Pages

Friday, September 28, 2012

#CMADFI tammikuussa, tule järjestämään sitä

Tein juuri CMAD:iin liittyvän Storify-stoorin Soita-projektin tilille (oli aiemmin mun tilillä), ja haluan nähdä miltä se upotettuna näyttää, joten pistetään jakoon: (Bloggerin esikatselu ei ymmärrä esityksen päälle, joten epäilen pahinta) Esityksessä on kerrattu tapahtuman lyhyt historia (ajatus syntyi 2010, ensimmäiset CMAD-tapaamiset järjestettiin maailmalla 2011 ja Euroopassa=Suomessa tänä vuonna) Jos olet innostunut community manageerauksesta, sinua ehkä kiinnostaa myös tulla mukaan järjestämään tapahtumaa, sillä samalla pääset tutustumaan huippuporukkaan ja oppimaan heiltä vaikka mitä metkuja. Meillä on Facebookissa ryhmä, josta löytyy lisää tietoa aiheesta, mm. seuraavat palaveriajat:
  • ma 15.10. klo 13-16 
  • ma 5.11 klo 13-16 
  • ke 28.11. klo 13-16 
  • ke 12.12. klo 13-16 
  • ma 7.1. klo 13-16 
  • ma 14.1. klo 13-16 
  • ma 21.1. klo 13-16 
  • ja hännänhuippuna ma 28.1. klo 10-18 se VARSINAINEN CMADFI. 
Mukaan kaivataan kaikenlaisia osaajia tuolien kantajista markkinointivelhoihin. Mistä puheenollen, katsokaa miten kivan rollupin Maarit Riikonen meille teki, ensi viikolla sen voi bongata MindTrek-tapahtumasta (ja mm. minut sen vierestä).

Liveraportointia MindTrekistä on muuten luvassa Soitan Twitter-tilin kautta, otahan se seurantaasi :).

Some rekrytoinnissa - kolumnia valmistelemassa

Ensi viikon kolumnini Suur-Jyväskylän Lehdessä käsittelee rekrytointia sosiaalisen median avulla. Sitä varten haastattelin kavereitani ja muutaman ryhmän jäseniä. Yhden testinkin tein: tarjosin töitä hakeville ystävilleni tilaisuuden kertoa unelmien työpaikastaan minulle ja kavereilleni ja aika pitkä siitä ketjusta tulikin :). Ehkä sinäkin voisit samanlaisen mainospaikan kavereillesi tarjota, jos sinulla kavereinasi sekä työn hakijoita että niitä tarjoavia... Tai ehkä voisit jopa peukuttaa töitähakevia kavereitasi LinkedIn:ssä.

Unelmien työpaikkaa kuvailtiin esim. näin:  
  • Unelmieni työ olisi 6 tuntia päivässä (esim. 9-15), joustava, innostava, kannustava, hyvä työilmapiiri ja osaamista arvostava.
  • Joustavat työajat (ei kuitenkaan yli 40h viikossa), Hyvä palkka!, Riittävästi lomaa, Ostaa eurolla ja myydä kahdella... Olla oma pomo.
Maria Rajakallio suositteli katsomaan tuoreen esityksensä aiheesta. Tässä se teillekin jakoon:


Maria on vetänyt Haussa-hanketta, jonka ohjausryhmää minä taas olen johtanut. Hankkeen myötä olen oppinut paljon uutta paitsi somerekrytoinnista myös muusta someilusta, sillä Haussan some-verkoista on tullut vastaan mielenkiintoisia uutisia ja vinkkejä, kiitos Marian ahkeran "communitymanageroinnin".

Millaisen kolumnivellin näistä aineksista sitten keitin, se selviää ensi viikon keskiviikkona!

Thursday, September 27, 2012

Comma7 ja miksi kaikkien työntekijöiden pitäisi olla somessa (osa 4)

Olemme päässeet tämän sarjan viimeiseen osaan, eli tänään käymme läpi viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, miksi kaikki työntekijät pitäisi päästää mukaan organisaation some-viestintään.
Tavassa 4 kaikki ne työntekijät, jotka haluavat (ketään ei toki pakoteta, mutta kaikkia kannustetaan osallistumaan) ovat mukana organisaation sisällöntuotannossa sosiaalisessa mediassa.

