Pages

Thursday, February 28, 2013

#CMADFI eli tapahtumatiedotusta somessa

Uusi CMADFI-logo on Maarit Riikosen käsialaa :)
Riitta Raesmaa kirjoitti lauantaina blogissaan mukavasti CMADFI-tapahtumasta Hyvä tapahtuma on odotettu, haluttu ja puhuttu.
"Non-profit -puolella ja pk-yrityksissä löytyy runsaasti luovuutta – ehkä pienten tai olemattomien budjettien siivittämänä. Tuore loistava esimerkki on CMAD 2013 –tapahtuma, jossa hyödynnettiin somen voimaa siekailematta ja taitavasti."
CMADFI järjestettiin todellakin aika pienellä budjetilla. Sponsoreilta saadut varat menivät tilaan, tarjoiluun ja tapahtuman striimaukseen, esimerkiksi huippuesiintyjillemme jäivät käteen (eli jalkoihin;) vain Tampere-kalsarit. Talkoovoimin toteutimme ison tapahtuman, joka sai paljon kiitosta. Minä itse käytin viime vuonna myös TTY:n työaikaa tapahtumajärjestelyihin, mutta tammikuussa kaksi viikkoa meni puhtaasti Piilotetun aarteen piikkiin - iso aikasatsaus pienelle yritykselle. Toivonkin, että saan käyttää CMAD:in parissa kerättyjä kokemuksia vielä monen muun tapahtuman taustajoukoissa.

Siksipä palaan vielä kuukauden takaisiin tunnelmiin ja kerron teille, millaista palautetta osallistujat tiedotuksestamme antoivat.
Tiedotuskanavat olivat toimivat. Ennakkokeskustelu Facebookissa oli hämmästyttävän aktiivista. " Tietoa tuli montaa kautta. ja se toimi hyvin..." "Tiedotuksellisesti Facebook-ryhmä toimi parhaana tavoituskeinona (omalta kannaltani katsottuna). Olen Facebookissa niin usein, että sinne linkitetyt asiat katson nopeammin kuin muualla jaetut kyselyt, infot, pyynnöt jne. Nettisivut toimivat hyvänä laajemman skalan tiedon tarjoajana, mutta en rehellisesti sanottuna olisi edes muistanut käydä siellä erikseen niin usein kuin tällä kertaa - kiitos juuri Facebook-ryhmän postausten ja niistä saamieni notificationeiden... Sähköpostia olisi voinut laittaa aikaisemmn, mutta ei välttämättä useammin - moni saa turhaakin mailia tiliinsä niin usein, että ei jaksa avata edes postia, mikäli otsikko ei ole riittävän huomiota herättävä ja olennainen vastaanottajan näkökulmasta katsottuna..." Yhteydenpito, tiedotukset yms. toimivat mielestäni erittäin hyvin. Toimivaa ja somelaisille sopivaa :) Moitteetonta. Tiedotus toimi monipuolisesti eri some-kanavissa. Sähköpostia tuli sopivan vähän :) Tiedotus toimi hienosti. Riittävästi, ihanan osallistavaa. Kysymyksiin vastattiin nopeasti ja sellainenhan on parasta tiedottamista. Facebook-ryhmä oli toimiva kanava! Perfekto Tiedotus pelasi sujuvasti, päivitykset tiuhaan, kaikki tieto aina saatavilla. Vaikka en ehtinyt osallistumaan järjestämiseen (mikä kyllä olisi kiinnostanut), niin oli hienoa voida edes seurata prosessin etenemistä. "Sanoinkin paikan päällä, että muuten hyvä mutta päivän ohjelma olis voinut olla näkyvillä esim seinällä päivän aikana. Ja se oli netistä vähän hankalasti saatavilla. Mutta tämä on siis minor detail! Mahtava tapahtuma!" Tiedotusta oli paljon eli riittävästi Toimivat hyvin Tiedotus toimi mielestäni hyvin. Tiedotus oli kattavaa, kuulin vain parilta ihmiseltä että olivat onnistuneet missaamaan tapahtuman, eli aika hyvin! Tiedotus toimi loistavasti ja tietoa oli saatavilla useista eri kanavista, mikäli sitä itsekin etsi. Facebook -ryhmän kautta pysyi hyvin ajantasalla, enkä nettisivuja oikeastaan ilmoittautumisen jälkeen katsonut. Hyvä Facebook-ryhmä ja nettisivut. Toimivat mielestäni oikein hyvin tapahtuman valmistumista seuratessa ja osallistuessakin. Erinomaiset. Riittävää "Nettisivuja en juuri seurannut, olin ryhmässä, mutta Facebook sivu (avoin) tapahtumalle olisi voinut olla hyvä lisä. " Sain riittävästi tietoa tapahtumasta. Oli hienoa seurata miten yhteisöllisesti toteutettu tapahtuma muotoutui. Nettisivuilta kävin katsomassa vain puhujaesittelyt ja ohjelman. Facebook toimi juuri oikeana ja toimivana tiedotuskanavana. Vahvistusmailit olivat hyvä juttu tapahtuman lähestyessä. "Melkoinen porukka saatiin kasaan vain melko ""epävirallisella"" viestinnällä, sattumaan ja ""löytämiseen"" perustuen. Hyvä niin! Näitä some-kanavia pitkin varmasti aktiivisimmat löytyvätkin (Twitter, FB, LinkedIn, nettiforumit). Toki näkyvyyttä aina voisi olla lisää, ja voi miettiä eri kanavien tehostamista, esim. ammattilehdet? Kun saisi puffijuttuja lisää, ne auttavat asiaa muutoinkin eteenpäin. Jo ilmoittautuneille osallistujille sähköposti on hyvä tietysti. FB-ryhmässä viestien seuraaminen on toki melkoisen vaivalloista joskus, mutta olikin tarkoitettu ennen kaikkea järjestämisestä kiinnostuneille. Nettisivut täyttivät tarkoituksensa, mutta ehkä eivät hirmuisen hyvät käyttää (varsinkaan mobiilisti) , eivätkä selkeät. Ymmärrän rajoitteet hankkeen alla ;) " Tiedotus oli tehokasta - tiedot ohjelmasta, mukaan tarvittavista ym. saatiin hyvissä ajoin. Tiedotus toimi hyvin Hyvin toimi ja hienointa oli se, että kaikki oli oikeasti vuorovaikutteista. Hyvin toimi! Ehkä ihan edellisiltana - aikaisemmin aamulla etäilijä olisi kaivannut muutamaa kertaavaa postausta. Heti tilaisuuden alettua linkki ohjelmaan päällimmäiseksi (multi-koneilijalla olikin linkki toisella koneella) ja striimit ym. päällimmäiseksi. Valmistelun, suunnittelun ja tiedotuksen sula välillä ehkä kaaosmainenkin sekamelska toimii myös loistavana markkinointikeinona. Kuka nyt ei tulisi tapahtumaan, jonka järjestelyissä ja suunnittelussa on ollut mukana. Facebook-ryhmä oli sinänsä jees, mutta siellä käyty keskustelu on ollut ylitsevuotavaa. Ehdottaisin, että organisointiin aktiivisesti osallistuville olisi oma ryhmänsä, ja muilta esim. kysyttäisiin välillä mielipidettä tai muistutettaisiin tulemaan mukaan suunnitteluun. Mutta että ryhmässä olisi se asiapuoli, muttei kaikkea organisointipuolta. Tapahtuman tiedotus dokumentit olivat OK. Muuten tiedotus on ollut jäsentymätöntä ja sekavaa. Nettisivu oli periaatteessa toimiva, mutta ohjelma oli piilotettu niin alas, että minulta kesti kauan löytää se. Facebook-ryhmän seuraaminen muuttui ahdistavaksi, koska sieltä tuli joka päivä monta päivitystä, eikä kyseinen tapahtuma kuitenkaan ollut minulle elämää suurempi asia. Jouduin poistamaan Facebookin ilmoitukset ko. sivulta, jonka jälkeen unohdin käydä siellä enää ollenkaan. Sähköposteja tuli ilmeisesti vain kaksi (?): ilmoittautumisen kuittaus oli tiivis tietopaketti, josta ehkä puuttui lämmin tervetulotoivotus. Tapahtuman jälkeen tulleen viestin löysin roskapostilaatikosta ja hämmennyin sen sisällöstä "Muistutusviesti: Oletko jo täyttänyt Palaute-lomakkeen?". En ollut saanut mitään aiempaa pyyntöä palautteen täyttöön, joten tuntui vähän ikävältä saada jo "muistutus". Tiedotus oli riittävä, ensi kerralla tulee varmasti vielä enemmän porukkaa paikalle. antoivat hyvän kuvan tapahtumasta Erinomainen some-tiedotustoiminta kaiken aikaa! Hyvää ja ajantasaista Tiedotus toimi ihan hyvin, fb on ihan jees. Tiedotusta on ollut vähintäänkin riittävästi, kiitos! Ok En oikeastaan seurannut tietoisesti mitään kanavaa, joten en niistä nyt uskalla palautettakaan antaa. Aktiivista tiedotusta eri kanavilla. kattavaa niille, jotka jo seuraavat ja keskustelevat näillä kanavilla Tietoa oli monessa kanavassa, ehkä tosin melko samansisältöisenä. Tapahtumaan saakka pysyi hieman hämärän peitossa se, olenko tulossa oikeaan paikkaan eli se, mitä community managerilla ruohonjuuritasolla tarkoitetaan, jos/kun käsite oli ennestään outo... Aluksi hämmennys mistä kysymys, mutta sisältöä avaavaa tietoa oli myös saatavilla. Informatiivistia. Miettisin lähinnä sitä, että Community Manager saattaa olla terminä monelle niin vieras, että menee hyvä ohjelma sivu suun, kun ei tunnista itseään kohderyhmään. Tämän voisi tiedottamisessa ottaa huomiooon siten, että myös Community Manager -termiä sisäistämättömät kiinnostuisivat. ohjelma voisi olla selkeämmin esillä Facebook-ryhmä toimi hyvin, vaati tietysti itseltä aktiivisuutta. Ensi vuonna viestintää/ markkiointia voisi napakoittaa. Nyt viestivirta oli aika massiivista esim. bussikyydin järjestämiseen liittyen. Nettisivut olivat aika onnettomat, kun kaikki tieto oli yhdellä sivulla. Facebook-ryhmää oli kiinnostava seurata ja sieltä löytyikin kaikki oleellinen. Sähköposti oli todella vähäisellä käytöllä ja hyvä niin! hyvä fb-ryhmä, kun vaan ensin sain vinkin niiden olemassaolosta! Tiedotus oli erittäin hyvää ja riittoisaa. Tiedotus toimi hyvin. Tosin se, että nettisivut olivat hankkeen alla, hieman hämäsi aluksi.
Palautteesta on otettu onkeen ja nyt meillä on esimerkiksi oma tapahtumasivu: cmad.fi, jossa tällä hetkellä on tämän vuoden tapahtumaan liittyviä juttuja, mutta kunhan aika etenee, niin alamme tiedottaa seuraavasta tapahtumasta. Vanha tapahtumasivu oli SOITA-hankkeen alla, eikä sille haluttu tehdä turhan monia alasivuja, vaan kaikki tieto oli yhdellä pitkänpitkällä sivulla - SOITA-hankehan sai aikaan paljon muutakin kuin CMAD-tapahtuman...

