Monday, September 23, 2019

Tee viestinnästä luotettavaa, hyödynnä inhimillisyyttä

Olen menossa kouluttamaan erään organisaation työntekijälähettiläitä ja haluan vakuuttaa heidät siitä, että vaikka yritys tekee itsekin viestintää, vieläpä ihan hyvin, niin se ei ole mikään syy heille jättää viestimättä.

Ai miksi?

No koska

henkilöihin nyt vain luotetaan enemmän kuin isoihin organisaatioihin. 


Katleena Kortesuo bloggasi aiheesta viime viikolla.


Voiko ison yrityksen edustaja, vaikka toimitusjohtaja, sitten herättää luottamusta?
Ei voi, sanoo Katleena, jos ei koskaan puhu mitään priva-asioistaan.

Saman voit todeta Edelmanin luottamusbarometrista:

teknisiin ja akateemisiin asiantuntijoihin luotetaan toki eniten,
mutta vain hieman enemmän kuin "kaltaiseeni ihmiseen".




Edelman Trust Barometer 2019 luottamus by jjanhone


Meidän siis pitää kertoa asioista, jotka tekevät meistä samaistuttavia.

Ehkäpä toimitusjohtajat ovat oppineet tämän niksin, sillä heidän luottamuksensa on noussut parissa vuodessa varsin huimasti:



Edelman Trust Barometer 2019 trendi by jjanhone

Katleena neuvoi kertomaan syvimpien salaisuuksien sijaan esimerkiksi
harrastuksista,
luetuista kirjoista,
mökkirempoista tai
lemmikeistä.

Jatkan listaa. Kerro vaikkapa:

hienoista paikoista, joissa olet käynyt tai saamastasi hyvästä palvelusta
(hei, tuollahan minunkin pitää käydä!)

kommelluksistasi tai lapsuuden tai nuoruuden muistoista
(oih, minullekin on joskus käynyt noin!)

arkipäivän oivalluksista tai nikseistä
(haa, minäkin kokeilen tuota!)



Wikimedian Wiktionaryssä eli sanakirjassa inhimillinen on
ihmisiin liittyvää, ihmiselle tyypillistä tai ihmiseltä odotettavaa

esimerkiksi
inhimillinen erehdys tai inhimillinen kärsimys

Helppo juttu! Olemme kaikki ihmisiä, meidän pitää vain opetella viestimään siitä myös somessa.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...