Pages

Tuesday, April 14, 2015

Instagram-etiketti - kuinka repostata oikein

Törmäsin hiljattain Instagramissa Marimekko Global -tiliin, joka pisti minut miettimään sitä, miten muiden kuvia saa käyttää Instagramissa eli millainen on repostauksen etiketti.

Huffington Post jakoi Instagram-ohjeita vuonna 2012. Pahimpana virheenä se piti muiden kuvien "varastamista":

"Make your own content and respect your fellow Instagrammers. It's not polite (or entirely legal) to take a screen shot of another person's photo, change the filter, and pretend like it's your own."

Create & Thrive -blogissa Jess taas kertoi Instagramin etiketistä näin heinäkuussa 2014

"NEVER regram someone’s image without crediting them. Just put something like ‘#regram from @createandthrive’ in your caption. Also, make sure to read the person’s bio before you regram their image – some photographers, for example, ask that people don’t do this with their images. Most people, however, are happy and flattered when you choose to regram their images, especially in the business world."

Kesäkuussa 2014 Diane Gottsman taas tuomitsi kuvakaappaukset ja neuvoi käyttämään niiden sijaan appseja:

Don’t “borrow” photos and quotes. Avoid the temptation to do a quick screen capture of a photo you happen to admire on Instagram, and then share it in your own feed. Instead, utilize one of several repost apps for Instagram so that credit is clearly given.

Samaa neuvoa on jaettu myös Instagramissa:


Regrammailussa, etenkin yritystilillä, kannattaa olla vähän varovainen. Kun käytän kuvakaappausten sijaan regrammaus-/repostaussovelluksia, kuviini tulee automaattisesti merkintä, joka kertoo, ettei kuva ole minun. Kas näin:



Kuvatekstiä lukemattakin näkee heti, kenen kuvasta on kyse! Ja toden totta - yritystilit ovat iloisia, kun heidän kuviaan jaetaan. Yksityishenkilöiden kuvien jakamista kannattaa harkita vähän tarkemmin.

Marimekko ei siis käytä tilillään repostaussovelluksia vaan ottaa kuvakaappauksia muiden kuvista. Näin se rikkoo sitä tapaa, johon olen ehtinyt tottua etenkin yritystilien kohdalla - suomalaisetkin tilit käyttävät yleensä repostaussovelluksia. Kun siis katselee vaikka Marimekon tilin yleisnäkymää, ei heti näe mitkä kuvat ovat Marimekon omia, mitkä muiden. Marimekko on tietysti valinnut asiakkailtaan vain niitä parhaita kuvia, sellaisia, jotka voisivat ihan hyvin olla heidän itse ottamiaan.

Kun kuva otetaan kuvakaappauksella, ei alkuperäinen kuvateksti seuraa mukana. Minun mielestäni Instagram-postauksissa myös kuvatekstit ovat tärkeitä, tavallaan Instagram-postaus ilman kuvatekstiä on vähän vajavainen ja kuvan jakaminen ilman alkuperäistä tekstiä rikkoo postaajan tarkoittaman kokonaisuuden. Marimekko on lisännyt kuviin täysin uudenlaiset, myyvät, tekstit.

Kun muistaa Marimekon aiemmat ongelmat tekijänoikeuksien kanssa, on tämä yleisestä käytännöstä poikkeava tapa käyttää asiakkaiden kuvia minusta aika rohkeaa.

Se, että joku kirjoittaa Instagram-kuvaansa #marimekko, ei mielestäni vielä anna Marimekolle lupaa käyttää kuvaa. Suomessa esimerkiksi Tupla-patukka ja Jenkki-purukumi käyttävät asiakkaiden kuvia säännöllisten kilpailujen kautta. Kun kuvassa lukee #tuplaa tai #jenkkihetki (ei siis #tupla tai #jenkki, joita kilpailusta tietämättömät asiakkaat voivat helposti käyttää), se osallistuu kilpailuun.

Tähän asti Marimekko-fanit ovat olleet kaiketi lähinnä tohkeissaan siitä, että heidän kuvia käytetään suositulla tilillä, mutta pian voi tulla eteen tapaus, jossa joku nostaa asiasta metakan.





Mitä sinä ajattelet siitä, että yritystilit käyttävät asiakkaidensa kuvia omilla Instagram-tileillään? Jos kuva on julkinen(*, tarvitaanko sen regrammaukseen "lupa"? Millainen?

(* Ainakin osa regrammaus-sovelluksista antaa repostata myös yksityisiä kuvia.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.