Joku toivoi, että etäosallistujille olisi pitänyt lähettää muistutus. Emme keränneet etäosallistujien yhteystietoja, joten henkilökohtaisia muistutuksia ei voitu lähettää, somessa ennakkoviestejä sen sijaan oli ihan riittävästi.

Facebook-ryhmämme oli tarkoitettu nimenomaan tapahtuman järjestämisestä kiinnostuneille, meillä ei ollut voimavaroja ylläpitää toista sivua pelkästään tapahtuman osallistujille. Vanha ryhmä, CMAD2013 on nyt tapahtumaan osallistuneiden (ja siitä kiinnostuneiden) pulinapaikka, jossa jaamme yhteisön johtamiseen liittyviä juttuja. Uuden tapahtuman järjestelyä taas jatkamme CMADFI2014-ryhmässä, jonne ovat tervetulleita kaikki seuraavan tapahtuman järjestämisestä innostuneet (varoitus, vuoden mittaan sinne tulee varmaan taas paljon-paljon viestintää).

Google+ ja piilotetut hakukoneaarteet

Annan taas puheenvuoron Jaana Nyströmille. :) Ensimmäisen haastattelun yhteydessä totesin, että Piilotetun aarteen Google+-profiili on jäänyt ihan hunningolle. Laitellessani tähän seuraavaan videoon metadataa paikalleen, totesin, että asialle on ihan pakko tehdä jotain, ja niin kävin eilen vähän rukkailemassa Piilotetun aarteen yrityssivua...

Hyvin Jaana siis vakuutti minut, mitenkähän käy sinulle? :)

Yhtään enempää sisällöntuotantoaikaa minulle ei kuitenkaan ole siunaantunut, joten piti laittaa taas syötteet laulamaan. Twitterfeed ei (ainakaan vielä) tue Google+:aa, joten piti mennä Hootsuiteen sorkkimaan. Olen sinne joskus tunnarit luonut, mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi, vaikka monet palvelun nimeen vannovatkin. Minulle ratkaiseva tekijä on hinta. Hootsuiten kautta saan pyöräytettyä kaksi syötettä ilmaiseksi, kun taas Twitterfeedin kautta hallinnoin (ihan oikeasti!) noin sataa syötettä.

Piilotetun aarteen G+-tilille laitoin saman sisällön kuin sen Twitter-tilille, joten ihmiset saavat nyt siis itse valita kumpaa he mieluummin seuraavat. Samalla kun Twitterfeedissä pyörin, muutin sisältöjä sen verran, että Piilotetun aarteen kieleksi jää lähinnä suomi, englanninkielisiä juttuja jaan sitten enemmän omalla Twitter-tililläni.

Joten jos sinua plussattaa, niin tervetuloa seuraamaan Piilotettua aarretta Plussan puolelle, kuten Jaana tapaa sanoa.

Wednesday, February 27, 2013

Mikä on RSS ja mihin sitä tarvitaan

Usein koulutuksissani sivutaan RSS:ää ja ihmeekseni olen huomannut, miten outo koko käsite on jopa viestinnän ja verkkosivujen parissa työskenteleville. Erästä tulevaa koulutustani varten sain oikein erikoispyynnön, että RSS pitää käsitellä, joten laajensin ja päivitin aihetta käsittelevät kalvoni ja kysyin eilen apua myös Twitter-seuraajiltani ja Piilotetun aarteen Facebook-tykkääjiltä.

