Pages

Wednesday, March 30, 2016

LinkedIn Suomessa - käyttäjät ja mainostaminen

Minulla on Somen kyselytunti -niminen tuote, jonka aikana asiakkaat voivat kysyä multa mitä vain someen liittyvää. Jos he kysyvät niin pahoja, etten heti osaa vastata, otan asiasta selvää.

Vastikään minulta kysyttiin sekä LinkedIn-mainoksista että siitä, ketkä LinkedIn:iä Suomessa käyttävät. Mainostyökalun avulla selvisi, että LinkedIn:iä käyttää parhaillaan 876 000 suomalaista.

Heidän ikäjakaumansa on seuraava:
18-24-vuotiaita 71 000
25-34-vuotiaita 125 000
35-54-vuotiaita 152 000
yli 55-vuotiaita 27 000.

Naisia palvelussa on miehiä enemmän:
272 000 vs 238 000.

Käyttäjistä 7000 on yksinyrittäjiä.

Muut työskentelivät organisaatiossa, joiden koko oli
1-10 henkilöä 31 000
11-50 henkilöä 45 000
51-200 henkilöä 41 000
201-500 henkilöä 40 000
501-1000 henkilöä 33 000
1001-5000 henkilöä 74 000
5001-10 000 henkilöä 29 000
yli 10 000 henkilöä 86 000

Nämä luvut näyttävät muuten vähän heittelevän riippuen siitä, minä päivänä palvelua käyttää. Tietysti käyttäjiä on voinut tulla lisääkin, mutta 3000 muutos alaspäin yhdessä päivässä tuntuu vähän kovalta.

LinkedIn kertoo myös käyttäjien työnantajan industryn, toimialan. Palvelun kieli on toistaiseksi englanti, joten en lähde näitä kääntäämään. Huomaa myös, että jokin ala, vaikka kirjastot, voi esiintyä useassa luokassa. Toimialat suuruusjärjestyksessä:

Government 100 000
High Tech 99 000
Manufacturing 95 000
Recreation, Travel & Entertainment 62 000
Corporate services 59 000
Education 57 000
Media 52 000
Consumer goods 50 000
Construction 44 000
Finance 39 000
Service Industry 39 000
Medical & Health Care 33 000
Transportation 26 000
Organization & Non-profit 24 000
Arts 22 000
Legal 5000
Agriculture 2000

Se, millaisessa asemassa LinkedIn-käyttäjät ovat työelämässä kerrotaan seuraavilla statuksilla.

Entry (eli vastikään työelämässä aloittanut) 172 000
Senior (vähän kokeneempi kaveri jo) 142 000
Manager 101 000
Owner 36 000
Director 35 000
CxO  (eli CEO, CMO, jne) 24 000
VP 19 000
Partner 13 000
Training (harjoittelija) 10 000
Unpaid (vapaaehtoistyöntekijä) 3 000

Se, mitä he työkseen tekevät, kerrotaan seuraavilla luokilla. Eli vaikka joku on töissä lakitoimistossa, hän voi hoitaa siellä HR-asioita.

Sales 52 000
Operations 41 000
Engineering 40 000
Entrepreneurship 36 000
Education 34 000
IT 33 000
Research 27 000
Media & communication 25 000
Arts & Design 25 000
Support 23 000
Program & project management 21 000
Consulting 20 000
Healthcare services 17 000
Administrative 17 000
Marketing 16 000
Finance 16 000
HR 10 000
Accounting 8000
Product management 8000
Business Development 7000
Quality Assurance 6000
Legal 6000
Community & Social Services 5000
Purchasing 5000
Real estate 2000
Military & protective services 2000

Entäs sitten ne mainokset, paljonko ne maksavat? No, jos vaikka tavoittelen kaltaisiani 35-54-vuotiaita konsultteja, joita LinkedIn:ssä on noin 1000, niin yhdelle klikille tulee hintaa 3,4€ ja jos taas haluaisin, että mainos näytetään "melkein" koko porukalle, hinta olisi noin 14€. Mainosten kieli on englanti, suomenkielisiä mainoksia alkoi vastikään myydä Fonecta, yksinoikeudella.



Ostikohan Iisalmi ylläolevan mainoksen Fonectalta?


MUOKS Aiheesta keskusteltiin eilen myös Twitterissä:

2 comments:

  1. Hei!

    Kiitos näiden tietojen keräämisestä ja jakamisesta. Saanko pomia tästä tekstistä noita lukuja LinkedIn koulutusmatskuuni, jos muistan mainita lähteen?

    LinkedIn-mainonta on kyllä törkeän hintaista, ei pysty ymmärtämään.

    Terveisin,

    Heli Järvenpää

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ole hyvä vain Heli! :) Ja nuo luvuthan on joka kerta vähän erilaisia, mutta suuntaa-antavia kyllä.

      Delete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.