Pages

Monday, January 4, 2016

Miten saada hyvä somevuosi?

Viime viikko oli pitkiin aikoihin ensimmäinen, jolloin en blogannut, yritin näet lomailla, vaikkei se kovin hyvin onnistunutkaan: CMADFI-tapahtumasta piti näet lähettää lehdistötiedote
ja CMADFi-Twitter-kuukausichatin rytmistä oli pidettävä kiinni. Tapahtumahan järjestetään ihan pian, 25.1. Kunhan tästä hulinakuukaudesta taas selviän, ehdin toivon mukaan lomailla vähän lisää.

Järjestin kuitenkin itselleni viime vuoteen verrattuna vähän enemmän vapaa-aikaa, sillä luovuin yhdestä aikasyöpöstä tehtävästä, Wikimedia Suomi ry:n hallituksen sihteerin paikasta. Hallituksessa toki jatkan, mutta pienemmässä roolissa, tiedottajana. Hallituksemme piti viime vuonna peräti 15 hallituskokousta, 2 kevätkokousta, 1 syyskokouksen, palavereja Wikimedia-säätiön kanssa ja joitakin epävirallisia palavereja. Sihteerinä olin vastuussa siitä, että meillä on agendat ja pöytäkirjat palavereista, joten palaverien lisäksi myös tuohon "paperityöhön" meni paljon aikaa. Lisäksi aloin loppuvuonna kirjoittaa yhdistyksen uutiskirjeet, sitä jatkan tänä vuonnakin, joten jos sinulla on Wikimediaan/Wikipediaan liittyviä uutisia, ota yhteyttä!

Aiemmista vuosista poiketen en myöskään tehnyt postausta viime vuoden suosituimista bloggauksista, joten korjataanpa virhe nyt. :)

Viime vuoden luetuimmat bloggaukset:
  1. Miten saada Instagram-seuraajia (02/2015)
  2. Miten LinkedIn:ssä kurskitaan salaa toisten profiileja (03/2013)
  3. Miten perustaa Twitter-tili ja valita hyvä tunnus (08/2014)
  4. Hävitetään digitaaliset oppimisympäristöt, esimerkiksi Ekapeli! (05/2015) 
  5. Instagram-etiketti - kuinka repostata oikein (04/2015)
  6. 18 tapaa saada Twitter-seuraajia (08/2013)
  7. Suomen suosituimmat nettisivut, tammikuu 2014 vs tammikuu 2015 (01/2015)
  8. Ketä hyväksyt LinkedIn-verkostoosi ja LinkedIn työnhaussa-koulutus (02/2014)
  9. Miten lanseerataan blogi onnistuneesti, case Johanna Hurmerinta (10/2013)
  10. Muuramen lukio somettaa, rehtori Aki Puustinen kertoo miten (01/2015)
Miten-sanalla saan paljon lukijoita, mistä sain siitä aiheen tähän bloggaukseen ;).

Viime viikolla meillä oli siis jo 7. CMADFI-Twitter-chatti. Puhuimme chatissa siitä, mitkä palvelut ovat nousussa ja mitkä laskussa. Kerroin, että Tilastokeskuksen mukaan ihmiset lukevat aiempaa vähemmän blogeja ja Miia Kososen kanssa ihmettelimme asian syytä. Oma kokemus ei tätä seikkaa muuten vahvista, vaan tässä blogissa vierailtiin 41% useammin kuin edellisenä vuotena ja lukijoitakin oli 40% enemmän. Blogikirjoituksia oli lähes sama määrä (78) kuin viime vuonnakin (76), eli vähintään yksi postaus viikossa, välillä useampi. Se mikä on pienentynyt on kerralla luettujen bloggausten määrä (-5%) ja blogissa kerrallaan vietty aika (-18%) - ihmisistä on tullut nopeampia lukijoita tai ihan vain hätäisempiä - vai kirjoitinkohan vain lyhyempiä juttuja? Viime vuoteen verrattuna menestyin muuten paremmin suosittujen bloggausten kirjoittamisessa, sillä nyt tänä vuonna kirjoitettuja juttuja oli top-10:ssä puolet, viime vuonna niitä oli vain 3.