Joten tässäpä uunituoreita maistiaisia sinullekin:


Nyt olisi kiva kuulla, millaisiin härpäkkeisiin sinä omat syötteesi työnnät :).

PS. Facebookissa sain jo palautetta siitä, että syöterobotin tuottamat päivitykset Facebookissa eivät näy yhtä hyvin kuin käsin laitetut linkit. Totta. Syöterobottia käytän itse siksi, että ilman sitä linkit jäisivät kokonaan laittamatta (varsinkin noissa harrastusprojekteissa, joihin käytän ehkä 1% työaikaa viikossa), minusta huonosti näkyvä Facebook-päivitys on parempi kuin ei päivitystä ollenkaan. Twitteriss samaa ongelmaa ei ole, vaan siellä kaikki päivitykset näkyvät yhtä hyvin (tai huonosti, miten sen nyt ottaa).

Tuesday, February 26, 2013

Tuija Aalto kertoo Ylen someilusta

Jatkan videohaastattelujen sarjaa. :) Vallankumous mediassa tapahtumassa Tuija Aalto haastatteli minua ja Jaana Nyströmiä ja vastalahjaksi halusin haastatella häntä siitä, miten Yle käyttää sosiaalista mediaa sisäisesti ja julkisesti.

Salaisten Facebook-ryhmien lisäksi myös Google+:n yhteisöjä käytetään Ylen omien työkalujen ohella lähinnä siksi, että ne vastaavat paremmin ihmisten uusiin tarpeisiin, työasioista halutaan ehkä puhua myös silloin, kun ei olla töissä.

Eräs hauskimmista esimerkeistä, joita olen kuullut on sairaanhoitajien oma salainen musta pörssi Facebookissa, jossa vaihdetaan itselle sopimattomia työvuoroja toisiin. Kommunikointi Facebookissa toimii paljon paremmin kuin sairaalan omilla työkaluilla, joten nekin, jotka olivat Facebookia aiemmin vastustaneet liittyivät siihen saadakseen itselleen parempia työaikoja.

Monday, February 25, 2013

Suomen suosituimmat some-palvelut ja Pinterestin huima nousu

Viime kuussa tutkin Alexan tilastoista, miten eri some-palveluiden suosio Suomessa on muuttunut sitten syyskuun. Tänään tein pienemmän tarkastelun siitä, miten eri sivustojen suosio on muuttunut yhdessä kuukaudessa.

Kymmenen kärjessä ei ole tapahtunut suuria muutoksia:
Suomen suosituimmat sivustot
Google Suomi
Google
Facebook
YouTube
Iltalehti
Wikipedia
Ilta-Sanomat
YLE - Yleisradio
blogspot.fi
Helsingin Sanomat

Tilanne on muuten ennallaan, paitsi että Wikipedia ja Ilta-Sanomat ovat vaihtaneet paikkoja, samoin Blogspot ja Helsingin Sanomat. Blogger.com on myös rajussa nousussa, se nousi sijalle 46 (+26).

Suurempia muutoksia bongailinkin top-100 listalta.

Viimeksi olin vähän ihmeissäni siitä, että syyskuussa (16 ja 17) peräkkäisillä sijoilla olleet LinkedIn ja Twitter olivat kasvattaneet eroa LinkedIn:n hyväksi (15 ja 20). Nyt LinkedIn on edelleen sijalla 15, mutta Twitter on noussut takaisin sijalle 17. Huh!

Yhdysvalloissa Twitter ja Pinterest kamppailevat jo lähes tasaväkisesti, amerikkalaisista ko. palveluita käyttää jo 16% ja 15%. Tammikuussa Pinterest oli Suomen listalla sijalla 96, mutta nyt se on tehnyt rajun nousun (+34) sijalle 62. Jännittävää! Ehkäpä Pinterest aletaan vihdoinkin ottaa tosissaan myös Suomessa?

Tykkään itse kovasti Pinterestistä ja olisi kivaa jos yhä useampi suomalainen yksityishenkilö ja yritys alkaisi sitä käyttää. Palvelun käyttölogiikka on sama kuin muissakin palveluissa, ehkä jopa korostuneempi: vain laadukkaalla sisällöllä pärjää. Jos kaipaat apua pinnailuun, lukaisepa ohjeeni syksyltä.

Jaana Nyström kertoi Google+ uudistuksista

Tänä vuonna haluan ottaa YouTuben haltuun :). Olen perustanut ensimmäisen YouTube-kanavani (Mini treasures wikille) jo 2009, ja viime vuonna lisäsin jo monta videota Piilotetun aarteen kanavalle. Tänä vuonna yritän tehdä videohaastatteluiden tekemisestä itselleni rutiinia.

Taannoin Vallankumous mediassa -tapahtuman yhteydessä haastattelin Jaana Nyströmiä, Suomen seuratuinta ihmistä Google+-palvelussa. Tapasin Jaanan jo ennenkuin hän oli "somejulkkis", kun hän osallistui some-koulutukseeni Jyväskylän Protomolla. Kohta taitaakin olla minun vuoroni mennä Jaanan oppiin, sillä Google+ on jäänyt minulle some-palveluista vieraimmaksi, vaikka käynkin siellä uusia blogikirjotuksiani säännöllisesti mainostamassa. Piilotetun aarteen yritysprofiili sen sijaan on jäänyt ihan hunningolle...

Mistä puheenollen jaan nyt ensimmäisen otoksemme, jossa Jaana kertoo nimenomaan yritysprofiileiden muutoksista.

Lisää tietoa Youtubesta yrityksille GAPPSin sivulla.

Friday, February 22, 2013

Miksi kannattaa maksaa LinkedIn:in käytöstä, osa 3

Tutkimukseni LinkedIn:in Premium-tilin eduista jatkuu. Jo nyt, vasta muutamien päivien käytön jälkeen, tuntuu siltä, että suhteeni LinkedIn:iin on muuttumassa: maksavana asiakkaana haluan käyttää palvelua enemmän ja ottaa enemmän irti tarjotuista mahdollisuuksista.

Maksavana asiakkaana sain vihdoin myös korjattua asioita, jotka ovat häirinneet minua pitkään.

Minulla oli esimerkiksi tapana korvamerkitä eri tilaisuuksissa tapaamiani ihmisiä, esim. "tapasimme MindTrekissä vuonna 2009". Luulisi, että muutkin haluavat muistaa missä kenetkin ovat tavanneet, mutta LinkedIn:stä puuttuu paikka seminaareille (ehkä Eventit olivat vähän sama asia, mutta ne poistettiin vastikään), joten otin luovaan käyttöön koulutus-kohdan, ja lisäsin seminaareja siihen (kurssi-kohtaa ei silloin vielä LinkedIn:ssä ollut). Mutta kun olin kerran iskenyt kenttään nimen "MindTrek 2009", en saanutkaan enää muokattua nimeä. Tämä muuttui, kun iskin rahat pöytään ja nyt muutin nimeksi "MindTrek seminars", jolloin voin jatkossa taas korvamerkkailla ihmisiä.

Maksavana asiaakkaana sain myös muokattua profiilissani näkyviä SlideShare-esityksiäni, poistin joukosta esim. Mini treasures wikiä varten tekemäni ohjeet. Muutin myös työkokemukseni järjestystä. Tähän asti ykkösenä on roikkunut "kolumnisti Suur-Jyväskylän Lehdessä, 1%" sen sijaan, että mainostaisin olevani "sosiaalisen median asiantuntija Piilotetussa aarteessa, 96%". Nyt työtehtäväni ovat tärkeysjärjestyksessä :). Nostin myös endorsausten paikkaa profiilissani ylemmäksi (tällä hetkellä minua muuten endorsataan eniten bloggaamisesta, 53 kpl, nöyrä kiitos siitä kaikille endorsaajille).

