Jaoin Facebook-dataa |
Koska en jaksa kysellä kommentoijilta saanko julkaista heidän nimensä täällä (sillä osa kommenteista on salaisissa ryhmissä), muutan samantien kaikki anonyymeiksi ja tunnistamattomiksi.
Avoimuuttani kiitettiin:"Ei ole paljon luettu postaus syyttä. Kiitokset casen jakamisesta." "Hyvä kirjoitus. Mahtavaa että käytät analytiikkaa seuratessasi tehoa. Harva osaa noin tehdä eikä kouluissakaan opeteta." "Mielenkiintoista vertailua!" "Kiitos Johanna, olitpa tarkkaan analysoinut." "Tykkään aiheen nostamisesta esiin ja kirjoituksestasi."
Olen koulutukseltani tilastotieteilijä ja Nokiassa tein vuosikausia töitä erilaisten prosessien mittaamisen parissa, joten analysointi on luonnollinen osa toimintaani - kun sille vaan on aikaa. Se, että minulla on globaali oppimisympäristö, Mini treasures wiki, jonka community managerina opettelen sosiaalisen median palveluiden käyttöä tuhansien käyttäjien aktivoimiseksi, antaa minulle mahdollisuuden jakaa kokemuksiani mm. koulutuksissani. MTW ei ole (vielä vähään aikaan) varsinainen tulonlähteeni, vaan osa ammattitaidon ylläpitämistä - oman yritykseni tietoja tai asiakkaideni onnistumisia en sen sijaan niin tarkasti halua levitellä, liikesalaisuutensa kullakin ;). Mutta olisin kyllä todella innoissani, jos tällaisia tietoja enemmän avoimesti jaettaisiin - siitähän tämä julkinen keskustelu lähti liikkeelle, että Dangerous Minds jakoi omat tietonsa.
Facebookia kritisoitiin:"En pidä siitä, miten FB toimii tai katsoo voivansa toimia" "Minua harmittaa se, että tämä koskee myös yksityishenkilöitä. Minulle on ihan ok, että Facebook tekee rahaa, mutta tuntuu väärältä, että yksityishenkilöiden viestejä ja kaverisuhteita pantataan ellei maksa ja varmista, että kaikki kaverit näkevät viestit. Se on mielestäni vastoin Facebookin alkuperäistä toimintalogiikkaa, joka perustui kavereiden väliseen kommunikointiin. Tiedostan toki, että Facebook saa ihan itse määrittää toimintansa." "Ihmisille ei ole avattu sitä, että mikäli ei maksa jostain palvelusta, ei ole asiakas vaan tuote. Facebookin ansaintalogiikka on myydä käyttäjiä (ja heihin liittyvää dataa) asiakkailleen, ei tarjota käyttäjille palvelua. Nämä uudistukset kertovatkin minusta siitä, ettei Facebook tuota riittävästi ja rahaa palvelun pyörittämiseen haetaan uusilla tavoilla." "Voin vain kuvitella kuinka paljon Facebookin varaan rakentaneita ärsyttää tämä uusin käänne, että päivitykset saavuttavat vain rahalla kaikki fanit! Etenkin pienyrittäjien ja yleishyödyllisten toimijoiden kannalta todella harmillista. Liika ahneus voi kostautua Facebookille." "Olen varma, että ajan kanssa maksuton versio karsitaan todella riisutuksi versioksi ja rahalla sitten saa enemmän."
Facebook on tosiaankin yritys, jonka toiminta perustuu tuottavuuteen ja liiketoiminnan kasvattamiseen. Monopoliasemassaan se voi hellposti tehdä kokeiluja siitä, mikä kannattaa parhaiten. Nyt ollaan menty aika äärilaitaan siinä, miten vähän päivityksiä ihmisille näytetään. Facebookin Interest -listat, joita sivut tarjoavat ratkaisuksi näkyvyyden kasvattamiseen eivät nekään kovin hyvin virtaan nouse (ainakaan minulla). Jos oma virta on täynnä lähinnä maksettuja päivityksiä, jotka eivät itseä kiinnosta, Facebook syö omaa koukuttavuuttaan ja ihmiset alkavat kuluttaa aikaansa muualla ja kommunikoida kavereidensa kanssa muilla tavoilla. Joten pian Facebookin on taas pakko näyttää meille enemmän mielenkiintoista sisältöä.
