Pages

Monday, December 31, 2012

Top10: vuoden suosituimmat bloggaukset by @piilotettuaarre

Ja tässä vielä yhdessä listassa kaikki top10-bloggaukset.

Erityiskiitos teille lukijoille, jotka olette tämän listan oikeasti kasanneet - jos te ette olisi olleet kiinnostuneet blogistani, lukeneet kirjoituksiani ja jakaneet eteenpäin linkkejä listan bloggauksiin, ne eivät olisi tälle listalle päätyneet ja minä kirjoittelisin blogiani päiväkirjatyyliin: vain itselleni.

Jännityksellä odotan uutta vuotta ja uusia blogiaiheita, millainenhan tästä listasta ensi vuonna tuleekaan?

Ja nyt toivotan teille OIKEIN HYVÄÄ UUTTA VUOTTA ja paljon aarteita löydettäväksi. :)











































































Apr 30, 2012, 2 comments









Mar 21, 2012, 6 comments

Friday, December 28, 2012

Top10: Case Facebook ja Mini treasures wiki, päivitys (1)

Kirjoittaessani blogini kaikkien aikojen luetuinta juttua tiesin, että siitä tulee suosittu. Kerroin siinä käytännön esimerkin siitä, miten Facebookin EdgeRank-muutokset ovat muuttaneet Mini treasures wikin Facebook-sivujen näkyvyyttä ja samalla myös sen liikenteen määrää, jonka Facebook wikiini tuo.

Syy siihen, miksi ko. bloggaus sai paljon lukijoita on yksinkertainen: harva jakaa näin avoimesti tietoa siitä, miten oma nettisivu ja sitä tukeva Facebook-sivu oikeasti pärjäävät. Olen hirmuisen utelias kuulemaan, miten muilla menee, joten jos olette jakaneet vastaavia tietoja jossain, laittakaa kommentteihin linkki. Itse bongasin hiljattain Marko Suomen 6-vuotiaan blogin tilastot, joissa myös Facebook-liikenne on eritelty. :)

Koska Mini treasures wiki ei ole minulle bisnes (ainakaan vielä) vaan oppimisalusta, voin jakaa siihen liittyvää aineistoa asiakkailleni koulutuksissani ja teille täällä blogissa. Mini treasures wikin ympärillä on kansainvälinen (ja varakas) harrastajaporukka: nukkekoteilijat. Kuukaudessa wikissäni vierailee noin 14 000 ihmistä ympäri maailmaa, eniten vierailijoita tulee USA:sta (51,7%), UK:sta, Kanadasta, Hollannista, Australiasta, Saksasta, Ranskasta, Suomesta (1,5%) ja Italiasta.

Minulla on joitain periaatteita (jotka on tehty rikottavaksi?). Yksi sellainen oli, etten maksa Facebookin käytöstä. Saadakseni materiaalia koulutuksiini tein joulukuun alussa testin: maksoin yhden päivityksen suuremmasta näkyvyydestä 4€.

Kohdistin ko. päivityksen vain sivuni faneille, en heidän kavereilleen, sillä se, että kavereitten naamoja käytetään mainostuksessa ärsyttää ainakin minua. Hiljattain eräs Facebook-kaverini ärsyyntyi asiasta vielä enemmän: hänen edesmennyttä ystäväänsä käytettiin mainoksessa. Facebookista kun ei ole niin helppoa poistaa ihmisiä, vaan Facebook vaatii asiasta jotain dokumentaatiota, esim. kuolinilmoitusta ja kuinka monen  sukulaiselta ko. asia onnistuu surutyön keskellä?

Neljän euron satsauksella joulukalenterin alkua mainostava status päivitys (eikä mitenkään erityisen nokkelasti kirjoitettu sellainen) nousi kaikkien aikojen viraaleimmaksi päivitykseksi. Päivityksen näki "normaalisti" 214 ihmistä (eli 2-3 kertaa enemmmän kuin tavallisen päivityksen näkijöitä), 508 näki sen mainoksen ansiosta ja 408 näki sen viraalisti, eli sen ansiosta, että fanit painoivat tykkää/jaa-nappulaa.

Samalla wikiini alkoi tulla hurjasti porukkaa Facebookin kautta: se nousi liikenteenlähteiden listassa sijalta 23 sijalle 1!

Mutta kuten alla olevasta käppyrästä näkee, ilo jäi lyhytaikaiseksi ja kun maksettu kamppis päättyi, kääntyi liikenteen määräkin rajusti alaspäin (määrä on kuitenkin isompi kuin mitä se oli ennen kampanjaa).

Kampanjan jälkeen wikiin on tullut eniten liikennettä seuraavista paikoista (4-17.12.2012):

Sijoitus / Liikenteen lähde / kävijöiden määrä / %-osuus kaikista kävijöistä
1.    google / organic    4 268    40,31 %    (Google rakastui wikiini jo viime vuonna, ks alla oleva esitys)
2.    (direct) / (none)    2 720    25,69 %
3.    mail.yahoo.net / referral    451    4,26 % (eläköön sähköpostimarkkinointi, nämä ovat luultavasti maileja, joita Yahoon nukkekotiryhmissä kirjoitetaan, ja joita erityisesti moderaattorikollegani Linda kirjoittaa)
4.    yahoo / organic    245    2,31 %
5.    pinterest.com / referral    238    2,25 %
6.    facebook.com / referral    186    1,76 %
7.    google.com / referral    181    1,71 %
8.    groups.yahoo.com / referral    153    1,44 % (ja tässä ne Yahoon ryhmät taas näkyvät)
9.    bing / organic    147    1,39 %
10.    aol / organic    112    1,06 %

Ja vähän kertausta siitä, miten MTW pärjäsi somessa viime vuonna:


MTW stats 2011 from Johanna Janhonen

Tuosta esityksestä tulee taas uusi versio ensi vuonna :).