PS. Viimeksi kerroin OpenLink-verkostosta ja nyt olen saanut sitä kautta ensimmäisen viestin (koulutusmainoksen) sähköpostiini. Joku siis oikeasti hyödyntää verkoston mahdollisuutta, itse en ole vielä ehtinyt. Huomasin myös, että verkostooni kyllä kuuluu OpenLink-ihmisiä, ainakin Hanna Takala, mutta LinkedIn:in haku ei näytä, ketkä 1-tasoni kontaktit verkostoon kuuluvat. :P Ensi kerralla kerron tässä sarjassa ehkä lisää LinkedIn:in hauista.

Thursday, February 21, 2013

Suomalaiset Twitterissä, lukuja pöytään

Tämän viikon some-tapaus on ollut ruotsalaisen Intellecta Corporaten tekemä selvitys siitä, kuinka moni suomalainen käyttää Twitteriä (tai oikeastaan kuinka moni twiittaa etupäässä suomeksi, monihan twiittaa englanniksi tai vain seuraa sitä, mitä muut twiittaavat). Esimerkiksi Piilotettu aarre ei listalle päässyt, sillä sen twiiteissä on liikaa englanninkielistä sisältöä (mm. someen liittyviä Pinterest-pinnauksia), Mini treasures wikin tilistä puhumattakaan, joka on kokonaan englanniksi. Pauliina Mäkelä keräsi yhteen aiheeseen liittyvät linkit tähän mainioon esitykseen:


Pauliinan lailla myös minä löydyn vihreältä alueelta, jossa puhutaan tietotekniikasta, yrityselämästä ja mediasta.

Twitterissä on tyypillistä, että seuraajien ja seurattavien määrät liikkuvat käsi kädessä - mitä useampaa seuraat, sitä useampi seuraa sinua takaisin. Tämä sääntö ei tietysti pidä paikkansa esim. julkkisten kohdalla, joilla voi olla tuhansia seuraajia, vaikka he eivät itse seuraa ketään.

Minun seuraajani ovat myös etupäässä samalla vihreällä alueella kuin minäkin (huom: kuvasta puuttuvat ulkolaiset seuraajani):
Kuvan url on mielestäni virheellinen, sillä tässä kuvassa on @jjanhone-tilin seuraajat (followers), eivät ne , keitä @jjanhone itse seuraa (following)
Toisesta kuvasta selviää, ketä minä seuraan:

Toinen tutustumisen arvoinen harjoitus, jossa etsitään suomalaisia twiittaajia löytyy Toni Nummelan sivulta, tällä hetkellä hänen bottinsa on löytänyt lähes 28 000 suomeksi twiittaavaa tiliä.

Katso myös Ylen uutisointi Twittercensuksesta. Pohjoismaisittain suomalaiset saavat hävetä Twitter-aktiivisuutensa puutetta, sillä siinä missä Suomesta löytyi nyt noin 64 000 twiittaajaa, Ruotsista löytyi jo viime vuonna lähes 300 000 ja Norjasta 230 000 twiittaajaa. Viime kuussa tutkin itse Alexan tilastoja ja huomasin, että syyskuun jälkeen Twitter oli tipahtanut listalla 3 sijaa (20) siinä missä LinkedIn oli noussut pykälän (15).

Olen käyttänyt Twitteriä aktiivisesti nyt 4 vuotta. Koko ajan olen kirjoittanut enemmän twiittejä kuin Facebook-päivityksiä, mutta esim. Pinterest ja LinkedIn ovat varastaneet some-aikaani Twitteriltä. Miten sinä näitä uutisia ja lukuja tulkitset?

Wednesday, February 20, 2013

Miksi kannattaa maksaa LinkedIn-tilistä, osa 2

Otin vastikään käyttööni LinkedIn:in maksullisen Premium-tilin, juttu, jota on pitänyt kokeilla jo pitemmän aikaa. Mutta uusien LinkedIn-koulutusteni takia piti nyt aktivoitua. :)

LinkedIn on siitä harvinainen some-palvelu, että se on osannut kaupallistaa tuotteensa, maksamalla jäsenyydestä saa käyttöönsä hyödyllisiä lisäominaisuuksia. Premium-jäsenet tunnistaa palvelussa kultaisesta ikonista (jota tosin ei ole pakko käyttää, ks alla). Työnhakija-tilistä maksaneet taas voivat ottaa käyttöönsä Job seeker -badgen, joka erottaa heidät joukosta esim. hakujen yhteydessä.

Maksullisen tilin omistajat voivat myös liittyä OpenLink -verkostoon. Verkoston jäsenet voivat lähettää toisilleen rajattomasti ilmaisia InMail-viestejä. Hämmästyksekseni huomasin, ettei kukaan 925 kontaktistani ole vielä OpenLink-verkostoon liittynyt, luulisi että joku toinenkin someasiantuntija olisi juttua kokeillut. Saapa nähdä onko tuosta verkostosta jatkossa minulle hyötyä.




Tuesday, February 19, 2013

PBworks, näppärä wikialusta pilvessä

Taas oli se päivä vuodesta, jolloin mukisematta maksoin 499 dollaria Pbworksille.

Mutta eikös netti ole täynnä ilmaisia työkaluja, miksi pitäisi MAKSAA jonkun käytöstä? Ja mikä se PBworks edes on? 

Pbworks (ent. Pbwiki) on wikialusta (kollaboraatiotyökalu pilvessä), jota käytän Mini treasures wikissä. Sitä voi käyttää toki myös ilmaiseksi, kuten teen Nukkekotiwikin kanssa ja oman henkilökohtaisen wikini kanssa (yhden hengen yritys tarvitsee toki myös intranetin, mutta kyllä minä siellä muutakin hyödyllistä asiaa säilytän). PBworksia voi siis käyttää ilmaiseksi pienissä (alle 20 henkilöä) yrityksissä esim. intranettinä, opettajat saavat käyttää sitä ilmaiseksi, kun oppilaita on alle sata.

Niin, mutta miksi pitää maksaa?

No, kun on käyttänyt jotain palvelua lähes 7 vuotta ja todennut sen toimivaksi, niin kynnys lähteä etsimään muita vaihtoehtoja on aika korkealla. Vuosien aikana palvelu on nikotellut vain muutamia kertoja ja silloinkin olen saanut apua PBworks-tiimiltä. Kivalta tuntuu sekin, että he pantuaan merkille wikin liikennemäärät ja halutessaan palkita siitä antoivat minulle Nukkekotiwikiin jo varhaisessa vaiheessa ilmaiseksi ominaisuuksia, joilla sain kustomoitua sivuston ulkoasua.

