B2B-yritysten todellisia asiakkaat eivät ole kuitenkaan yritykset, vaan yrityksissä työskentelevät ihmiset, jotka tekevät ostopäätöksiä. Ja he liikkuvat sosiaalisessa mediassa siinä missä muutkin ihmiset.
Alla Jari Jussilan tuore esitys B2B-yritysten someilusta.
Esityksessä on mainittu mm. erilaisia somen hyötyjä ja tyypillisimpiä työkaluja.
10 tapaa, jolla some tuottaa arvonlisäystä yritysten sisällä ja välillä (McKinsey 2012):
- Asiakastarpeiden selvittäminen
- Tuotteiden luominen yhdessä asiakkaan(käyttäjän) kanssa
- Some ennustamisessa ja seurannasa (tuotanto ja jakelu)
- Liiketoimintaprosessien sosiaalinen työnjako
- Markkinointiviestintä ja vuorovaikutus somessa
- Liidien generointi
- Sosiaalinen kauppa
- Some asiakaspalvelussa
- Somen hyödyntäminen yrityksen sisäisen ja yritysten välisen viestinnän ja yhteistyön parantamiseen
- Somen hyödyntäminen lahjakkuuden ja tehtävien yhteensovittamisessa (töiden jakaminen niille, joiden lahjoja ne parhaiten vastaavat)
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.