Tavan hyvät puolet:
  • paljon päivittäjiä eli mahdollisuudet laajaan näkyvyyteen
  • avointa viestintää
  • organisaation asiantuntijatieto leviää
Huonot puolet:
  • maineriski on isompi kuin muissa tavoissa
Tapa sopii organisaatiolle, jotka
  • ovat täynnä asiantuntijoita
  • harrastavat avointa viestintää
  • ovat nuorekkaita ja aikaansa seuraavat
  • joiden kohderyhmä on nuorekasta ja aikaansa seuraavaa (ja sosiaalisessa mediassa)
Tapa sopii täydentäväksi viestintäkanavaksi muiden joukkoon.

Organisaatiossa pitää ohjeistaa:
  • sosiaalista mediaa koskevat samat säännöt kuin muutakin mediaviestintää
  • someen saa käyttää työaikaa (etenkin jos asiat liittyvät työasioihin)
  • tietoturva: mikä tieto on julkista
  • mihin osallistutaan: oman ammattiryhmän keskustelut?
  • tekijänoikeudet
Johdolle tämä tapa myydään seuraavilla argumenteilla:
  • viestinnän aktiivisuus ja näkyvyys paranee, 
  • tavoitetaan laaja joukko (myös eri ikäryhmistä)
  • organisaation oma viesti tulee esille laajalla rintamalla
  • vuorovaikutus kasvaa
  • saadaan paljon aktiivisia asiakaskontakteja
Nyt kun kaikki tavat on käyty läpi, on aika kysyä: minkä tavoista sinä haluat teidän organisaatioonne? Miksi?

Wednesday, September 26, 2012

Comma7 ja some ympäri organisaatiota kerätyn tiimin haltuun (osa 3)

Jatkamme tämän viikon teemaa, tänään mietitään miksi organisaation somekanaviin kannattaa ottaa mukaan myös viestinnän ulkopuolisia ihmisiä.

Tavassa 3 siis kootaan somen erikoisjoukko eri puolilta organisaatiota.

Tavan hyvät puolet verrattuna muihin tapoihin:
  • some on yksi kanava muiden joukossa, eikä sitä kannata kokonaan kieltää (tapa 1)
  • viestinnässä ei ole kaikkea sitä substanssitietoa, jota halutaan viestiä (tapa 2)
  • koulutettu ydinporukka voi tuottaa suoraan oikeanlaista materiaalia kanaviin, mistä syntyy säästöjä
  • kun some on rajatun joukon hallussa, siihen on budjetoitu työaikaa ja pysytään paremmin tavoitteissa
Riskinä nähtiin se, että kun joku ydinjoukosta lähtee, menetetään paljon osaamista ja tietoa.

Tapa sopii niille organisaatioille:
  • jotka haluavat siirtyä tapaan 4, mutta haluavat pilotoida tapaa ensin pienemmällä joukolla
  • tapa on mukava erikoisjoukkoihin kuuluville, sillä organisaatio on tunnustanut heidän eritoisosaamisensa ja antanut luvan (käskyn) käyttää sitä, joukko on luultavasti hyvin motivoitunutta
Organisaatiossa pitää ohjeistaa:
  • mihin keskitytään, mitä tavoitellaan
  • mitä muille kerrotaan, miksi juuri tämä porukka on valittu ja miten porukan ulkopuolelle jääneet voivat osallistua
Johdolle tämä tapa myydään sillä, että tällä tavalla on parhaat edellytykset päästä haluttuihin tavoitteisiin.

Huomenna on luvassa tämän sarjan viimeinen osa, jossa päästetään organisaation kaikki työntekijät someen. Onko se hyvä vai huono asia?

Tuesday, September 25, 2012

Comma7 ja miksi some kuuluu viestintäosastolle (osa 2)

Eilen aloitin 4-osaisen sarjan siitä, mitä viestinnän ammattilaiset eri some-strategioista miettivät.


