Pages

Monday, April 28, 2014

Kuinka usein pitää blogata

2-2-2-3-1-2-1. Siinä viimeisten viikkojen kirjoitusten määrät tässä blogissa. Olen luvannut itselleni (ja samalla teillekin), että bloggaan keskimäärin kaksi kertaa viikossa. Bloggaaminen on ollut tähän asti helppoa, aiheita tupsahtelee mieleen niin paljon, että saan valita mistä kirjoitan, kirjoittamista rajoittaa vain käytössä oleva aika.
Tein vastikään Tumblr-blogiini tällaisen stripin:


Tilanne ei siis vastaa todellisuutta, mutta koska noita ykkösviikkoja näyttää nyt tulevan, muutan lupaukseni ennenkuin kuvasta tulee totta - haluan, että bloggaus on minusta jatkossakin hauskaa. Eli tästä eteenpäin "lupaan" vain yhden bloggauksen viikossa, sillä minulla alkaa olla jo pesämuna kunnossa. Mikä? No tässä blogissa on jo 450+ postausta, joista osa on ns. Googlen suosikkeja, eli vanhoja kirjoituksia, joita yhä käydään lukemassa.


Nyt on siis hyvää aikaa alkaa vaikka kerryttämään pesämunia muihin blogeihini, esim. valokuvablogiini Instagramiin. Katselimme television lastenohjelmien 50-vuotisjuhlaohjelmia, mm. Käytöskukkasen, jossa seikkaili Hinku, Vinku ja Suursyömäri. Suursyömäri on mitä inspiroivin hahmo, joten innostuimme lasten kanssa kokeilemaan viikonloppuna paperianimaatiota. Tällainen siitä tuli:
 Iloa sisällöntuotantoon! :)

Monday, April 21, 2014

Kukon tuima katse ja Instagramin minivideot

Tein eilen ensimmäisen Instagram-videoni - pääsiäisen kunniaksi pikkukanalasta :). Insta-virrassani minivideot liittyvätkin usein eläimiin (tai luontoon tai maisemiin), Robin käyttää niitä usein myös tiedotukseen, jokusen some-vinkkivideon olen myös nähnyt. Biisonimafian Kaitsu taas mainostaa välillä YouTube-videoitaan Instagram-videoilla, teaser-tyyliin :).

Instan videot ovat hyvin lyhyitä ja ne tehdään ns. livenä, kuva liikkuu aina kun "nappi" on pohjassa, kuten tuosta pätkästäni voit huomata. Siinä on muutama "leikkaus", eli kuvaan välillä kanoja, välillä komeata ruskeaa kukkoa, joka näyttää lopussa poseeraavan minulle. :) Kun video on valmis, siihen voi valita myös jonkun tyylin, samaan tapaan kuin kuviinkin.

Tuollaisia minivideoita voi tehdä myös Twitterin omistamaan Vineen, Instagraminhan omistaa Facebook.

Oletko sinä nähnyt (tai tehnyt itse) pikkunäppäriä minivideoita, joissa on ollut hyvä idea?

Mukavaa pääsiäismaanantain jatkoa ja kuvausintoa!

Thursday, April 17, 2014

Heidi Waltari ja Tjäreborg somessa

Hei Heidi! Pitkästä aikaa kutsuin blogiini vieraan. Kerrotko hieman itsestäsi, kuka olet, mistä tulet ja miten sekaannuit alunperin sosiaaliseen mediaan? 

 - Olen Heidi Waltari ja työskentelen Online Brand Managerina Tjäreborgilla. Koulutustaustaltani olen sosiologi ja aloittanut urani 12 vuotta sitten kuluttajaymmärryksen ja trendien tutkimuksen parissa matkapuhelinalalla. Uudet teknologiat, niiden käyttötavat ja kuluttajien käyttäytymismallit ovat aina inspiroineet minua.

