Pages

Wednesday, April 17, 2019

Canva, ilmainen selainpohjainen kuvankäsittelyohjelma

Canva on netissä ja omassa appsissaan toimiva hyvin monipuolinen ja pääosin ilmainen kuvankäsittelyohjelma, jolla voi luoda sisältöjä niin printtiin kuin verkkoonkin. Jotkin Canvan toiminnallisuudet tai visuaaliset elementit ovat maksullisia, hyvin edullisia kyllä, mutta ilmaisellakin versiolla pääsee pitkälle.


Canvan käyttö perustuu valmiisiin pohjiin, joiden avulla voi nopeasti ja helposti muokata näyttäviä visuaalisia sisältöjä. Vertaan Canvaa usein IKEAan, joka on mullistanut designin ja tuonut sen koko kansan ulottuville. Samalla tavalla Canva tekee meistä kaikista jonkin sortin graafikoita. Kaikki eivät tietenkään IKEAn designia arvosta, eikä Canvakaan oikeaa graafikkoa korvaa, mutta kyllä sillä aika pitkälle pääsee.

Seuraavaksi seitsemän faktaa, joita et ehkä Canvasta tiennyt ja niiden perään vielä muutama vinkki.

1. Canva tulee Australiasta


...mikä on hyvin piristävää kaikkien Amerikan someihmeiden joukossa. Canva on perustettu vuonna 2012 ja jo ensimmäisenä vuonna sillä oli yli 750 000 käyttäjää. Saadakseen kansainvälistä näkyvyyttä se palkkasi huhtikuussa 2014 sosiaalinen median asiantuntijan Guy Kawasakin palvelun puolestapuhujaksi. Kurkatessani sitä, hyödyntääkö Guy Canvaa Instagram-sisällöissään, yllätyin: hänellä on salainen Instagram-tili. Salainen ja salainen, seuraajia tilillä on kuitenkin 75 tuhatta... Tuoreista Twitter-sisällöistä oli vähän vaikea arvioida, mitkä niistä olivat Guy itse Canvalla tekemiä, joten kurkkasin hänen Facebook-sivulleen. Tässä Guy huhtikuussa 2014 luomia kansikuvia, joista näkyy hyvin se, miksi Canva on niin kiva - sillä tekee helposti samasta sisällöstä erilaisia versioita:




2. Canva on vuosikirjojen pikkusisko!

Canvan perustaja on Melanie Perkins, ja Canva ei ole suinkaan hänen ensimmäinen iso yrityksensä, sillä hänen aiemmin perustamansa Fusion Books on Australian suurin vuosikirjojen kustantaja. Ja vuosikirjojen pohjia Canvastakin löytyy. Vuosikirjapohjaa hyödynsin kerätessäni vuoden 2017 somekolumnit yksiin kansiin.

2017 kolumnit - Message from the Principal by jjanhone

Viime vuoden kolumneja en voinutkaan laittaa samalla tavalla yhteen, sillä kirjoitan puolet enemmän artikkeleita ja vuosikirjapohjaan sai mahtumaan vain 30 sivua.

3. Canva for Work lanseerattiin vuonna 2015


...helpottamaan yritysten oman brändin mukaisten markkinointisisältöjen luomista Canvalla. Sen kuukausimaksu on vain noin 13 dollaria kuussa henkilöltä. Eniten minua kiinnostaa siinä mahdollisuus brändättyihin sisältöihin, kuten omaan fonttiin, mutta kun Canvasta löytyi kuitenkin perusfonttini Open Sans, ja pystyin tuomaan sinne oman logonikin, en ole vielä mahdollisuuteen tarttunut. Pienellä brändillä ei ole brändin kanssa niin tarkkaa, ja "Canvan vakiosinisestä" tuli helposti myös "Piilotetun aarteen sininen". Kaikillahan näin vapaata ei tietysti ole. ;)

Huom: nykyään, keväällä 2020, ilmaisella Canvallakin voi hyödyntää omia brändivärejä!

4. Canvasta tuli kannattava vuonna 2017 


jolloin sillä oli 294 000 maksavaa asiakasta. Vuonna 2018 yritys työllisti 200 ihmistä ja sillä oli toimistot Australiassa ja San Franciscossa. Tammikuussa 2018 Perkins ilmoitti, että yhtiö oli kerännyt 40 miljoonaa dollaria, sijoittajina toimivat Sequoia Capital, Blackbird Ventures ja Felicis Ventures. Canvan markkina-arvoksi arvioitiin 1 miljardi dollaria.

5. Canvasta löytyy 50 000 erilaista pohjaa


...eri tarkoituksiin: Instagram-kuvia, Facebook-bannereita, kirjojen, lehtien ja cd-levyjen kansia, kutsukortteja, julisteita, infografiikoita, käyntikortteja, CV-malleja, ruokalistoja, etikettejä, pääsylippuja, sertifikaatteja, plannereiden sivuja - lista on lähes loputon ja täyttänee monen yrityksen ja yksityishenkilön kaikki tarpeet. Kuten jo totesin, iso osa sisällöistä on ilmaisia, mutta jos haluaa tehdä oman brändin mukaisia sisältöjä, eli käyttää omia fontteja ja tiettyjä värisävyjä, niistä joutuu maksamaan. Myös osa kuvista ja muista elementeistä on maksullisia. Kun on tehnyt yhden pohjan vaikka Facebookiin, niin maksullisella tilillä siitä saa helposti skaalattua kuvat muillekin alustoille.

