Käytännössä ennen siis pystyi saamaan vanhoille kuville uutta eloa lisäämällä niihin uusia avainsanoja. Esimerkiksi viime vuonna Jyväskylässä ottamani kuva nousi #jyväskylä-haussa ensimmäiseksi, kun lisäsin siihen uuden avainsanan #jyväskylä, vaikka kyseessä oli ikivanha kuva. Tämä oli varsin kätevää sille, joka halusi uusia katseluita vanhalle kuvalleen, mutta haun käyttäjille toisinaan pieni pettymys - eihän siellä Jyväskylässä tänään tällaista paikkaa enää olekaan. Myös kilpailuihin oli helppo osalllistua vanhoilla kuvilla.
Nykyään vanha kuva nousee kyllä #avainsana-hakuun, mutta sen sijaan että se näytettäisiin ensimmäisenä, se menee siihen kohtaan aikajaa, jolloin kuva oli otettu. Eli jos #jyväskylä-avainsanaa on käytetty 25 000 kertaa sen jälkeen, kun minä kuvani Instagramiin lisäsin, käyttäjä löytää minun kuvani, jos jaksaa kahlata taaksepäin 25 001 kuvaa. Jos kyseessä on harvinaisempi #avainsana, esimerkiksi #lievestuore tai #ekokoulu, asialla ei ole suurta merkitystä, mutta suosituissa avainsanoissa muutos on iso.
Käytännössä sinun kannattaakin nyt laittaa kuvaan heti kaikki tärkeimmät ja suosituimmat avainsanat, jälkikäteen kannattaa lisätä vain harvinaisia ja vähän käytettyjä avainsanoja. Ja jos haluat järjestää Instagramissa kilpailun, johon tahdot myös vanhoja kuvia, valitse uniikki #avainsana.
Inspiraatiota Instagramiin ja sopivien avainsanojen keksimiseen! :)
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.