Pages
▼
Wednesday, December 29, 2010
Mun avatar @yahoo
Aika usein saan kommentteja avataristani, eli kuvasta jolla esiinnyn kaikissa some-palveluissa (tai lähes, LinkedIn on niin virallinen, että siellä mulla on valokuva). Tein sen kesällä 2005 aloittaessani blogin Yahoon 360-palvelussa (se oli muuten todella näppärä, harmi että se tapettiin ja tilalle tuotiin käsittämättömän huono profiili-, sittemmin Pulse-ominaisuus). 360 oli yhdistetty Avatars-palveluun ja innostuimme kavereittemme ja perheeni kanssa siitä niin, että teimme jopa vanhemmilleni omat avatarit - ja niistä tuli ihan näköisiä. Siitä pitäen avatar on kulkenut mukanani palvelusta toiseen, esim. Facebookiin en ole ikinä laittanut muuta kuvaa itsestäni (olin siis epäluuloinen alusta asti...).
Pitkään minusta ei ollut mitään valokuvia netissä, mutta nyt minut löytää vaikka mistä, kuuluu tän ammatin varjopuoliin ettei ihan incognitona voi olla. Avatarissa on hauskaa se, että sitä voi muokata helposti ajankohtaan sopivaksi: esim. tuossa vieressä otan vastaan uutta vuotta. Hiljattain Avatarsiin tuli uusi ominaisuus ja avatarit saa entistä helpommin mukaan Facebookiin, Twitteriin tai tällä tavoin upotettuna vaikka blogeihin.
Aikoinani olen tehnyt itsestäni ainakin Simpsons- ja South Park - avatarit, mutta niitä en jaksanut kauan käyttää.
Eli jos sinulla on loppuvuonna vapaa-aikaa, käypä kokeilemassa millaisen avatarin sinusta saa. :) Sitä ei tehdä valokuvan perusteella (kuten joku on luullut, sellaisiakin palveluita nimittäin on), vaan palvelussa valitaan kasvojen muoto, silmät, suu, hiukset, vaatteet, tausta jne. Hauskaa kuin paperinukeilla leikkiminen :).
Wednesday, December 22, 2010
Joulutervehdyksiä
Joulutervehdyksiä alkaa tulvia joka tuutista, joten pistänpä minäkin tähän pari.
Piilotettu aarre toivottaa hyvää joulua kaikille ystävilleen tämän tonttukuvan myötä, jonka tekemiseen on käytetty lapsityövoimaa^2. :)
Huomenna en paketoi some-tuotteitani vaan mm. lastenkirjoja ja loppuvuoden käytän etupäässä akkujen täyttämiseen, sillä alkuvuonna alkaa ihan uudet haasteet, somen parissa tietenkin. Jos asiaa tulee, niin soittaa saa toki.
Oikein mukavaa joulun aikaa kaikille :).
Ja pari muutakin:
Aucurin videossa on vauhtia ja mielikuvitusta:
Ambientia taas tarjosi hauskan jouluisen muistipelin.
Piilotettu aarre toivottaa hyvää joulua kaikille ystävilleen tämän tonttukuvan myötä, jonka tekemiseen on käytetty lapsityövoimaa^2. :)
Huomenna en paketoi some-tuotteitani vaan mm. lastenkirjoja ja loppuvuoden käytän etupäässä akkujen täyttämiseen, sillä alkuvuonna alkaa ihan uudet haasteet, somen parissa tietenkin. Jos asiaa tulee, niin soittaa saa toki.
Oikein mukavaa joulun aikaa kaikille :).
Ja pari muutakin:
Aucurin videossa on vauhtia ja mielikuvitusta:
Ambientia taas tarjosi hauskan jouluisen muistipelin.
Tekijänoikeudet by @tarmotoikkanen
Hyvä esitys jälleen Tarmolta, etenkin viimeinen taulukko eri lisenssien vertailusta on oikea helmi :).