Tänään on vuorossa tapa 2, jossa some on markkinoinnin (viestinnän) yksinoikeus

Hyviä puolia:
  • viestintä pysyy hanskassa, se on yhdenmukaista ja viestit ovat ymmärrettäviä
  • viestintä tukee yrityksen linja
  • tapa ei rasita muita asiantuntijoita, 
  • riskien ja kriisien hallinta onnistuu paremmin
  • "organisaatiossa on viestintäosaamista juuri siitä syystä, että he huolehtivat viestinnästä, myös somessa"
Huonoja puolia:
  • substanssiosaaminen muilta työntekijöiltä jää saamatta, 
  • elämänmakuisuus ja rosoisuus puuttuvat viestinnästä, 
  • ei synny niin helposti organisaation yhteisöllisyyttä, 
  • viestinnän volyymi pienempi kun viestintä on harvojen käsissä, 
  • viestintä on liian markkinointipainotteista ja stailattua
Tämä tapa sopii niille organisaatioille:
  • joilla on paljon yhteiskunnallisesti tulenarkaa tietoa (esim. armeija, lastensuojelu)
  • kun viestinnän ammattilaisuudella on merkitystä (esim. viestintäalalla)
  • pörssiyhtiöille
  • erikoistilanteissa (esim. YT, kriisitilanne)
Organisaatiossa pitää ohjeistaa:
  • miten saadaan markkinointiin tieto, 
  • some-strategia: yhteiset pelisäännöt, linjaukset, julkaisuaikataulut, miten nopeasti vastataan, käytetäänkö vastaamiseen omia profiileja vai yrityksen yhteistä, 
  • kuva- ja tekstioikeudet (miten yrityksen eri materiaaleja saa käyttää somessa)
Johdolle tapa perustellaan näin:
  • some ei vie muiden (erityisesti johdon) työaikaa, 
  • maineenhallinta on hyvissä käsissä: brändi säilyy ehjänä ja kiinnostavana
Huomenna sarja jatkuu tavalla 3, jossa eri puolilta organisaatiota kerätään sometiimi.

Monday, September 24, 2012

Comma7 ja mikseivät organisaatiot päästä työntekijöitään someen (osa 1)

Terveisiä Lahdesta! Kävin siellä perjantaina kouluttamassa Helsingin yliopiston Palmenia-yksikön Comma7-kurssilaisia somesta. Harvoin yleisöni on niin täynnä viestinnän ammattilaisia, joten käytin tilaisuuden hyväkseni :). Organisaatiolla on Riku Vassisen ja Antti Isokankaan Digitaalinen Jalanjälki -kirjan mukaan 5 vaihtoehtoa suhtautua työntekijöiden sosiaalisen median käyttöön. Eräs tapa on se, ettei välitetä koko asiasta, loput neljä tapaa sen sijaan vaativat jonkun kannan ottamista. Ryhmätyössä pyysin commalaisia mm. miettimään kunkin tavan hyviä ja huonoja puolia ja tällä viikolla kerron teille, millaisia huomioita he eri tavoista tekivät.
Ensimmäisellä ryhmällä oli (minusta) vaikein tapaus, eli organisaatio, joka ei päästä työntekijöitään työaikana työkoneilta someen

Tavan hyviä puolia:
  • voidaan keskittyä työhön, 
  • (ainakaan työajalla) ei levitellä työhön liittyviä salaisuuksia
Huonoja puolia:
  • ei olla verkostoissa mukana vaikuttamassa (vaikka ehkä pitäisikin), 
  • ei opita somen käyttöä (eli työntekijöitä ei kannusteta oppimaan uutta viestintäkulttuuria, josta voisi olla hyötyä tulevaisuudessa, kun organisaatio haluaakin alkaa someilla) 
  • uudet työntekijät eivät ehkä viihdy työpaikalla, jossa eivät saa käyttää niitä työkaluja, joihin ovat tottuneet (eli vaikuttaa työnantajamielikuvaan)
Tapa sopii niille organisaatiolle:
  • jotka eivät itse ole, eivätkä haluakaan olla somessa (esim. kriittinen toimiala,  bussikuskit, sairaanhoitajat, raksamiehet, maansiirtokoneen käyttäjät eli työt, joissa on konkreettista fyysistä tekemistä - onko some tietotyöläisten haaste ja maailma?)
  • joilla on niin kova brändi, ettei tarvitse (Apple)
Mitä tavoitteita strategia tukee:
  • Korkea työn tuottavuus - keskitytään olennaiseen
Mitkä asiat vaativat ohjeistamista:
  • perustellaan henkilöstölle miksi tähän on päädytty, 
  • kielletään omien laitteiden käyttö työajalla
Huomenna on vuorossa tapa 2, jossa some on markkinoinnin (viestinnän) yksinoikeus, joten pysyhän kuulolla.