Mini treasures wikissä on yli 1200 sivua nukkekotiaiheista tietoa, joten työkalun vaihtaminenkin olisi jo aika työläs juttu, puhumattakaan siitä tiedotusrumbasta, joka käyttäjille (viime vuonna yksittäisiä kävijöitä oli 111 000 ja risat) pitäisi tehdä. Wikini rakentamiseen on käytetty tuhansia tunteja minun, pääkäyttäjä-Lindan ja muiden vapaaehtoisten aikaa enkä halua antaa sitä spämmereiden käsiin. Wikissä nimittäin pyörii säännöllisin väliajoin häiriköitä, jotka lisäilevät sivustolle mainoksia omille sivuilleen. Siksi olen suojannut tärkeimmät paikat, mm. etusivun ja sivpalkin, jotta niihin ei pääse käsiksi muut kuin moderaattorit. Muille sivuille tehdyt muutokset käymme Lindan kanssa korjaamassa heti kun ehdimme, mutta en todellakaan halua, että joku kerta pääsivulla tai sivupalkissa odottaisi joku räväkkä pornomainos.

499 dollarin hintaan saan siis
  • muokata wikin ulkoasua (vaihtaa esim. logoa ja sivun väritystä)
  • suojella tiettyjä osioita (esim. joulukalenteriaikaan teimme luukkuja piilossa. Sivun näkivät vain sivun omistaja ja me moderaattorit ja oikeana päivänä jompi kumpi meistä kävi avaamassa luukun julkiseksi)
  • 40 gigaa tilaa (mm. kuville)
  • rajoittamaton määrä käyttäjiä (käyttäjiä on nyt yli 400 ja heillä on oikeudet esim. tilata sähköpostitiedotteet wikin muutoksista)
Tässä vielä PBworksin oma mainosvideo:
Jos haluat ottaa PBworksin käyttöösi (julkisesti, ekstranettinä tai intranettinä), autan mielelläni jakamalla parhaita käytäntöjäni vuosien varrelta.

Friday, February 15, 2013

Vallankumous mediassa -seminaari, #JYjuhlii150


Olin keskiviikkona juhlimassa Jyväskylän yliopiston 150-vuotista taivalta: osallistuin yleisöseminaariin Vallankumous mediassa - mitä todella tapahtuu, Twitterissä #JYjuhlii150 (Twitteristä puheenollen Twitterin hakutoiminto ja muisti on vastikään muuttunut paremmaksi, eli entisen noin viikon sijasta Twitteristä löytyy jopa vuosia vanhoja twiittejä. Mahtavaa!).  Seminaarista löytyy myös videotallenne.

Yksi alustajista oli Ylen Tuija Aalto:



Kun on kuunnellut vastaavia esityksiä ennenkin ja elää itse somessa, Tuijan tai muidenkaan esityksistä ei tullut mitään järisyttäviä oivalluksia tai ajatuksia, minkä ehkä huomaa Tuijan kuvaamasta videosta, jossa minä ja Jaana Nyström kommentoimme tuoreeltaan seminaarin antia. 

Mutta jotain minäkin vihkooni talteen nyhersin (liveraportoinnin sijasta säästin puhelimeni akkua videohaastatteluja varten, niistä lisää myöhemmin) :).
"Tutkimuksen mukaan ihmiset kaipaavat medialta edelleen tietoa, tulkintoja ja näkökulmia heitä huolestuttavista asioista. Sanomalehdiltä lukijat kaipaavat suurten ja rakenteellisten ongelmien käsittelyä tulevaisuuteen suuntautuvalla, maltillisella ja toiveikkaalla otteella." 
  • Maksumuureja on käytössä nyt ainakin Kauppalehdellä ja Helsingin Sanomilla, Keskisuomalainen ottaa muurin käyttöö huhtikuussa ja Aamulehti syksyllä
  • Helsingin Sanomien levikki tippui viime vuonna ennätykselliset 8%
  • USA:ssa sanomalehtipaperin menekki on pienentynyt (missä ajassa?) kolmanneksella: lehtiä tehdään vähemmän ja ne ovat ohuempia
  • Sähköinen sisältö on parhaimmillaan tableteissa (täppäreissä), ei lehtien verkkosivuilla
  • Klikkijournalismilla ei pärjää! (onneksi...)
  • Jokapaikan journalismi, jolle on myös Facebook-ryhmä, jonka tarkoituksena on testata uutta käsitettä 'jokapaikan journalismia'. Sillä tarkoitetaan reaaliaikaisia uutisvirtoja ja - pulsseja. Jokapaikan journalismi perustuu jokapaikan tietotekniikkaan, ennen kaikkea älypuhelimiin, mutta myös sosiaalisen median video-, kuva- ja tekstipalveluihin, kuten YouTubeen, Bambuseriin, Instagrammiin, Twitteriin tai - Facebookiin.
  • Vinepeek.com näyttää Vine-palvelussa viime aikoina tehtyjä lyhytvideoita (Vine-videoiden kesto on vain 6s, mikä kertonee jotain nykyihmisten keskittymiskyvystä?)
  • YouTube lanseerattiin Suomeen viime viikolla, joten siellä näkee nyt suomalaista bannerimainontaa (mulla tällä hetkellä Rajala camera). Etusivulle nostetaan myös mm. Google+-kontaktien suosittelemia videoita.
  • Maailmassa on yhtä toimittajaa kohti 4 PR-ihmistä - onko tämä ongelma?
  • Toimittajia tarvitaan tiedon kuratointiin eli valintaan ja jalostamiseen
  • Somessa korostuvat hauskat ja ihmisiä koskettavat uutiset
  • Yleisön tuottaman materiaalin oikeuksista keskusteltiin - pitäisikö siitä maksaa, kun uutisetkin ovat ilmaisia (vai ovatko sittenkään?)
  • Niku Hooli kertoi siitä, että Suorassa linjassa alkaa jo vuoden jälkeen olla jo haaste löytää uusia kasvoja esim. videohaastatteluihin - 1%:n ihmisiä, eli ihmisiä jotka haluavat kertoa mielipiteitään julkisesti, ei Suomesta niin vain löydy
Mitä sinulle jäi seminaarista käteen?

Thursday, February 14, 2013

Mikä #cmadfi:ssä oli parasta ja miten se syntyi

Viime päivinä olen tavannut tuttujani eri tapahtumissa ja saanut taas tyytyväistä palautetta CMADFI-tapahtumasta. Olemme pikku hiljaa aloittelemassa jo ensi vuoden tapahtuman suunnittelua, hyppää mukaan uuteen Facebook-ryhmäämme, jos sinäkin haluat olla mukana suunnitelemassa unelmapäivää itsellesi.

Saimme tapahtumasta paljon palautetta, 62 kappaletta, eli reilusti yli kolmannes osallistujista antoi palautetta. Mahtavaa, suuri kiitos aktiivisuudestanne!

Vastanneista 3 oli etäosallistujia, 30 community managereita ja 32 muuten asiasta kiinnostuneita. Kouluarvosanaksi tilaisuus sai 9- (8,69). Vastaajista 42 haluaa tulla mukaan ensi vuonnakin (10 ei vielä tiedä haluaako) ja peräti 21 ilmoittautui mukaan järjestelemään :). Kukaan ei sen sijaan ilmoittanut, ettei halua mukaan enää toista kertaa.

Olimme asettaneet maksimiosallistujamääräksi 150, mikä toteutuikin. Palautteessa kyselimme, millaista määrää meidän kannattaisi ensi vuonna tavoitella. Vastaukset liikkuivat haitarissa 150-600 yleisimmän vastauksen ollessa 200 ja keskiarvon 235. Ehkäpä 250 olisikin hyvä tavoite.

