Pages

Friday, May 31, 2013

Sääntöjenmukaiset kansikuvat Facebook-sivuilla

Minulta oli mennyt ohi maaliskuiset Facebook-sivujen kansiin (cover) liittyvät sääntömuutokset, ehkä siis sinultakin. Aiemmin niissä ei saanut olla esim. hintoja, yhteystietoja tai tykkää meistä -kehotuksia. Nyt saa. Mutta edelleenkään niissä ei saa olla yli 20% tekstiä. Siis 20% eli viidesosa kuvan pinta-alasta?

Jos et ole varma, täyttääkö kuvasi ehdon, testaa sitä alla olevalla työkalulla, jonka löysin Mari Smithin aiheeseen liittyvästä blogipostauksesta. Fanpage ID -kohtaan laitat sivusi lyhytosoitteen (esim. piilotettuaarre, eli loppuosan sen osoitteesta, www.facebook.com/piilotettuaarre). Sitten vain merkitset ruudut, joissa on tekstiä ja työkalu näyttää menikö yli 20%:n. Jos meni, niin sitten vain kuvaa tuunaamaan... Minulla ei ole ollut tekstiä ollenkaan, joten ehkä minunkin pitäisi tuunata kuvaani...




Thursday, May 30, 2013

Some vahvistaa joukon voimaa (SJL-kolumni)

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 29.5.2013

Joukossa on voimaa, jolla voi järjestää paitsi mielenosoituksia myös isoja Sometime2013:n tapaisia tapahtumia. Sometime kokosi pari viikkoa sitten jo neljättä kertaa parisataa sosiaalisesta mediasta kiinnostunutta ihmistä Helsinkiin (ja toisen mokoman etäosallistujia ympäri Suomea). Joukot voivat myös kerätä rahaa lastensairaalan varusteluun, Jolla-puhelinten kehitykseen tai dokumenttiin saksalaisesta eläkeläisrouvasta, joka taistelee mm. kynsilakanpoistoaineen voimin vihaa tihkuvia seinäkirjoituksia vastaan. Joukolla voimme myös pitää ympäristömme siistinä.

Itse osallistuin vastikään mahtavaan voimannäytteeseen kirjoittamalla mm. wikeistä Sosiaalinen media Suomessa 2013 -kirjaan. Kyseessä on Sometimen sivuprojekti, yli 200-sivuinen teos, joka syntyi reilussa kuukaudessa noin 65 kirjoittajan toimesta ja jota ollaan nyt kovasti viemässä kustantajalle. Rahaa me kirjoittajat emme siitä tule saamaan, vaan mahdollisilla tuotoilla kustannetaan ensi vuoden Sometime-tapahtumaa – näin se hyvä kiertää.

Wikit ovat myös hyvä esimerkki joukkovoimasta. Muista sosiaalisen median palveluista ne eroavat siinä, ettei niitä usein lasketa some-palveluiksi eikä niistä juuri puhuta. Esimerkiksi Ylen ainoa wikiuutinen viimeisen vuoden aikana liittyi siihen, että Mikkelissä on alettu kerätä wikiin talteen seutukuntaan liittyviä muistoja, kokemuksia ja tarinoita. Vastaavia alueellisia wikejä on myös Hämeenlinnassa, Vaasassa ja Porissa – milloinkahan sellainen saadaan myös Jyvässeudulle?

Toisin kuin usein luullaan, wiki ei ole Wikipedian synonyymi, vaikka Wikipedia jättimäinen wiki onkin. Wikit ovat Wikipedian määritelmän mukaan ”verkkosivustoja, joiden sisältöä käyttäjät voivat itse muokata haluamallaan tavalla”. Suomalaisia wikejä on lueteltu Wikipediassa vasta reilut 60, mutta niistäkin löytynee jokaiselle kiinnostavaa luettavaa Salkkaripediasta Hommawikiin, Kontuwikistä Kahwikiin tai Järviwikistä Diakoniawikiin.

Wikipediaan palatakseni ruotsalaiset johtavat meitä siellä luvuin 10-3: siinä missä ruotsinkielisessä Wikipediassa on noin miljoona artikkelia, suomenkielisessä niitä on vasta reilut 300 000. Vaikka lähes kaikki netinkäyttäjät Wikipediaa lukevatkin (kuuluuhan se Suomessakin kymmenen suosituimman sivuston joukkoon), niin sisällöntuotanto on varsin pienen porukan käsissä: viimeisen kuukauden päivityksistä vastaa 1700 henkilöä, mikä vastaa Alavetelin asukasmäärää. Pitäisiköhän meidän vähän tsempata?