Mutta nyt olemme siis päässeet top10-listan loppuun. Kiitos kaunis teille mielenkiinnosta, yritän jatkossa jakaa täällä yhä enemmän teitä kiinnostavia juttuja! :)

Thursday, December 27, 2012

Top10: LinkedIn, asiantuntijan tärkein some-palvelu (2)

Kuten tämän sarjan osassa 5 totesin, suomalaiset ovat aktivoituneet tänä vuonna LinkedIn:ssä. Ehkäpä juuri siksi huhtikuussa kirjoittamani bloggaus LinkedIn:stä on saanut niin paljon lukijoita: suomalaiset ovat hakeneet tietoa tästä itselleen vähän vieraammasta sosiaalisen median palvelusta.

Huhtikuun jälkeen palvelu on muuttunut paljon. Palvelu otti käyttöön mm. Facebookista tutut notifikaatiot, eli ilmoitukset siitä, mitä mielenkiintoista palvelussa on tapahtunut ja endorsaukset, eli "työkavereiden taitojen peukuttelut" (en ole kuullut oikein hyvää suomennusta tuolle termille vielä). Minun endorsatuin taitoni on muuten tällä hetkellä bloggaus, mistä kiitän nöyrästi, kiva kun arvostatte bloggaamiseen käyttämääni aikaa. :)

LinkedIn:illä on myös maksullinen versio, jota käytettiin minuun aika nokkelasti lokakuussa.

Osa ihmisistä ona alkanut LinkedIn:ssä jopa niin aktiiviseksi, että heidän kontaktit kokevat oman uutisvirtansa täyttyvän muutamien henkilöiden tekemisistä. Marraskuussa kerroin, miten nämä äänekkäät saa hiljennettyä.


Viimeisin LinkedIn-uudistus ovat uudet entistä näyttävämmät henkilöprofiilit. Saat sen käyttöösi täältä. Oma profiilini näyttää tältä, Piilotetun aarteen taas tältä (yritysprofiilit uudistuivat jo aiemmin).



Lue lisää LinkedIn-aiheisia bloggauksiani täältä tai englanniksi toisesta blogistani.

Friday, December 21, 2012

Top10: Facebook-kaverit kampanjakasvoina (3)

Joskus sitä tietää blogatessaan, että tästä tulee suosittu kirjoitus. Kolmanneksi luetuimman bloggauksen suosio sen sijaan yllätti minut.

Jaoin siinä turhautumistani Facebookin sosiaalisiin mainoksiin, joka lisääntyi myös mobiilissa käyttöliittymässä. Epäilin, ettei monikaan kavereistani tiedä, mihin heidän tietojaan käytetään ja neuvoin, miten mainostajan saappaista pääsee eroon.

Jatkoin samalla teemalla toisella postauksella, jossa kerroin, mitä tapahtui, kun kerroin kavereilleni, mitä he sivuillani mainostavat. Osa muutti asetuksiaan, osa ei välittänyt asiasta yhtään.

Pääasia kaiketi on, että itse tietää, mihin erilaisia someen laitettuja tietoja käytetään ja on sinut asian kanssa.

Mutta nyt on tullut aika toivottaa teille hyvää joulua! Tämä sarja jatkuu välipäivinä vielä kahden jakson verran. Arvaatko jo, mitkä bloggaukseni ovat kaikista luetuimpia?

Thursday, December 20, 2012

Top10: Suomalaiset YT:n kourissa, oma tarina vuosien takaa (4)

Vuoden ja samalla kaikkien aikojen neljänneksi suosituin blogikirjoitukseni kertoi aika henkilökohtaisesta asiasta: siitä, miten minä ja muut Jyväskylän nokialaiset saimme potkut kolmisen vuotta sitten. Blogikirjoitus taitaa olla henkilökohtaisimpia tähän blogiin kirjoittamiani (salaisissa blogeissani, joita olen jakanut lähipiirille, olen toki jakanut enemmänkin tunteitani).

Sen, miksi bloggaus nousi listalle, perustelen näin:
  • se vetosi tunteisiin
  • se loi toivoa
  • se oli ajankohtainen Nokian (ja muiden yritysten) ilmoitettua taas uusista irtisanomisista
Jälkikäteen katsottuna potkut olivat minulle onneksi, sillä ilman niitä olisin tuskin koskaan löytänyt itsestäni rohkeutta alkaa yrittäjäksi. Monet ystäväni ovar myös ryhtyneet yrittäjäksi, mutta monet ovat työllistyneet muualle ja saaneet entistä mielenkiintoisempia töitä, jossa ovat voineet käyttää Nokialla oppimiaan juttuja hyväksi.

Ei siis enää odoteta "uutta Nokiaa" vaan monta "kuumaa Roviota", "ketterää Jollaa" ja "vauhdikasta HeiaHeiaa" sekä lisää "Piilotettuja aarteita", itsensä työllistäviä asiantuntijoita.

