Viime kuussa
esittelin Outi Lammin, jonka kanssa pidän
Nettikahvillaa. Tänään esittelyvuoroon pääsee toinen kumppanini,
HeiaHeian Jussi Räisänen :). Joten aloitetaanpas...
Heia Jussi! Luulen, että Suomessa on puhuttu tänä syksynä startupeista enemmän kuin koskaan. Jussi, olet mukana jo toisessa startupissa, miten sinä määrittelet termin ja onko sille jo vakiintunut suomennus?
Kun itse puhun startupista, yleensä tarkoitan sellaista yritystä, jonka liiketoiminta on vielä alkuvaiheessa ja joka tavoittelee nopeaa, yleensä kansainvälistä kasvua. Tällaisen firman kieli on usein muutenkin aika englantiin taipuvaista. Vakiintuneesta suomennoksesta en tiedä - olisi ihan kiinnostava tietää. Kasvuyritys on ainakin suomenkielinen sana, jota on viljelty aika taajaan viime aikoina.
Kerro ensimmäisestä yrityksestäsi?
Ensimmäinen yritykseni oli Smartner Oy, jonka perustimme opiskelukaverini kanssa 1999. Kyseinen firma erikoistui yritysten mobiiliratkaisuihin ja tarkalleen ottaen mobiilisähköpostiin. Yritys oli tuolla minun määritelmälläni startup, tavoitteemme oli tehdä "mahdollisimman iso juttu", toisin sanoen kasvaa kansainväliseksi tuoteyritykseksi. Sen onnistuimme myös tekemään, Smartnerin sähköpostiratkaisu oli jokusen vuoden päästä käytössä kymmenissä maissa eri puolilla maailmaa. Toki siinä tarvittiin kymmeniä tosi osaavia ihmisiä, taantumaa sietäviä pääomasijoittajia, onnea ja monta pitkää työpäivää. Yritys myytiin 2005 osaksi amerikkalaista SEVEN Networksia, joka on aivan mobiiliviestintäpuolen toimija. Itse lähdin pari vuotta myöhemmin uusiin kuvioihin, mutta tuo aikanaan perustamamme firma on tytäryhtiönäkin kasvanut jatkuvasti ja työllistää nyt noin sata ihmistä useissa maissa.Tuosta firmasta jäi tosi monta hyvää kokemusta ja pysyvä halu tehdä vielä lisää isoja juttuja.
Toinen startupisi on HeiaHeia, verkossa toimiva liikuntapäiväkirja ja verkostoitumispalvelu. Oletko huomannut muutoksia startup-piireissä yritystesi välissä? Onko esimerkiksi ympäristön suhtautuminen aloitteleviin yrityksiin muuttunut?
Huomattavasti. On ehkä vaikea nähdä muutosta kun on elänyt itse tässä startup-ympäristössä koko ajan, mutta varmasti nykyään ympäristö tuntee paremmin startup-ilmiön kuin tuolloin. Smartnerin perustamisen aikoihinkin oli kohtalaisen paljon pieniä startupeja, tuolloisilla termeillä ns. uusmedia- ja mobiilifirmoja. Yrityksen perustaminen oli kuitenkin monin tavoin vaikeampaa ja kalliimpaa kuin nykyään - esimerkiksi mitään pilvipalveluita ei käytännössä ollut, vaan serverit sun muut piti hankkia itse. Lisäksi Suomesta ei löytynyt juurikaan startup-kokemusta. Kävimme itse tuolloin juttelemassa kouralliselle hyvin kokeneita rahoitus- ja it-alan veteraaneja, ja heiltäkin saimme monta hyvää neuvoa liiketoiminnan rakentamiseen. Nykyään Suomessa on useita sarjayrittäjiä, joilla on taustaa vähintään yhdestä omasta startupista. Tämä on Suomen kokoisessa maassa valtava muutos ja tilanne paranee tässä suhteessa jatkuvasti.