Missäs joukoissa sinä vaikutat?

Wednesday, May 29, 2013

Some-juridiikan perusteet by Elina Koivumäki

Yksi Sometimen kiitellyimpiä esityksiä oli tämä Elina Koivumäen esitys somen juridiikasta. En sitä Sometime-päivänä seurannut, mutta kun hän tänään lisäsi esityksensä SlideShareen, päätin katsoa sen tuoreeltaan paitsi SlideSharessa myös videotallenteen avulla (linkki alla).



SomeTime2013 Elina Koivumäki Sosiaalisen median juridiikkaa tietoisku 18-05-2013 from ElinaKoivumaki

Joitain pointteja esityksestä:

  • somea ei mainita Suomen laissa, vaan someen liittyvät asiat ratkaistaan muun lainsäädännön puitteissa, mm. markkinointi, tietosuoja
  • markkinoinnin pitää olla tunnistettavaa - siksi on suositeltavaa esim. Twitterissä mainita oma työnantajansa, jos puhuu siellä työhön liittyvistä asioista
  • sukkanuket, eli valeprofiilit somessa ovat kiellettyjä
  • #ad tai #spon-hastageja pitäisi käyttää UK:ssa ns. julkkisten tekemissä sponsoroiduissa twiiteissä 
  • blogiyhteistyössä pitää olla tarkkana, jotta blogin lukijoille on selvää, milloin puhuu bloggaaja, milloin hän taas kaupallisella asialla, blogiyhteistyöstä ollaan tekemässä sopimusohjeistusta
  • työntekijöillä on lojaliteettivelvoite, eli työnantajaa kohtaan pitää olla lojaali, myös vapaa-ajalla. 
  • some-ohjeet kannattaa kouluttaa, jotta yritys on vahvemmilla silloin, kun lojaliteettivelvoitetta rikotaan
  • someen ei kannata kirjoittaa mitään salaisuuksia!
  • myös Foursquare-päivityksillä voi paljastaa liikesalaisuuksia (loggautumalla esim. asiakkaan tiloihin)
Elinan esitys alkaa noin kohdasta 2:00.
Oikein hyvä tietopläjäys, kiitos Elinalle ja Sometimen striimitiimille, joka tämänkin esityksen meille tallensi. :)

Monday, May 27, 2013

Suosituimmat nettisivut Suomessa toukokuussa 2013 by Alexa

Ja taas sitä mennään...

Nappasin lauantaina (yritän pitää kiinni tuosta 25. päivästä) talteen Alexan Suomi-statistiikan ja kerron nyt mitä on tapahtunut sitten viime kuun.

Huhtikuun postaus kirvoitti GooglePlussassa pitkän kommenttiketjun:


12 comments



Janne Saarikko
Apr 25, 2013
Mites tuo (Alexa) ottaa huomioon mobiilikäytön ja erilaiset palveluja käyttävät applikaatiot? Hyvä mobiiliappsi voi selittää selainkäytön dramaattisen tipahtamisen.



johanna janhonen
Apr 25, 2013
Käsittääkseni Alexa ei juuri mobiilikäyttöä mittaa.






Arttu Raittila
Apr 25, 2013
Nuo Alexan tiedot perustuvat melko rajoitettuun ja valikoituun otantaan: tietoa kerätään harvojen nörttien, markkinoijien yms. selaimista, joihin Alexa-lisäosa on asennettu.



Petri Päätalo
Apr 25, 2013
Mitä eroa on google.comilla ja google.fillä?









Arttu Raittila
Apr 25, 2013
+
2
1
2
Suomalaisten selaajien suhteen osviittaa antavat TNS Metrix ja Oindex, joista TNS on luotettavampi. Nämä perustuvat sivustolle asennettuun seurantaan.

Kansainvälisten palveluiden kuten Pinterestin osalta myös esim. comScore voi antaa hyvää dataa, mutta se on suljettua ja maksullista tietoa.