Kysyimme vastaajilta miksi he osallistuivat CMADFI-tapahtumaan ja mikä siellä oli parasta.
Kiinnostuin asiasta Twitterissä olleiden viestien ja kolumin/artikkelin luettuani. Ala ja työtehtävät kiinnostavat. * Olen todella kiinnostunut sosiaalisesta mediasta, yhteisöistä ja millaista osaamista niissä toimiminen ja niiden hoitaminen edellyttää. Tapahtumassa oli parasta tavata muita "somelaisia", mutta myös puheenvuorot olivat kiinnostavia. * Olen erittäin kiinnostunut sosiaalisen median mahdollisuuksista, community manager tehtävistä sekä tulevaisuudesta. Esitykset, jotka aamupäivällä näin etänä, olivat erinomaiset. Kiitos järjestäjille. * Toimin oto-community managerina ja haluan siitä kokopäivätyön. Siksi kaikki aiheeseen liityvä kiinnostaa. Halusin tavata kollegoja - tulevia ja nykyisiä. Kaikki uusi kiinnostaa, myös muilla elämänaloilla, olen utelias ja haluan kulkea trendien aallonharjalla, siksi tämä, vielä sisäpiirin juttu, sopii ja kiinnostaa. * Hain ideoita, ajatuksia sekä verkostoitumista * Halusin oppia sosiaalisesta mediasta ja yhteisömanagerin työstä. * Olen ollut itse kiinnostunut somesta ilmiönä ja sen hyödyntämisestä ja pitkään, ja työtehtäväni ovat muuttuneet siten että oikeastaan tittelini voisi tätä nykyä olla community manager (yhteisömanageri, -koordinaattori, -fasilitaattori... kaikki käy :)). Parasta tapahtumassa oli se, että kaikki osallistujat tietävät, uskovat ja näkevät tämän yhteisöllisen kommunikointitavan olevan luontevaa ja siis tullut jäädäkseen. Puheenvuorot olivat tosi mielenkiintoisia ja koko tapahtuman ohjelma sellainen, että poikki Suomenkin oli sen arvoista tulla :) * Meille Otavan Opiston Yhteisömanagerikurssilta valmistuneille tämä  Anniversery Day tietysti oli myös miellyttävä toistemmme tapaamispäivä. Tapahtuman valmistelu yhteistoiminnallisesti somekanavia hyödyntäen oli erittäin opettavaista (varmasti myös monelle muullekin/lurkkijat). Lounastauolle jakautuminen teemoittain oli todella mahtava idea!
Aihe on hyvin lähellä työtäni ja pelkkä puhujalista oli jo hyvin vakuuttava. Osallistumista myötävaikutti myös tapahtuman maksuttomuus sekä ystäväni Pauliina Mäkelän lempeä painostus. :) * Mielenkiintoinen teema ja hyvä ohjelma. Linkittyy sekä tutkimustyöhön ja omiin kiinnostuksen alueisiin. Mahdollisuus tavata ihmisä ja oppia lisää. * Työskentelen ja opiskelen yhteisömanageriuden parissa, joten halusin saaada lisää ideoita, innostusta ja ajankohtaista tietoa asiaa koskien niiltä, jotka ovat minua kokeneempia tai muuten "valveutuneempia" genren suhteen. Halusin myös tavata asiaan vihkiytyneitä hyviä ja hyödyllisiä uusia ja vanhoja tuttavia, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia, heittää huulta tai muuten vain verkostoitua ammatillisessa mielessä. Samalla yritin pitää silmäni ja korvani auki mahdollisten yhteistyö- ja asiakkuuskuvioiden varalta. Ja onhan se nyt hienoa kunnioittaa oman ammattiryhmän ihmisiä osallistumalla varta vasten heidän kunniakseen järjestettyyn tapahtumaan! ;) * Verkostoituminen * Teen töitä kouluttajana, mutta työhöni liittyy paljon yhteisömanageri-tyyppistä työtä. Sisältö vaikutti etukäteen kiinnostavalta - ja olikin! Napakat ja tiiviit esitykset oli iso plussa, koska esittäjä saa tiivistää ydinasiat ja oleelliset jutut mukaan jo valmiiksi. Parasta loistavat ja ajatuksia herättäneet esitykset. * Kaikkien tuttujen ja uusien tuttujen tapaaminen eli IHMISET! ja siksi osallistuinkin. * Halusin tavata Twitter-tuttuja ja verkostoitua lisää sekä saada ideoita käytännön työhön B2B-puolella. Loistavat puhujat olivat parasta. * Kiinnostus. Parasta oli verkostoituminen.* Hyvät esiintyjät! Pidin erityisesti Ali Consultingin, YLEn ja Iron Skyn puheenvuoroista. * Halusin tavata samanmielisiä ihmisiä ja nähdä esityksiä aiheista jotka kiinnostavat itseä.* Tapahtumassa parasta oli kaikki, esitykset, ihmiset, tarjoilut, tunnelma yms.
Olin paikan päällä työni puolesta. Vaikka varsinaisesti en toimi community managerina, voi olla että jatkossa tulen entistä enemmän toimimaan. * Community Managereiden työkenttä on hyvin monipuolinen, joten toisten kokemusten kuuleminen oli todella mielenkiintoista ja samalla myös tapahtuman parasta antia - verkottumisen lisäksi tietysti. * Halusin kuulla ja tietoja, mitä yhteisömanagerit tekevät, mikä heitä yhdistää. Tavata tuttuja ja tutustua uusiin ihmisiin.* Mielenkiintoisia puheenvuoroja asioista, joissa itsellä vielä paljon opittava. Kiitos vielä erinomaisista järjestelyistä ja rennosta tunnelmasta! :) * Osallistuin koska on mahtavaa nähdä muita saman aihepiirin parissa painivia.* Mielenkiintoiset puhujat ja aiheet. Halusin tavata samojen asioiden parissa työskenteleviä henkilöitä, ja vaihtaa ajatuksia sekä saada ideoita omaan työhön. *Puheenvuoroista Janne Ruohisto, Marko Suomi ja Toni Nummela menivät kärkeen. Ylipäätään kerrankin seminaari, jossa koko ohjelma oli laadukasta ja asiaa, sekä pysyi asiassa. Toinen tapahtuman suola oli tavata muita alan ihmisiä ja verkostoitua heidän kanssaan.* Osallistuin, koska näin, että täällä on Suomen kerma paikalla eli parhaat asiantuntijat ja käyttäjäwelhot :) Tulin hakemaan vertaiskommentteja ja -kokemuksia yhteisömanageroinnin ajatusmaailmasta, päivittäisestä työstä ja sen organisoimisesta, työkaluista ja niiden soveltumisesta erilaisiin käyttöihin / ympäristöihin. * Osallistuin tutustuakseni kollegoihin ja oppiakseni uutta CM:n työstä (uusia alustoja, sisältöjä ym.). Tapahtumassa parasta oli runsas esiintyjälista, joka tarjosi esityksiä vaihtelevista aiheista. * Halusin tietää lisää yhteisövastaavien työstä erityisesti organisaatiokontekstissa. Tapahtuma ylitti iloisesti odotukset, sillä opin paljon muutakin uutta mm. erilaisista some-sovelluksista.
