Pages

Wednesday, May 29, 2013

Some-juridiikan perusteet by Elina Koivumäki

Yksi Sometimen kiitellyimpiä esityksiä oli tämä Elina Koivumäen esitys somen juridiikasta. En sitä Sometime-päivänä seurannut, mutta kun hän tänään lisäsi esityksensä SlideShareen, päätin katsoa sen tuoreeltaan paitsi SlideSharessa myös videotallenteen avulla (linkki alla).



SomeTime2013 Elina Koivumäki Sosiaalisen median juridiikkaa tietoisku 18-05-2013 from ElinaKoivumaki

Joitain pointteja esityksestä:

  • somea ei mainita Suomen laissa, vaan someen liittyvät asiat ratkaistaan muun lainsäädännön puitteissa, mm. markkinointi, tietosuoja
  • markkinoinnin pitää olla tunnistettavaa - siksi on suositeltavaa esim. Twitterissä mainita oma työnantajansa, jos puhuu siellä työhön liittyvistä asioista
  • sukkanuket, eli valeprofiilit somessa ovat kiellettyjä
  • #ad tai #spon-hastageja pitäisi käyttää UK:ssa ns. julkkisten tekemissä sponsoroiduissa twiiteissä 
  • blogiyhteistyössä pitää olla tarkkana, jotta blogin lukijoille on selvää, milloin puhuu bloggaaja, milloin hän taas kaupallisella asialla, blogiyhteistyöstä ollaan tekemässä sopimusohjeistusta
  • työntekijöillä on lojaliteettivelvoite, eli työnantajaa kohtaan pitää olla lojaali, myös vapaa-ajalla. 
  • some-ohjeet kannattaa kouluttaa, jotta yritys on vahvemmilla silloin, kun lojaliteettivelvoitetta rikotaan
  • someen ei kannata kirjoittaa mitään salaisuuksia!
  • myös Foursquare-päivityksillä voi paljastaa liikesalaisuuksia (loggautumalla esim. asiakkaan tiloihin)
Elinan esitys alkaa noin kohdasta 2:00.
Oikein hyvä tietopläjäys, kiitos Elinalle ja Sometimen striimitiimille, joka tämänkin esityksen meille tallensi. :)

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.