Kehititte HeiaHeian alunperin omia tarpeitanne varten ja olette muuttaneet sen toimintaa omien käyttäjäkokemuksien takia myöhemminkin. Saattteko paljon palautetta muilta käyttäjiltä ja mitä kautta he teitä lähestyvät?
Saamme! Yleensä meitä lähestytään meilitse tai Facebookissa, joskus myös Twitterissä. Käyttäjäpalaute on meille todella tärkeää ja teimme taannoin erikseen vielä vähän laajemman käyttäjäkyselynkin.
HeiaHeia on peruskäyttäjille ilmainen, mutta yritykset ja muut organisaatiot voivat ostaa siihen maksullisia ominaisuuksia, joilla voi toteuttaa mm. erilaisia kuntoilukampanjoita. Keväällä kerroit minulle isoista ja mielenkiintoisista kampanjoista - joko voit kertoa hankkeista julkisesti?
Meillä on tosiaan monta hanketta erilaisten terveys- ja liikunta-alan yhteisöjen kanssa, joille voimme tarjota tehokkaan sosiaalisen median työkalun. Näistä tulemme tekemään julkistuksia lähiaikoina. Yrityspuolella meillä on useita asiakkaita ja tarjoamme siellä SaaS-mallilla yrityskohtaista näkymää HeiaHeiaan. Tuote on varsin suosittu ja tulokset yrityskäytössä lupaavia. Mehän pyrimme tarjoamaan kustannustehokkaamman ja monipuolisemman tavan liikuttaa yhteisön jäseniä ja siten parantaa heidän hyvinvointiaan.
Minun pitää siis itsekin vielä pitää suu supussa... HeiaHeia on sosiaalisen median palvelu. Miten tärkeänä pidät somea aloitteleville yrityksille?
Riippuu varmasti yrityksestä ja yrityksen tavoitteista. Oma kokemukseni on, että some on erittäin tärkeässä roolissa kun pyritään saamaan omia viestejä vaikkapa erilaisten avainkäyttäjien kuuluviin. Lisäksi se on osaltaan erinomainen tapa seurata mitä muut toimialan firmat ja vaikkapa kilpailijat tekevät.
Some-asiantuntijana käytän monia some-palveluita. Olin hyvin yllättynyt siitä, miten ei-niin-hörhöt kaverini ovat ottaneet HeiaHeian omakseen. Mikä on mielestäsi sen suosion salaisuus?
Uskon, että HeiaHeiassa motivoi helppokäyttöisyys, rentous ja yhteisöllisyys. Haluamme pitää palvelun jatkossakin hauskana ja motivoivana palveluna kaikenlaisille liikkujille.
Jääkö sinulle aikaa HeiaHeian ja kuntoilun jälkeen someiluun? Mikä on suosikkipalvelusi ja miksi?
Täytyy sanoa, että liikunnan ja HeiaHeian ohella aika menee sosiaaliseen elämään mielellään muualla kuin somessa :). Facebookin kautta jonkin verran seuraan mediaa - arvaisin, että noin 1/3 lukemistani uutisista on FB-virrasta bongattuja otsikoita. Juuri nyt seuraan mielenkiinnolla Flockler-nimistä palvelua, joka tuo aika mielenkiintoisia juttuja mediakenttään.
Kiitos vinkistä, pitääpä tutkia itsekin tuota Flockleria. :) Haluatko kertoa blogini lukijoille vielä jotain?
Suosittelen kaikkia tutustumaan HeiaHeiaan. Mikäli palvelu on jo tuttu, kannustan kutsumaan vaikkapa jonkun etäämpänä asuvan ystävän tai sukulaisen käyttäjäksi palveluun. Liikuntamotivaatio on yksi parhaista lahjoista lähipiirille!
Kiitos haastattelusta!
Kiitos itsellesi!
Jos sinulla heräsi nyt mielenkiinto
HeiaHeian yritysominaisuuksia kohtaan, voit ottaa yhteyttä
minuun tai
Jussiin.
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.