Wednesday, December 19, 2012

Top10: suomalaiset ovat aktivoituneet LinkedIn:ssä (5)

Elokuussa tein testin, jolla testasin, onko LinkedIn oikeasti tulossa Suomeen, kuten Maria Rajakallio arveli.

Kaikessa "hiljaisuudessa", LinkedIn-guru Tom Laineen blogikiommentin innoittamana, tein testin uudelleen Suomen suurimmassa LinkedIn-ryhmässä, TalentPool Finlandissa.

Eli testasin sitä, kuinka moni ryhmän 17 000 jäsenestä reagoi yksinkertaiseen peukata tätä-viestiin. Olen itsekin yksi ko. ryhmän jäsen, enkä mikään aktiivinen ollenkaan, eli en tilaa ryhmän viestejä ja harvemmin siellä käynkään, lähinnä silloin, kun päivitän LinkedIn-koulutusteni materiaalia.

20 päivän aikana testi tuotti 138 peukkua ja 12 kommenttia. Käydäänpäs nyt vielä kommentitkin läpi:
Päivi Ryöppy jokunen viikko sitten istuin koneella suu täynnä tikkejä ja pää täynnä särkylääkettä (ei, se ei ollut viisaudenhammas) ja olin niin hirrrveän aktiivinen keskustelija. Nyt kun ajatus kulkee taas muutenkin kuin pumpulin läpi, täytyy myöntää, että aktiivisuuteni on siirtynyt ihan muualle. Viestivirtaa tulee niin paljon, että LinkedIn -meileistä vilkaisee vain otsikon ja siirtää ne osioon "paremmalla ajalla". Nyt päätin suorittaa jolusiivouksen ja törmäsin tähänkin ja ajattelin antaa panokseni aktiiviselle ketjun aloittajalle.

Mutta täytyy kyllä myöntää, että keskustelut ovat olleet aika ajoin erittäin mielenkiintoisia. 

****
Eli ko. kommenteista voi päätellä, että LinkedIn on viimeisen vuoden aikana aktivoitunut, kiitos uusien ominaisuuksien (minulla on mm. viime viikolla käyttöön otettu uusi profiili) ja Facebookista opitun some-kulttuurin, joka on nyt otettu käyttöön myös ammatillisella puolella. Ja jotain kai kertoo sekin, että tämä kirjoitus näin korkealle tässä top10-listassa pääsi: kiinnostus LinkedIn:iä kohtaan on kasvamassa. Ja onhan LinkedIn mennyt jo Twitterin ohitse Alexankin mukaan.

Sekin on minusta mielenkiintoista, että status-päivityksellä saatiin tuplasti enemmän peukutuksia 4 päivässä kuin ryhmäviestillä  20 päivässä. Eli reagoivatko ihmiset useammin omien kontaktiensa viesteihin omassa viestivirrassaan kuin tuntemattomien ihmisten viesteihin LinkedIn-ryhmissään. Siihen suuntaan tämä testi ainakin viittaisi.

Tuesday, December 18, 2012

Piilotettu aarre toivottaa lapsellista joulua!

Piilotettu aarre käyttää tänä vuonna joulutervehdyksiin varatut rahat äitiyspakkauksiin ja toivottaa asiakkailleen, yhteistyökumppaneilleen ja seuraajilleen eri sosiaalisen median palveluissa LAPSELLISTA JOULUA!
Kuta pienempi olet itse, sitä joulumpi tulee. -Tove Jansson
Suomen Punaisen Ristin lahjalla annetaan katastrofin keskellä synnyttävälle  äitiyspakkaus. Äitiyspakkaus kannustaa perheitä tuomaan äidin synnyttämään klinikalle. Näin sekä lapsi- että äitikuolleisuus pienenevät merkittävästi. Äitiyspakkaus sisältää mm. vauvan huovan, saippuan, pyyhkeen, kaksi sideharsovaippaa, vauvan vaatteita, mukin ja lusikan. Tällä Merkkiteolla voidaan antaa lapselle turvallisempi alku elämälle.

Maailma tarvitsee pieniä tekoja, joiden merkitys on suuri.

Top10: Asiakaspalautetta netissä (6)

Yleensä tässä blogissa keskitytään sosiaaliseen mediaan, mutta tammikuussa bloggasin siitä, miten Suomalaisen kirja-ale ei mennyt ihan putkeen.

Kirjoitukseni noteerattiin myös Kulutusjuhla.fi-sivustolla (mikä selittää ehkä osaltaan sen, että ko. bloggaus tälle top10-listalle päätyi).

Se, mikä tässä ihmetyttää on se, ettei Suomalainen noteerannut kumpaakaan kirjoitusta millään lailla. Eli eivätkö he uskalla reagoida vai eivätkö he vain seuraa, mitä heistä puhutaan? Kumpaa veikkaat?

Kritisoimani keskustelufoorumin tilanne ei ole vuodessa parantunut mihinkään, esim. top-10-pokkareista käydään näin vilkasta keskustelua:


Eli ei yhtään mitään...

Ja valikosta löytynyttä lupaavaa otsikkoa kaunokirjallisuus-top10 seuraa tämmöinen tyly ilmoitus:

Sivua ei löydy / järjestelmävirhe

Pahoittelemme, etsimäsi sivu on toistaiseksi pois käytöstä. Kyseessä voi olla tuote, joka on poistunut valikoimistamme. Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.
No enpä taida ottaa enää yhteyttä, kun viimeksikin viestini poistitte siihen vastaamatta.