Ilmaisella Canvalla pääsee kuitenkin hyvin pitkälle. Itse olen esimerkiksi tehnyt sen avulla erilaisia sarjoja, joiden ulkoasu pysyy pohjan avulla kasassa.


Kun Canva-pohjaan täyttää uudet luvut ja tekstit,
syntyy hyvin nopeasti yhdenmukaisia somesisältöjä.
#Kehityinstaajana-haasteella on oma visuaalinen ilme
Henkilöbrändäys-sisältöni kuvitan tietysti omalla brändilläni.
Canvan avulla nämäkin sisällöt on helppo tunnistaa.


6. Canva tahtoo isona somepalveluksi

Canva ei ole enää pitkään aikaa ole ollut vain kuvankäsittelysovellus, vaan se on tuonut mukaan myös sosiaalisia aspekteja. Palveluun voi perustaa oman profiilin ja toisia profiileja voi "seurata". Seuraaminen on vielä kovin kökköä, mistään ei esimerkiksi pääse etsimään muita käyttäjiä, mutta odotan, että ominaisuuteen panostetaan myöhemmin lisää. Voit seurata minua osoitteesta canva.com/jjanhone - ehkä saan jo piankin ensimmäiset kymmenen seuraajaa kokoon :D.



7. Canvan mobiilisovellus on ihan mahtava


ja sillä lisäät helposti vaikka vesileimat Instagram-kuviin. Kun Instagram poisti viime vuonna omista filttereistään reunat ja mietin miten täytän lo-fi-filtterin jättämän tyhjän aukon, aloin lisätä fiidistäni tuttuja reunoja kuviini Canvalla. Käytännössä kaikki Instagram-kuvani tulevatkin nykyään suoraan Canvasta. Eikä siihen mene kauan ja mikä parasta, Canvaan on helppo tehdä sisältöjä myös ns. varastoon.

Did you know you can use @Canva for Mobile to design on the go? https://t.co/st8kb2JN0Z pic.twitter.com/bvVz0z3Kar— Guy Kawasaki (@GuyKawasaki) 12. lokakuuta 2018 




Joko innostuit?




Tästä videosta saat hyvän alkustartin:



Canva tekee sisältöjen luomisesta petollisen helppoa. Ehkä yleisin virhe, jota Canvan kanssa tehdään onkin se, että innostutaan Canvan mahdollisuuksista liikaa. Canva on kuin karkkikauppa, josta pitäisi pystyä valitsemaan vain yhden sortin karkkeja. On tietysti makuasia, valitsetko suklaata, hedelmäpastilleja, salmiakkeja vai sekalaisen satsin ihan kaikkea, mutta väitän, että mitä isompaa valikoimaa pyörität, sitä vaikeampi sinun on pysyä tunnistettavana.

Ennen Canvaa käytin vähän vastaavaa japanilaista palvelua, mutta kun sen ylläpito lopetettiin ja käytössä olevia ominaisuuksia riisuttiin, siirryin vähitellen kokonaan Canvan käyttäjäksi - ja ihastuin. Japanilaisen palvelun kanssa innostuin aina vähän liikaa, kun kukaan muu tuttuni ei sitä käyttänyt, aloin kuvitella kaikkia palvelun tarroja mun brändiini sopiviksi. Mutta kun kaikki muutkin käyttävät Canvaa, olen joutunut miettimään paljon tarkemmin sitä, miltä Johanna Janhonen tai Piilotettu aarre näyttävät. Canva on siis tuonut paljon ryhdikkyyttä yritykseni ja henkilöbrändini ilmeeseen ja suosittelen sitä lämpimästi muillekin tee-se-itse-graafikoille.

Canvan käyttöliittymä muuten käännettiin viime kesällä suomeksi. Mobiiliappsiini kieli vaihtui  automaattisesti, selaimeen kieli piti vaihtaa itse.


Lisää Canva-vinkkejäni jaan Canva-koulutuksissa ja -työpajoissa.

Esim. Tee visuaaliset somesisällöt helposti Canvan avulla

Tsekkaa myös etäkoulutukseni verkossa:
Canvan alkeet
Canvan ryhmäkäyttö
Canvaa henkilöbrändille
sekä muut verkkokauppani Canva-tuotteet (esim. ohjeet Pinterest-grafiikoiden tekoon, Instagram-palapelipohjat, suomenkielisiä tarroja yrittäjille)

2 comments:

  1. Nykyään myös ilmaisessa Canvassa
    voi käyttää omia brändivärejä!

    ReplyDelete
  2. Itselläni myös käytössä XP-Penin Star G640 https://www.xp-pen.com/product/51.html piirtopöytä , Windows ja Canva . Paineentunnistus pelaa kaikisssa työkaluissa yms.

    ReplyDelete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.