Sosiaalisesta mediasta kiinnostuin ammatillisesti huomatessani, miten suuresta teknologisesta ja jopa yhteiskunnallisesta muutoksesta ilmiössä on kyse ja kuinka radikaalisti se muuttaa kuluttajien käyttäytymistä ja sen myötä liiketoimintaa. Viimeiset 3 vuotta olen työskennellyt aktiivisesti sosiaalisen median parissa päivittäistavarakaupan sekä nykyisin matkailun toimialalla.

Vastaat teillä Tjäreborgilla somesta ja etenkin siellä tehtävän asiakaspalvelun kehittämisestä. Mistä lähditte liikkeelle? 

 - Tjäreborg haluaa olla Suomessa matkailutoimialan edelläkävijäyritys sosiaalisen median kanavissa. Lähestymistapamme someen on hyvin laaja-alainen pitäen sisällään sekä markkinoinnin, asiakaspalvelun, myynnin ja viestinnän. Olemme olleet sosiaalisessa mediassa aktiivisia jo vuosien ajan; esimerkiksi Facebookissa olemme käyneet aktiivista dialogia asiakkaidemme kanssa jo vuodesta 2009. Syksystä 2012 lähtien olemme systemaattisesti vahvistaneet somen roolia osana asiakaspalvelua ja markkinointia.

Tjäreborg on sosiaalisessa mediassa aktiivinen, aito ja helposti lähestyttävä. Mitä tahansa somessa teemme, teemme sen ihmisinä ja täydestä sydämestämme. Tarjoamme asiakkaillemme sydämellistä asiakaspalvelua yhteensä 72 tuntia viikossa. myös iltaisin ja viikonloppuisin eli silloin kun asiakkaat ovat aktiivisia ja etsivät tietoa matkoista. Monista toimijoista poiketen palvelemme esimerkiksi jopa sunnuntaisin klo 22 saakka. 

Matka-asiantuntijamme palvelevat asiakkaita Facebookissa ja Twitterissä. Keskustelua käydään sekä julkisesti että yhä enemmän myös yksityisviestein, sillä moneen matkavaraukseen liittyy asiakkaiden luottamuksellisia tietoja, joita ei julkisesti voida käsitellä. Luonnollisesti myös suurimmassa myymälässämme eli Tjäreborg.fissä asiakaspalvelijamme ovat chatin kautta tavoitettavissa viikon jokaisena päivänä. Meille on tärkeää, että asiakas itse saa valita hänelle parhaiten sopivan kanavan ja me tuomme palvelun vaikka kotisohvalle.

Aloitimme some-asiakaspalvelun iltaisin ja viikonloppuisin syksyllä 2013 asiakkaiden toiveesta. Palvelu on ylittänyt asiakkaiden odotukset, yhteydenottojen määrät ovat kasvaneet ja kasvu jatkuu edelleen vahvana.

Ihaillen olen seurannut Instagramin käyttöänne. Kerro siitä vähän. Instagram on välineenä aika tuore monelle yritykselle, oletteko nähneet suomalaisten rynnimistä palveluun vai onko se teille vielä kuriositeetti? 

Tjäreborg on aktiivinen Instagramissa, koska toimialamme ja tuotteemme mahdollistavat hyvin visuaalisuutensa ansiosta Instagramin käytön. Jaamme seuraajiemme kanssa lomafiiliksiä, -kuvia ja kuulumisia ympäri maailman. Osallistamme Instagramin käyttöön Tjäreborgin kohde- ja toimistohenkilökuntaa sekä myös asiakkaita, jotka toimivat viikoittain kuvareporttereina.

Kuluneen vuoden aikana monet yritykset Suomessa ovat ottaneet Instagramin käyttöön. Etenkin nuorempien kohderyhmien aktivointiin ja osallistamiseen Instagram on hyvä kanava. Seuraamme Tjäreborgilla aktiivisesti uusien some-palveluiden kehitystä ja olemme aktiivisimmin läsnä niissä kanavissa, joissa omat kohderyhmämmekin ovat.