Monday, September 17, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 2: Twitterin tiedotteet

Viimeviikkoinen Facebookin ryhmistä lähtenyt tietoähkynvälttökuuri jatkuu tällä kertaa Twitterillä. En ole vähään aikaan asetuksiin koskenut, ja sinne olikin tullut uusia valintoja, joista en ollut tietoinen, ihmettelin vain, ettei kaikista asioista enää tulekaan mailia.

 Kun käyt Twitter-asetuksesi läpi, mieti miten usein Twitteriä käytät. Jos twiittailet säännöllisesti, huomaat kyllä @replyt Twitterissäkin, jos taas kirjaudut harvakseltaan, sinua ehkä kiinnostaa tietää, että joku on lähettänyt sinulle yksityisviestin.
Yksityisviestejä (DM) ei muuten voi sinulle lähettää muut kuin ne, joita sinä itse seuraat, mikä vähentää spammin määrää ihan kivasti. Vaikka toisaalta DM:t ovat usein nimenomaan roskaa, kun Twitter-virukset liikkuvat käyttäjien klikattua varomattomasti DM-viestiensä linkkejä. Hälytyskellojen pitäisi soida, jos joku vieraampi henkilö laittaa viestin sinulle, että "Hei, joku puhuu sinusta pahaa täällä" tai "Tässäpä hurja kuva sinusta".

Jos kaipaat muistutusta siitä, että palvelussa voi olla hyviä viestejä, Top Tweets and Stories-uutiskooste sähköpostiin voi olla sinulle paikallaan. Koosteesta voi sitten poimia vaikka tällaisia helmiä: 

(yo. viesti oli retweetattu yli 1000 kertaa, joten sen täytyy olla varsinainen piilotettu aarre).

Vastaavia aarteita voi kaivella myös Twitterin Stories-osiosta.

Mieti siis tarpeet kohdalleen ja lopeta turhanpäiväisten tiedotteiden tilaaminen. Esimerkiksi jokaisen uuden seuraajan perään ei tarvitse hötkyillä, kun ottaa tavaksi käydä uudet seuraajat läpi säännöllisin väliajoin. Apuna seuraajien läpikäymisessä voi käyttää esim. Friend or Follow -palvelua, jonka avulla löydät helposti mm. ne ihmiset, jotka seuraavat sinua, mutta joita sinä et seuraa. Ja ennenkuin vedät herneet nenään siitä, ettei joku kaverisi seuraakaan sinua Twitterissä muista:

a) että kaikki saavat seurata Twitterissä ketä haluavat, palvelu ei perustu vastavuoroisuuteen. Ehkä olet niin aktiivinen, että sinun virtasi tukkisi hänen etusivunsa kokonaan, ehkä twiiteistäsi vain 10% kiinnostaa häntä.
b) että hän saattaa seurata sinua Twitterin listan (tai #tagin) avulla
c) että Twitterissä on (ainakin ollut) bugi, jonka johdosta ihmisiltä tippuu sattumanvaraisesti seurattavia pois.


Friday, September 14, 2012

Suomen suosituimmat nettisivut Alexan mukaan

Tein vielä jatkoa eiliseen infografiikkaan, eli tässä SlideShare-esitys, joka kertoo
  • mitkä ovat Alexan mukaan Suomen 20 suosituinta verkkosivustoa
  • mitkä ovat Suomen 7 suosituinta some-palvelua 
  • miten sosiaalisen ja perinteisen median sivustot sijoittuvat sadan suosituimman sivun joukossa ja
  • mikä on tämä Alexa, joka näitä tietoja kerää.


Kommentteja? Todella mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kuinka moni suomalainen Alexan työkalupalkin on käyttöönsä ottanut...

Thursday, September 13, 2012

Media ja sosiaalinen media Suomessa

Melkein kaikkea pitää kokeilla, sanotaan. Kokeilinpa siis juuri ensimmäisen infografiikkani tekemistä. Kyllästyin nimittäin kalvoissani pyörivään sivuun siitä, mitkä ovat Ylen mukaan Suomen suosituimmat nettisivut ja tein siitä uuden version: kävin läpi Alexa.comin 100 suosituinta nettisivua Suomessa. Jos oikein muistan, myös Yle oli käyttänyt Alexaa lähteenä, joten tilanne on vertailukelpoinen.