Kävin läpi noin kymmenen keskustelualuetta, enkä löytänyt yhtään, jossa olisi keskusteltu.

Jos nyt joku siellä Suomalaisessa tähän kirjoitukseen törmää, niin kerrottakoon, että olen viime aikoina tutkinut kovasti sitä, miten yritykset tekevät tuotekehitystä asiakkaidensa kanssa sosiaalisen median välineillä ja vanhana Suomalaisen kanta-asiakkaana minulla on omiakin intressejä auttaa teitä ylös allikosta. Ja jos ette minua usko, niin katsokaa mitä mahdollisuuksia Katleena Kortesuo asiakaspalvelublogissa näki.

Monday, December 17, 2012

Esittelyssä some-bingoruudukko

Yleensä kyselen koulutuksissani sitä, mitä some-palveluita koulutettavat käyttävät (siis jotakuinkin aktiivisesti, sitä että on perustanut tilin 2 vuotta sitten ei tässä lasketa). Mutta tajusinpa juuri, että senkin voisi tehdä hauskemmin kuin käsiä nostamalla. :D

Muistatte varmaan bullshit-bingon, jota on pelattu tylsissä palavereissa ja seminaareissa. Esitystä on mielenkiintoisempi seurata, kun odotetaan, milloin esiintyjää sanoo tietyt kuluneet muotitermit.

Siitä keksin tällaisen muunnelman, eli some-bingon.

Saatat tarvita näitä bingotermejä:

  • Hardway Bingo Voittava kuvio, jossa pelaajalla on suora viiva ilman tyhjiä ruutuja.
  • Viistorivi Voittava kuvio, jossa merkitty rivi kulkee alakulmasta yläkulmaan.
  • Neljä kulmaa Voittava kuvio, jossa kaikki 4 kulmaa on merkitty.
  • Postimerkki Voittava kuvio, jossa tavoitteena on saada 4 numeroa (2x2 ruutua) mihin tahansa kulmaan.
  • Täyskäsi Ruudukon kaikki numerot täynnä tavallisessa bingopelissä
Eli katsotaanpa ketkä tässä bingossa voittavat :).

Top10: voivatko PowerPoint-kalvot levitä viraalisti (7)

Viime aikoina olen jännännyt, mille tilalle joulukuun alussa kirjoittamani bloggaus ehtiikään nousta. Kirjoitin nimittäin silloin Talentumin järjestämästä seminaarista, jota seurasin Twitterissä #talentumsome -tagilla tiistaina ja keskiviikkona. Päivien puhutuimmaksi esitykseksi nousi Rautasillan Eero Leppäsen esitys ja bloggauksessani analysoin syitä sen suosioon. Syyt ovat oikeastaan hyvin yksinkertaisia: Eero osaa käyttää sosiaalista mediaa.

Toinen mielenkiintoinen esitys, jonka ko. seminaarista poimin, oli Zipipopin Helene Auramon esitys LinkedIn:stä. Rautasillan esitykseen verrattuna siinä on paljon enemmän tekstiä, eli seminaarikatsojien piti keskittyä seuraamaan esitystä, eivätkä he siksi ehtineet juuri twiitata esityksestä.

Tämän retwiittasin itse:
Samalla minulle selvisi, että Jolla osaa käyttää LinkedIn:iä vielä paremmin kuin luulin, sillä -tapahtumaan liittynyt päivitys LinkedInin yritysprofiilissa nousi globaalille Top10-listalle.
Helenen esitystä ei jaettu SlideSharessa samana päivänä jolloin se pidettiin, joten se ehdittiin tavallaan jo unohtaa. Sosiaalisen median sykli on välillä vähän julma.


Friday, December 14, 2012

Top10: Somesukua tapaamassa Sometimessa (8)

Hyvin tärkeää tällaiselle yksinyrittäjälle on muiden sosiaalisen asiantuntijoiden tapaaminen ja heidän kanssaan verkostoituminen. Kaikkien taskulounaiden ja muiden tapahtumien yli nousee yksi: Sometime. Viime keväänä se pidettiin KISS-periaatteella, eli Kivaa Ilman Suurta Säätöä, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että kovin tarkkaa etukäteisohjelmaa ei ollut, vaan luotimme kaikki siihen, että kyllä me aina jotain kivaa keksimme. Erityiskiitos Maria Laitiselle, joka toi KISS-ajatuksen pöytään. :) Marian tapasin toukokuussa 2012 toisenkin kerran, kun olimme liveraportoimassa Kierrätysverkon seminaaria Uudelleenkäytön tulevaisuudesta, mikä oli mielenkiintoinen tapaus sekin.

Sometimessa olen ollut mukana jo kolme kertaa ja jännityksellä odotan pääsenkö sinne taas ensi vuonna.
Valmisteluita on jo pienellä liekillä aloitettu Facebook-ryhmässämme, joten eiköhän tapahtuma jälleen toteudu. Ennen Sometimea ehtii tulla yksi toinenkin minulle tärkeä tapahtuma, eli CMAD, community managereiden oma seminaari tammikuussa Tampereella, jossa myös tapaan somesukua ympäri Suomen.

