@tuija, Tuija Aalto, jakoi viikonloppuna Löydy-kirjansa SlideShareen kaikkien luettavaksi. Woe! Luin tämän keväällä, ja suosittelen teitäkin lukemaan. Täytyypä varmaan taas itsekin vilkaista, nyt kun se pysyy "aina mukana". :)
Pages
▼
Wednesday, November 30, 2011
Sosiaalinen media ja metsämarjojen arvostus by @piritta
Aika herkullinen esitys Piritalta - metsämarjat someen! :) Otsikko taisi kuulostaa niin hassulta, että esityksestä tuli viikonloppuna hitti Facebookissa, mutta hyvää asiaa tämä esitys kyllä sisältää.
Sosiaalinen media ja rekrytointi by @tar1na
Valmistelen koulutusmateriaalia esimiehille ja törmäsin tähän Teemu Arinan tuoreeseen esitykseen, josta bongasin taas itselle uusia palveluita, kuten esim. terveelliseen ruokavalioon kannustava Foodzy (voi itku, tässä sitä sitten on palvelu, johon kuuluu oikeasti kertoa mitä söi aamupalaksi), TaskRabbit, josta voi hankkia esim. ihmisiä hoitamaan joululahjahankinnat ja -paketoinnit puolestasi (joskus olen nähnyt suomalaisenkin version samalla idealla, mikähän se mahtoi olla?), erilaiset CV-palvelut (jopa CV:n yhteisöllinen parantelu), Kloutin kilpailijat PeerIndex ja EmpireAvenue. Onhan näitä palveluita joo, eikä niitä kaikkia millään ehdi seurata, mutta kiva kun Teemu oli ottanut HeiaHeiankin esimerkkeihinsä. :)
Mitäs sinulle jäi mieleen?
Mitäs sinulle jäi mieleen?
Wednesday, November 23, 2011
Vaikuta varmasti by @outilammi
Oletko kokenut PowerPoint-halvauksen?
Miten se voidaan estää?
a) älä ole niin tylsä
b) ota oppia esim. SlideSharen suosituimmista esityksistä, vähemmän tekstiä, enemmän kuvia
c) osallistu Outin kurssille
Miten se voidaan estää?
a) älä ole niin tylsä
b) ota oppia esim. SlideSharen suosituimmista esityksistä, vähemmän tekstiä, enemmän kuvia
c) osallistu Outin kurssille
Tuesday, November 22, 2011
Sosiaalisen median voima by Terhi Paananen
Verkkosorsastus on uusi suomennos crowdsourcingille. Miten kirkko voisi sitä käyttää?
Monday, November 21, 2011
Tulevaisuuden oppiminen, jaettu opettajuus ja asiantuntijuus by @sannabrauer
- ping @arongas
Toinenkin hyvä esitys Sannalta. Miten sinä ymmärrät jaetun opettajuuden/asiantuntijuuden?
Viime viikolla tein jotain ennenkuulumatonta: jaoin koko tunnin Facebook-koulutusmateriaalini nettiin. Samalla tein uuden sivun Piilotettuun aarteeseen, jossa on aiheeseen liittyviä linkkejä.
Perjantaina huomasin, kuin Anne Rongas päivitteli Twitterissä: mikseivät kaikki jaat matskujaan avoimesti. No miksi? Itse suojelen asiakkaitani, he maksavat siitä, että koulutan heitä ja kerron esimerkkejä heidän toimialaltaan ja kuvittelen, että he eivät halua kilpailijoidensa saavan samaa tietoa ilmaiseksi. Anne huomautti, että samaa löytyy joka tapauksessa ilmaiseksi netistä, jolloin sisältö ei ole se juttu, vaan paketointi ja avaaminen. Aloin tuntea itseni itsekkääksi ottajaksi, joka oppii muiden materiaaleista, muttei anna tilalle mitään, kunnes muistin, että oikeastihan (lähes) kaikki käyttämäni esimerkit kyllä löytyvät jo avoimesti yhdestä paikasta: sosiaalinenmedia.org:sta :), ja koulutusmateriaalit ja varsinaiset koulutustilaisuudet ovat sitten sitä paketointia, josta maksetaan.