Facebookin toimintaa myös ymmärrettiin:"Järkevää toimintaa Facbookilta. Kun on saatu porukat ilmaiseksi mukaan, pistetään hanoja kiinni. Monelle se lisäliikenne, jonka sinänsä ansiokkaasti tilastoilla tuot esiin, on sen muutaman taalan arvoinen. Ilmaista lounasta ei ole, on vain myyjien tekemiä tutustumistarjouksia (=Facebookin toiminta tähän asti). :)"
Totta. Ja ehkä se muutama euro (4€), mitä minulta omien fanieni tavoittamiseen pyydetään on kokeilemisen arvoinen juttu. Kokeilen asiaa kenties joulukuussa, kun saan Mini treasures wikin joulukalenterin vauhtiin ja haluan mainostaa projektia.
Facebookin toimivuudesta:"Sometykkäminen alkaa mennä algoritmeihin ja niiden säätämiseen." "Haasteelliseksi tilanteen tekee se, että yritysten ja yhteisöjen on melkein mahdotonta ennustaa, miten tilanne kehittyy pitemmällä aikavälillä." "Yksilön kannalta jo EdgeRank söi serendipiteettiä, joka on mielestäni yksi somen keskeinen hienous, mutta tämä on askel vielä huonompaan. Käytän omaa henkilökohtaista Facebook-tiliäni iPadin Fb-sovelluksella, jossa valitsen aina näytettävien päivitysten asetukseksi ajan (en suosituimpia päivityksiä), mutta olen varmaan vähemmistössä." "Facebook toimii liikenteenlähteenä, mutta se ajaa palveluihin yleensä samoja ihmisiä, eli käytännössä vanhoja asiakkaita. Samalla liikenteen eteen saa tehdä aika rutkasti hommia, etenkin kun maksulliset statuspäivitykset tulivat kuvioihin. Ne ovat tuoneet Facebookista tulevaan liikenteeseen ennustamattomuuden, eli syntyvää liikennettä on vielä vaikeampi arvioida kuin ennen. Ennen kaikki riippui sisällöstä, nykyisin kaikki riippuu sisällöstä ja siitä, milloin Facebookin mekaniikka päättää näyttää päivityksen milloin minkäkin kokoiselle ryhmälle ihmisiä."
Koulutuksissani aina toitotan, ettei ilmaisia lounaita ole, palvelut voivat loppua tai muuttua maksullisiksi, eikä sisällöntuottaminenkaan eri välineisiin ole ilmaista (yrittäjälle se maksaa ainakin omaa aikaa). Yhden kortin varaan ei kannata toimintaansa rakentaa, vaan koko ajan pitäisi pitää silmät auki sille, mitä muutoksia sosiaalisessa mediassa tapahtuu. Alkuvuonna media pöhisi kovasti Pinterestistä, minkä jälkeen olenkin ollut ihmeissäni siitä, miten koulutusteni viestintäihmiset eivät ole koskaan siitä kuulleetkaan. Tai siitä, että myös LinkedIn on edelleen osalle tuntematon suuruus.
Mitä sitten Facebookin tilalle?"Puistattaa miten innokkaasti yrityksille vain luukutetaan Facebook-koulutusta. Pieniä käy sääliksi, pahoin pelkään etteivät kaikki kouluttajat tuo esille miten muut sisältökanavat voisivat tukea nettinäkyvyyttä." "Ilmassa on pieniä indikaatioita siitä, että blogit olisivat jollain tasolla tulossa takaisin. Tämä tosin vaatii sisällöllisesti jo aika suuri panostuksia ja toisaalta äärimmäisen hyvää kohdistustaitoa, mikäli puhutaan kaupallisesta toiminnasta." "Olen ruvennut miettimään, että alan pikkuhiljaa siirtyä pois Facebookista, en kokonaan, vaan niin, että tiedotan omista tekemisistäni esimerkiksi Twitterin, blogin tai Tumblerin kautta" "Kuinka paljon lähiaikoina tapahtuu siirtymää Facebookista muualle (esim. Google+:aan) näiden rahastusasioiden takia? Vai onko Facebook osannut koukuttaa ihmiset niin, että siirtyminen muualle on vaikeaa?" "Tuleeko tämä kaikki Facebookin töppäily vauhdittamaan Diasporaan ja/tai Google+:aan siirtymistä? Diaspora kerää koko ajan kannattajia/käyttäjiä ja kriittisen massan siirryttyä Diasporaan, alkaa lumipalloefekti pyöriä. Googlekin yritttää päästä monopoliasemaan somen suhteen, muttei tule onnistumaan pitkällä aikavälillä" "Minä käyttäisin ennemmin jotain muuta maksullista, avoimempaa ja mainoksetonta palvelua, mutta epäilen että enemmistö ihmisistä on tottunut nykyiseen "maksuttomuuteen" ja sosiaalisuus jäisi tuollaisessa palvelussa vähäisen käyttäjämäärän vuoksi pieneksi." "Jos sinä valitset Pinterestin, mitäköhän ne tekevät, joille visuaalisuus ei ole niin tärkeää. Tarkoittaakohan sinun ja muidenkin havainnot Facebookista, että vihdoin muutkin palvelut alkavat olla Suomessa varteenotettavia? Pinterest - kyllä! Google+ - ehkä? Mitä muita?"
