Pages

Monday, September 24, 2012

Comma7 ja mikseivät organisaatiot päästä työntekijöitään someen (osa 1)

Terveisiä Lahdesta! Kävin siellä perjantaina kouluttamassa Helsingin yliopiston Palmenia-yksikön Comma7-kurssilaisia somesta. Harvoin yleisöni on niin täynnä viestinnän ammattilaisia, joten käytin tilaisuuden hyväkseni :). Organisaatiolla on Riku Vassisen ja Antti Isokankaan Digitaalinen Jalanjälki -kirjan mukaan 5 vaihtoehtoa suhtautua työntekijöiden sosiaalisen median käyttöön. Eräs tapa on se, ettei välitetä koko asiasta, loput neljä tapaa sen sijaan vaativat jonkun kannan ottamista. Ryhmätyössä pyysin commalaisia mm. miettimään kunkin tavan hyviä ja huonoja puolia ja tällä viikolla kerron teille, millaisia huomioita he eri tavoista tekivät.
Ensimmäisellä ryhmällä oli (minusta) vaikein tapaus, eli organisaatio, joka ei päästä työntekijöitään työaikana työkoneilta someen

Tavan hyviä puolia:
  • voidaan keskittyä työhön, 
  • (ainakaan työajalla) ei levitellä työhön liittyviä salaisuuksia
Huonoja puolia:
  • ei olla verkostoissa mukana vaikuttamassa (vaikka ehkä pitäisikin), 
  • ei opita somen käyttöä (eli työntekijöitä ei kannusteta oppimaan uutta viestintäkulttuuria, josta voisi olla hyötyä tulevaisuudessa, kun organisaatio haluaakin alkaa someilla) 
  • uudet työntekijät eivät ehkä viihdy työpaikalla, jossa eivät saa käyttää niitä työkaluja, joihin ovat tottuneet (eli vaikuttaa työnantajamielikuvaan)
Tapa sopii niille organisaatiolle:
  • jotka eivät itse ole, eivätkä haluakaan olla somessa (esim. kriittinen toimiala,  bussikuskit, sairaanhoitajat, raksamiehet, maansiirtokoneen käyttäjät eli työt, joissa on konkreettista fyysistä tekemistä - onko some tietotyöläisten haaste ja maailma?)
  • joilla on niin kova brändi, ettei tarvitse (Apple)
Mitä tavoitteita strategia tukee:
  • Korkea työn tuottavuus - keskitytään olennaiseen
Mitkä asiat vaativat ohjeistamista:
  • perustellaan henkilöstölle miksi tähän on päädytty, 
  • kielletään omien laitteiden käyttö työajalla
Huomenna on vuorossa tapa 2, jossa some on markkinoinnin (viestinnän) yksinoikeus, joten pysyhän kuulolla.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.