Suosittelen some.org:in käyttöä muillekin some-kouluttajille, sillä sieltä löytää nopeasti tarvitsemansa esimerkit eri toimialoilta. Esim.
-Twitteriä käyttävät kunnat
-bloggaavat yritykset tai
-miten tapahtumamarkkinointia tehdään somessa
Lauantaina sama kysymys oli puhuttanut Google+:ssa, huomasin sunnuntaina, enkä viitsinyt silloin enää keskusteluun osallistua.
PS. Jos olet ihmetellyt bloggauksieni otsikoita ja ensimmäisiä rivejä, niin kirjoitan tänne Twitteriä. Bloggaukseni menevät Twitterfeedin kautta automaattisessti Twitteriin ja silloin on kätevää, kun ne ihmiset joista puhun, huomaavat twiitistä linkin bloggaukseen. Laiskuuttani sitä teen :).
Toinenkin hyvä esitys Sannalta. Miten sinä ymmärrät jaetun opettajuuden/asiantuntijuuden?
Tulevaisuuden oppiminen, jaettu opettajuus ja asiantuntijuus
View more presentations from Sanna Brauer
Viime viikolla tein jotain ennenkuulumatonta: jaoin koko tunnin Facebook-koulutusmateriaalini nettiin. Samalla tein uuden sivun Piilotettuun aarteeseen, jossa on aiheeseen liittyviä linkkejä.
Perjantaina huomasin, kuin Anne Rongas päivitteli Twitterissä: mikseivät kaikki jaat matskujaan avoimesti. No miksi? Itse suojelen asiakkaitani, he maksavat siitä, että koulutan heitä ja kerron esimerkkejä heidän toimialaltaan ja kuvittelen, että he eivät halua kilpailijoidensa saavan samaa tietoa ilmaiseksi. Anne huomautti, että samaa löytyy joka tapauksessa ilmaiseksi netistä, jolloin sisältö ei ole se juttu, vaan paketointi ja avaaminen. Aloin tuntea itseni itsekkääksi ottajaksi, joka oppii muiden materiaaleista, muttei anna tilalle mitään, kunnes muistin, että oikeastihan (lähes) kaikki käyttämäni esimerkit kyllä löytyvät jo avoimesti yhdestä paikasta: sosiaalinenmedia.org:sta :), ja koulutusmateriaalit ja varsinaiset koulutustilaisuudet ovat sitten sitä paketointia, josta maksetaan.
Suosittelen some.org:in käyttöä muillekin some-kouluttajille, sillä sieltä löytää nopeasti tarvitsemansa esimerkit eri toimialoilta. Esim.
-Twitteriä käyttävät kunnat
-bloggaavat yritykset tai
-miten tapahtumamarkkinointia tehdään somessa
Lauantaina sama kysymys oli puhuttanut Google+:ssa, huomasin sunnuntaina, enkä viitsinyt silloin enää keskusteluun osallistua.
PS. Jos olet ihmetellyt bloggauksieni otsikoita ja ensimmäisiä rivejä, niin kirjoitan tänne Twitteriä. Bloggaukseni menevät Twitterfeedin kautta automaattisessti Twitteriin ja silloin on kätevää, kun ne ihmiset joista puhun, huomaavat twiitistä linkin bloggaukseen. Laiskuuttani sitä teen :).