Mitkä ovat tärkeimmät some-palvelunne, onko Facebookin voittanutta? Entä oletteko lähteneet somen monitorointiin Sonera-partion tapaan, eli seuraatteko ja osallistutteko teihin liittyviin keskusteluihin? 

- Facebook on ykkönen, sitä ei käy kiistäminen. Ylivoimaisesti suurimman osan kohderyhmästämme tavoitamme tällä hetkellä Facebookin kautta. Myös some-asiakaspalvelustamme noin 90% tapahtuu tällä hetkellä Facebookissa ja vain 10% Twitterissä. Tulevaisuudessa Twitterin osuus tulee varmasti kasvamaan. Seuraamme aktiivisesti ja myös reagoimme proaktiivisesti keskusteluun sosiaalisessa mediassa.

Olette kuulemma ottaneet hiljattain käyttöön proaktiivisen asiakas-chatin. Mitä se tarkoittaa? 

 - Haluamme palvella nettisivuillamme asiakkaita entistäkin paremmin. Asiakaslähtöisen chat-työkalun välityksellä asiakaspalvelijoidemme asiantuntemus on entistä helpommin saatavilla. Mitä paremmin voimme suurimmassa myymälässämme auttaa asiakkaita matkaan liittyvissä asioissa, sen helpompi asiakkaan on löytää laajasta matkavalikoimastamme juuri hänelle sopivin vaihtoehto.

Tjäreborgilla some on vahvasti teidän omissa käsissänne. Mitä mieltä olet somen ulkoistamisesta, kenelle se voisi sopia, kenelle ei? 

- Sosiaalisella medialla on tärkeä rooli asiakaspalvelussamme. Meillä Tjäreborgilla matkailualan ammattilaiset auttavat some-kanavissa hyvin monenlaisissa matkustamiseen ja lomailuun liittyvissä kysymyksissä aina matkavarauksen tekoon saakka. Erittäin laaja matkavalikoima ja luottamukselliset asiakastiedot sekä tarkka lainsäädäntö asettavat vaatimuksensa asiakaspalvelutyölle. Meille some-aspan ulkoistaminen ei ole ollut vaihtoehto. Asiakaspalvelu ja asiakaslähtöisyys on keskeinen osa markkinointia, joten olemme kokeneet parhaaksi ratkaisuksi pitää sekä some-aspan että markkinoinnin langat yksissä käsissä. Toki joillekin toiselle toimijalle jossakin toisessa tapauksessa ulkoistaminen voi olla oivallinen vaihtoehto.

Kiitos Heidi mielenkiintoisesta haastattelusta ja mukavaa pääsiäislomaa niin sinulle kuin blogini lukijoille!

Berliinissä mietittiin Wikimedian tulevaisuutta

Lupasin teille viime viikolla terveisiä Berliinistä, Wikimedia-konferenssista, mutta kolmen päivän tiivistäminen yhteen blogikirjoitukseen tuntuu vieläkin vähän vaikealta. ONNEKSI minun ei kuitenkaan tarvitse kertoa kaikkea - paikalla oli nimittäin dokumentointitiimi, joka teki muistiinpanot kaikista sessioista. TOLL!

CMADFI-järjestäjänä tapahtuman fasilitointikin teki minuun vaikutuksen. Käytössä oli graafista dokumentaatiota niin isolla lakanalla seinälläkin kuin sähköisesti seinälle heitettynäkin, yhteisissä sessioissa kalvoja esiteltiin huomattavan vähän, pienemmissä striimeissä niitä sentään oli.

Mural. Wikimedia Conference 2014

Sessiot olivat mukavan aktiivisia ja niiden välissä olevilla tauoilla ehti tutustua moneen mielenkiintoiseen ihmiseen ja kuulla heidän tarinoitaan. Meidät saatiin ääneen heti alkuun, kun kaikki 38 eri chapteria esittäytyivät aakkosjärjestyksessä minkä jälkeen kerroimme kokemuksiamme speed-date-tyyliin.

