaa vaihtelua fiidiin ja niitä on mahdollista kustomoida asiakkaan tyyli ja tarpeet huomioiden.

Sellainen vinkki tarrojen käyttöön, että taustakuva ja sen värit kannatta valita siten, että tarra erottuu taustastaan.



Anna jotain vinkkejä pienille yrityksille tai henkilöbrändeille, jotka eivät ole vielä miettineet brändiään? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? 

Sama neuvo, minkä annan itselleni ja mikä on todella vaikea toteuttaa. Eli olit sitten yritys tai henkilöbrändi, päätä ensin kuka olet ja mitä haluat edustaa, minkälaisten arvoja edustat, mikä on lifestylesi ja tyylisi.

Jos ei tiedä mistä aloittaa, niin itselleni värit ovat hyvä ja helppo lähtökohta; mitkä värit kuvaavat minua. Ja tämän jälkeen mikä tyyli kuvaa minua.

Seuraavassa karrikoidut esimerkit:

maanläheiset sävyt ja tyyli, tehosteena hieman pastellisävyjä

vai

mustaa, valkoista ja kultaa, ylellistä tyyliä.

Oma tyylisi voi olla mitä vain tai tyylien sekoitus, mutta kun oma tyyli ja värit on päätetty, olisi siinä hyvä pidättäytyä jonkin aikaa, jotta yleisösi pääsee tutustumaan ja sitoutumaan sinuun tai brändiisi.

Mitä vielä haluat sanoa blogini lukijoille? 

Kulunut lause eli “Support your local” on ajankohtaisempi nyt kuin koskaan. Kannustan tukemaan suomalaisia yrityksiä ostamalla tuotteita sekä tykkäämällä, jakamalla sisältöjä ja kommentoimalla somessa.

Verkostoidu rohkeasti! Olen tutustunut mahtaviin tyyppeihin olemalla itse aktiivinen joko somessa tai livenä (näin korona-aikaan tietenkin somessa). Itse aion hyödyntää poikkeustilaa verkostoitumiseen, joten vink vink, saa ehdotella yhteistyöprojekteja tai verkostoitua muuten vain.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...