Thursday, December 13, 2012

Asiantuntijaorganisaation maine tarvitsee asiantuntijoita (haaste by @markosuomi )

Marko Suomi haastoi asiantuntijat tänään blogissaan ja koska olen juuri itsekseni pöhissyt (no vähän myös somessa: Twitterissä, Facebookissa ja Pinterestissä) tätä uutta kuvaani, jonka esitysmateriaaliini juuri tein, ajattelin osallistua sillä haasteeseen. Koska kuvaa ei ole vielä käytännössä testattu, en ole varma toimiiko se, mutta koska itse löydän kuvastani koko ajan uusia ulottuvuuksia, testaan tätä nyt sitten teidän kanssanne. Saa haastaa :).

Olen ensi viikolla pitämässä esitystä, jossa minua on pyydetty vakuuttamaan tutkijat siitä, että heidän kannattaa käyttää sosiaalista mediaa. Enemmän aiheesta Hidden treasure 2.0 -blogissani. Heille pitää kertoa myös siitä, että se, että he näkyvät somessa tukee myös organisaation mainetta ja näkyvyyttä, eli että organisaatio ihan oikeasti tahtoo, että he aktivoituisivat somessa.

Mietin siis, miten asiaa havainnollistaisin ja millaisen kuvan siitä voisi tehdä (olemassa olevilla kuvillani tietysti). Lindan piirtämissä kuvissa oli mm. saari, jossa oli kyltti ja palmu, ja siitä se ajatus sitten lähti... Ja kun inspiraatio iskee, täytyy tyytyä kuvankäsittelyssäkin joskus selvitä Paintin avulla, jolla istutin saareen lisää puita.
Saari tarkoittaa yritystä tai organisaatiota, joka lilluu keskellä merta, odottaen tulevansa asiakkaiden löytämäksi. Myös uudet työntekijät ovat tervetulleita. Meri on internet ja löydetyksi voi tulla mm. sosiaalisen median avulla.

Palmut ovat työntekijöitä, isoja ja pienempiä (ja osa vasta tunkee esiin hiekan alta, jos noita muhkuroita tuijotatte).

Yksinkertaisen kuvan avulla haastan ihmiset miettimään tällaisia asioita:

-mitä mereltä näkyy, paljon puita vai iso saari?
-mitä hyötyä puille on siitä, että ne kasvavat kuuluisalla saarella?-mitä hyötyä saarelle on siitä, että sen puut kukoistavat?
-miksi jotkut saaret haluavat piilottaa puunsa (67% organisaatioista estää jollain tavalla somen käytön töissä)? 
-jos puut eivät näy merelle asti (tai ovat kitukasvuisia), haluaako kukaan tulla saareen (asiakkaaksi tai töihin)?
-voiko puu selvitä (somessa) ilman saaren tarjoamaa tukea ja suojaa (vain 13% on saanut työpaikallaan somekoulutusta)?
-auttavatko puut toisiaan kasvamaan (sparraus on tärkeää)?
-ovatko pienet puut ylpeitä kasvaessaan ison puun varjossa vai taistelevatko ne sen kanssa eloonjäämisestä?
-pitävätkö puut omasta saarestaan (67% on ylpeitä työnantajastaan) ja puhuvatko ne siitä muille (vain 18% puhuu työnantajastaan somessa)?

Kiitos vielä Markolle haasteesta, saas nähdä mitä haustaa tässä haasteen myötä toisilta vielä oppiikaan. Laitoin itse haastetta eteenpäin Twitterissä.

Top10: Vimention, karttapohjainen some-palvelu Jyväskylästä (9)

(Toim.huom: tätä blogipostausta on kirjoitettu ma-ke.)

Keväällä sain salaperäisen kutsun tulla kuuntelemaan Vimention-palvelun lanseerausta. Bloggauksessa selitin myös palvelun toimintaperiaatteen.

Paljastui, että Vimention on Googlen karttapalvelun päälle rakennettu yhdistelmäpalvelu (mashup), joka kerää tietoja mm. Twitteristä, Facebookista ja Flickristä kertoen, mitä missäkin puhutaan tai jaetaan.

Vaikken ole palvelussa vähään aikaan käynytkään, pidän sitä hyvin mielenkiintoisena tapana tutkia asioita. Sain juuri selville esimerksiksi sen, että "joulu"-haulla saa osumia lähinnä Suomesta, Keski-Euroopasta ja Kanadasta. Suomen jouluosumat keskittyvät Etelä-Suomeen:

Ihan aukottomasti palvelu ei toimi, sillä esimerkiksi linnanjuhlat-haulla ei tullut näkyviin yhtään kuvaa eikä twiittiä, vaikka sen jos jonkun luulisi näkyvän tällä kartalla.

Syykin selvisi, kun raportoin asiasta Vimentionissa: Twitter-rajapinta oli mennyt rikki ja sen korjaaminen on kova homma. Se siis selittää sen, että minulla näkyi lähinnä Flickr-kuvia. Samalla kuulin, että palvelusta julkaistaan tällä viikolla (tiistaina) uusi versio, mutta kun menin keskiviikkona katsomaan, selaimeni jähmettyi.

Minulla on kyllä ollut muutenkin ongelmia Firefoxin kanssa viime aikoina (esim. ti yritin tehdä alv-ilmoitusta Firefoxilla, mutta sain vero.fi-palvelusta virheilmoituksen. Keskiviikkona sama homma toistui, mutta IE pelitti ihan kympillä. Kommentteihin saa siis kirjoittaa myyntipuheita Googlen Chromesta ja muista selainvaihtoehdoista. ;). Tällä kertaa ei kyllä IE:kään auttanut, eli sillä ei päässyt Vimentionissa niinkään pitkälle kuin Mozillalla.