Eniten puhetta (ja porua) syntyi Saksan Wikimedian tilaamasta selvityksestä, jonka Kira Kraemer esitti postit-lappujen (!) avulla. 9 kuukauden aikana Kira oli haastatellut sataa ihmistä eri puolita Wikimedia-liikettä (movement, ei organisaatio). Esitykseen nostettu lähinnä ongelmia, joten eipä ihme, että tunteet kävivät vähän kuumina, kun joku tunsi saavansa kerralla sata anonyymiä nillittäjää kimppuunsa. Minua esitys lähinnä hämmensi, sillä suhteellisen tuoreena wikimedistinä (wikipedistin uran aloitin 2006, mutta wikiMedisti minusta tuli kai vasta tammikuussa, kun liityin Wikimedia Suomen hallitukseen) organisaation mutkikkuus hämmensi. Siitä voisinkin blogata toisella kerralla.



Seminaari sai ikävän käänteen perjantai-iltana, kun meille kerrottiin, että AffCom:iin edellisenä päivänä valittu varapuheenjohtaja oli kuollut nukkuessaan. Onko joku teistä ollut tapahtumassa, jossa joku osallistuja olisi kuollut? Arvaatte ehkä, että tunnelma muuttui veitsellä leikaten ja seuraavan päivän aikataulu meni uusiksi.

Päivien aikana saamani infomäärä oli valtava ja samalla tajusin, miten paljon meillä Suomen chapterissa onkaan vielä tehtävää. Positiivista on kuitenkin se, että apua on tarjolla paljon, meidän pitää vain osata sitä pyytää. Erityisen mukavaa oli tavata ihmisiä Ruotsista, Norjasta ja Virosta, naapurikansat tuntuivat aika läheisiltä,mikä lupaa hyvää tulevia yhteistyöprojekteja varten. :)

Itse innostuin ehkä eniten sessiosta, jossa  mietittiin Wikimedia-liikkeen tulevaisuutta. Takana on 13 vuotta Wikipediaa, mutta eihän tämä tähän jää, vaan liikkeen merkityksen toivotaan kasvavan entisestään. Siinä avainasemassa ovat Wikimedia Board of Trustees, joka saa pian kaksi uutta jäsentä sekä Wikimedia-säätiön uusi toimitusjohtaja, jonka nimityksestä tiedotetaan lähiviikkoina.

Tschüss auf Berlin!

  Group photo, wmcon14 berlin

Thursday, April 10, 2014

Kirjoittelua vieraisiin blogeihin

Rakas Piilotettu aarre -blogini!


Tunnustan: olen käynyt vieraissa.

Pari viikkoa sitten aloitin uuden LinkedIn-blogini. Bloggasin siellä ensiksi LinkedIn:in tarjoamasta uudesta paikasta blogata, kaikillehan tuo paikka ei ole ilmeisesti vielä auennut. Sen jälkeen vuorossa oli bloggaus järjestämästäni YouTube-koulutuksesta (jonka suunnittelu muuten alkoi tiistaina mm. ryhmätyökaluäänestyksellä, kurssilla on kyllä vielä tilaakin).

Tom Laine ohjeisti vähän aikaa sitten, että LinkedIn:ssä kannattaa blogata englanniksi, sillä se on palvelun virallinen kieli ja englanniksi lukijoitakin on paljon enemmän kuin suomeksi.

Ensimmäiset bloggaukseni kirjoitin kuitenkin vaistonvaraisesti äidinkielelläni, kolmesta syystä:

  1. suomenkielisiä bloggauksia tulee olemaan LinkedIn:ssä paljon vähemmän kuin englanninkielisiä, joten niillä on ehkä helpompi herättää suomalaisten huomio
  2. tuotteeni, kuten nyt tuo YouTube-koulutus on suunnattu suomenkieliselle yleisölle, joten tuntuisi aika oudolta kirjoittaa siitä englanniksi
  3. vaikka olenkin täyttänyt profiilini lähinnä englanniksi (suomenkielistä puolta en ole päivittänyt vuosiin), niin tilapäivitykset teen etupäässä suomeksi ja siksi on luontevaa jatkaa samaa rataa bloginkin kanssa. 