Pitää vähän kikkailla, ettei tämä jäisi päällimmäiseksi blogiviestiksi. ;)
Pitää vähän kikkailla, ettei tämä jäisi päällimmäiseksi blogiviestiksi. ;)
Friday, December 17, 2010
Wikimania 2010
Minulla on tapana antaa joululahjaksi valokuvia, lapsista lähinnä. Se on minulle hyvä syy käydä valokuvat läpi kerran vuodessa. Tässä touhussa minulle tuli vastaan Wikimania-kuvia. Valokuviahan saa ottaa aika vapaasti, mutta niiden julkaisu on toinen juttu, pitäisi aina kysyä lupa kuvassa olevilta ihmisiltä ennenkuin kuvan nettiin tällää. Mutta koska näistä kuvista ihmisiä ei oikein voi tunnistaa, niin julkaisen nämä nyt. Parempi myöhään, eikö vain :)
3-päiväinen Wikimania järjestetään kerran vuodessa jossain päin maailmaa. Tänä vuonna se järjestettiin niin lähellä, että pääsin helposti osallistumaan siihen: käytimme ison osan kesälomastamme siihen, että ajoimme Itämeren ympäri. Gdanskissa pidettyyn konferenssiin saapui osallistujia ympäri maailmaa ja vaikka lähellä oltiin, hämmästyin, että suomalaisia oli paikalla vain neljä (pukeuduin ekana päivänä Suomi-t-paitaan, josta muut suomalaiset tunnistivat heimoni).
Tilaisuuden pääpuhuja oli tietysti itseoikeutetusti Jimmy Wales, kuvassa lavalla oleva mies mustassa paidassa, lappu kaulassaan. Alkamassa on Wikipediasta kertovan Truth in numbers? -elokuvan maailman ensi-ilta, ja alalattian täyttivät ne ihmiset, jotka olivat mukana elokuvassa. Yleisö eli vahvasti elokuvassa mukana, mikä tietysti suomalaisena harmitti minua - aplodien, buuausten ja kannustushuutojen takia osa elokuvasta meni ohi korvien ;). No ehkä minä näen sen vielä. Elokuva oli kyllä aika vaikuttava ja aloin ihailla suuresti Jimmyä, jonka unelma tietosanakirjasta, jota kaikki maailman ihmisten saavat vapaasti lukea, useimmat äidinkielellään, on suuren suuri, mutta aika lähellä toteutumistaan jo. Joten, jos ette vielä ole käyneet lahjoittamassa rahaa Wikimedialle, tehkää se pian. Miten? No, jos vierailet Wikipediassa, et voi välttyä näkemästä Jimmyn vetoomusta :).
Kolmen päivän ohjelmaan kuului lukuisia puheita ja workshoppejakin Wikipediasta, Mediawikistä ja Wikimediasta. Wikimedia Foundation kasvaa vauhdilla, kesällä siihen taisi kuulua noin 40-50 työntekijää, mutta talven aikana heillä oli aikomus tuplata kokonsa, ja rahaa kerätään nyt mm. heidän palkkoihinsa. Säätiön työntekijät olivat paikalla lähes kaikki, myös Sue Gardner, säätiön johtaja. Olin aika tohkeissani, kun pääsin verkostoitumaan hänen ja monen muun säätiöläisen kanssa, fanitanhan minä nykyään enemmän nörttejä kuin filmitähtiä. :)
Tässä toisessa kuvassa yleisö kiittää suosionosoituksin porukkaa, joka tilaisuuden Gdanskissa järjesti. Olisipa hienoa, jos Wikimania joskus saataisiin Suomeen...