Vanhaan kalvoon (olisikohan se ollut loppuvuodelta 2009) verrattuna seuraavia muutoksia on tapahtunut:
  • kolmen kärki on muuttunut: Facebook on kiilannut Google.fi:n ohitse
  • Twitter on pysynyt lähes paikallaan (18->17), mutta LinkedIn on mennyt sen ohitse
  • muita uusia top-20-sivuja ovat imdb.com ja WordPress.
Nousijoita:
  • HS.fi 10->8 (meni samalla Ylen ohi)
  • Yahoo! 12->9 
  • Blogger 15->11
Laskijoita:
  • Windows Live 8->12
  • MTV3 11->14 
  • MSN 17->31
  • IRC-galleria 19->96!
  • Telkku.com 20->30
Josko nyt jatkossa saisin tiedot vaikka kerran vuodessa päivitettyä ;).

Näet kalvon isompana esim klikkaamalla tästä.

Tuesday, September 11, 2012

Monta vaaraa ompi eessä - netissäkin

Jyrki J.J. Kasvi puhui taannoin Tieken tilaisuudessa verkkorikollisuudesta. Alla kalvot, koko esitys on nähtävissä Infocrean sivulla. Esitys perustuu kyselyyn, jossa 1200 alle 65-vuotiasta vastaajaa kertoi tietotekniikkarikoksista.

Fur ex machina from TIEKE Finnish Information Society Development Centre Jokunen poiminta kyselyn tuloksista:
  • 32% vastaajista oli joutunut nettikiusanteon kohteeksi
  • 30% oli kokenut seksuaalista häirintää (naisvastaajista yli puolet)
  • 20% vastaajista sanoi, että heidän kuviaan on käytetty netissä väärin
  • 17% kertoi, että heidän some-tiliään on käytetty luvatta
  • 15% kertoi, että heidän sähköpostiaan oli käytetty luvatta
  • 7% kertoi, että heidän verkkopelitiliään oli käytetty väärin
  • 4% kertoi, että heidän luottokorttitietonsa olivat päätyneet vääriin käsiin
"Siksi valpas aina mieli se on turva verraton." :)

Monday, September 10, 2012

Somen tietotulva kuriin, osa 1: Facebookin ryhmät

Viime viikolla kirjoitin siitä, miten netti/some helposti syö enemmän aikaa kuin oikeastaan haluaisimme ja listasin 10 keinoa, millä asiaa voi korjata. Nyt aloitan temppukoulun, jota seuraamalla saat oman ajankäyttösi pikku hiljaa paremmalle mallille. Joskus puhutaan vain muutaman sekunnin säästöistä, mutta ajan kuluessa näistä sekunneistakin kertyy tunteja.

Jos kuulut Facebookin ryhmiin, sähköpostiisi tulvii ilmoituksia siitä, mitä ryhmissä on tapahtunut. Mitä vilkkaampia ryhmäsi ovat, sitä enemmän viestejä saat. Jos muutenkin käyt Facebookissa säännöllisesti, nämä ilmoitukset saattavat olla turhia, sillä näet vastaavat ilmoitukset Facebookin omista notifikaatioista. Mieti siis mistä asioista sinä haluat tietää sähköpostisi kautta.

Tarkista omat asetuksesi täältä.
Sinut on ehkä myös liitetty ryhmään, josta et ole oikeasti kiinnostunut. Mieti mihin ryhmiin sinun kannattaa ylipäätään antaa omaa aikaasi ja poistu lopuista. Tai ota ryhmistä pois myös Facebookin omat notifikaatiot, jolloin voit kurkkia ryhmien tapahtumia vain silloin, kun asia sinua kiinnostaa (esim. tarkasta erilaiset kirpputoriryhmäsi silloin, kun etsit jotain). Minä kuulun lähes 30 ryhmään, joista vain muutamasta olin tilannut sähköpostit (uusista viesteistä ja kommenteista). Mutta nyt tein päätöksen, että ehdin nekin viestit lukea silloin, kun muutenkin olen Facebookissa, joten yhden rastin poistamisella sähköpostimääräni vähenee huomattavasti. :)

Friday, September 7, 2012

Sosiaalinen media on aikasyöppö (jos sen sallit)

LinkedIn piti pienen tuumaustauon ja esitteli siivoojansa
Hups - tästä meinasi tulla syksyn eka viikko ilman bloggausta. Miksi niin - no kun aika ei tahdo riittää kaikkeen. Nyt kun some-kanavat ovat toipuneet kesälomien hiljaisemmasta elosta, tuntuu että joka paikassa käydään mielenkiintoisia keskusteluja ja jaetaan makeita linkkejä ja voisin aivan hyvin käyttää 24/7 niiden seurantaan, enkä siltikään ehtisi kaikkeen mukaan. Täytyy siis tehdä valintoja.