+Ismo Tenkanen on kirjoittanut hyvän jutun aihepiiristä: http://www.konversio.fi/konversio/2011/10/sosiaalisen-median-k%C3%A4vij%C3%A4m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4t-hakusessa.html



Petri Päätalo
Apr 25, 2013
+
1
0
1
Eipä taida tästä asiasta helpolla irrota totuutta. Parempi melkein jos vaan luottaa ulkomaisten sivujen ja some-alustojen osalta perstuntumaan






Ismo Tenkanen
Apr 25, 2013
+
2
1
2
Korjataan sen verran että toki Suomen data on jo olemassa, mutta ei ilmaista top 20 -listaa, vielä...




Kiitos kommenteista +Janne Saarikko+Arttu Raittila+Petri Päätalo, +Ismo Tenkanen ja +Jaana Nyström!
(Onpa muuten kätevä tämä Bloggerin uusi ominaisuus, jolla blogipostaukseen voi lisätä +:n avulla ihmisten Plus-tilit)

Parempaa listausta odotessa jatkan siis yhä Alexan kanssa ja haastan teidät lukijat asentamaan koneeseenne Alexa-toolbarin, jotta saadaan entistä parempaa ja kattavampaa tietoa siitä, missä suomalaiset surffaavat. Asensin sen itsekin juuri Chromeeni (asennus kesti ehkä 2 s) ja olin vasta 266 964. Chrome-käyttäjä. Alexa on saanut nettisivujen mittauksessa huomattavan aseman, koska kukaan ei ole tehnyt parempaakaan systeemiä. Vielä. Tee sinä!

Wikipedia kertoo palvelusta mm. näin:
Alexa ranks sites based primarily on tracking information of users of its toolbar for the Internet ExplorerFirefox and Google Chrome web browsers.[14][15] Therefore, the webpages viewed are only ranked amongst users who have these sidebars installed, and may be biased if a specific audience subgroup is reluctant to do this. Also, the ranking is based on three-month data,[16] and thus takes time to reflect changes in content that may happen after a domain has been sold or undergone a major redesign. Furthermore, low rankings cannot be accurate, not merely due to the paucity of data but also because of statistical laws related to the long tail distribution.
Mutta mitä siis on tapahtunut kuukaudessa?

Top-10 on muuttumaton:

  1. Google.fi
  2. Facebook 
  3. YouTube 
  4. Google.com 
  5. Iltalehti
  6. Ilta-Sanomat
  7. Wikipedia 
  8. Amazon.com
  9. YLE - Yleisradio 
  10. MTV3 
LinkedIn ja Twitter nousivat kumpikin 2 sijaa ylöspäin siinä missä viime viikolla Yahoon ostama Tumblr tippui 6 sijaa ja Yahoon kuvapalvelu Flickr (joka tuli juuri entistä mielenkiintoisemmaksi, sillä nyt ilmaiskäyttäjilläkin on siellä melkein loputtomasti tilaa kuvilleen) huimat 20 sijaa alaspäin. Listalle palasivat Instagram (73) ja Wikia (75) ja listalta tippui Pinterest (sijalta 98).

Palataan asiaan taas ensi kuussa, silloin mukana on myös minun Chrome-surffailuni - ja toivottavasti sinunkin. Asenna siis se toolbar n-y-t!

Friday, May 24, 2013

Sometime 2013 etäilijän silmin

Viime viikonloppuna järjestettiin jo neljäs Sometime-tapahtuma. Edellisillä kerroilla olin itse paikalla, mutta aikataulusyiden vuoksi jouduin nyt etäilemään. Tapahtuman tunnelmaan pääsin kyllä hyvin etänäkin,  kiitos erittäin onnistuneen striimauksen! Aikaisempina vuosina olin kyllä huomannut mm. Voutilaisen Samin olevan aika kiireinen tapahtumassa tajuamatta sitä, mitä hän oikeastaan oli tekemässä, nyt sitten tiedän senkin. Ehkä ensi vuonna uskaltaudun itsekin moikkailemaan etäilijöitä striimin kautta :).

Tapahtumaa striimattiin useasta eri tapahtumapisteestä, päälähetystä juonsi Pörni, Pasi Örn, jota aloin fanittaa: mies osasi ottaa yleisönsä (etäilijät) ja juttu luisti hyvin.

