Pages

Monday, January 14, 2019

#cmkysely 2019 tutkii yhteisömanagerin toimenkuvaa, päämääriä ja haasteita

Neljä kertaa olen tähän aikaan vuodesta paininut yhteisömanagerikyselyn eli #cmkyselyn vastausten kanssa. Mutta tällä kertaa on toisin, sillä ulkoistin kyselyn teon Jyväskylän yliopistoon :).

Sieltä löytyi loppusyksystä kaksi graduntekijää, Jani Rutanen ja Petri Virta, jotka tapasin vähän ennen joulua. He kävivät läpi vanhat kyselyt sekä erinäisiä yhteisömanagerointiin liittyviä teorioita ja tänään avasimme ihan uuden kyselyn.

Opiskelijat kirjoittivat minulle saatteen kyselystään:

”Mitä tekee yhteisömanageri ja minkä takia?” Verrattain uusi työnimike on tullut jäädäkseen, mutta kukaan ei oikein tiedä mitä se tarkoittaa.. Vastaa kyselyyn ja auta meitä selvittämään asiaa: http://bit.ly/cmkysely2019

Kyselyyn vastaaminen kestää noin 20-30 minuuttia ja toivomme vastauksia eri aloilla yhteisö-/somemanagereina toimivilta. Kysely on avoinna perjantaihin 25.1.2019 klo 23.59 saakka ja ensimmäisiä tuloksia esitellään CMADFI-tapahtumassa tammikuun lopulla. 

Haluamme kartoittaa yhteisömanagereina/somemanagereina toimivien ihmisten toimenkuvaa, päämääriä ja haasteita. Kysely pureutuu erityisesti yhteisömanagerien osaamiseen, työtehtäviin, kanaviin ja työkaluihin sekä työn tavoitteisiin ja vaikuttavuuteen.

Lisäksi Jyväskylän yliopiston opiskelijat Petri Virta ja Jani Rutanen hyödyntävät tämän vuoden kyselyn aineistoa osana pro gradu-tutkielmaansa.

Kyselyyn vastaaminen hyödyttää myös sinua itseäsi, sillä näin saamme lisättyä yhteistä ymmärrystämme yhteisö- ja somemanagerien toimintakentästä. Mitä enemmän saamme vastauksia, sitä kattavampana voimme pitää tuloksia. Autathan siis jakamalla kyselyä omissa yhteisöissäsi sekä omille tutuillesi ja kollegoillesi. Suuri kiitos avustasi jo etukäteen!
Ensimmäinen yhteenveto esitetään siis laivalla sunnuntai-illalla 27.1.2019 ja laitan sen myös nettisivuilleni kunhan CMAD on kunnialla ohitse.

Tosi hienoa, että CMADista tulee taas tieteellistä tutkimusta ja että yhteisömanagerin työtä tutkitaan peräti kahden miehen voimin. :) Odotan innolla, mitä uutta me kaikki opimmekaan!

Kysely löytyy siis osoitteesta bit.ly/cmkysely2019 .

Friday, January 11, 2019

Eri syyt saavat ihmiset seuraamaan maatiloja somessa

Olin eilen vetämässä keskisuomalaisille luomulihantuottajille somestrategiatyöpajaa. Pajan aikana puhuimme mm. tuotteiden hinnoista, työtavoista, prosesseista ja moraalistakin ja niin se vain on, että laatu maksaa.







Jos siis myy laadukasta tuotetta, ei voi kilpailla hinnalla bulkin kanssa, joten on vähän pakko satsata brändäykseen. Ja onneksi nykyään hienoon ja yhtenäiseen brändiin on aikaa ja varaa kenellä vain, jolla on siihen halua, esimerkiksi Canvan avulla.

Somen avulla on helppo näyttää millaisissa oloissa eläimet elävät ja millaisia tuotteita niistä tehdään,  mutta kyselin seuraajiltani mikä saa heidät ylipäätään seuraamaan maatiloja somessa.



No syitä on tietysti monia: halutaan kuulla uusista tuotteista, saada mielihyvää eläinten kuvista, osoittaa tukea tiloille. Tutustu syihin tarkemmin oheisesta esityksestä - ehkä löydät uusia seurattavia tiloja?



Minkä maatilan päivityksiä sinä seuraat ja ennen kaikkea miksi?