Pages

Monday, June 23, 2014

Työnhakijan kesäprojekti: verkot (v)esille


Viime viikolla kirjoitin lomailijan somesta (ko. kirjoitus löytyy nyt kotisivultanikin). Mutta kaikillahan ei ole lomaa, kuten Uuno Turhapuron vanha opettaja harmitteli: eläkeläinen ei pääse kesälomalle. Kesälomaa ei saa myöskään työtön työttömyydestään (tai ehkä hän lomailee satunnaisissa kesätöissään?).

Kesällä työnhakija voi ehkä lomailla työhakemusten kirjoittamisesta, mutta nyt on hyvä aika verkostoitua ja rakentaa asiantuntijabrändiä, jotta profiilia kehtaa syksyllä taas linkitellä. Tässä muutama idea alkuun:

  • otata itsestäsi edustava valokuva nettiprofiileihin, käytä samaa kuvaa (tai tyyliä) joka paikassa, niin olet tunnistettava ja mieti, miten saat cv:stäsi entistä visuaalisemman (se on nyt muotia). Mieti käyntikortin tilaamista
  • näytä CV:täsi muille ja pyydä heiltä rehellistä palautetta. Mikä siinä on hyvää, mitä pitäisi parantaa. Liian usein olen nähnyt myös liian pitkiä (yli kymmensivuisia) ansioluetteloita: tiivistä.
  • mieti, miten erotut muista saman alan osaajista, onko sinulla jotain erikoisosaamista tai -kokemusta, joita muilta ei löydy? Tai ehkä sinulla on laajat verkostot tai kielitaitoa, joista alallasi on hyötyä?
  • etsi netistä keskusteluryhmiä (tai blogeja), joissa puhutaan sinun alastasi. Lue vanhoja keskusteluja ja ota opiksesi. Lainaa myös kirjastosta verkkopresenssiä käsitteleviä kirjoja 
  • käy erilaisissa kesätapahtumissa tai nähtävyyksissä ja hakeudu aktiivisesti (mutta luontevasti) uusien ihmisten juttusille ja verkostoidu heidän kanssaan myöhemmin, jos siltä tuntuu. Täydennä LinkedIn-verkostoasi myös vanhoilla tutuillasi, palveluun on liittynyt paljon uusia ihmisiä viimeisen vuoden aikana. LinkedIn näyttää nykyään paljon tietoa verkostostasi, käytä sitä hyödyksesi ja ota oppia mestareilta.
  • tuunaa valitsemasi some-profiilit kuntoon, kirjoita hyvät kuvaukset ja mieti avainsanat, joilla sinua voitaisiin etsiä. Anna persoonasi näkyä!
  • muista myös nauttia kesästä, levätä ja rentoutua. 

  • Jos haluat henkilökohtaista valmennusta, pyydä minulta tarjous Somen kyselytunnista. Se sopii esimerkiksi sinulle, joka haluat nopeasti LinkedIn-profiilisi kuntoon tai mietit, miten tuoda parhaiten asiantuntijuuttasi esille verkossa. Kun olen tutkinut CV:si ja kurkkinut some-profiilisi, voin sparrata sinua esimerkiksi puhelimessa, Skypessä tai Google Hangoutissa, tunnissa saamme jo paljon aikaan :).

    Wednesday, June 18, 2014

    SJL-kolumni: Lomailijan some

    Olen viime aikoina laittanut Suur-Jyväskylän Lehden kolumnini kotisivuilleni blogini sijasta, mutta lähestyvien kesälomien vuoksi laitan tämän nyt tänne ensin. Tämä juttu on siis ilmestynyt viime viikon keskiviikon lehdessä ja se perustuu viime kesän bloggaukseeni, josta tuli kaikkien aikojen jaetuin (kesäuusinnathan ovat aina muotia, vai mitä).

