Pages

Friday, March 22, 2013

Yhteisöjohtajat Hanna Takalan haastattelussa

Zenton blogissa yhteisövastaavat jakavat vinkkejään
Tänään aloitan Otavan opiston yhteisömanagerikurssilla, joten ajattelin myös blogata aiheen tiimoilta. Kuukausi sitten Hanna Takala haastatteli yhteisövastaavia, minua muiden mukana. Tällä viikolla julkaistuun koosteeseen hän valitsi vain parhaimmat/osuvimmat vastaukset, joten julkaisen vastaukseni nyt kokonaisuudessaan täällä.

Hanna: Millä yksittäisellä jutulla/teolla/toiminnolla voi sinusta parhaiten tehostaa yhteisön johtamista, miten? 

Kilpailut ja muut tempaukset ovat aina hyvä tapa saada huomiota ja aktivoida ihmisiä. Esimerkiksi nukkekotipuolella olen jo kymmenen vuoden ajan organisoinut suosittuja joulukalentereja (ks uusin joulukalenteri), joissa yksi ihminen täyttää aina yhden kalenterin sivun. Kalenterin organisointi on iso urakka, mutta se tuo mukanaan uusia käyttäjiä ja seuraajia.

Hanna: Mikä on suosikkityökalusi yhteisöjohtamisessa ulkoisessa toiminnassa (esim. markkinointi), miksi? Ja mitkä sisäisessä, miksi?

Aloitetaan ulkoisesta toiminnasta: tällä hetkellä työkaluista innostaa eniten Pinterest, joka tuo Googlen jälkeen eniten liikennettä Mini treasures wikiin, joka on suurin ja kansainvälisin yhteisöni.

Se, mikä työkalu mihinkin sisäiseen yhteisöön (kai työtiimitkin voi yhteisöiksi laskea, onhan niissäkin yhteinen tavoite) parhaiten riippuu siitä, mitä se tavoittelee. Nokian tuotekehitysyksiköissä teimme yhdessä mm. suunnitelmia, prosessikuvauksia, tilanneraportteja ja ohjeita. Vuonna 2006 otimme käyttöön wikit, jotka toimivat hyvin ison porukan yhteiskirjoittamisessa. Vuonna 2010 Ambientian myyntiorganisaatiossa Skype osoittautui erittäin toimivaksi yhteydenpitovälineeksi jatkuvasti liikkeellä olevan porukan kesken, kun taas SOITA-hankkeen (2011-2012) paras työkalu oli Dropbox, jossa jaimme keskenämme suuria määriä tieteellisiä dokumentteja.

Tällä hetkellä työskentelen yksin yrityksessäni ja johdan itseäni mm. wikin avulla, asiakkaiden kanssa taas käytän vaihtelevasti erilaisia ryhmätyökaluja, mm. OneNotea ja Facebookin ja LinkedIn:in ryhmiä.

Hanna: Mikä on sinusta paras tietolähde yhteisöjohtajalle, miksi? 

Tahtoisin sanoa, että CMF - Community managers in Finland - ryhmämme LinkedIn:ssä olisi paras suomalaisten community managereiden tietolähde ja verkostoitumispaikka, mutta tällä hetkellä CMADFI-tapahtuman järjestämistä varten perustettu Facebook-ryhmämme on vielä vähän aktiivisempi.

Kummassakaan palvelussa keskustelu ja löydettävyys ei ole työkalun parhaimpia puolia. Käyttäjät päättävät kumpi ryhmä jää elämään, mutta itse suosisin LinkedIn:iä, joka on ammatillinen palvelu ja josta vanhat keskustelut avautuvat hieman helmpommin. Muutenkin tykkään siitä, miten LinkedIn on viime aikoina kehittynyt.

Johanna: Onko joku asia muuttunut viimeisen kuukauden aikana, miten vastaisit Hannalle nyt?

No ainakin minusta tuntuu, että LinkedIn-ryhmämme on vähän aktiivisempi kuin ennen. :) Pinterestistä tykkään edelleen, joskin osa tällä viikolla esitellyistä muutoksista hieman harmittaa. Tänään alkavaa yhteisömanagerikurssia varten tein esityksen Mini treasures wikin someilusta, mikä kannattaa vilkaista, jos aihe kiinnostaa.

Kiitos Hannalle haastattelupyynnöstä ja te muut, käykääs lukemassa Zenton blogista mitä muut kysymyksiin vastasivat.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.