No sellaista se on tuotekehityksen kanssa, välillä tulee arvaamattomia ongelmia. Toivotan kuitenkin onnea Vimention-porukalle ja teille muille hauskoja tutkimusretkiä palvelussa, ehkäpä se teillä toimii kunnolla.

iPhoneen on muuten tulossa tämännäköinen Vimention-mobiilisovellus:



Eiköhän siitä vielä hyvä tule, go Vimention go!

Wednesday, December 12, 2012

Voiko asiakkaita palvella blogissa by @katleena

Source: slideshare.net via Jaana on Pinterest

Makea esitys Katleena Kortesuolta, kiitos Jaana Nyström, joka esityksestä Pinterestissä vinkkasi. :)

Esityksessä tykkäsin erityisesti esitystavasta, joka oli uudenlainen ja persoonallinen, tekstit liikkuivat kivasti kalvolta toiseen.

Mutta myös asia oli rautaa:
  • esimerkiksi asiakaspalvelua kannattaa tehdä mieluummin julkisesti blogissa kuin salaisesti sähköpostissa. Kummallekin on toki paikkansa, mutta sähköposteja tulee vähemmän, kun samoja kysymyksiä ei tarvitse kysyä moneen kertaan. 
  • Facebookiin ei ole luottamista, kannattaa mieluummin pitää yllä omaa blogia.
  • somessa kielenkäyttö on rentoa.

Top10: Piilotettu aarre sai uudet kotisivut ja ilmeen (10)

Yksi tämän vuoden ehdottomia kohokohtia (ja samalla myös näkyvimpiä juttuja julkisesti) Piilotetulle aarteelle oli se, että uudistin kotisivuni, - ja samalla tuotteistukseni ja koko yrityksen ilmeen. - aiheesta kertoneessa blogikirjoituksessa avasin koko prosessin ja kerroin kuka keksi mitä.

Kiitos siis vielä kerran Trimedialle hyvästä työstä ja RedanRedanin Lindalle ihanan raikkaista kuvista, joita on aina yhtä ilo käyttää. Erityisen iloinen olen paitsi avataristani, jonka olen tunkenut vaikka kuinka moneen palveluun, omista uniikeista some-ikoneistani, eli laatoista, jotka hyppelevät aarrearkusta. Kiitokset ansaitsee myös Hale Okkonen, joka kyseenalaisti vanhat sivuni ja sai minut alunperin liikkeelle kotisivuprojektissa :).

Kuvat ovat hyvin tärkeitä sosiaalisessa mediassa, etenkin blogissa, ja siksi yritän jokaiseen bloggaukseen lisätä myös aiheeseen liittyvän kuvan. Viereinen avatar+taulu -kuva on hyvin monikäyttöinen, sillä tauluun voi laittaa paitsi kuvia myös tekstejä. Tällä kertaa tuunasin profiilikuvaani myös lisäämällä korviksen - kultaisen kaukoputken, jota tarvitsen löytöretkilläni sosiaalisessa mediassa.

Paljon kehuja olen saanut myös tästä Prezi-esityksestä, jonka olen Lindan kuvien avulla tehnyt.

Tuesday, December 11, 2012

Vuosikatsauksessa esittelen jälleen luetuimmat bloggaukseni

Joku teistä on ehkä jo huomannut, että tykkään listoista ja juttusarjoista - ja joulukalentereista. Mielelläni tekisin tähänkin blogiin joulukalenterin, mutta koska pyöritän vähän isompaa joulukalenteria Mini treasures wikissä, jossa kävijöitä on jopa yli tuhat päivässä, ei rahkeet riittäneet enää toiseen. Nörttityttöjen joulukalenteriin ehdin sentään yhden luukun tehdä. :)

Mutta jotenkinhan sitä pitää vuoden vaihtumista täälläkin juhlia ja teen sen samalla tavalla kuin viime vuonnakin, eli esittelemällä teille päivittäin luetuimpia bloggauksiani. Kaikeksi onneksi ne ovat kaikki tänä vuonna kirjoitettuja, joten ei tarvitse liian vanhoja juttuja muistella.

Sarja alkaa huomenna, joten pysykäähän kuulolla. Siihen asti voitte kurkkia vaikka viime vuoden listaa.

Friday, December 7, 2012

Haastattelussa Tommi Kivimäki, yrittäjä kameran takaa

Pitkästä aikaa haastattelu tässä blogissa :). Esittelen teille nyt Tommi Kivimäen, johon olen tutustunut somessa ja jonka tapasin pikaisesti myös Suomen ensimmäisessä CMAD:ssa tammikuussa.

Kuka olet, kerro nimimerkkisi ja näytä kuvasi, joilla esiinnyt verkossa. Liittyykö niihin tarinoita?

Olen Tommi Kivimäki ja minut löytää omalla nimellä Twitteristä ja Facebookista. Muissa palveluissa nimimerkki saattaa hieman vaihdella ja esimerkiksi Pinterestiä käytän hoitamani verkkojulkaisun nimissä.

Käyttämäni kuva on otettu juuri profiilikuvaksi eri palveluihin. Halusin perinteiselle naamakuvalle vaihtelua ja otin ylivaloitetun peilikuvan. Takanani oli suuri ikkuna, josta aurinko paistoi sisään. Menin ikkunan ja peilin väliin ja näin kuva syntyi.