Mikä ihmeen @nappiparisto by @SannaBrauer
Työstän koulutusmateriaalia eräälle koululle, opettajille ja markkinointihenkilöille ja vastaan tuli Nappiparisto-hanke. Kaikkia hauskoja sitä onkin, annetaanpa Sannan kertoa:
Thursday, November 17, 2011
Facebook organisaatiolle
Rivien välissä olen harmitellut sitä, että julkaisen blogissani muiden koulutusmatskuja, mutten omiani. No nyt teen poikkeuksen, sillä kävin eilen kouluttamassa Hetky ry:n AKVAa. Koska tilaisuus oli kaikille avoin, jaan materiaalin saman tien koko maailmalle. Hui, en ole tähän oikein tottunut, joten pieni kynnys oli ladata materiaali SlideShareen. Yleensä koulutukseni ovat pidempiä, kolme tuntia, joten tähän tunnin koulutukseen piti karsia materiaalia reippaalla kädellä.
Monday, November 14, 2011
Sosiaalinen media innovoinnissa ja asiakasrajapinnassa
Pitkästä aikaa kuulumisia SOITA-projektista, jolla on nyt paitsi kotisivu, myös blogi :). Kurkkaa professori Hannu Kärkkäisen DCL-esitys, joka kertoo B2B-someilusta innovoinnin kantilta.
Wednesday, November 9, 2011
Piilotettu aarre 1 vuotta -maljapuhe ystävilleni
Tänään tuli vuosi täyteen siitä, kun Hidden treasure - Piilotettu aarre -yritykseni sai virallisesti nimen :). Hidden treasure ja Piilotettu aarre olivat kumpikin blogeina olemassa ennen yritystäni, joten oli hyvä veto ottaa yrityksen nimi jo jostain olemassa olevasta. Kiitos siis siipalleni, joka auttoi näkemään lähelle, kun valittelin nimeämisen vaikeutta :). Vuosi on ollut hyvin antoisa ja olen oppinut paljon niin yrittämisestä, asiakkaiden ongelmista kuin somen mahdollisuuksistakin. Tästä on hyvä jatkaa, eikä uuden oppimisellekaan näy loppua, siitä pitävät huolen mm. somepalvelut, jotka muuttuvat jos ei päivittäin, niin ainakin viikottain. Onneksi voin tehdä tätä muutostenseurantaa hyvässä seurassa, asiakkaideni ja muiden some-asiantuntijoiden kanssa, kauan eläköön avoimuus ja tiedon jakaminen!
Syntymäpäivän kunniaksi järjestin arvonnan, jossa voittajaksi tuli Satu Konsti Jyväskylän seurakunnasta. Vielä hän ei osannut päättää mitä voittamallaan some-tunnilla tekee, sillä kaikki vaihtoehdot: some-koulutus, some-konsultointi ja sisällöntuotanto some-välineisiin (esim. bloggaus tai Wikipedia-artikkelin päivitys) houkuttelivat häntä yhtä paljon.
Myös muut kilpailun osallistujat saivat minulta mailin, jossa kyselin mitä he osallistumispalkinnokseen haluavat ja nyt on olo kuin Joulupukilla, joka viettää juhlapäivää lahjomalla muita :). Olen kuitenkin ansainnut lasin kuohuvaa itsekin, sillä synttäreiden lisäksi minulla on toinenkin syy juhlaan. Huomasin nimittäin aamulla, että Mini treasures wikissäni on ollut viimeisen kuukauden aikana yli 10 000 vierailua. Mahtava määrä, mutta ei se ihan ilmaiseksi ole tullut - uuden yhteisön perustaminen ja mielenkiinnon säilyttäminen päivästä toiseen käy työstä sekin.
Yrittäminen ei ole yksinäistä, kun teen töitä teidän kanssanne - kaunis kiitos ja kippis!
Syntymäpäivän kunniaksi järjestin arvonnan, jossa voittajaksi tuli Satu Konsti Jyväskylän seurakunnasta. Vielä hän ei osannut päättää mitä voittamallaan some-tunnilla tekee, sillä kaikki vaihtoehdot: some-koulutus, some-konsultointi ja sisällöntuotanto some-välineisiin (esim. bloggaus tai Wikipedia-artikkelin päivitys) houkuttelivat häntä yhtä paljon.