Aamusella fiilistelin ensin muutamaa tuntia aikaisemmin kuvatulla testistriimillä: minkä jälkeen oli aika hypätä päälähetykseen Pörnin huomaan: Tuossa striimissä vilahteli usein some-tuttuja aiemmista tapahtumista (joita olikin muuten tosi kiva bongata, aa, tuolla on tuo ja tuolla on tuo), mutta myös kurssikavereitani Otavan opiston yhteisömanageri-kurssilta: he pääsivät Sometimeen uutiskuraattoreiksi ja tekivät kuulemma hyvää työtä (tarkempaa raporttia odotellessa...) mm. etsiessään haastateltavia ja ottaessaan kuvia. Kuvia käytettiin mm. Sometime-uutisissa, joita esitettiin tunnin välein. Tässä ensimmäiset: Varsinainen Sometime-tapahtuma alkoi Minna Takalan avauksen jälkeen Jyrki J. Kasvin puheella somen pimeästä puolesta. Hän halusi saada esityksellään kaikkien tukat pystyyn ja varmaan siinä onnistuikin. Puheessa lanseerattiin mm. termi digitaalinen hylkääminen, joka viittaa siihen, että vanhemmat jättävät lapsensa yksin selviämään someen. Jos ei itse tunne some-kulttuuria, miten voi neuvoa lapsia käyttäytymään oikein? Hän myös kysyi yleisöltä siitä, kenellä on journalistisia opintoja - nykyäänhän me olemme kaikki julkaisijoita. Yllättävän monelta ko. opintoja löytyikin (minullakin on appro tiedotusopista Tampereen yliopistosta, olen istunut aikoinani mm. Pertti Hemanuksen luennoilla).
Aiemmin kerroin olevani mukana Sosiaalinen media 2013- kirjaprojektissa. Matkan varrella projekti on hieman paisunut, ja mukana on jo yli 60 kirjoittajaa ja kasassa on yli 200 sivua. Anne Stolt kertoi tilanteesta tässä striimissä: Äänien kanssa oli vähän ongelmaa, mutta kun hihkaisin asiasta Twitterissä, tilanne korjattiin pian. :)

Olimme suunnitelleet CMADFI-palaveria Sometimen yhteyteen, mutta koska en itse ollut paikalla houkuttelemassa yleisöä mukaan ja koska mielenkiintoista ohjelmaa oli pilvin pimein, saimme lopulta huudella Rainion Timon kanssa hangoutissa kaksistaan. No, tuleehan niitä tilaisuuksia myöhemminkin.

Päivän lopetuksen katsoin vasta tällä viikolla, on se hyvä että striimit jäivät talteen :). Päivä loppui Janne Saarikon ja Peter Greenin mainioon yleisön haastatteluun, jonka tulokset Janne bloggasi. Tapahtuman luonteen takia kenellekään ei tule yllätyksenä, että 85% yleisöstä ilmoitti olevansa netissä "koko ajan".

Tapahtumasta jäi valtavasti tallenteita nettiin, pitäisi vaan repiä jostain välistä aikaa käydä niitä enemmänkin läpi.
Muoks: Tallenteet löytyvät siis osoitteesta: http://sometime.fi/etana/, kiitos Jarmo muistutuksesta. :)
Kaunis kiitos siis striimitiimille, kiva kun teitte meille etäilijöillekin mahdolliseksi olla "väärässä paikassa oikeaan aikaan". :)

Thursday, May 23, 2013

Sosiaalista mediaa Jyväskylän yliopistolla

Tiistaina olin mukana tekemässä historiaa:
Jyväskylän yliopistossa järjestettiin ensimmäinen poikkitieteellinen seminaari sosiaalisen median tutkijoille. Lisää verkostoitumista porukan kesken on odotettavissa mm. Facebookin kautta. :)

Omassa puheenvuorossani kerroin Mini treasures wikin tarinan taka-ajatuksenani se, että joku saattaisi saada siitä hyvää tutkimusaineistoa. Mainostin myös LinkedIn-ryhmä SMAT:ia, joka on tarkoitettu somen akateemisesta tutkimuksesta kiinnostuneille. Meillä on siinä jo 200 jäsentä, joten ryhmän avulla tavoittaa jo aika hyvin suomalaiset some-tutkijat :).