Kuva kertookin siitä, missä haluat yleensä olla: kameran takana... Kerro meille työstäsi.

Olen perustajajäsen Caravan Studio Oy -nimisessä yrityksessä, joka tuottaa videoita ja hoitaa verkkojulkaisua. Tehtäviä on mukavan monipuolisesti laidasta laitaan. Ideoin ja myyn uusia projekteja. Kuvaan sekä editoin videoita sekä autan asiakkaita niiden hyödyntämisessä. Yritysvideoita ja haastatteluita teen paljon. Parhaillaan työstän koulutuskäyttöön tulevaa materiaalia, missä yhdistetään video ja animaation ilmaisuvoima. Aiheet ovat vaihdelleet laidasta laitaan, kuten kiven murskauksesta startup-valmennukseen.

Verkostot ovat tärkeitä ja monissa suurissa projekteissa toimin yhteistyössä muiden yritysten ja yrittäjien kanssa.

Kuulostaa mielenkiintoiselta ja monipuoliselta! Esittele seuraavaksi jokin nettilinkkisi.
Automatkailijoille suunnattu verkkojulkaisu www.caravanuutiset.com on videokanava caravan-harrastuksen maailmaan. Vastaan sen ylläpidosta ja tuotan suurimman osan sen sisällöstä. Verkkosivun kautta teen yhteistyötä alan yritysten kanssa. Tästä keksin myös yritykselleni alunperin nimen Caravan Studio.

Karavaanari on kaikkien kaveri ja sinä olet karavaanarien kaveri ja community manageri... (sori-sori, oli pakko vähän lallatella tähän väliin). Miten some on muuttanut työtäsi?

Voisi sanoa, että ilman somea kaikki olisi toisin. Monet videot julkaistaan some-kanavissa, kuten Youtube, Vimeo ja Facebook. Jotta tehdystä työstä saadaan paras mahdollinen hyöty, pitää videon käyttämistä miettiä jo sen suunnitteluvaiheessa. Julkaiseminen on vasta ensimmäinen askel kuvatun filmin hyödyntämisessä. Sen jälkeen videon voi tuoda käyttöön suunnitelman mukaisesti. Esimerkiksi tuotteen tai palvelun esittely voidaan upottaa kotisivuille. Sitä voidaan jakaa some-kanavissa ja se voi toimia myös myynnin apuvälineenä asiakastapaamisissa.
Turvallisuusnäkökohtiin huomiota kiinnittävä video voi puolestaan tuote-esittelyn lisäksi toimia työntekijöiden perehdyttämisen yhteydessä.

Some on avannut myös uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön. Lontoossa asuvan graafikon kanssa ideoinnit, katselmoinnit ja tiedostojen jako hoituu kätevästi eri palveluita käyttäen. Olen saanut asiakkaita, joiden kanssa ensimmäinen kontakti on tapahtunut somessa. Etenkin ulkomaalaisten asiakkaiden suhteen kontaktien luominen ilman somea olisi vaikeampaa.

Mistä palvelusta tykkäät eniten? Miksi?

Lempipalveluni lienee Vimeo. Sieltä löytyy monta kiinnostavaa yhteisöä, jossa tekijät esittelevät videoitaan ja kommentointi on yleensä asiallista ja kannustavaa. Liiallinen Vimeossa surffailu yleensä aiheuttaa pakottavaa tarvetta tarttua kameraan ja lähteä kuvaamaan. Tästä huolimatta eniten käyttämäni palvelu on kuitenkin Youtube. Jos videon löydettävyys on tärkeätä on Youtube se paikka.

Mistä pidät sosiaalisessa mediassa, mistä et?

Pidän avoimuudesta ja matalasta kynnyksestä ottaa yhteyttä toiseen ihmiseen. Somessa ollaan myös yleensä liikkeellä positiivisella asenteella ja jo se luo hyvän lähtökohdan kaikelle tekemiselle. Eniten minua häiritsee jatkuvasti lisääntyvä yksisuuntainen markkinointiviestintä. Someen tulee lisää kohinaa. Läsnäoleva vuorovaikutus on mielestäni se sosiaalisen median juttu.

Mitä muuta haluaisit vielä kertoa blogini lukijoille?
Kiitos haastettelusta! Tämä olikin virkistävää näin päin. Yleensä olen tottunut esitämään kysymyksiä ja joku vastaa.

On hyvä muistaa, että liika kiire vähentää luovuutta. Jos kalenteri on ollut täyteen buukattu jo pidemmän aikaa, kannattaa suunnata minilomalle ja jättää läppäri ja puhelin kotiin tai ainakin kääntää some-kanavat kiinni. Ajatus saattaa kuulostaa mahdottomalta, mutta reissulta palaa takaisin energisenä ja täynnä raikkaita ideoita.  :)

Kiitos itsellesi haastattelusta! Miniloma kuulostaa näin viikonlopun kynnykseltä kyllä hyvältä idealta. Itse olen viime aikoina vähentänyt rajusti mobiilinetin käyttöä ja löytänyt käsilleni muuta tekemistä, olen pitkästä aikaa mm. neulonut. Joten minäpä jatkan lomailuehdotustasi  toivottamalla käsitöitä harrastaville lukijoilleni aikaa kaivaa esiin vanhat harrastukset. Törmäillään taas CMADissa! :)

Eilisten twiittien selailu, case Linnanjuhlat 2012

Eilen oli taas kuuma päivä Suomen twitterlandiassa, eli yksi vuoden puhutuimpia tapahtumia, #linnanjuhlat. Sen sijaan, että olisin tuijotellut twiittejä, keskityin seuraamaan juhlaa ja keskustelemaan siitä livenä.