Oma työ on jotenkin viime vuosien aikana luisunut väkisin kohti community managerointia ja kiinnosti kuulla hommasta enemmän. En ole mikään virallinen CM (eikä tainnut olla moni muukaan), mutta viestinnän hommissa näitä asioita on mahdotonta välttää. Oli kiva kuulla erityisesti case-esittelyjä ja tavata muita ihmisiä, jotka painiskelevat samojen asioiden kanssa. * Osaajat ja aiheet. Keskustelun myötä tajusin, että minähän toimin kuin CM - pitää vain aktivoitua ja ottaa paikkansa :) * Olin mukana järjestelyissä ja mikäs on ollessa näin mukavassa porukassa. * Mielenkiintoisia, ajankohtaisia aiheita esityksissä. Toisaalta on mahtavaa tavata kolleegoja livenä, kun monen "tuntee" vain Twitterissä. * Tulin kuulostelemaan, ohjelma oli mielenkiintoinen, halusin vinkkejä ja näkökulmia sosiaalisen median käytöstä hankeviestinnässä. Parasta oli verkostoituminen ja monipuolinen ohjelmasisältö * Tulin oppimaan ja kuulemaan ideoita, kun käytännössä suunnittelen viestintäympäristöjä yhteisöille. * Kiinnosti. 3 Viimeistä esitystä.* Vaikutti siltä, että se on kiinnostava paikka nähdä alan toimijoita ja saada käsitys, missä yrityksissä mennään tällä hetkellä. Tämä toteutuikin.* Community managerin tehtävät ovat osa työtäni, halusin verkostoitua, kuulla lisää ja oppia muilta. * Erilaiset kokemukset monenlaisten työvälineiden hyödyntämisestä * Verkostoituminen, erinomaiset luennot * Osallistuin tapahtumaan kollegan kutsusta. En ollut kuullut aikaisemmin CMADista. Olen kiinnostunut somen ja yhteisöjen hyödyntämisestä. * Parasta ihmiset ja case-esimerkit. CMAD on ainoa paikka jossa tapaa samalla kerralla suuren osan Suomen CM-osaajista ja some-asiantuntijoista
Community manager on terminä niin hähmäinen, etten miellä itseäsi sellaiseksi, vaikka työtä teenkin sisäisenä viestijänä. Hain ajatuksia ja ideoita siihen, kuinka sisäistä viestintää voisi organisaatiossamme kehittää. Paras oli, että lyhyeen ajanjaksoon oli saatu saatu puristettua niin monta puheenvuoroa, kiitos ajanhallinasta! * Aihe kiinnosti, liittyy suoraan omaan työhön. Parasta oli ihmisten kohtaaminen livenä.* Mielenkiintoiset esitykset ja esiintyjät, harvinainen tilaisuus tavata erityyppisten verkkoyhteisöjen parissa työtä tekeviä ihmisiä. * Mielenkiinnosta alaa kohtaan osallistuin. Parasta oli varmaan kokonaiskäsityksen saaminen. *Haluan oppia ja omaksu some -henkeä, kuulla mitä muualla tehdään. Tapahtuma oli aivan upea ja antoi minulle paljon uutta ideaa / ajateltavaa. Hienosti toteutettu enkä ollenkaan tuntenut oloani hankalaksi, vaikken olekaan kuin "harrastelija". Suuret kiitokset! * Pomo käski ;) Tapahtumassa parasta oli se, että se malttoi keskittyä ja kuitenkin onnistui antamaan erilaisille tahoille erilaisia asioita. Sain kaipaamiani case-esimerkkejä. * Kiinnostavat puheenvuorot, monipuolinen mutta tiivis ohjelma.* Hain ispiraatiota arjen työhön erilaisissa f2f ja verkko-verkostoissa. Parasta tapahtumassa oli verkostoituminen ja innostavat case-puheenvurot! * Aihe kiinnosti/kiinnostaa omien työtehtävien/harrastuspohjaisen toiminnan vuoksi. Parasta oli ehkä tässä vaiheessa saada selkeämpi kuva siitä, että hajanaiselta tuntuva alue on oikeasti hajanainen! Tai siis että niin monenlaiset tehtävät linkittyvät toisiinsa ja miksi ne linkittyvät. Sai pohtimaan hieman syvällisemmin, mistä pidän. ;) *Siksi osallistuin, että tulevaisuudessa mahdollisesti yrityksessämme tulee olemaan community manager. Parasta antia olivat hyvät esimerkit miten erilailla yhteisöjen kanssa on työskennelty ja saatu tuloksia. Hyviä luentoja, mielenkiintoisia tapaamisia, antoisia case-esimerkkejä - sitä mitä tulin hakemaankin.
hyvät case-esittelyt parhaita * Halusin saada vertaistukea ja vinkkejä oto-managerina ähräämiini asioihin.* Opiskelen viestintää ja ala kiinnostaa. Tapahtuman monipuolisuus ja puhujien asiantuntevuus ja innostuneisuus olivat parasta antia. * Työssäni aktivoin osaajia yhetistyöhön ja halusin varmistaa, että olen ajan hermolla ja toivoin myös saavani uusia idoeita ja vahvistusta omille ajatuksilleni. Tapahtuma oli kokonaisuudessaan todella onnistunut. Avoin ja iloinen, verkostoitumiselle otollinen ilmapiiri, hyviä tyyppejä ympäri Suomea, mielenkiintoinen sisältö ja hedelmällisiä keskusteluja. Bussikuljetus oli myös hieno juttu. * Osallistuin yleisestä kiinnostuksesta. Tapahtumassa oli parasta innostuneisuus, ajoittainen hurmoshenki tosin huvitti välillä ;) * Lisää tietoa some-käytännöistä muissa organisaatioissa. Ohjelman laajuus! * En vielä ole CM, mutta haluaisin olla. Tapahtumassa mielenkiintoisia esityksiä. * Saada ajankohtaista tietoa asiasta, eri näkökulmista ja erilaisista yhteisöistä. * Olin  puhujana, mutta olisin osallistunut muutenkin. Parasta oli puhujien anti, josita sai uusia ideoita ja näkemyksiä sekä verkostoituminen. * Kiinnostuin heti kun kuulin tapahtumasta. Minua kiinnostaa sekä yhteisömanagerointi ylipäätänsä että Suomen skeneen tutustuminen. Halusin kuulla mitkä asiat ovat nyt pinnalla ja miltä tulevaisuus vaikuttaa.
Loppuun vielä pätkä avauspuheenvuorostamme, jossa kerron Hannu Kärkkäisen kanssa siitä, miten CMAD tuli Suomeen. Kiitos Caravan Studion Tommille tästäkin pätkästä :).

