Pages

Friday, May 22, 2015

Hävitetään digitaaliset oppimisympäristöt, esimerkiksi Ekapeli!

No huhhuh! Kuka vielä väittää, että Suomessa halutaan panostaa digitaalisiin oppimisympäristöihin? Jyväskylän yliopistossa kehitetty Ekapeli-oppimisympäristössä kymmenet tuhannet oppilaat ovat päivittäin harjoittelleet lukemista ja matematiikkaa hauskassa peliympäristössä, joka mukautuu oppilaiden tasoon ja jaksaa jankuttaa asioita lapsille paljon kärsivällisemmin kuin kukaan ihminen ikinä.Pelit on kehitetty neuropsykologian professori Heikki Lyytisen sekä Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin työryhmän toimesta ja Ekapelin taustalla on Jyväskylän yliopiston Lapsen kielen kehitys -pitkittäistutkimuksessa tehdyt havainnot ja tutkimustulokset.

Näkymä Ekapeli-Sujuvuudesta
Pelejä on erilaisia, esimerkiksi Ekapeli-Sujuvuus on tarkoitettu lapsille ja nuorille, jotka osaavat lukea, mutta tarvitsevat harjoitusta lukemisen sujuvuudessa. Pelissä harjoitellaan erilaisilla tehtävillä tavujen, sanojen ja tekstien nopeaa lukemista. Pelissä pelaaja seikkailee omalla hahmollaan erilaisissa satumaailmoissa ja suorittaa pelissä kohtaamiensa hahmojen antamia tehtäviä. Jokaisessa satumaailmassa päätehtävänä on etsiä avain, jolla pääsee etenemään seuraavaan satumaailmaan. Seikkailu tapahtuu kartalla, joka on pelin alussa peitetty vihreillä neliöillä. Pelaajan siirtyessä vihreän neliön päälle hän pelaa yhden pelikentän ja samalla kartta avautuu hieman. Pelaaja saa pelaamisesta palkkioksi kolikoita, joilla voi hankkia hahmolle mm. lemmikkejä tai uusia vaatteita. Pelimaailmoista löytyy erilaisia hahmoja, joiden kanssa voi keskustella ja usein heillä on tehtäviä pelaajan suoritettavaksi. Kartalta löytyy myös kauppoja ja muita paikkoja, joista voi ostaa mm. vaatteita tai kulkuvälineitä. Pelin alkuvaiheessa pelaaja tekee kaksi alkuarviointikenttää, joissa mitataan lauseiden ja tavujen lukemisen nopeutta. Arviointikentät toistuvat noin 20 pelikentän välein. Pelimaailmat on pyritty laatimaan tehtäviltään vaikeutuviksi. Lisäksi jokaisessa maailmassa peli pyrkii mukautumaan pelaajan taitotason mukaiseksi. Tavoitteena pelissä on tehostaa lukemisnopeutta sekä kannustaa pelaajaa lukemaan ja innostumaan lukemisesta.

Ja nyt:
Opetus- ja kulttuuriministeriö ei myönnä Suomessa paljon käytetyn LukiMat-palvelun ylläpitoon jatkorahoitusta. Tämä tarkoittaa www.lukimat.fi -verkkopalvelun sekä sen sisältämien arviointi- ja harjoitusmenetelmien teknisen ylläpidon ja käyttäjätuen loppumista kesäkuussa.

Mitä vitsiä? Meillä on jo valmiina hieno ympäristö, jota opettajat suosittelevat ja oppilaat rakastavat, olisiko sen ylläpidon jatkaminen nyt niin mahdoton tehtävä? Kun Ekapeli loppuu, missä vastaavia asioita sitten saa harjoitella? Huhuu Opetus- ja kulttuuriministeriö, kertokaapa minullekin, mitä uutta ja hienoa teillä on takataskussa Ekapelin tyytyväisille käyttäjille?

Palvelun päättyminen koskee arvioilta noin 300 000-400 000 LukiMatin palveluita käyttänyttä suomalaista lasta ja nuorta sekä heidän opettajiaan ja vanhempiaan.

Keksitkö sinä keinoja pelastaa Ekapelin? Pitäisikö nyt äkkiä pistää joku joukkorahoitus pystyyn, lähettää nimilistoja ministeriöön vai saada joku yritys ostamaan Ekapeli-alusta ja rahoittaa sen käyttö mikromaksuilla, jotta sitä voisi pelata edes kotona? Nyt äkkiä barrikadeille Ekapeli-fanit!

MUOKS:
Adressi löytyy täältä.
Ylen uutinen Ekapelin rahoituksen loppumisesta, päätöksellä säästettiin peräti  200 000€.
Hesarin uutinen, jossa Latvala kertoi, että 


"Haimme kehitysrahaa, mutta ministeriöstä sanottiin, että kehitykseen ei ole enää rahaa. Viimeiset kolme vuotta olemme käytännössä ylläpitäneet palvelua ja kehittäneet sitä pienimuotoisesti eteenpäin esimerkiksi tablettiversion osalta. Pelkkään ylläpitoon ei kuulemma ole rahoitusmomenttia, ja sen vuoksi rahoitusta ei voida myöntää.[...] Elimme koko ajan siinä uskossa, että rahoitus OKM:n kautta järjestyy, sillä keskusteluja käytiin useamman vuoden ajan. Tämän takia rahoituksen loppuminen iski niin kovasti."

2 comments:

  1. Miksi valtion pitäisi tukea Lukimatia? Kyseessä on yksi monista Suomen hyvistä edutech-hankkeista, joiden pitäisi tuotekehitysvaiheen jälkeen toimia itsenäisesti ilman valtion tukea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Valtion tuki takaisi tuen kaikille tasa-arvoisesti. Jos palvelu kaupallistetaan, niin voi olla ettei kaikilla kouluilla (tai vanhemmilla) ole varaa sitä ostaa. Jos lisenssi ostetaan koulukohtaisesti, esimerksi ulkosuomalaiset lapset voivat jäädä maksumuurin taa.

      Delete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.