Aloitin nimittäin 12 päivää sitten LinkedIn:ssä testin. Minulla on palvelussa jo yli 800 kontaktia, mutta epäilen, ettei kovinkaan moni heistä palvelua aktiivisesti käytä. He ovat sinne joskus kirjautuneet ja hyväksyvät silloin tällöin kontaktipyyntöjä ja that´s it.
Kokeeni avulla sain todistettua, että vain noin 1% kontakteistani
a) kirjautuu palveluun,
b) lukee mitä heidän etusivunsa uutisvirrassa tapahtuu JA
c) reagoi siihen.
Edellisviikon torstaina, aamupäivällä, kirjoitin LinkedIn:in status-päivitykseen näin:
Aktiiviset LinkedIn-käyttäjät kommentoivat innokkaasti myös varsinaista status-päivitystäni:
-
Aki Kakko 期毅啟
"Finland: 391,009 LinkedIn Members", joista tosin ei varmasti kovin iso prosentti aktiivikäyttäjiä. LinkedIn hakusi rajoittuu omaan verkostoon, josta syystä näet tuloksissa vain tämän 50k.
-
Leena Mäki-Suominen
Entäpä suomalaisten käyttäjien jakautuminen toimialoittain tai ammattikunnittain? Muistan joskus jollain luennolla nähneenikin piirakan jossa mm. IT-ala isolla osuudella mukana - yllättäen. Oletteko törmänneet tallaiseen statistiikkaan verkon uumenissa jossain?
-
Simo Pietilä
En ole pitkään aikaan luottanut LinkedInin statistiikkaan. Oma verkostoni on Network Staticsin mukaan noin 3 750 000 henkilöä, josta 17 % suomalaisia. Se tekisi yhteensä yli 600 000 suomalaista pelkästään minun verkostossani, mitä en kyllä usko. Lisäksi kontaktieni määrä vaihtelee satunnaisesti tuon 3,7 ja 3,3 miljoonan välillä. Jos lisään uuden kontaktin, tuo pienempi luku pienenee aina parilla tuhannella. Lähetin tästä taannoin kyselyn LinkedInin tukeen ja sain vastauksen, että ongelmani on yksittäistapaus eivätkä he ilmeisesti tutki sitä enempää.
-
Johanna Janhonen
Höh. Yritin saada linkkiä toimimaan kommenttiin, mutta ei näköjään onnistu, ei kännyllä, eikä tietokoneella. Mutta bloggasin keväällä otsikolla LinkedIn Suomessa eli käyntikortit somessa: http://piilotettuaarre.blogspot.fi/2012/04/linkedin-suomessa-eli-kayntikortit.html?m=0 , jossa on kerrottu mm. millä aloilla palvelua eniten käytetään.
-
Johanna Janhonen
Sunnuntaina (14.40) liketyksiä on 192 kpl. Ykköstason kontakteistani muuten vain noin 1% on painanut likeä. Olisin voinut tuota osuutta nostaa vinkkaamalla tästä testistä muissa some-kanavissani, mutta koska etsin nimenomaan LinkedIn:in aktiivikäyttäjiä, en ole sitä tehnyt. 3 viimeisen päivän aikana profiiliani on katsottu 40 kertaa, mikä on huomattavasti normaalia enemmän.
-
Johanna Janhonen
Huhtikuussa Suomessa oli muuten 360k LinkedIn-käyttäjää.
-
Leena Mäki-Suominen
Kiitos vinkistä Johanna, sait uuden seuraajan ;-). Ja tarttuipa Pinterestistä vielä haaviin CapGeminin tutkimukseen perustuva infografiikka suomalaisten yritysten some-aktiivisuudesta eri mittarein, mm. toimialojen mukaan: http://www.fi.capgemini.com/m/fi/doc/Finnishversion1024width.jpg
-
Johanna Janhonen
Sepä kivaa Leena! (Onpa muuten tyhmää, että status-päivityksistä puuttuvat LinkedIn:in ryhmistä tutut ominaisuudet, linkin jakamiset ja kommenteista tykkäämiset)
-
Johanna Janhonen
Blogissani anonyymi vieraskynä avautuu LinkedIn:in käytöstä epäillen, ettei siitä ole juurikaan käytännön hyötyä suomalaisille. http://piilotettuaarre.blogspot.fi/2012/08/sopiiko-linkedin-suomalaiseen.html . Jatkakaa juttua tässä tai blogissa.
-
Juha Väisänen
Oletpa Johanna kätevästi kasvattamassa kontaktiverkkoasi ja markkinoimassa itseäsi, pakkohan tätä on likettää :)
-
Johanna Hurmerinta [LION +1400]
Minun verkostostani moni on aktiivinen. Tosin, kun on suuri verkosto, ei välttämättä näe heti esimerkiksi tätä tutkimustasi. ;-) Nyt näin.
-
Johanna Janhonen
Täytyy myöntää, että tällä testillä on monia mielenkiintoisia ulottuvuuksia. :) Kysymys varsinkin viime viikolla likeä-painaneille: kuinka monta prosenttia kontakteistasi seurasi esimerkkiäsi?
-
Joel Latto
LinkedInin hiljaisuus johtuu mielestäni vain siitä, että ihmiset eivät aivan ymmärrä sen käyttötarkoitusta. Kynnys käyttää palvelua nousee joka asteella: profiilin teko -> profiilin päivittäminen -> kontaktien kerääminen -> kommentointi/liketys/ryhmät yms.. Jos ei palvelua ei osaa lokeroida ja hyödyntää, jää useimpien käyttä ekan tai maksimissaan tokan portaan kohdalle. Tai tuo nyt on se perus asteikka somessa, uskoisin, että pätee myös LinkedIniin.