Elämme mielenkiintoisia aikoja ja olisi hauska nähdä jonkun haastajan nousevan Facebookia vastaan. Pinterest toimii tosiaan hyvin minulla, kun tavoittelen amerikkalaisia nukkekotiharrastajia. Diasporasta innostuin minäkin pari vuotta sitten, mutta petyin paitsi siihen, miten vähän käyttäjiä sinne tuli, myös siihen, miten vain tietylle porukalle jakamani jutut levisivätkin Googlen tietoisuuteen. Luottamuksen voi menettää vain kerran, ja siksi en Diasporaan kaipaa.
Käytin vuosikausia syötteenlukijoita mm. mielenkiintoisia blogeja seuratakseni, mutta sosiaalinen media, Facebook ja Twitter saivat minut hylkäämään syötteet. Nyt näyttää siltä, että palaan syötteisiin voidakseni ihan itse, ilman mitään algoritmeja, päättää siitä, millaista sisältöä haluan eteeni kannettavan. Ja Twitterhän minua edelleen palvelee niin kuin pitääkin, eli suosittelen sitä serendipiteettiä ja mielenkiintoista tietoa haluavalle.
Olen myös tietoisesti tänä syksynä alkanut panostaa aikaani blogiin, tämä on se paikka, jossa tuon eniten esille osaamistani ja lähiaikoina kerron teille tavoista, jolla pysytte parhaiten kyydissäni.
Ja nyt, jos saan pyytää: jos mieleenne tulee kommentteja tästä jutusta, voisitteko ystävällisesti jättää ne tähän blogiin :). Sallin anonyymitkin kommentit, joten teidän ei tarvitse edes kirjautua palveluun kommentin jättääksenne.
Facebookilla on kolme vaihtoehtoa: lisätä yksityishenkilöiden osalta näkyvyyttä tai todeta, että siirtyminen muualle on monen ratkaisu. Kolmas on ei viestikohtainen maksu vaan vuosimaksu (kohtuullinen sellainen), joka takaa viestien täyden näkyvyyden.
ReplyDeleteJos siirtyminen tapahtuu isommassa mittakaavassa yksityisten osalta, sama kertautuu yritysten osalla. Onko Facebookilla oikeasti varaa siihen?
Kuinka moni sitten on valmis maksamaan esim. muutaman kympin/vuosi varmasta näkyvyydestä? Ei ollenkaan kaikki palvelua käyttävät.
Vaihtoehtojen etsintä on kuulemani mukaan aika monella meneillään...
Noin yleisesti suosittelisin kaikille vähänkään organisoidummin toimiville, että julkaisevat juttuja ensisijaisesti muualla ja käyttävät Facebookia lähinnä sen päivityksen mainostamiseen.
ReplyDeleteOtetaan esimerkki: Kela vastaa asiakkaiden kysymyksiin Facebookissa. Jos FB joskus pistää nuo keskustelut maksun taakse, mitä Kela tekee? Mitä tekevät ne asukkaat, joiden kysymyksiin vastaukset löytyvät sieltä vanhoista keskusteluista, joita ei enää pääse näkemään (ilman maksua)? Voisi olla järkevämpää etenkin viranomaiselta julkaista sisältönsä omalla alustallaan ja lähinnä viedä tietoa niistä sinne Facebookiin.
Kiitokset kommenteista Nettimuori ja Tarmo, erittäin relevantit pointit molemmilla :).
ReplyDelete