Tilaisuus oli pääosin englanniksi, joten esityksenikin on sillä kielellä:



Muiden puheenvuoroista muutama poiminta:

  • suomalaiset ad hoc -Facebook-ryhmät eroavat muiden maiden vastaavista siinä, että ne ovat usein hyperlokaaleja eivätkä ne ole kytköksissä muihin asiaa sivuaviin ryhmiin
  • orgaanisaation kannattaa kerätä seuraajia somessa ennenkuin tapahtuu jokin kriisi, sillä kriisin tullen keräämiseen ei ole enää aikaa
  • myös anonyymien ylläpitäjien pitämissä blogeissa on ihan tavalliset tekijänoikeudet, mikä pitää ottaa huomioon tutkimuspapereissa mm. siinä, kuinka pitkiä lainauksia niistä voi ottaa ja miten tekijä mainitaan. Sama koskee tietysti myös blogikommentteja ja keskustelufoorumien viestejä. 
  • vaikka tutkimusaineistot perustuvat yleensä julkisiin aineistoihin, niin osa aineistosta on jouduttu jättämään pois sillä perusteella, että kirjoittajat eivät ole ymmärtäneet jakavansa henkilökohtaisia tietojaan julkisesti
  • tilastotieteen laitos on mallintamassa sitä, miten nopeasti data leviää sosiaalisessa mediassa erilaisten ryhmien ja palveluiden kautta

Tallenne tilaisuudesta on katsottavissa Moniviestimessä. Minun osuuteni alkaa kohdasta 15:45.

Wednesday, May 22, 2013

Piilotettu aarre ja sisällöntuotanto somessa

Viime viikolla kirjoittelin Prezistä ja G+:ssa +Jussi Silvonen totesi, ettei Prezi lupaa tukea Linuxia: "Note: Prezi Desktop is officially not supported on Linux." 
Tämä hieman harmitti minua, sillä harkitsen tässä takaisin Linux-käyttöjärjestelmään siirtymistä (mihin liittyen olisin kiitollinen, jos kertoisitte mikä muu ei Linuxissa pelaa).

Viikonloppuna kokeilin sitten Preziä yhdellä Linux-koneella ja riemukseni ainakin vanhojen esitysteni muokkaus onnistui silläkin ihan hyvin. Niinpä sitten päivitin suomenkielisen yritysesittelyni ja vähän vähensin pomppimista pitkin "kangasta":


Esityksestä tulee nyt entistä paremmin esiin tarjoamani sisällöntuotanto: kirjoitan asiakkailleni mm. Wikipedia-artikkeleita ja asiakaskirjeitä, raportoin livetapahtumia ja tuotan muutakin sisältöä verkkoon.

Nyt kun ihmisillä painavat päälle viimeiset deadlinet ennen kesälomia, sisällöntuotannon osuus kalenterissani korostuu koulutusten ja työpajojen sijaan. Aurinkovarjoni alta voisin ehkä auttaa sinuakin? :)

Monday, May 20, 2013

Etävieraana Fazerilla ja merirosvo aarrejahdissa

Viime viikolla olin jälleen yhteisömanagerikurssilla. Ohjelmassa oli tällä kertaa mm. yritysvierailu Fazerille ja osallistuminen Sometimeen. Ohjelmaan saattoi ihan hyvin osallistua etänäkin, tosin siinä missä muut saivat suunsa makeaksi, minä jäin nuolemaan näppejäni. :P

Kuulimme Fazerin kokemuksia someilusta ja vaikutuimme: kaikki tuntuu olevan hyvissä käsissä ja se, miten fazerilaiset ympäri organisaatiota haluavat olla mukana sisällöntuotannossa on hienoa. Kokeilunhaluakin löytyy, eli "parempi mennä mukaan aikaisessa vaiheessa ja luopua palvelusta jos se ei lyökään läpi kuin odottaa liian pitkään ja olla mattimyöhäisenä palvelua haltuun ottamassa". Siksi Fazer löytyy mm. Pinterestistä. Fazer haluaa aitoon vuorovaikutukseen asiakkaidensa kanssa ja tuntuu siinä onnistuvan.

Piilotetun aarteen tyyliin sopii nyt mitä parhaiten jakaa tämä Merkkari-case, josta Fazerilla oltiin ylpeitä: pienellä budjetilla saatiin aikaan paljon pöhinää paitsi somessa, myös mediassa ja karkkihyllyillä. Tämä (ja muut saman sarjan videot) ovat siis ihan Fazerin omaa tuotantoa, ainoa talon ulkopuolinen taho on tuo merirosvo-näyttelijä. Alla olevassa videossa merirosvo saapuu Suomeen aarrekartan kanssa etsimään merkkareita.


