Pages

Friday, November 4, 2011

MarsMars - varusmiehet liikkeelle somen avulla

Haastattelin taannoin HeiaHeian Jussi Räisästä, ja vihjaisin silloin julkistusta odottavasta mielenkiintoisesta projektista. Silloin jouduin pitämään vielä suun supussa, mutta nyt hehkutan senkin edestä, sillä Netprofile julkaisi eilen tiedotteen MarsMars-palvelusta. :)

Puolustusvoimat kokeilee HeiaHeia-alustalle rakennettua some-liikuntapalvelua kutsunnoissaan. Eilisissä Ylen uutisissa näytettiin mallia Kangasalta, jossa Jussi oli mukana kutsunnoissa palvelusta kertomassa (kohdassa 0:13:25).

Kutsunnoissa tulevat varusmiehet arvioivat nykyisen kuntotasonsa ja määrittelevät sen jälkeen oman tavoitekuntonsa. Nämä tiedot täyttämällä MarsMars-palvelu tarjoaa jokaiselle yksilöllisesti räätälöidyn harjoitusohjelman, jonka on suunnitellut Urheilukoulu ja Pääesikunnan henkilöstöosasto. Harjoitusohjelmaan kuuluvat suoritukset voi tämän jälkeen kirjata HeiaHeiaan ja kannustaa siellä myös kavereita, esim. virtuaalisilla sotilaskotimunkeilla :).

Kutsuntojen yhteydessä käyttöön otettavalla palvelulla halutaan houkutella liikunnan pariin etenkin niitä nuoria, jotka eivät harrasta säännöllistä liikkumista.

Jussi Räisänen kommentoi MarsMarsia näin:
”Puolustusvoimien ja kansanterveyden kannalta on tärkeää, että liikunnasta tulee elinikäinen tapa. Meillä on paljon nuoria, joilta puuttuu kokonaan myönteinen kokemus liikunnasta – pysyviä elämäntapamuutoksia syntyy vain, jos liikunta on hauskaa. HeiaHeian tavoite on tehdä liikunnasta hauskempaa yhteisöllisellä ja pelimäisellä nettipalvelulla, joka motivoi kaikentasoisia liikkujia. Olemme tässä onnistuneet: meillä on yksin Suomessa jo satatuhatta käyttäjää eri ikäryhmistä. Puolustusvoimien kanssa olemme nyt keskittyneet muokkaamaan palvelua erityisesti kutsuntaikäisten tarpeisiin"

Lopuksi vielä onnittelut Netprofilella ja HeiaHeialle, jotka saivat eilen mainetta ja kunniaa myös toisaalla: MTL Communications Awards -palkinnon BtoC -kategoriassa jaettiin kaksi palkintoa. Toinen meni Netprofilen H2 Wellbeingille suunnittelemalle kampanjalle HeiaHeia, sohvaperunat liikkeelle ja toinen Milttonin Finnairille suunnittelemalla Rethink Quality -kampanjalle. Heiaheia-palvelun avulla on onnistuttu liikuttamaan tavallisia kansalaisia, ja palvelua käyttävät useat miljoonat ihmiset.

Ja nyt, marsmars liikkumaan :).

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.