    Lehden uudistuville kotisivuille etsittiin muuten bloggaajia, odotan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää :).
    _______________________

    Viime vuonna bloggasin some-ohjeita kesälomailijoille. Ne poikkesivat tavanomaisista ”laita Facebook lomalla kiinni” -ohjeista ja ehkä siksi niitä jaettiinkin ennätysvilkkaasti. Siksi päätin jakaa  samoja ohjeita nyt teille.

    Ensiksi kehotan rikkomaan arkirutiinit. Jos yleensä lähinnä seuraat sivusta muiden päivityksiä sosiaalisessa mediassa, yllytän sinua kokeilemaan, mitä tapahtuu, kun itse osallistut. Parhaassa tapauksessa saat hyviä vinkkejä tai löydät itsestäsi uusia puolia. Tai jos yleensä suorastaan elät somessa, yritä pärjätä yhdellä tunnilla päivässä.

    Toiseksi neuvon tekemään tilaa uudelle. Olet ehkä alkanut seurata (esimerkiksi palkintojen toivossa tai kavereiden pyynnöstä) yhtä jos toistakin tahoa, joiden sisällöt eivät oikeasti sinua kiinnosta. Käytä siis valtaasi ja piilota kyseiset päivitykset näkyvistäsi ja etsi tilalle mielenkiintoisempia juttuja. Kurkkaa esimerkiksi, löytyykö suosikkikirjailijasi tai -artistisi somesta tai anna esimerkiksi toimittajille suoraa palautetta heidän jutuistaan Twitterin kautta.

    Lomalla ehdit myös opetella uusia temppuja tai palata jonkin vanhan rakkaan asian pariin. Ota selvää, miten perheesi ja tuttavasi käyttävät eri palveluita, kysy vaikka nuorisolta apua Instagram-kuvapalvelun tai WhatsAppin (chattipalvelu kännykässä) valloituksessa tai hio LinkedIn-profiilisi kuntoon lankomiehen avustuksella. Sadepäivänä voit vaipua nostalgiaan ja katsoa mitä kuuluu blogeille ja keskustelupalstoille, joita seurasit ahkerasti vielä joitakin vuosia sitten. Tai ehkä ehdit viimein etsiä kauan sitten kadonneet koulukaverisi? Netistä ei lukeminen tai tekeminen kesken lopu!

    Oleellinen osa kesää on säilöntä. Jos voikukkamarmeladi tai mansikkamehu tuntuu liian työläältä, voit tallettaa kesäsi digitaalisesti. Kuvaa ympäristöäsi, rakkaitasi ja itseäsi, tee videoita huvipuistopäivästä tai näkemistäsi eläimistä, kerää kasaan hyvät linkit tai kirjoita lomalla kolutuista  paikoista arvosteluita nettiin.

    Viimeinen vinkkini liittyy loman tarkoitukseen: kun rentoutuu, uusille ideoille ja ajatuksille tulee tilaa. Kun siis saat jonkin töihin liittyvän ajatuksen, laita se äkkiä talteen töihinpaluuta varten ja unohda sitten koko asia. Vaihtoehtoisia paikkoja ideoiden kirjaamiseen löytyy eri some-palveluista, mutta perinteinen vihkokin toimii. Jos kuulut siihen joukkoon, joiden ensimmäiset työpäivät loman jälkeen kuluvat sähköpostien perkaamisessa, lähetä kesäinen ideasi itsellesi sähköpostilla jonkun mukavan kuvan kera (kuvalla korvaat tietysti tietokoneesi vanhan taustakuvan).

    Rentouttavaa kesää teille, vietittepä sitä sitten somessa tai sometta!

    Tuesday, June 10, 2014

    Instagram-koulutus eli miten suomalaiset markkinoivat itseään Instassa

    Päivittäessäni Instagram-koulutusmateriaalejani tajusin, etten ole vielä jakanut aiheeseen liittyviä kalvojani SlideSharessa, joten päätin korjata asian.