Itse olin kyllä onnistunut missaamaan tämän kampanjan, mutta merkkarien paluusta tulin kyllä hyvin tietoiseksi somessa: Facebook-kaverini kertoivat jääneensä niihin taas koukkuun ja oman maistiaspussini ostettuani kerroin siitä myös Facebookissa. Hyviähän ne olivat, mutta alkuperäistä (vaarallista) kokoa kaipaan yhä. Ihmettelin myös karkeissa olevaa koloa, mutta siihen, kuten reseptin alkuperäisyyteenkin, löytyy selitys Pala Fazeria -blogista.

Friday, May 17, 2013

#Sometime2013 huomenna, mukana myös #CMADFI-asiaa

Huomenna on taas suuri somehörhöjen eli somesuvun tapaaminen: Sometime2014. Olen ollut mukana edellisillä 3 kerralla ja nauttinut tapahtumista paljon. Tällä kertaa tyydyn kuitenkin etäosallistumiseen. Tapahtumassa on paljon mielenkiintoista kuultavaa, jännä nähdä miten hyvin niihin pääsee etänä mukaan, striimitiimin Toni ja Sami ovat ainakin lupailleet, että etäosallistujia palvellaan hyvin. :) Osallistumisohjeet etäilijöille löytyvät täältä. Varsinainen ohjelma taas löytyy Trellosta.
Itse ajattelin koota lautasellinen ainakin nämä jutut:

10.00-11.00 Minna Takala & Jyrki J. Kasvi: avaus ja somen pimeä puoli
11.00-11.55 Anne Stolt & Jyrki Ollinen: Sosiaalinen media Suomessa -kirjan livetapaaminen (kirja tehtiin noin kuukaudessa, mukana noin 50 kirjoittajaa)
15.00-16.00 Jaana Nyström aulassa, minä ja Timo Rainio etänä kertomassa CMADFI-tapahtuman järjestelyistä
17.00-18.00 Lopetus

CMADFI-osuutta varten päivitin juuri kalvot, jotta saadaan ihmiset nopeasti kärryille.

Muut ohjelmat nappaan sitten tilanteen ja fiiliksen mukaan. Mitä sinä keräät Sometime-lautasellesi?

Thursday, May 16, 2013

Prezi-ohjeet by Outi Lammi


Outi Lammi on tehnyt tosi hienot ohjeet Prezin käytöstä, näiden avulla sinäkin ehkä uskallat lähteä rikkomaan esitysrutiinejasi?

Olen samaa mieltä Outin kanssa siitä, että
  • liiallinen pyöritys Prezissä eli hyppiminen epämääräisesti paikasta toiseen saa katselijat pyörryksiin ja 
  • uusi työkalu ei tee esityksestäsi parempaa (vaan ehkä vähän erilaisen) - sinä teet


Prezi-pikaopas from Outi Lammi

Harjoitus tekee tässäkin asiassa mestarin, itse olen nimittäin tehnyt vasta muutaman Prezin - ja sen kyllä huomaa! Luentoni pidän edelleen ppt-tyyliin LibreOffice-työkalulla, Preziä käytän lähinnä vain yritykseni esittelyyn. Yritysesittelyistäni englanninkielinen (alla) on uudempi. Siinä on tietysti kivat Lindan tekemät kuvat, mutta vähän sujuvampi siitä pitäisi vielä saada. Kunhan tulee sitä ylimääräistä aikaa... No on tuo esitys silti asiansa ajanut niin Itävallassa kuin Suomessakin, eli ainakin puheen kera katselijat ymmärtävät hyvin, mistä on kyse.


Mitäs sinä Prezistä pidät ja mihin olet sitä käyttänyt?

Friday, May 10, 2013

Wikejä Suomessa -raportin kimpussa

Tällä viikolla ei ole ehtinyt juuri blogata (yksi bloggaus sentään löytyy englanninkielisestä blogistani, kurkkaa miltä LinkedIn:in pääsivu on vuosikymmenen aikana näyttänyt), sillä kirjoittamiseen liikenevät hetket ovat menneet muunlaiseen kirjoittamiseen. 

Ensi viikolla järjestetään taas Sometime ja sen yhteydessä julkaistaan suuri raportti suomalaisen somen tilasta. Kirjoittajia raportissa on noin 50  (!) ja minun osuuteni käsittelevät yhteisönjohtamista ja wikejä. Wikit ovat aiheena sinänsä hankala, sillä siinä missä monesta muusta palvelusta löytyy tietoa mm. käyttäjämääristä, wiki-alustoja on lukuisia ja suurin osa niistä on salaisia, jolloin esimerkiksi suosituinta wikialustaa voi vain arvailla.