ps. Voihan Elikkä! En olekaan tajunnut moiseen emäsyntiin sortuvani, joten täytyypä karsia se heti sanavarastostani pois, nyt kun sen huomasin.

Tuesday, February 12, 2013

Uusi tuote: somen kyselytunti

Olen kehittänyt uuden kevyemmän tuotteen vastaamaan asiakkailta viime aikoina tulleisiin tarpeisiin. Koulutustuotteeni sopivat paremmin isoille ryhmille, joilla on ennakolta määritelty tarve: he haluavat esimerkiksi tietää, miten somea käytetään rekrytoinnissa tai opettamisessa tai haluavat tietää miten heidän alallaan yleensä käytetään somea ja miten he voisivat erottua porukasta.

Sometyöpajoja taas pidetään esimerkiksi silloin, kun halutaan toteuttaa joku tietty kokonaisuus (tai parantaa olemassa olevaa kokonaisuutta), esimerkiksi hienosäätää kunnan Facebook-sivua tai aloittaa yhteisöllinen tuotekehitys.

Somen kyselytunnilla aiheita voidaan käydä läpi laidasta laitaan ja sen voi pitää vaikka sille organisaation ainoalle somesta vastaavalle henkilölle.


Monday, February 11, 2013

LinkedIn juhli 200 miljoonaa käyttäjäänsä onnitteluviestein

Viime vuonna minun ja 2 miljoonan muun
LinkedIn-käyttäjän profiileja katsottiin enemmän kuin
muiden profiileja.
  
Perjantaina LinkedIn lähetti aika monta sähköpostia. Se halusi nimittäin juhlistaa 200 miljoonan käyttäjän rajapyykkiä.

Itse sain sähköpostin, jossa kerrottiin, että viime vuonna minun profiilini oli 1% katsotuimman joukossa. Tuntuu mairittelevalta, mutta kun ottaa huomioon, että samaan porukkaan kuuluu 2 miljoonaa muutakin, niin palaa maan pinnalle. LinkedIn halusi onnitella myös niitä, jotka kuuluvat 5%:n ja 10%:n joukkoon eli näitä onnitteluviestejä lähti siis ainakin 20 miljoonalle ihmiselle. Heitä kaikkia kehotettiin jakamaan viestiä eteenpäin some-kanaviin. Kuinkahan moni totteli? Viestejä lähetettiin muillekin, mm. eräs kaverin kaveri sai viestin, jossa häntä onniteltiin siitä, että hän kuuluu Suomen asiakaspalvelijoiden eniten endorsatun yhden prosentin joukkoon (olipas tuo mutkikas lause kääntää: top 1% most endorsed in Finland for Customer Service). Onniteltiinko sinua jostain muusta asiasta?

Tapauksen kunniaksi he olivat tehneet myös kiitos-infografiikan. Eniten eurooppalaisia LinkedIn-käyttäjiä on UK:ssa, mantereista eniten käyttäjiä on luonnollisesti LinkedIn:in syntysijoilla Pohjois-Amerikassa. Katselluin profiili on Barack Obamalla (joka kuuluu myös minun 2-tason kontakteihini, 1. vaalikampanjan aikana Barack kun taisi hyväksyä lähes kaikki kontaktipyynnöt ja eräs jenkkikontaktini käytti tilaisuuden hyväkseen).

Thursday, February 7, 2013

Väärään aikaan väärässä paikassa (SJL-kolumni)

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 6.2.2013

Tammikuun 4. maanantaina minä olin juuri oikeassa paikassa: viettämässä community managerien eli verkossa toimivien yhteisövastaavien kansainvälistä arvostuspäivää (CMAD) 150 muun asiasta innostuneen ihmisen kanssa. Mutta moni muu olisi halunnut olla kanssamme. Osittain heidän toiveensa toteutui, sillä järjestimme tapahtumasta livestriimauksen, eli netistä saattoi seurata reaaliaikaista videota Tampereelta. Striimin avulla etäosallistujat pääsivät kommentoimaan esityksiä yhtä aikaa lähiosallistujien kanssa mm. Twitterissä, jonne kertyi päivän aikana noin 1500 aiheeseen liittyvää twiittiä.

Yksi tapahtuman etäosallistujista oli Jyväskylän lahja maailmalle, Linda Saukko-Rauta, joka on tullut somessa tutuksi paitsi sarjakuvablogistaan myös sketch note-tyylillä tehdyistä luentomuistiinpanoistaan. Poikansa päiväunien aikana Linda ehti piirtää kuvat kolmesta esityksestä, mm. siitä, miten Fröken Senja opettaa yhteisöllisesti ruotsia Facebookissa. Etäosallistujia oli päivän aikana yhteensä noin parisataa, eli enemmän kuin meitä lähiosallistujia!

Toni Nummelan striimaus-puheenvuorossa havainnollistettiin mm. yleisimpiä virheitä: nettiyhteyden jumittumista ja äänen puuttumista. Hän taisi muuten tehdä jonkin sortin historiaakin striimaamalla omaa esitystään - pitämällä kädessään kännykkää, josta videovälittyi suorana Bambuser-palveluun. Tonin mukaan striimaus on niin helppoa, että kohta hänen mummonsakin sen osaa. Tämä jos mikä inspiroi meitä – pitäisikö alkaa striimailla enemmän niille tuttaville, jotka eivät pääse sukujuhliin tai kalaretkille?

Videot ovat mitä mainioin tapa tuottaa elävää sisältöä verkkoon. Toinen pääpuhujamme, Ylen community manager Mika ”Sippo” Tolvanenkertoikin, ettei enää juurikaan kirjoita blogiin vaan kuvaa sensijaan mobiilivideoita. Ylellä olisi tietysti resursseja tuottaa korkeatasoisempiakin videoita, mutta joskus impulsiiviset mobiililaitteilla kuvatut videot nappaavat talteen tapahtumia, joita ei muuten ehtisi. Voimme ottaa oppia nuorison asenteesta: he pistävät nettikameran pyörimään ja alkavat vasta sitten miettiä, että mitäs nyt ”esitettäisiin” - ei laiteta rimaa liian ylös.

Jos sinua kiinnostaa, mitä muuta CMAD:ssa tapahtui, löydät videot verkosta. Päivän aikana kuulimme mm. miten Aarikka hoitaa verkossa asiakassuhteitaan, miten Jolla-yritys lanseerattiin twiittaamalla, millaista on kiinalainen some, miksi Iron Sky tarvitsi ystävällistädiktaattoria joukkojen johtamiseen ja mitä yhteistä on kuoppaanpudonneella miehellä, Raamatulla ja Tuhkimolla.

Monday, February 4, 2013

Hukutaanko Mediataitoviikollakin informaatiotulvaan?

Tietotulvateemaan sopii alla oleva Tussitaikureiden videokin: tee mielenkiintoista sisältöä ja videot ovat poikaa. Videoista taitaakin tulla tämän viikon teemani, sillä kirjoitin siitä myös tämän viikon Suur-Jyväskylän kolumniini (joka julkaistaan ke).


Viikolla on toinenkin teema, nyt on nimittäin Suoomen 1. virallinen Mediataitoviikko. Sivulla on hyödyllistä asiaa oman nuorison kanssa läpikäytäväksi.

Miksi yrityksten pitäisi mennä someen by @outilammi


Sillä välin kun pidimme CMAD:ia Outi Lammi piti omaa esitystään Zeniitin aamiaisseminaarissa otsikolla Apua digiähkyyn. Jaan esityksen, koska minulla on blogissani vähän samantapainen sarja, eli somen tietoähky kuriin -sarja :).

Esityksessään Outi kertoo mm. siitä, miksi someen kannattaa mennä: koska se vaikuttaa hakukonenäkyvyyteeen ja koska ihmiset käyttävät sosiaalista hakua. Hän puhuu myös sisältömarkkinoinnista, jota Piilotettu aarre -blogikin edustaa: tällä blogilla todistan asiantuntijuuttani käytännössä jankuttamatta "osta, osta, osta" -mantraa tai jatkuvalla omakehulla (yhtenä esimerkkinä tästä jaan täällä muidenkin ajatuksia, en aina vain omiani). Hän toteaa myös, että kaikkien ei tarvitse kirjoittaa, vaan muitakin tapoja on: kuvat, infografiikat, videot...

Outi on itse loistava esimerkki yrittäjästä, joka taitaa sisältömarkkinoinnin. Harvoin hän blogeissaan edes mainitsee, että hänen asiantuntemustaan voi myös ostaa (kirjoina tai koulutuksina), vaan tyytyy jakamaan hyödyllisiä vinkkejä, jotka leviävät itsestään somessa.