Tavallisista luennoistani tämä poikkesi siinä, etten tehnyt koulutusta varten uutta materiaalia vaan hyväksikäytin olemassaolevia matskuja. Asiakkalle räätälöidyille (ks. museosome-case, jonka taannoin blogissani avasin) koulutuksille tulee väistämättä enemmän hintaa. Pelkkiä linkkejä on vaikea esittää, jotenkinhan ne pitää myös yleisölle kerätä, joten kokosin linkit yhteen Storifyn avulla. Aika harvakseltaan Storify-esityksiä on tullut tehtyä, vaikka se näppärää onkin, hyvä muistutus itsellekin siis. Haastoin opiskelijoita myös miettimään, voisiko netti-cv:n tehdä Storifyn avulla.
Uusia kokemuksia luento tarjosi muillekin:
Olipas uus kokemus eilen. @jjanhone luennoi ja opiskelijät esittävät kysymyksiä Twitterillä. Ehkä voisi soveltaa muillakin luennoilla? #some
— Juho Kopra (@JuKopra) November 11, 2014
Niina Pitkänen, joka edusti luennolla Jyväskylän yliopistojen työelämäpalvelua (ja joka oli taannoin Twitter-työpajassani) livetwiittasi luennolta ansiokkaasti ja seurasi samalla sitä, mitä opiskelijat #rekrysome-häsälle twiittaavat. Koska tapa oli nähtävästi muillekin kuin Juholle ihan uusi, twiittejä ei ihan kauheasti tullut, vaikka paikalla olikin satakunta kuulijaa.
Pistäkää teidän someverkosto etsimään teille töitä. Tehkää työnhausta julkista, rohkaisi @jjanhone. #rekrysome #työnhaku
— Niina Pitkänen (@NeitiPitkanen) November 10, 2014
Muiden matskujen ohessa esittelin LinkedIn-profiilini ja kerroin, mihin asioihin siinä kannattaa kiinnittää huomiota. Tärkeimpiä asioita on kuvan ja tittelin valinta. Titteliksi ei kannata laittaa "Hesen kassa" vaan esimerkiksi "Kauppatieteiden kandidaatti, joka etsii some-markkinointigradulleen tilaajaa" (tittelit neuvon laittamaan kyllä englanniksi).
Keskity työnhaussa siihen, mitä haluat olla. Ei tarvitse mennä "hesen kassa" edellä by @jjanhone. #rekrysome #työnhaku #rekry
— Niina Pitkänen (@NeitiPitkanen) November 10, 2014
Puhuin myös siitä, että voi olla vaikea löytää tasapaino jakamisen suhteen: ei saa jakaa liian vähän, eikä liikaa vääränlaista sisältöä:
Jos et ole #some|ssa, alkaa epäilyttää. Jos olet somessa vain minä- ja työkeskeinen, alkaa ahdistaa. Mikä on sopivaa? @jjanhone #rekrysome
— Niina Pitkänen (@NeitiPitkanen) November 10, 2014
... pitää siis antaa persoonan näkyä ja miettiä, miten erottuu muista saman alan opiskelijoista / työnhakijoista. Ehkä se on mielenkiintoinen harrastus, ehkä outo huumorintaju tai mielenkiintoinen tapa ilmaista itseään?
Ihmiset eivät ole hajuttomia ja mauttomia. Persoona saa näkyä #työ|nhaussa. #rekrysome #työnhaku #rekrytointi @jjanhone
— Niina Pitkänen (@NeitiPitkanen) November 10, 2014
Koulutuksessa kävin läpi vain Suomen suosituimmat some-palvelut, Alexa.com:in mukaan. Koska Alexa mittaa vain desktop-surffailua, emme saa sen avulla tietää Instagramin todellista suosiota (aika korkealla se on desktop-puolellakin). Joku opiskelija kaipasi Instagramia mukaan ja hänelle vinkkasin Sari Veikkolaisen bloggauksesta: miten Yle käytti Instaa viime kesän harkkareiden rekrytoinnissa:
http://t.co/TYpwsdMHaN @sveikkolainen bloggasi Instasta työnhaussa #rekrysome #instragramfi
— Johanna Janhonen (@jjanhone) November 10, 2014
Ritvaa taas mietitytti se, onko somesta todistettavaa hyötyä apurahan saamiseen:
Ping #tiedesome #tutkijat RT @PikkuRitu: Vaikuttaako somen käyttö positiivisesti apurahan saamiseen? Ei tietääkseni. Esimerkki ois kiva!
— Johanna Janhonen (@jjanhone) November 10, 2014
Sari Guerney vastasi:
@jjanhone @PikkuRitu Voi vaikuttaa jos somea osataan käyttää tutkimustulosten parempaan löytyvyyteen myös rahoittajille. #tiedesome
— Sari Gurney (@sarigurney) November 10, 2014
Sarin tapaan sanon, että oikein käytettynä somesta on apua mihin vaan, mutta olisi kiva kuulla niitä käytännön esimerkkejä, joilla vakuutamme Ritvan. Käypä siis (vaikka anonyymisti) allaolevassa kommenttiosiossa jakamassa kokemuksiasi siitä, miten some on auttanut sinua työn tai apuranan haussa!
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.