-
Susanna Kulmala
Samaa mieltä Joelin kanssa, aika moni ei ymmärrä mitä kaikkea LinkedIn mahdollistaa. Olen esitellyt LinkedInin mahdollisuuksia monelle ja on aina ilo nähdä, kun valo syttyy ja tulee se ahaa-elämys :)
-
Juha Saarela
Somen käyttö vaatii aktiivisuutta ja vähän perehtyneisyyttä siihen mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Aktiivisten tiedonjakajien määrästä on kiinni koko palvelun arvo. Itse olen korvannut perinteiset käyntikortit LinkedIn-kontaktoinneilla ja hyvin on toiminut.
-
Janne Pitkänen
Jonkinlaisen arvion suomalaisista eri alojen edustajista Linkedinissä saa kokeilemalla Linkedin Adsin maantieteellistä ja toimialan mukaan tehtävää kohdistamista. Tämä antaa kohderyhmän koon käyttäjämäärän, muttei tietysti edelleenkään todellista aktiivikäyttäjien määrää.
-
Katrin-Kristiina Ronkainen
Suomesssa LinkedIn on aivan selvästi lapsenkengissä. Facebook vetää vahvast, mutta B2B platformina LinkedIn on ehdottomasti edellista parempi. Eikö ole hassua, kun ollaan sentään maailmalla tunnettuja mm. Linux ja Angry Birds -luojina? Toisaalta, kaikki täällä "takapajulassa" vie aikaa ja LinkdIn varmasti nousemaan bisnesihmisten suosioon...
-
Krister Rosendahl
Onko Viadeo tuttu ? Tällä Ranskassa se on selvästi suositumpi kuin Linkedin, jota pidetään liian "anglosaksisena".
-
Clas Weckström
Itse jouduin vähän niinkuin vahingossa tähän mukaan enkä ole pahemmin perehtynyt Linkedln ominaisuuksiin. Ehkä tästä ei ole minulle kovinkaan paljon hyötyä kun olen ollut jo pari vuotta eläkkeellä, mutta olen toistaiseksi roikkunut mukana josko näkisin vaikka joidenkin entisten duunikavereiden juttuja täällä. Naamakirjaa tulee kyllä enemmän katsottua.
Johanna Janhonen likes this update:
You, Gary White FCCA, and 7,249 others like this
-
Show 228 more comments
-
Positive Automation & Controls
Urgent opening in the field of Automation(PLC, Scada,HMI,Drives) as Sales & Service Engineer.Location Chandigarh. CTC:- 1.4 Lac , Experience :- 0 to 2 years.Contact :- info@positive-automation.in, 9888277880
-
Suzanne Kobeisse
well you're not even among my connections but I really like your post :)
itse olen aika skeptinen "peukuttamiseen" tai "like" painamiseen. Kuullostaan niin FB -meiningiltä mitä taasen ns ammattipuolella ei niinkään harrasteta.
ReplyDeleteVoin toki olla väärässä mutta en ole koko LinkedIn-urani aika kovin montaa kertaa peukuttanut,enkä varmaan tule tekemään :)
1% kontakteistani ei ole yleistettävissä siten, että vain 1% käyttäjistä olisi aktiivisia, sillä merkittävä osa kontakteistani ei osaa suomea ;).
ReplyDeleteHei Johanna,
ReplyDeletemielenkiintoinen tutkimus, mutta luulen siinä olevan pienen vääristymän. Jos on laajasti verkostoitunut LinkedInissä, on statuspäivitysten tulva sen verran kova että itse ainakin seuraan lähinnä tiettyjä ihmisiä, yrityksiä, ryhmiä ja ryhmien keskusteluja yleisten statuspäivitysten sijaan. Ehkä johtuen omasta LinkedIn AD/HD:stäni, ne ovat hiukan haastavia. Katselen juuri Linkedin etusivuani, ja kun kelaan päivityksiä usean sivullisen verran alas päin, ovat ne edelleen vain pari minuuttia vanhoja...
Suomalaisia on Linkedinissä tänään n.412.000, ja määrä on kasvanut kevään infograafin julkaisustamme aika reilusti, muistaakseni lukema oli maaliskuussa n.360.000 suomalaista.
Älä siis menetä vielä toivoasi Linkedinin suhteen, sille on monia hyviä käyttötapoja ja tarpeita kun ne vaan osuu omaan tarpeeseen ;-)
T. Tom Laine
Kiitos Tom kommentistasi :). Sain sinulta idean uuteen testiin, kunhan vaan pääsisi toteutukseen asti...
ReplyDelete"c) reagoi siihen."
ReplyDeleteEiköhän tässä ole se juttu, minkä vuoksi testisi ei kerro oikeastaan mistään mitään. Missä tahansa sosiaalisessa mediassa ylivoimaisesti suurin osa jättää kaiken maailman peukutuskehotukset täysin huomiotta. Linkedinissä tämä ilmiö vielä korostuu, koska sieltä puuttuvat kokonaan ne kaikista pahimmat Facebook-lampaat, jotka tekevät käskystä ihan mitä tahansa.
Kiitos kommentista anonyymi. :) Yleisesti some-palveluissa 90% käyttäjistä on passiivisia, eikä reagoi mihinkään. 9% kommentoi silloin tällöin ja 1% on aktiivisia käyttäjiä. Eli ehkä tällä testillä saatiin nimenomaan niitä aktiivisia käyttäjiä kiinni :). Eli jos tuhat painoi peukkua, niin ehkä 10 000 - 100 000 näki viestin?
ReplyDelete