Jos joku on vasta harkitsemassa bloggaamista, LinkedIn on varteenotettava vaihtoehto, etenkin jos siellä on jo iso verkosto valmiina. Minullakin oli yhtäkkiä 1111 seuraajaa LinkedIn:ssä, kaikki potentiaalisia blogin lukijoita. Kontakteja minulla on siellä vähän vähemmän, julkisia päivityksiäni (jollaisia päivitykseni aina ovatkin) voi siis seurata myös olematta minun kontaktini. Se, mikä minua tällä kertaa LinkedIn:ssä kismittää on se, etten näe, keitä nuo itselleni vieraat seuraajat ovat.


Viikonloppuna taas kirjoitin Wikimedia Suomen blogiin Wikimedia-konferenssista, jonne olen parhaillaan matkalla. Konferenssin teemana ei ole vähempää kuin Wikimedia-liikkeen tulevaisuus - esimerkiksi Wikipedia-muokkaajien määrät ovat laskussa ympäri maailman ja "jotain tarttis tehdä". Mitä se sitten voisi olla, sitä mietimme Berliinissä loppuviikon ajan.




Kolmas vieras paikka, mihin kirjoitin on nettisivuni, jonne upotin eilisen Suur-Jyväskylän kolumnini, jossa kirjoitin mm. unelmista ja some-staroista. Yleensähän olen julkaissut kolumnit täällä blogissani, mutta nyt saatte vain alla olevan teaserin, käykääs lukemassa loputkin. Tämä oli muuten jo 15. kolumnini, nettisivun avulla pysyn itsekin laskuissa.

Annatko siis anteeksi vieraisiin kirjoittelun, jos ensi viikolla annan sinulle tuomisia Saksasta?


Friday, April 4, 2014

1. Somen avaimet -koulutus toteutuu toukokuussa

Olen myynyt koulutuksiani lähinnä yhdelle organisaatiolle räätälöitynä ja toteuttanut avoimet koulutukseni yhteistyössä jonkun toisen tahon (esim. liitot, kesäyliopistot) kanssa, joka on huolehtinut koulutusten markkinoinnista. Somen avaimet -konsepti olikin minulle uusi aluevaltaus kahdella tavalla: toteutan koulutuksen yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa ja markkinoin sitä heidän kanssaan.

Uuden tuotteen lanseeraus on aika jännittävää: olenko osannut paketoida sen kiinnostavasti, hinnoitella ja aikatauluttaa sen oikein ja saavuttaako viestini oikeat ihmiset.

Eilen tuuletin mm. Instagramissa onnistumista: ensimmäinen Somen avaimet -koulutus toteutuu toukokuussa, jolloin aiheena on YouTube. Kiitos vielä tässäkin kaikille, jotka auttoivat viestin levittämisessä. :) Ota minuun yhteyttä, jos sinulla on ideoita seuraaviksi teemoiksi tai ehdotuksia esiintyjistä.

Tänään on viimeinen virallinen päivä ilmoittautua koulutukseen. Käytännössä otamme toki ilmoittautumisia vastaan myöhemminkin, mutta johonkin piti raja vetää, jotta näimme saammeko ihmiset ylipäätään liikkeelle. Ensi viikolla alamme myös sopia joitakin koulutukseen liittyvistä asioista: minkä alustan valitsemme suljetulle keskusteluryhmällemme ja tuleeko lähipäivämme aikatauluun muutoksia. Oi, miten innoissani olen itsekin - kohta minullakin on YouTuben avaimet eli ymmärrän paremmin sen kulttuuria ja tiedän millaista sisältöä sinne kannattaa tehdä :).