Kohdallani Wikimania ei mennyt hukkaan, uusien verkostojen lisäksi sain siellä valtavan innostuksen käyttää enemmän aikaani wikipedittämiseen ja olenkin sen jälkeen yli 300 päivityskertani aikana aloittanut mm. yli kymmenen uutta artikkelia ja päässyt paremmin tutustumaan Wikipedian kulttuuriin. Yksi syy osallistumishaluihini on se, että haluan osaltani muuttaa Wikipedian erittäin miehistä kulttuuria (naiset tekevät vain 13% Wikipedian päivityksistä). Siskot, liittykää joukkoihini! Wikipedia-saavutuksiini kuuluu mm. se, että pelastin Nokian historian (joku poisti ko. artikkelista kyseisen kappaleen) ja se, että Leivos ja Leivonnainen eivät enää ole toistensa synonyymejä. :)
3-päiväinen Wikimania järjestetään kerran vuodessa jossain päin maailmaa. Tänä vuonna se järjestettiin niin lähellä, että pääsin helposti osallistumaan siihen: käytimme ison osan kesälomastamme siihen, että ajoimme Itämeren ympäri. Gdanskissa pidettyyn konferenssiin saapui osallistujia ympäri maailmaa ja vaikka lähellä oltiin, hämmästyin, että suomalaisia oli paikalla vain neljä (pukeuduin ekana päivänä Suomi-t-paitaan, josta muut suomalaiset tunnistivat heimoni).
Tilaisuuden pääpuhuja oli tietysti itseoikeutetusti Jimmy Wales, kuvassa lavalla oleva mies mustassa paidassa, lappu kaulassaan. Alkamassa on Wikipediasta kertovan Truth in numbers? -elokuvan maailman ensi-ilta, ja alalattian täyttivät ne ihmiset, jotka olivat mukana elokuvassa. Yleisö eli vahvasti elokuvassa mukana, mikä tietysti suomalaisena harmitti minua - aplodien, buuausten ja kannustushuutojen takia osa elokuvasta meni ohi korvien ;). No ehkä minä näen sen vielä. Elokuva oli kyllä aika vaikuttava ja aloin ihailla suuresti Jimmyä, jonka unelma tietosanakirjasta, jota kaikki maailman ihmisten saavat vapaasti lukea, useimmat äidinkielellään, on suuren suuri, mutta aika lähellä toteutumistaan jo. Joten, jos ette vielä ole käyneet lahjoittamassa rahaa Wikimedialle, tehkää se pian. Miten? No, jos vierailet Wikipediassa, et voi välttyä näkemästä Jimmyn vetoomusta :).
Kolmen päivän ohjelmaan kuului lukuisia puheita ja workshoppejakin Wikipediasta, Mediawikistä ja Wikimediasta. Wikimedia Foundation kasvaa vauhdilla, kesällä siihen taisi kuulua noin 40-50 työntekijää, mutta talven aikana heillä oli aikomus tuplata kokonsa, ja rahaa kerätään nyt mm. heidän palkkoihinsa. Säätiön työntekijät olivat paikalla lähes kaikki, myös Sue Gardner, säätiön johtaja. Olin aika tohkeissani, kun pääsin verkostoitumaan hänen ja monen muun säätiöläisen kanssa, fanitanhan minä nykyään enemmän nörttejä kuin filmitähtiä. :)
Tässä toisessa kuvassa yleisö kiittää suosionosoituksin porukkaa, joka tilaisuuden Gdanskissa järjesti. Olisipa hienoa, jos Wikimania joskus saataisiin Suomeen...
Kohdallani Wikimania ei mennyt hukkaan, uusien verkostojen lisäksi sain siellä valtavan innostuksen käyttää enemmän aikaani wikipedittämiseen ja olenkin sen jälkeen yli 300 päivityskertani aikana aloittanut mm. yli kymmenen uutta artikkelia ja päässyt paremmin tutustumaan Wikipedian kulttuuriin. Yksi syy osallistumishaluihini on se, että haluan osaltani muuttaa Wikipedian erittäin miehistä kulttuuria (naiset tekevät vain 13% Wikipedian päivityksistä). Siskot, liittykää joukkoihini! Wikipedia-saavutuksiini kuuluu mm. se, että pelastin Nokian historian (joku poisti ko. artikkelista kyseisen kappaleen) ja se, että Leivos ja Leivonnainen eivät enää ole toistensa synonyymejä. :)
Eräs versio tunnuskuvasta
Olipas jännä päivä eilen somessa
Eilen sitten sattui ja tapahtui!
