Monday, October 21, 2013

Aarikka somettaa mm. Instagramissa

Koulutettavani kysyivät taannoin siitä, miten Instagramia tulisi käyttää, erityisesti suhteessa Facebookiin. Kyselin mielipiteitä tutuilta Instagram-käyttäjiltä ja tänään kysymyksiin vastaa +Aarikka Oy:n markkinointivastaava +Maarit Riikonen.

Johanna: Hei Maarit! Kertoisitko meille ensin Aarikan Facebookista?

Maarit: Hei Johanna ja kiitos kutsusta haastatteluun. Meillä Aarikassa Facebook toimii tiedotuskanavana uutuustuotteista, ajankohtaisista asioista, tapahtumista, kilpailuista ja alennusmyynneistä. Kanava on melko asiallinen, mutta rennolla otteella. Facebookin päivityksillä on myös myynnillisiä tavoitteita, joten seuraamme kävijätietoja sekä Facebookissa että verkkosivuilla. Facebookin uudet kävijätiedot ovat avanneet lisätietoa fanien käyttäytymisestä. Facebook-päivitykset menevät Aarikan Twitter-tilille. Twitteriin emme ole panostaneet kanavana, jossa on oma some-strategia, mutta jatkossa olisi tarkoitus tehdä niin.

J: Haluatko kertoa lisää Twitter-strategiasta, tuleeko siitä esimerkiksi asiakaspalvelun kanava?

M: Sekin on yksi mahdollisuus, mutta nyt ajankohtaiseksi tulee tapahtumasta tiedottaminen. Osallistumme Gloria Blog Awards -tapahtumaan ja uskon, että heillä on käytössä siihen liittyvä hashtagi. Raportoin tapahtumasta eri some-kanaviin ja myös Twitteriin.


J: Entä kauanko olette käyttäneet Instagramia ja miten sitä käytätte?

M: Aloitimme Instagramin käytön tämän vuoden alussa. Koska Aarikan brändi on hauska ja iloinen, sille sopii myös hassuttelu ja tähän Instagram on oivallinen kanava. Instagramiin otettavien kuvien ei tarvitse olla huippuhyviä vaan tärkeintä on kuvan sanoma. Aarikan Instagram-kanava kertoo tarinoita kulissien takaa. Kuvia on otettu kuvauspäivistä, Aarikan värjäämöstä ja seinillä olevista teoksista sekä hyllyillä olevista prototyypeistä. Toisinaan Unto-pöllö seikkailee Instagramin kuvissa. Instagram-kanavalla vain mielikuvitus on rajana. Ensin käytimme hashtagejä kuvaan liittyvillä sanoilla, mutta myöhemmin olemme käyttäneet myös suosittuja instahastagejä ja niitä tulemme käyttämään enemmän jatkossa.


J: Eroaako Facebookissa ja Instagramissa saamanne palaute toisistaan?

M: Hieman, sillä Instagramissa kaikki on hyvin positiivista, mutta rehellistä. Kuvista tykätään, jos tykätään. Molemmissa kanavissa tykätään innokkaasti, mutta Facebookissa kysellään enemmän tuotteista ja minkä nimisiä ne ovat ja milloin suunniteltu. Toisinaan palaute Facebookissa on myös kriittistä, mutta harvoin. Facebook- ja Instagram -faneista suurin osa tuntuu olevan oikeasti Aarikan faneja. Se ero kanavissa on, että seuraamalla tykkääjiä Instagramissa todella tutustuu heihin kuvien perusteella. Se on ollut mielenkiintoista. Eli seuraamme fanejamme ja tykkäämme myös takaisin seuraajien kuvista.

J: Kenelle Instagram sinusta sopii?

M: Mielestäni Instagram sopii kaikille, joilla on tarinaa kerrottavana ja kaikilla pitäisi olla. Se voi olla mielenkiintoisia kuvia tuotteista, tilanteista ja tapahtumista. Siellä voi tuoda tunnetuksi esim. firman työntekijät ja heidän persoonansa tai tehdä kuvasarjan jostakin tapahtumasta tai valmistuvasta kohteesta esim. kuvat ruoan eri valmistusvaiheista. Eri some-kanavien strategia pitää miettiä yrityksen brändiin sopivaksi. Esimerkiksi matkailuyrityksen tai ravintolan Instagram-kuvien on syytä olla hyviä ja houkuttelevia. Punaisen langan löydyttyä on Instagram vallan mainio tapa tuoda yritys esille.

J: Instagramiin voi tällä hetkellä lisätä kuvia vain mobiililaitteilla, joten ainakin pitää sopia,  millä laitteilla profiilia päivitetään, mutta mitäs muuta kannattaa ensimetreillä tehdä?

M: Ensimetreillä kannattaa tutustua muiden yritysten toimintaan esim. Starbucks, Coca-Cola ja suomalaisista Vallila. Suosittelen myös tutustumaan oman alan #hashtageihin ja selvittämään löytyykö omasta yrityksestä jo hashtag. Kilpailijoitakaan ei kannata unohtaa. Googlettamalla löytyy hashtag-listoja ja suosittuja hashtageja, joita kannattaa käyttää. Sitten vain kuvaamaan ja videoimaan. Itselläni on käytössä sekä älypuhelin että tabletti ja aina jompi kumpi on mukana.


J: Mitäs muita some-kanavia teillä on käytössä?

M: Meillä on myös Pinterest-kanava, josta löytyy useita boardeja eli aihetauluja. Kanavalle on asetettu samoin kuin Facebookille myynnillisiä tavoitteita. Pinterest on Instagramin lisäksi kanava, josta tavoittaa kuluttajat, jotka eivät Aarikkaa tunne entuudestaan. G+ kanavakin löytyy, mutta siinä on ollut tarkoitus vielä tässä vaiheessa varata vain osoite.

J: Kiitos haastattelusta ja hauskoja sometushetkiä jatkossakin!

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...