LinkedIn:ssä oli tällä viikolla pieni käyttökatko ja ensi kertaa sain tutustua heidän siivoojaansa - Twitterin FailWhale on tullut jo liiankin tutuksi. Kuvasta poimin ajatuksen: Ota hyvä asento ja mieti miten voit siivota omaa ajankäyttöäsi. 

Googlen avulla löysin tämän bloggauksen 10 vinkistä somen hallintaan.
  1. Aseta somen käytölle rajat ja pidä niistä kiinni: minulla on nyt 20 minuuttia aikaa Twitteriin/Facebookiin jne
  2. Käytä automointityökaluja, esim. Bufferilla, Tweetdeckillä ja Timelyllä voi ajastaa twiittejä ja Twitterfeedillä linkittää uudet blogipostaukset eri some-kanaviin
  3. Tunnista vahvuutesi - käytä suurin osa (60%) someajastasi siihen, mistä pidät eniten. Kirjoittaja piti eniten Twitteristä, minä taas olen tällä hetkellä koukuttunut Pinterestiin ja opettelen sen käyttöä niin työ- kuin vapaa-ajan asioissa. (Olen huomannut mm. että pinnaajat ovat paljon aktiivisempia jakamaan asioita eteenpäin kuin vaikkapa twiittaajat, facebookkaajat tai LinkedIn-käyttäjät).
  4. Tee somen käytöstä rutiini aamukahvin tapaan - käy somekanavat läpi esim. aamiaisella tai työmatkalla.
  5. Tee somen käytöstäsi monipuolista, älä vain jaa (omia) linkkejä(si), vaan osallistu myös keskusteluihin. Tähän liittyy Jenise Fryattin (@JeniseFryatt) kehittelemä termi “EIR” (Engage, Inform, Retweet) and routinely lists (and thanks) Twitter users with the hash tag #EIR.
  6. Ota käyttöön mobiiliaplikaatiot. Artikkelin bloggaaja on ladannut iPhoneensa appsit Facebookille, Twitterille, Google+:lla ja Pinterestille. Omista N9-appseista suosikkini on Tweetian.
  7. Säädä sähköpostihälyytykset kohdilleen. Esimerkiksi Facebookin käytöstä on tullut paljon mielekkäämpää, kun kaikki päivitykset ei tule sähköpostiini. Mieti mistä asioista (esim. siitä, jos joku mainitsee sinut Twitterissä tai G+:ssa) sinua pitää tiedottaa heti ja laita asetukset kuntoon. Ja jos joku täyttää yksinään virtasi, kokeile miltä tuntuu jos hiljennät hänet.
  8. Kokeile uusia asioita (varaa 15% ajastasi kokeiluihin)
  9. Käytä aggregointi- ja suosittelupalveluita. Bloggaaja oli tykästynyt Summify-palveluun, johon ei kyllä enää oteta uusia käyttäjiä. :P Summifyn vahvuus oli siinä, että se luo päivittäisiä koosteita Twitter-verkoston tärkeimmistä jutuista.Vastaavia palveluita ovat Paper.li, LinkedIn Today ja Twitter Stories.
  10. Pidä sometaukoja - älä jumitu netin ääreen liian pitkäksi aikaa! :)  
Oheinen kellokuva vie alkuperäiseen postaukseen.

Millaisia vinkkejä sinulla on someähkyn taltuttamiseen? 

 Minä lisään vielä yhden: relaa - sinun ei tarvitse olla kaikessa mukana, tykätä kaikesta, liittyä kaikkiin ryhmiin tai seurata kaikkea mitä kollegasi seuraavat. Esimerkiksi Twitterissä minä käyn vain piipahtamassa, kaikesta virrasta luen ehkä vain 10%. Jos joku asia on oikeasti tärkeä, se tulee sinun eteesi niin monesta kanavasta, ettet voi olla sitä huomaamatta.