Facebook julkaisi vahingossa liian aikaisin uuden Facebook-sivu-uudistuksen, Rautasillan Eero sen ehti bongata ja Ellen-tv:ssä se on jo käytössäkin. Äkkiseltään sivusta on tullut sekavampi, kun välilehdet poistuivat ja siirtyivät vasempaan sivupalkkiin. Muutoksen takana on ahne Facebook, joka haluaa isomman tilan näyttää mainoksia. :P Facebookin Places-ominaisuus taisi myös tulla Suomeen eilen, vai lähtiköhän sekin jo pois, kun en ole ehtinyt vielä tutkia.
Pikku hiljaa osa ihmisistä alkaa kyllästyä Facebookiin. Heille on nyt uusi vaihtoehto nimeltään Diaspora. Siihenkään en ole ehtinyt vielä perehtyä (mitä! eikös somettajat roikukaan netissä 24h? no tämä tekee töitäkin ja vähän muutakin välillä), mutta kutsuja voi käydä pyydystämässä Twitterin #diasporafi-kanavalta. Aika tohkeissaan nuo muut hörhöt tuntuvat olevan, joten kutsua odotellessa :).
Mutta minua liikutti eniten Yahoolta vuotanut tieto siitä, että he poistavat tuotekartaltaan tuotteita. Suurin yllätys auringonlaskun näkevistä tuotteista on Delicious, suosittu linkkien jakopalvelu.
Itse käytin Deliciousia aktiivisesti 2009, nyttemmin Twitter ajaa osan samasta tarpeesta ja Diigon käyttöä olen aloitellut.
Minua kyllä hieman huolistuttaa tuo Yahoon tilanne, sillä olen pitänyt kovasti heidän tuotteistaan ja yksi kerrallaan ne vaan dumbataan. Minulla oli esim. valokuvia Yahoo Photosissa, joka tapettiin Flickrin oston myötä ehkä joskus 2004, minulla oli kotisivut Geocitiesissä, joka tapettiin viime vuonna, samoin kuin sen hauska blogipalvelu 360. Koitapas nyt tsempata Yahoo, sillä minä en halua luopua mailistani, keskusteluryhmistäni ja Flickr-palvelusta!
Facebook julkaisi vahingossa liian aikaisin uuden Facebook-sivu-uudistuksen, Rautasillan Eero sen ehti bongata ja Ellen-tv:ssä se on jo käytössäkin. Äkkiseltään sivusta on tullut sekavampi, kun välilehdet poistuivat ja siirtyivät vasempaan sivupalkkiin. Muutoksen takana on ahne Facebook, joka haluaa isomman tilan näyttää mainoksia. :P Facebookin Places-ominaisuus taisi myös tulla Suomeen eilen, vai lähtiköhän sekin jo pois, kun en ole ehtinyt vielä tutkia.
Pikku hiljaa osa ihmisistä alkaa kyllästyä Facebookiin. Heille on nyt uusi vaihtoehto nimeltään Diaspora. Siihenkään en ole ehtinyt vielä perehtyä (mitä! eikös somettajat roikukaan netissä 24h? no tämä tekee töitäkin ja vähän muutakin välillä), mutta kutsuja voi käydä pyydystämässä Twitterin #diasporafi-kanavalta. Aika tohkeissaan nuo muut hörhöt tuntuvat olevan, joten kutsua odotellessa :).
Mutta minua liikutti eniten Yahoolta vuotanut tieto siitä, että he poistavat tuotekartaltaan tuotteita. Suurin yllätys auringonlaskun näkevistä tuotteista on Delicious, suosittu linkkien jakopalvelu.