    Materiaalissani kerron mm. miten Instagram on viimeisen 15 kuukauden aikana haastanut vanhan kuvapalvelun Flickrin. +Samuli Pehkonen esitteli viime viikolla blogissaan Suomen 7 seuratuinta Instagram-käyttäjää, minä jatkoin tekemällä vertailun siitä, miten ko. herrat ovat ottaneet haltuun Facebookin, Twitterin ja YouTuben (vertailu poiki muutaman ahaa-elämyksen).

    Otin mukaan esimerkkejä erilaisista organisaatioista ja käyttötavoista:

  • Markkinointi ja osallistaminen: Kookenkä, Aarikka +Maarit Riikonen , Almondy, Jenkki, Vaununkahvila Taina, #hyväjäke, Aku Ankka, Muumit, Uusi päivä, Turun taidemuseo, Kiasma, Tjäreborg +Heidi Waltari, cmad   
  • Työnantajakuva: Descom, YLE +Sari Veikkolainen, kirkko     
  • Henkilö- ja asiantuntijabrändit: Ellun Kanat, +Lisa Sounio-Ahtisaari+Nikolai Alho, professori +Kirsti Lonka, Finnairin Joseph-stuertti, valokuvaajat ja vloggaajat, Duudsonit, +Isac Elliot+Jare Tiihonen, +Robin Packalen        
  • Toivottavasti sait itsellesi tai organisaatiollesi Insta-inspiraatiota! :) Minut löydät Instagramissakin tutulla @jjanhone-tunnuksella, liity seuraani hyviä caseja metsästämään. Ruotsin hovikin muuten instaa aika hyvin, siinäpä haaste presidentin kansliaan :). Mikä taho on muuten sinun Insta-suosikkisi?   PS. Linkitin yllä olevan esityksen myös LinkedIn-blogiini 11.6. Samalla annoin 7-vaiheen neuvot Instagramin käyttöönottoon, käys kurkkimassa.

    Friday, June 6, 2014

    Yritysmarkkinointia ja asiakkaiden auttamista

    Terveisiä Jyväskylästä (Liepeen tyttö on päässyt pitkälle tällä viikolla)!

    Tällä viikolla kävin kahdessa mielenkiintoisessa tilaisuudessa. Toisen järjesti JAMK:in Dimark-hanke, toisen MARK:in paikallisyhdistys. Tilaisuuksia yhdisti paitsi osittain sama yleisö, myös aihe: markkinointi. Pääpuhujina olivat +Perttu Tolvanen ja +Jarkko Kurvinen.

    Tässä Pertun kalvo siitä, miten nettimaailma on muuttunut:


    ja tässä Jarkon (selvästikin someen optimoitu) kalvo siitä, miten tässä uudessa maailmassa pärjää:

    Kumpikin vannoi sisältömarkkinoinnin nimeen. Perttu sanoi, että yritysten pitää löytää omat reseptinsä, joita he voivat somessa jakaa. Valio myy tuotteitaan ruokareseptien avulla, Novita lankojaan neuleohjeilla ja minä, no minä jaan näitä ohjeita ja mielipiteitä siitä, miten somessa ollaan töissä. Jarkko totesi, että tyrkytys myrkyttää ja auttaminen erottaa, minkä voin myöskin allekirjoittaa.

    Erään yhteydenottopyynnön takia törmäsin taas kerran "kilpailijaan", jonka nettisivuilla ei kerrota mitään siitä, ketkä ko. firmassa ovat töissä tai keille he ovat hommiaan tehneet. Ihmettelin, miten asiantuntijuutta voi myydä näin kasvottomasti (no eihän sitä voikaan) ja siksi aloitin keskustelun siitä, mitkä asiat muita yritysten nettisivuilla ärsyttävät. Vastaukset koostin tähän stooriin:
    Millaista yritysmarkkinointia sinä arvostat?