Mutta tänään halusin tietää, mistä eilen puhuttiin. Koska seuraan Twitterissä niin monia ihmisiä, en voinut mennä virtaa taaksepäin eilisiltaan (kuten Facebookissa voin helposti), joten piti käyttää Twitterin hakua.

Search-toiminnossa on kolme vaihtoehtoa:
Top (eli illan suosituimmat)

Suosituin twiitti on retweetattu 109 kertaa:

All (eli kaikki aiheeseen liittyvät twiitit) ja
People you follow.

Jälkimmäisen avulla sain siis helposti selville, mitä minun verkostoni linnanjuhlista twiittasivat. :) Mm.

Suosituimmat linnanjuhlakuvat taas löytyvät täältä, -videot taas täältä.

Thursday, December 6, 2012

Mikä on Suomeen piilotettu aarre?

Tänään blogissani puhutaan ihan kunnolla sen varsinaisen aiheen vierestä - itsenäisyyspäivän kunniaksi.

Eli pyydän teitä jakamaan hetken, jolloin olette tunteneet itsenne onnellisiksi siitä, että olette suomalaisia tai hetken, jolloin olette arvostaneet jotain suomalaista juttua. Hetkiä on tietysti monia, mutta valitse se, joka tulee ensimmäisenä mieleen. Mikä on Suomeen piilotettu aarre, jonka haluat jakaa kanssani?

Samalla toivotan teille oikein hauskaa itsenäisyyspäivää!

Wednesday, December 5, 2012

Miten tehdään viraali seminaariesitys a la @rautasilta


Seurasin eilen Talentumin järjestämään some&viestintä-seminaaria Twitterin kautta, #talentumsome-tagin avulla. Päivän puhujat olivat nimekkäitä ja aiheet mielenkiintoisia:
  • Sosiaalisesta mediasta syvemmälle: aktiivinen avoimuus on läpinäkyvyyttä, keskeneräisten asioiden jakamista ja yhteistyötä / Tuija Aalto, strategiapäällikkö, Yle  
  • CASE Palkittu kansainvälinen menestyskampanja Quality Hunters – miten se tehtiin? / Anna-Kaisa "Aku" Varamäki, Social Media Manager, Finnair  
  • Asiantuntijapoolin kokoaminen sometuotantoa varten / Eero Leppänen, viestinnän ja sosiaalisen median konsultti, journalisti, Rautasilta  
  • Miten hyödyntää LinkedIniä viestinnässä? / Helene Auramo, toimitusjohtaja, ZipipopCASE Kokemuksia sosiaalisen median hyödyntämisestä organisaation viestinnässä / Anna-Maria Maunu, viestintäjohtaja, Tampereen kaupunki 
  • Johdon vakuuttaminen somen hyödyistä / Esko Kilpi, toimitusjohtaja, Esko Kilpi Oy 
  • CASE World Design Capital Helsinki 2012 - näin viestimme sosiaalisessa mediassa / Kaija Rossi, Digital Communications Officer, World Design Capital Helsinki 2012
Somessa eniten puhutti Rautasillan Eero Leppäsen esitys, eikä ihme. Eero osaa sosiaalisen median keinot ja onnistui tekemään esityksestään viraalin, mutta oleellisessa roolissa siinä oli tietenkin esityksessä esitetyt ajatukset:
  • organisaatio ei pärjää pienellä (yhden hengen) someresurssoinnilla, someen pitää valjastaa jopa koko organisaatio kuuntelemaan asiakasta, seuraamaan sitä 24/7, aitouteen ja analysointiin. 
  • Laaja tiimi sitouttaa koko organisaation someen
  • Sparraus on tärkeä osa some-koulutusta ja sitä voi tehdä esim. asiakkaan, työkaverin tai some-asiantuntijan kanssa



Näin siis tehdään viraali, somessa leviävä esitys Eeron opein:
  • Herätä mielenkiinto ennen esitystä (omille verkostoillesi ja oikealla #tagilla): 
  • Käytä esityksessäsi nasevia iskulauseita, jotka on helppo twiitata eteenpäin. Muista myös #tagit ja huumori.
  • Keksi omia termejä, joita viljelet esityksessä ja johon myös lopetat "sosiaalisoikaa organisaationne"
  • Jaa materiaalisi julkisesti pian esityksen jälkeen
Näillä opeilla saadaan myös etäyleisö (joka on paljon suurempi kuin paikalla oleva yleisö) innostumaan esityksestä ja ymmärtämään sen ydinidea.

Esimerkiksi  Linda Saukko-Rauta istui kotona, mutta pystyi silti piirtämään esityksestä visuaaliset muistiinpanonsa, kiitos Eeron viraalin esitystaktiikan ja paikalla olevien twiittajien. Lindan esitystä twiitattiin jopa enemmän kuin Eeron alkuperäistä SlideShare-esitystä (jota muuten on tähän mennessä katsottu jo 212 kertaa).

Ja innostuipa Eeron esityksestä myös muuan bloggaaja...

Jännityksellä jään odottamaan, mikä onkaan #talentumsomen anti tänään :). Kaunis kiitos paikalla oleville twiittaajille, jotka tekevät etäseuraamisen mahdolliseksi. :)