Itse käytin Deliciousia aktiivisesti 2009, nyttemmin Twitter ajaa osan samasta tarpeesta ja Diigon käyttöä olen aloitellut.
Mitä muita vaihtoehtoja sitten on?
Compixels suosittelee Diigoa, Google Bookmarksia, Evernotea ja Blinklistiä
Lifehackerillä vaihtoehtoja on myös neljä: Diigo, Google Bookmarks, Xmarks ja Weave. He tekivät myös käyttäjäkyselyn siitä, mikä niistä olisi paras:
Diigo 11.45% (1,087 votes)
Google Bookmarks 14.5% (1,376 votes)
Delicious 19.37% (1,838 votes)
Xmarks 43.36% (4,115 votes)
Weave 6.32% (600 votes)
Kysely on siis tehty ennen eilisiä uutisia.
Thenextweb suosittelee kuutta palvelua: Google Bookmarks, Pinboard.in, Diigo, Historio.us, Zootool ja Mister Wong
Searchenginelandilla vaihtoehtoja on 10: Blinklist, Connotea, Diigo, Evernote, Faves.com, Google Bookmarks, Historio.us, Instapaper, Pinboard.in ja Zootool
Minua kyllä hieman huolistuttaa tuo Yahoon tilanne, sillä olen pitänyt kovasti heidän tuotteistaan ja yksi kerrallaan ne vaan dumbataan. Minulla oli esim. valokuvia Yahoo Photosissa, joka tapettiin Flickrin oston myötä ehkä joskus 2004, minulla oli kotisivut Geocitiesissä, joka tapettiin viime vuonna, samoin kuin sen hauska blogipalvelu 360. Koitapas nyt tsempata Yahoo, sillä minä en halua luopua mailistani, keskusteluryhmistäni ja Flickr-palvelusta!
Thursday, December 16, 2010
@thinglink tyypitys
Halusin testata miten Thinglink toimii. Liikuta hiirtä alla olevan kuvan päällä, niin näet itse :). .
Wednesday, December 15, 2010
www.sosiaalinenmedia.org eli @someorg
Vihdoin sain aikaiseksi sen, mistä olen jo pitkään puhunut: esittelykalvot sosiaalinenmedia.orgista SlideShareen. Tein näistä kalvoista sellaiset, että kuka tahansa saa käyttää niitä minulta lupaa kysymättä missä tahansa esityksessä - kunhan vaan mainitsee, että minä olen tehnyt kalvot. Reilu peli? Esityksen myötä toivon palvelulle lisää mainetta, mutta ennen kaikkea lisää lukijoita ja päivittäjiä.
Thursday, December 2, 2010
Facebookin promosäännöistä
Tiedätkö, mikä tekee useimmista Facebook-kilpailuista sääntöjen vastaisia? Viimeksi eilen päivitetyissä säännöissä sanotaan näin:
Ja kuten jo tuossa taannoin totesin, kilpailut eivät ylipäätään ole kovin innostavia käyttäjien mielestä (vain kolmasosa diggasi niistä Zeelandin tutkimuksessa), joten ehkä kannattaa keksiä jotain muuta, millä pitää sivunsa aktiivisena. :)
You cannot: Condition entry in the promotion upon a user providing content on Facebook, such as posting on a Wall of a Page, uploading a photo, or posting a status update.
You can: Use a third party application to condition entry to the promotion upon a user providing content to the application. For example, you may administer a photo contest whereby a user uploads a photo to a third-party application to enter the contest.
You cannot: Administer a promotion that users automatically enter by liking your Page, checking in to your Place or connecting to your Platform integration.
You can: Require entrants to like your Page, check in to your Place or connect to your Platform integration before they provide their full entry information, such as name and contact information.
You cannot: Notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.
You can: Collect an email or address through the third-party application for the promotion in order to contact the winner by email or standard mail.
You cannot: Instruct people (in the rules or elsewhere) to sign up for a Facebook account before they enter the promotion.