Ehkäpä Tilastokeskuksen kyselyn tuloksen selittää se, etteivät ihmiset
a) tajua lukevansa juttuja blogista (luin sen jostain "netistä") tai
b) ajattele, että yksikin blogin lukukerta riittää (blogejahan luetaan kuin jatkosarjaa, eli säännöllisesti)

Lue lisää siitä, mitä chatissa juttelimme tämän vuoden kohokohdista, uusista palveluista ja tapahtumamarkkinoinnista.


Twitter-chatit näyttävät muuten lisääntyvän, Sonera kutsui minut ensi perjantaina tällaiseen:


Ja mitenkö sitten saadaan se otsikossa luvattu hyvä somevuosi?
  1. Järjestä itsellesi aikaa tärkeisiin asioihin, onko jotain, josta voit jo luopua tai vähentää siihen käyttämääsi aikaa? Jos sinulla on jokin päivitysrutiini (esim. bloggaus kerran viikossa, kuva kerran päivässä, Facebook-postaus päivässä,3 twiittiä aamussa, 1 LinkedIn-päivitys viikossa), tarkastele asiaa erilaisten lukujen valossa ja harkitse uudelleen, kannattaako siihen vielä käyttää aikaa (esim. Tilastokeskus sanoo, ettei blogeja lueta enää niin paljon, mutta oman blogisi luvut kertovat, että sinun blogiasi luetaan yhä).
  2. Sisällöntuotantoon menee paljon aikaa, joten kannattaa pitää huoli siitä, että sisältö on helposti kierrätettävää. Teen esimerkiksi Instagramiin kuvia, joista osan kierrätän muissa somepalveluissa uusin kuvatekstein, jolloin nekin, jotka ovat kuvan jo Instassa nähneet voivat saada siitä jotain uutta irti. Instagram-kuvitusta voi käyttää myös blogin kuvittamiseen (ja päinvastoin: bloggausten markkinointiin), mutta voihan niitä käyttää vaikka esitysmateriaaleihinkin. Viime kuussa tein kierrätysmielessä somemaatuskan, otapa selvää, mitä sen sisällä on.
  3. Pidä huoli siitä, että sinulla on jotain tarjottavaa myös uutiskirjeesi lukijoille. Aloin viime vuonna jakaa somevinkkejä MailChimpin avulla noin kerran kuussa. Joulukuussa kerroin esimerkiksi joululahjaomenoista ja somepalapeleistä. Tilaa oma kirjeesi nyt!
  4. Pidä huoli siitä, että sinulla on tarpeeksi offline-aikaa, se, että on somessa 24/7 voi olla kuluttavaa. Haasta mielikuvitustasi, opettele jotain uutta, lue jotain, mitä et yleensä lue, ajeattele asioita uudesta näkökulmasta. Ehkä bongaat jonkin uuden ilmiön, jonka voit tuoda Suomeen (esim. CMAD-teemapäivä, Twitter-chatit, #mustaperjantai, mysteerihuoneet). 
  5. Käy läpi suosituimmat kuvasi, postauksesi, päivityksesi ja tuota lisää vastaavanlaista sisältöä. Voit oppia myös kilpailijoidesi listoista tai kysyä lukijoiltasi/verkostoltasi, millaista sisältöä he sinulta odottavat. Sinä tarvitset somestrategian!
Suosituimmat Insta-kuvani:

ja Piilotetun aarteen suosituimmat kuvat:

A photo posted by Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) on

Päivitän muuten piakkoin Instagram-kyselyni tuloksia, sillä vastauksia on tullut paljon lisää sitten viime kevään, jolloin vastaukset ensi kertaa julkaisin.


Tuloksia käyn läpi mm. Talentumilla kahden päivän avoimessa Instagram-koulutuksessa. Jos haluat tilata vastaavan koulutuksen räätälöitynä teillekin, ota yhteyttä! Pidän muuten vuoden ekan somekoulutuksen joukolle asiantuntijoita, jotka haluavat oppia markkinoimaan osaamistaan ja työtään mm. Instagramin avulla.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.