Pages

Monday, August 20, 2012

Sopiiko LinkedIn suomalaiseen mielenlaatuun?

Viime aikoina LinkedIn on tullut puheeksi muutaman tuttavan kanssa. Yksi sanoi, että hänen mielestään LinkedIn on viimein lyömässä läpi Suomessa. Toinen ihmetteli, onko LinkedIn:stä oikeasti jollekin hyötyä. Kolmas sanoi tietävänsä ihmisiä, joihin on otettu LinkedIn:in kautta yhteyttä kysellen, kiinnostaisiko tämä työpaikka. Neljäs oli sitten monisanaisempi. Koska haluan herättää keskustelua siitä, miten hyvin amerikkalaisten perustama LinkedIn sopii suomalaiseen juroon ja vaatimattomaan perusluonteeseen, annan nyt puheenvuoron tälle henkilölle.

"Olen siis ollut Linkedinssä siitä lähtien kun se Suomeen on rantautunut eli n. vajaat 10 vuotta. Sinä aikana se ei ole oikeastaan kehittynyt, kasvanut oikeastaan mitenkään. Etenkään kun vertaa sitä muihin sosiaalisen median foorumeihin. Kasvupiikki profiilien osalta rajoittuu laskusuhdanteihin. Etenkin nyt vallillaan olevaan taloustilanteeseen 2010-2012 jolloin ovet käyvät lähinnä ulos.

Rekrytointiala on myös viimeisen kahden vuoden aikana pirstaloitunut todella voimakkaasti ja alalle on syntynyt enemmän yrityksiä ja toimijoita kuin millekään muulle toimialalle.

Juuri he ovat olleet se eturyhmä, joka ovat tätä kyseistä palvelua huutaneet autuaaksi tekevänä ratkaisuna esim. juuri työhakuprosessissa. Monella heistä onkin omassa rekrysovelluksessaan myös Linkedin-profiilin liitäntämahdollisuuskin.

Miksikö juuri he? Ja vastaus on puhtaasti kustannustehokkuus. Tämä palvelu on ilmainen ilmoittaa ja markkinoida.

Käytännön todellisuus. Käytän itseäni esimerkkinä.

N.650 kontaktia. Keskimäärin n.100 katselijaa profiilissa per kuukausi. 1 kysely viiden vuoden aikana etsinkö uusia haasteita. Statuksen "etsin uusia haasteita" edelleen jakajia/tykkääjiä 2 kpl/kuukausi.

Yksikään rekrytointiyritys/yritys, jossa olen käynyt ei ole kysyttäessä käynyt katsomassa profiiliani, vaikka se on siis CV:ssäkin ja muissa informaatioissa itsestäni ja osaamisestani.

LinkedIn:in lisäaplikaatiot kuten liitetiedostot, PP-esitys ym jne. linkit portfolioon, www-sivuille. Facebookkiin jne. eivät ole niiden statistiikan mukaan johtaneet koskaan minkäänlaiseen aktiviteettiin. Eli niitä ei ole ladattu/katseltu laisin.

Kyselyihin muilta LinkedIn-käyttäjiltä käyttökokemuksista jokainen vastasi ettei muuta hyötyä/iloa kuin keskusteluryhmät. Sielläkin samat ihmiset kommentoimassa ja keskustelemassa keskenään eri aiheista. Olen itse samaa mieltä.

Kuitenkin kasvuvauhti ja verkostumispyynnöt kasvavat taas tänä vuonna huimasti. Se, että mikä tämän todellinen arvo on ja vastaus taitaa olla ohessa :) Valitettavasti. Eli summasummarum. Ihmiset jotka etsivät töitä, käyttävät tätä mielellään ja toivovat tästä apua koko sydämestään. Ne joilla on työpaikka, eivät tällä näe mitään merkitystä ellei työ/työnantaja/toimenkuva niin vaadi."

No nyt, sana on vapaa! Mitä mieltä sinä olet? Huomaa, että tässä blogissa saa kommentoida myös anonyymisti, kunhan ei kiroile tai kauppaa Via*raa. ;)

9 comments:

  1. Ensimmäinen kommentti tuli Google+:n puolelta:

    Timo Kiviluoma1:24 PM
    LinkedIn on ainakin markkinointialalla välttämätön, Nykyään rekrytilanteissa pyydetään aina lähettämään linkki portfolioon sekä linkki julkiseen cv:hen. Julkisia cv-tarjoajia ei LinkedInin ohella oikein ole.