Myös muut kilpailun osallistujat saivat minulta mailin, jossa kyselin mitä he osallistumispalkinnokseen haluavat ja nyt on olo kuin Joulupukilla, joka viettää juhlapäivää lahjomalla muita :). Olen kuitenkin ansainnut lasin kuohuvaa itsekin, sillä synttäreiden lisäksi minulla on toinenkin syy juhlaan. Huomasin nimittäin aamulla, että Mini treasures wikissäni on ollut viimeisen kuukauden aikana yli 10 000 vierailua. Mahtava määrä, mutta ei se ihan ilmaiseksi ole tullut - uuden yhteisön perustaminen ja mielenkiinnon säilyttäminen päivästä toiseen käy työstä sekin.
Yrittäminen ei ole yksinäistä, kun teen töitä teidän kanssanne - kaunis kiitos ja kippis!
Monday, November 7, 2011
Sosiaalinen media oppimisen ja opetuksen tukena by @hponka
Myös Harto julkaisi esityksensä somesta oppimisen välineenä. Työkaluja on paljon, miten valita ne itselle sopivimmat?
Twilk.com - Twitter-verkosto taustakuvaksi
Pauliina ja Ruohiston Jannen matskuista bongasin Twilk-palvelun, jolla voi tehdä tällaisia kuvia.
Aiemmin olen käyttänyt Twittermosaic-palvelua, josta nappasin kuvat sosiaalisen median määritelmä -sivulleni.
Aiemmin olen käyttänyt Twittermosaic-palvelua, josta nappasin kuvat sosiaalisen median määritelmä -sivulleni.
Yhteisöllisen median palvelut opetuksessa 7.11.2011 by @pauliinamakela
Pauliina on ahkeroinut, tässä toinen hänen esityksensä, jossa puhutaan some-palveluista opetuksen käytössä. :)
Minun koulutukseni ovat yleensä tietylle porukalle räätälöityjä, jolloin niitä ei voi julkisesti kaikille jakaa. Mutta kuka tietää, josko minäkin voisin vielä tänä vuonna jonkun esitykseni jakaa...
Minun koulutukseni ovat yleensä tietylle porukalle räätälöityjä, jolloin niitä ei voi julkisesti kaikille jakaa. Mutta kuka tietää, josko minäkin voisin vielä tänä vuonna jonkun esitykseni jakaa...
Googlen palvelut hankekoordinoinnin apuna 8.11.2011 by @pauliinamakela
Pauliina on tehnyt kattavan koosteen Googlen eri palveluista :). Mutta niin paljon palveluita Googlella jo on, ettei kaikki edes tuohon mahtuneet, esim. Google Reader, Blogger ja Analytics voisi vielä mainita. Yhteen aikaan käytin paljon myös Google Latitudea ja Google Bookmarkseja, nyt niiden käyttö on hiipunut.
Puuttuuko joukosta omia suosikkejasi?
Puuttuuko joukosta omia suosikkejasi?
Friday, November 4, 2011
MarsMars - varusmiehet liikkeelle somen avulla
Haastattelin taannoin HeiaHeian Jussi Räisästä, ja vihjaisin silloin julkistusta odottavasta mielenkiintoisesta projektista. Silloin jouduin pitämään vielä suun supussa, mutta nyt hehkutan senkin edestä, sillä Netprofile julkaisi eilen tiedotteen MarsMars-palvelusta. :)
Puolustusvoimat kokeilee HeiaHeia-alustalle rakennettua some-liikuntapalvelua kutsunnoissaan. Eilisissä Ylen uutisissa näytettiin mallia Kangasalta, jossa Jussi oli mukana kutsunnoissa palvelusta kertomassa (kohdassa 0:13:25).
Kutsunnoissa tulevat varusmiehet arvioivat nykyisen kuntotasonsa ja määrittelevät sen jälkeen oman tavoitekuntonsa. Nämä tiedot täyttämällä MarsMars-palvelu tarjoaa jokaiselle yksilöllisesti räätälöidyn harjoitusohjelman, jonka on suunnitellut Urheilukoulu ja Pääesikunnan henkilöstöosasto. Harjoitusohjelmaan kuuluvat suoritukset voi tämän jälkeen kirjata HeiaHeiaan ja kannustaa siellä myös kavereita, esim. virtuaalisilla sotilaskotimunkeilla :).