Thursday, April 3, 2014

Mikä on Twitter-chat ja miten se tehdään, case #webforexecs

Twitter harkitsee parasta aikaa ominaisuuksiensa uudistamista, vaakalaudalla on jopa #hashtageista luopuminen. Muutos olisi radikaali, sillä ko. ominaisuus juuri tekee Twitteristä Twitterin eli mahdollistaa sen, että löydämme samoista asioista kirjoittavat, oli se asia sitten tv-ohjema, puhelin tai seminaari.

#Avainsanoilla voi toteuttaa myös Twitter-chatteja, eli ennakkoon sovittuja aikoja, jolloin twiittaillaan tietyllä aihetunnisteella. Niitä ei ole Suomessa vielä juuri pidetty, mutta maanantaina osallistuin sellaiseen. +ari manninen kutsui minut chattiin Google+:n kautta näin:



Video loppui minusta vähän kesken, enkä ymmärtänyt mikä on chatin tavoite, mutta kun satuin olemaan maanantaina koneella chatin alkaessa, osallistuin siihen muutamalla twiitillä. Koska kyseessä oli yksi Suomen ensimmäisistä (ja viimeisistä, jos meiltä viedään #häsä) Twitter-chateista, kaikki ei mennyt ihan putkeen, mutta annan Arille ja +Pasi Aaltolalle täydet pioneeripisteet. :)

Miten Twitter-chat toteutetaan

  1. Mieti tavoite, miksi chatti pidetään ja se, tuleeko siitä säännöllinen tapahtuma vai ei. 
  2. Mieti tavoitetta tukeva nimi chatille. Nimen pitää olla lyhyt, helppo kirjoittaa, yksilöllinen ja helposti ymmärrettävä. #webforexecs ei ehkä ihan täytä noita vaatimuksia, mutta ilmeisesti chatin tavoite oli tehdä koulutusta tunnetuksi, eli saada ihmiset ylipäätään käyttämään häsää. Se mikä minua tässä häiritsi oli se, että @webforexecs-tili ei itse osallistunut chattiin, se olisi ollut hyvä tapa saada sille seuraajia
  3. Tee ohjeet chattiin osallistumiseen.
  4. Valitse chatille teema. #webforexecs-chattiin oli kutsuttu vieraaksi +Esko Kilpi ja aiheena oli "työn muutos, johtaminen ja Esko Kilven ajattelu" ja "Main themes: changing working life, change management and digitalization". Aihe olisi minusta kaivannut vielä vähän tarkempaa rajausta, eli noin laajaan aiheeseen on vaikea tarttua lyhyillä twiiteillä.
  5. Valitse kieli. Kuten edellisestä kävi ilmi, chatissa käytettiin kahta kieltä, mikä teki siitä ainakin minusta hieman sekavan.
  6. Promotoi chattia niin Twitterissä kuin muissakin some-kanavissasi, huomioi erityisesti ne henkilöt, jotka muutenkin twiittaavat aktiivisesti valitusta teemasta.
  7. Sovi ainakin muutama henkilö, joka osallistuu chattiin ns. työnsä puolesta. Tässä tapauksessa virkatwiittaajia oli (ainakin) Pasi, Ari ja Esko, eli he saivat jo omalla väellä aikaan keskustelua (yksin on vähän vaikea keskustella, Twitterissäkin). 
  8. Chatin alussa rohkaise ihmisiä osallistumaan, toivota tervetulleeksi ja anna tarvittaessa ohjeita mm. aikataulusta. Ehkä ihmiset voisivat myös esitellä itsensä?
  9. Mieti työkalut ja harkitse chatin upottamista nettisivullesi.
  10. Talleta chatti esim. Storifyn avulla
Lue lisää twiitti-chatti-vinkkejä Forbesista.

Kerroin Arille, että olen bloggaamassa chatista ja kysyin hänen kommenttejaan ja näin hän vastasi:

Ainakin seuraavia pitää miettiä: 1) kutsut etukäteen eri kanavia pitkin, 
2) chatin rakenne - alakysymyksiä chatin aikana 
3) tunti hyvä aika.

