Pages

Tuesday, September 25, 2012

Comma7 ja miksi some kuuluu viestintäosastolle (osa 2)

Eilen aloitin 4-osaisen sarjan siitä, mitä viestinnän ammattilaiset eri some-strategioista miettivät.


Tänään on vuorossa tapa 2, jossa some on markkinoinnin (viestinnän) yksinoikeus

Hyviä puolia:
  • viestintä pysyy hanskassa, se on yhdenmukaista ja viestit ovat ymmärrettäviä
  • viestintä tukee yrityksen linja
  • tapa ei rasita muita asiantuntijoita, 
  • riskien ja kriisien hallinta onnistuu paremmin
  • "organisaatiossa on viestintäosaamista juuri siitä syystä, että he huolehtivat viestinnästä, myös somessa"
Huonoja puolia:
  • substanssiosaaminen muilta työntekijöiltä jää saamatta, 
  • elämänmakuisuus ja rosoisuus puuttuvat viestinnästä, 
  • ei synny niin helposti organisaation yhteisöllisyyttä, 
  • viestinnän volyymi pienempi kun viestintä on harvojen käsissä, 
  • viestintä on liian markkinointipainotteista ja stailattua
Tämä tapa sopii niille organisaatioille:
  • joilla on paljon yhteiskunnallisesti tulenarkaa tietoa (esim. armeija, lastensuojelu)
  • kun viestinnän ammattilaisuudella on merkitystä (esim. viestintäalalla)
  • pörssiyhtiöille
  • erikoistilanteissa (esim. YT, kriisitilanne)
Organisaatiossa pitää ohjeistaa:
  • miten saadaan markkinointiin tieto, 
  • some-strategia: yhteiset pelisäännöt, linjaukset, julkaisuaikataulut, miten nopeasti vastataan, käytetäänkö vastaamiseen omia profiileja vai yrityksen yhteistä, 
  • kuva- ja tekstioikeudet (miten yrityksen eri materiaaleja saa käyttää somessa)
Johdolle tapa perustellaan näin:
  • some ei vie muiden (erityisesti johdon) työaikaa, 
  • maineenhallinta on hyvissä käsissä: brändi säilyy ehjänä ja kiinnostavana
Huomenna sarja jatkuu tavalla 3, jossa eri puolilta organisaatiota kerätään sometiimi.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.