Kutsuntojen yhteydessä käyttöön otettavalla palvelulla halutaan houkutella liikunnan pariin etenkin niitä nuoria, jotka eivät harrasta säännöllistä liikkumista.
Jussi Räisänen kommentoi MarsMarsia näin:
Lopuksi vielä onnittelut Netprofilella ja HeiaHeialle, jotka saivat eilen mainetta ja kunniaa myös toisaalla: MTL Communications Awards -palkinnon BtoC -kategoriassa jaettiin kaksi palkintoa. Toinen meni Netprofilen H2 Wellbeingille suunnittelemalle kampanjalle HeiaHeia, sohvaperunat liikkeelle ja toinen Milttonin Finnairille suunnittelemalla Rethink Quality -kampanjalle. Heiaheia-palvelun avulla on onnistuttu liikuttamaan tavallisia kansalaisia, ja palvelua käyttävät useat miljoonat ihmiset.
Ja nyt, marsmars liikkumaan :).
Puolustusvoimat kokeilee HeiaHeia-alustalle rakennettua some-liikuntapalvelua kutsunnoissaan. Eilisissä Ylen uutisissa näytettiin mallia Kangasalta, jossa Jussi oli mukana kutsunnoissa palvelusta kertomassa (kohdassa 0:13:25).
Kutsunnoissa tulevat varusmiehet arvioivat nykyisen kuntotasonsa ja määrittelevät sen jälkeen oman tavoitekuntonsa. Nämä tiedot täyttämällä MarsMars-palvelu tarjoaa jokaiselle yksilöllisesti räätälöidyn harjoitusohjelman, jonka on suunnitellut Urheilukoulu ja Pääesikunnan henkilöstöosasto. Harjoitusohjelmaan kuuluvat suoritukset voi tämän jälkeen kirjata HeiaHeiaan ja kannustaa siellä myös kavereita, esim. virtuaalisilla sotilaskotimunkeilla :).
Kutsuntojen yhteydessä käyttöön otettavalla palvelulla halutaan houkutella liikunnan pariin etenkin niitä nuoria, jotka eivät harrasta säännöllistä liikkumista.
Jussi Räisänen kommentoi MarsMarsia näin:
”Puolustusvoimien ja kansanterveyden kannalta on tärkeää, että liikunnasta tulee elinikäinen tapa. Meillä on paljon nuoria, joilta puuttuu kokonaan myönteinen kokemus liikunnasta – pysyviä elämäntapamuutoksia syntyy vain, jos liikunta on hauskaa. HeiaHeian tavoite on tehdä liikunnasta hauskempaa yhteisöllisellä ja pelimäisellä nettipalvelulla, joka motivoi kaikentasoisia liikkujia. Olemme tässä onnistuneet: meillä on yksin Suomessa jo satatuhatta käyttäjää eri ikäryhmistä. Puolustusvoimien kanssa olemme nyt keskittyneet muokkaamaan palvelua erityisesti kutsuntaikäisten tarpeisiin"
Lopuksi vielä onnittelut Netprofilella ja HeiaHeialle, jotka saivat eilen mainetta ja kunniaa myös toisaalla: MTL Communications Awards -palkinnon BtoC -kategoriassa jaettiin kaksi palkintoa. Toinen meni Netprofilen H2 Wellbeingille suunnittelemalle kampanjalle HeiaHeia, sohvaperunat liikkeelle ja toinen Milttonin Finnairille suunnittelemalla Rethink Quality -kampanjalle. Heiaheia-palvelun avulla on onnistuttu liikuttamaan tavallisia kansalaisia, ja palvelua käyttävät useat miljoonat ihmiset.
Ja nyt, marsmars liikkumaan :).