    Ja toisin kuin väitetään, LinkedIn on kehittynyt voimakkaasti. Se ei sovellu kaikille aloille eikä siitä ole junioreille juurikaan hyötyä.

    ReplyDelete
  2. Juu'u, olin lukenut tämän. Kysyin vain Twitterissä, että miksi "ei LinkedIn sopisi suomalaiseen mielenlaatuun".

    Mikä on se "suomalaisen mielenlaadun" ominaisuus, joka "ei sovi" LinkedIniin? Omien taitojen esitteleminen? Hyvien tyyppien suositteleminen?

    Olen samaa mieltä siirretyn kommentoijan kanssa siitä, että LinkedIn on kehittynyt aika paljonkin kun sitä kanssa olen tässä vuosikausia katsellut, mutta en toisaalta odota siltä mitään erityistä.

    Lainaamasi henkilö ilmeisesti odottaa, että hän saisi jotain tuolta palvelulta. Ehkä voi joskus saadakin. Itse olen viime aikoina kuullut, että rekrytointifirmat keräävät kontakteja ihmisistä, joita eivät oikeasti tunne. Se on minusta vähän vastaan LinkedInin "Alkuperäistä Oikeaa Ideaa", jossa kontakteista muodostuu verkko, jossa oikeasti aina tunnetaan seuraava lenkki, edes jotenkin.

    En sitten tiedä, mitä nämä rekrytointifirmat tekevät näillä kontakteillaan? Käyttävät referensseinä, miten monia ammattilaisia he "tuntevat", kenties. Jos heillä olisi tarve löytää ihmisiä, se toki onnistuisi esim. hauilla.

    LinkedIn on LinkedIn, ei sen kummempaa. :-)

    ReplyDelete
  3. Hyödystä taitaa olla voimakkaita alakohtaisia eroja. Perinteisemmillä aloilla ei hyöty ole välttämättä suurikaan. Itselleni on tullut niin kyselyjä työpaikoista, kuin työtarjouksiakin viimeisen kuukauden aikana useita, sitä ennen ei juurikaan. Liekö palvelu lyönyt itsensä läpi nyt alalla, jolla työskentelen, vai onko osaamiseni karttunut yhtäkkiä; vai onko kyse aktiivisuuteni lisääntymisestä. Mutu-tuntumalla veikkaisin ensimmäistä, siksi suosittelen palvelua tällä hetkellä.

    ReplyDelete
  4. Lainaamani henkilö odottaa saavansa rekrytointiin tarkoitetun some-palvelun avulla töitä tai apua niiltä ihmisiltä, joita hän on itse auttanut.

    Kiitos mielenkiintoisista kommenteista! :)

    ReplyDelete
  5. Entäs se "suomalainen mielenlaatu" ja "sopiminen"? :-)

    ReplyDelete
  6. Itselleni täysin turha palvelu, mutta viran puolesta pakko olla mukana. Huom, cv:n voi rakentaa verkkoon itsekkin, vaikka näin http://www.joshuadickerson.info/resume/

    ReplyDelete
  7. "74.1% of marketers use LinkedIn for branding."

    http://bit.ly/NZfXOS

    Näin siis Yhdysvalloissa ja markkinnoinnissa... :-)

    ReplyDelete
  8. Kiitos Antti :). Niin, se mielenlaatu ja sopiminen, olisiko kyseessä vaikka myyvä otsikko tyyliin "KÄÄK! Sukukalleudet kateissa, katso video!" . ;)

    ReplyDelete
  9. Käytän palvelua tiedon etsimiseen ja tietouden ylläpitämiseen eri aiheiden ympärille perustettujen ryhmien avulla. Seuraan myös tuttujen urakehitystä. Vinkkaan joskus avoinna olevista työpaikoista, nyt jopa itse kuvaamaani paikkaa ja vastaan siihen tulleisiin kyselyihin (en ole HR:stä). Joskus kysellään kiinnostustani johonkin avoimeen työpaikkaan, joskus vinkkejä osaamisalueisiini liittyen. Lukisin siis itseni aika aktiiviseksi käyttäjäksi. Näen rekrytointiasioiden olevan vain osa palvelua ei pääasiallinen syy palvelulle. Itse näytän vain julkisen osan profiilia kaikille ja verkostoidun vain tapaamieni ihmisten kanssa.

    ReplyDelete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.