You can: Instruct users to visit the third-party application to enter the promotion (as described in Section 2.3.2.1). Since users must have a Facebook account in order to access an application on the Facebook Platform, if you give this instruction, they will be prompted to sign up for a Facebook account if they do not already have one.
Ja kuten jo tuossa taannoin totesin, kilpailut eivät ylipäätään ole kovin innostavia käyttäjien mielestä (vain kolmasosa diggasi niistä Zeelandin tutkimuksessa), joten ehkä kannattaa keksiä jotain muuta, millä pitää sivunsa aktiivisena. :)
Facebookin käyttäminen yritysmarkkinoinnissa
Se, miten seuraan somea kilpailijoideni kautta on oikeastaan aika hauskaa. Me emme siis ainoastaan kilpaile, vaan teemme myös yhteistyötä jakamalla tietomme ja sitähän nykypäivänä arvostetaan enemmän kuin tiedon pihtaamista. Grapevine vinkkasi Twitterissä Facebookin mainossääntöjen mahdollisesta muuttumisesta ja Zipipopin Facebook-teema-aamussa Borenius-Kemppinen esitti lisää lainsäädännöllistä tietoa Facebookista (ks. alla).
Markkinointi on ihan oma maailmansa, johon minunkin pitäisi alkaa perehtyä entistä paremmin ja paljon sitä Facebookissakin näkee laittomia kisoja. Ei Facebook niihin kaikkiin puutu, mutta mitä jos se osuu juuri sinuun ja juuri teidän yrityksen Facebook-sivut suljetaan. Ei varmaan naurata... Kuulin muuten tässä taannoin tarinan suomalaisesta yrittäjästä, joka käytti Facebookin yksityisviestejä asiakkaidensa kanssa kommunikointiin. Facebookin mielestä määrät olivat niin isot, että toiminta lähenteli spammaamista ja niinpä tyypin Facebook-tili sitten suljettiin. Ai-jai, taisi tulla aikamoiset tulonmenetykset... :(
Nyrkkisääntö markkinoinnista on, että sen pitää olla tunnistettavaa. Et siis voi mennä jonnekin palveluun anonyyminä työnantajaasi kehumaan. Ja jos sen kuitenkin teet, niin teet paitsi laittomuuksia, myös itsesi naurunalaiseksi, sillä tottuneet somekäyttäjät osaavat kyllä lukea arvostelusi huijaukseksi alta aikayksikön...
Katso myös Facebook-sivujen viimeaikaisista muutoksista kertova blogipostaus by Social Media Today.
Borenius & Kemppinen - Juha Ilola - Facebook-markkinoinnin lait ja säännöt
View more presentations from Zipipop.
Markkinointi on ihan oma maailmansa, johon minunkin pitäisi alkaa perehtyä entistä paremmin ja paljon sitä Facebookissakin näkee laittomia kisoja. Ei Facebook niihin kaikkiin puutu, mutta mitä jos se osuu juuri sinuun ja juuri teidän yrityksen Facebook-sivut suljetaan. Ei varmaan naurata... Kuulin muuten tässä taannoin tarinan suomalaisesta yrittäjästä, joka käytti Facebookin yksityisviestejä asiakkaidensa kanssa kommunikointiin. Facebookin mielestä määrät olivat niin isot, että toiminta lähenteli spammaamista ja niinpä tyypin Facebook-tili sitten suljettiin. Ai-jai, taisi tulla aikamoiset tulonmenetykset... :(
Nyrkkisääntö markkinoinnista on, että sen pitää olla tunnistettavaa. Et siis voi mennä jonnekin palveluun anonyyminä työnantajaasi kehumaan. Ja jos sen kuitenkin teet, niin teet paitsi laittomuuksia, myös itsesi naurunalaiseksi, sillä tottuneet somekäyttäjät osaavat kyllä lukea arvostelusi huijaukseksi alta aikayksikön...
Katso myös Facebook-sivujen viimeaikaisista muutoksista kertova blogipostaus by Social Media Today.