Suomessa haetaan Google Trendsin mukaan eniten tietoa Wikia-wikialustasta.

Osuuttani varten haastattelin monta asiantuntijaa ja opin samalla taas paljon uutta wikeistä ja Wikipediasta. Googlatessani taas sain tietää, että Suomen suosituin Wikia-wiki on keskittynyt keräämään tietoa 2. maailmansotaa käsittelevästä kirjallisuudesta http://fi.ww2books.wikia.com/wiki/Etusivu.

Odottelehan siis ensi viikkoon, niin saat kuulla lisää paitsi wikeistä myös monesta muusta someasiasta. :) Ja hyppää ihmeessä mukaan Sometimeen, jonka ohjelma on rakennettu hienosti Trelloon. Koitamme saada ohjelmaan myös osion CMADFI-Hangout-palaverille, mutta katsotaan nyt miten tässä käy, kun itse olen mukana vain etäyhteyden varassa.

Friday, May 3, 2013

Blogilinkkejä ja blogikommentointia

Huh-huh! Taas on yksi vuoden suurimmista urakoista tehty. Kerran vuodessa palkitsen Mini treasures wikin isoimpia liikenteen lähteitä. Ilman heitä, bloggaajia ja muita minisivustojen ylläpitäjiä, MTW ei olisi niin iso kuin mitä se nyt on. Viimeisen vuoden aikana wikissämme on vieraillut yli 111 000 yksilöityä kävijää.

Kaivelin liikenteen lähteet taas Google Analyticsin avulla ja huomasin, miten paljon liikennettä erilaiset hakukoneet wikiini nykyään tuovatkaan. Ja että maailmassa on paljon muitakin hakukoneita kuin Google... Ilman alkuperäisiä linkittäjiä hakukoneetkaan eivät sivuani huomaisi, nukkekotisivustoja kun on maailmassa  miljoonia, esim. hakusanaparilla "dollhouse blog" saadaan yli 12 miljoonaa Google-osumaa. Pidän siis tärkeänä huomioida liikenteen tuojiani, vaikka heidän merkityksensä liikenteen tuojina pienenee koko ajan. Palkinnon avulla he saavat itsekin linkkimehua, jota osaavat arvostaa :). Lisää MTW:n someilusta maaliskuisessa bloggauksessani.

Listan tekemisen haastavin vaihe on tiedottamisessa - kommenttien jättämisessä 25 eri sivustoon. CAPTCHA-arvuuttelujen lisäksi haastetta asiaan toi sekin, että osa sivuista oli venäjäksi, osa espanjaksi, kreikaksi, hollanniksi... Monella oli käytössä arvuuttelun lisäksi myös moderointi, osa taas ei sallinnut kommentteja lainkaan, mitä pidän vähän outona: eikö blogin tarkoitus ole päästä vuorovaikutukseen lukijoiden kanssa?

Sosiaalisen median ansioista blogikommentteja tulee koko ajan vähemmän, sillä ihmiset kommentoivat siellä, missä he blogilinkkiin ovat törmänneet: esim. Facebookissa, Twitterissä, LinkedIn:ssä ja Google+:ssa. Google+ tarjosi vastikään mahdollisuuden siihen, että G+-kommentit korvaavat blogin kommentit. Viime viikolla, kun Jaana Nyström asiasta Yhteisömanagerien kurssilla mainitsi, tunsin houkutusta ottaa G+-kommentit käyttöön, sillä eräs bloggaukseni oli juuri nostattanut poikkeuksellisen vilkkaan plussakeskustelun, mutta täällä blogissa asiaa ei voinut huomata. Sittemmin, tutkittuani asiaa tarkemmin, tulin toisiin ajatuksiin.

Minähän olen sallinut alusta asti blogissani anonyymin kommentoinnin: kommentit ovat helmiä, joita toivoisin saavani enemmän. Jotta kynnys kommentointiin olisi mahdollisimman matala, en ole vaatinut oman nimen käyttöä tai johonkin tiettyyn palveluun kirjautumista. Ottamalla G+-kommentit käyttöön vaatisin lukijoitani kirjautumaan Plussaan ja esiintymään omalla nimellään, joten päätin jättää option väliin.

Siirryitkö sinä G+-kommentteihin ja mitä olet siitä pitänyt? Lisää kommenttiasiasta Jaanan blogissa.