Alakysymyksiä minäkin olisin chattiin kaivannut.

Alla vielä Arin Storify-kooste chatista.


Pidetään nyt peukut pystyssä, että Twitter-chatteja tulee vielä lisää :).

Wednesday, April 2, 2014

Erotu kilpailijoistasi videon avulla

YouTube ei ole enää vain hassuja kissavideoita ja musiikkia, vaan eturivin paikka näkyvyyteen niin fyysisille kuin digitaalisillekin tuotteille, asiantuntijaosaamiselle ja niin edelleen.

Mahdollisuutta ei käytetä kuitenkaan vielä kovin hyvin, esimerkiksi tammikuussa huomasin, että vasta yksi suomalainen asianajotoimisto oli keksinyt laittaa työntekijät tekemään sisältömarkkinointia YouTubessa.

Samaan aikaan suomalaiset YouTube-julkkikset ovat alkaneet näkyä mediassa lähes päivittäin ja osa heistä on jo kaupallistanut näkyvyytensä mm. tekemällä musiikkia tai tv-ohjelmia - tai molempia kuten +JustimusVlog .

 +Katleena Kortesuo taas aloitti tällä viikolla hauskan YouTube-kampanjan, jolla promotaan hänen uusinta kirjaansa Sano se someksi 1.
Eilen taas juttelin videomarkkinoinnista yrittäjien kanssa, jotka kertoivat, että heihin otetaan yhteyttä entistä useammin siksi, että heidän asiantuntijapuheenvuoronsa Tubessa on tehnyt tehtävänsä: herättänyt potentiaalisen asiakkaan luottamuksen heidän osaamiseensa. Myös myyjiltä olen kuullut positiivista palautetta: kun linkin myyntipuheeseen voi lähettää etukäteen, varsinainen myyntitapaaminen alkaa vauhdikkaammin.

Millä ajalla sitten teen videoita?


Aikapula vaivaa meistä monia - millä ajalla videoita kuvataan ja tuotetaan? Samaan aikaan moni pyörittelee videokameraa käsissään päivittäin - omaa älykännykkäänsä. Voiko silläkin tehdä vakuuttavaa jälkeä? Kyllä voi!

Entä tiedätkö, mitkä suomalaiset yritykset ja organisaatiot pärjäävät hyvin YouTubessa? Arvaat ehkä, että Rovion Angry Birds -videot ovat katsottuja, mutta ketkä muut keräävät katseluja?

Ylihuomenna on viimeinen päivä ilmoittautua 6.5. pidettävään YouTube-koulutukseemme. Siellä +Toni Nummela kertoo, millaista dataa hän louhinut dataa Tuben syövereistä. Eetu Pesonen taas kertoo mm. nuorten tavasta kuluttaa YouTubea ja siitä, miten saadaan tilaajia tai miten YouTube-julkisuutta voi hyödyntää. +Kaitsu Walfrid Rinkinen on tehnyt monia erilaisia YouTube kamppiksia, myös kv-puolelle.

YouTube-koulutuksemme rakennetaan yhdessä osallistujien kera


Tässä otteita toivomuksista:


  • Kohdentaminen, hakusanat, YouTuben käyttökulttuuri yleensä (käyttäjäkohderyhmät),
  • Mitä eroa YouTuben käytössä on Suomessa ja kansainvälisesti?
  • Tiedotuksellisen tai markkinoitimateriaalin erot?
  • Miten YouTube "kotisivua" kannattaa kehittää?
  • Miten saadaan tilaajia?
  • Miten YouTube käytetään rekrytoinnissa?
  • Miten YouTube ja Google+ ovat sidoksissa toisiinsa, miten niitä voi hyödyntää yhdessä ja mitkä muut some-palvelut tukevat YouTubea?


Lue lisää koulutuksesta ja ilmoittaudu mukaan viimeistään perjantaina 4.4. klo 12.