Pages

Saturday, April 29, 2017

PING Helsingin parhaat palat 2017

Muita ihania- blogin Tiina Arposen
veti herkullisen Instagram-työpajan. 
Osallistuin eilen ensimmäistä kertaa PING Helsinki -tapahtumaan. Kolmatta kertaa järjestettävä tapahtuma on kasvanut huimasti: ensimmäisellä kerralla paikalla oli noin sata henkeä, viime vuonna noin 400 ja tänä vuonna jo lähemmäs 700. Huimaa! Suomen lisäksi tapahtumaan osallistui ihmisiä muistakin Pohjoismaista ja siksi tapahtuman kieli oli osittain suomi, osittain englanti.Tapahtuma oli suunnattu kahdelle erilaiselle kohderyhmälle


Content gurut 

ovat vaikuttajia, jotka tuottavat someen erilaisia sisältöjä. He ovat bloggaajia, vloggaajia, instaajia jne. Paikalle valituilla 250 sisällöntuottajalla oli yhteensä 35 miljoonaa seuraajaa, joten he ovat eittämättä vaikutusvaltaisia ihmisiä. He tuottavat sisältöjään omasta elämästään ja mielenkiinnon kohteistaan: matkailusta, sisustamisesta, ruuanlaitosta ja ovat kai pohjimmiltaan synnnynnäisiä tarinankertojia - he osaavat kertoa elämästään niin kiiinnostavasti, että tuhannet ihmiset seuraavat heidän elämänsä kulkua.

Business hipit

mahdollistavat tapahtuman järjestämisen maksamillaan pääsylipuilla. He vastaavat organisaatioidensa markkinoinnista ja heitä kiinnostaa kuulla lisää vaikuttajamarkkinoinnista ja tutustua itse vaikuttajiin.

Minä en kuulunut kumpaankaan ryhmään, vaan olin paikalla vapaaehtoisena, aamulla ilmoittautumispisteellä, myöhemmin twiittaamassa. PING Helsingin Emmi Nuorgam teki vapaaehtoistyötä CMADFI-tapahtuman eteen tammikuussa, joten nyt oli hauska käydä vastavierailulla ja nähdä omin silmin paljon puhuttu PING.

Tapahtuman järjestäjänä minuun tekivät vaikutuksen mm. seuraavat asiat:

  • vapaaehtoistyö oli tosi hienosti organisoitu
  • tapahtumaan oli saatu mielenkiintoisia sponsoreita ja yhteistyökumpaneita, jotka myös käyttivät saamansa näkyvyyden hienosti
  • tapahtumassa oli rento tunnelma, vaikka se oli tosi suuri
  • päivään mahtui paljon erilaisia osioita, puheenvuoroja, työpajoja, verkostoitumista. Valintoja oli vaikea tehdä, mutta jokaiselle löytyi taatusti jotain kiinnostavaa.
  • Clarionin todella herkulliset tarjoilut ja se, miten myös erikoisruokavaliolaista hemmoteltiin
  • valtava työmäärä, joka PING:in eteen käytetty. Tapahtuman osallistujat eivät usein voi edes aavistaa, mitä kaikkea tapahtuman järjestämiseen kuuluu. 
Tapahtuman häsät tuotiin hyvin esiin jo sisääntultaessa:

Keräsin äsken talteen tapahtuman parhaimmat twiitit. Twiiteissä korostuvat Linda Saukko-Raudan tekemät visuaaliset muistiinpanot, jotka herättivät taas kerran suurta ihastusta.






Tsekkasin myös Instagramin puolelta ns. parhaan sisällön, eli top-9-kuvat. Niitä julkaisivat: evelinavirallinen, roponen, nastynapalm, iinnuuu, tume, stuunanen, psolenvegaani, nrjfi ja lehtinenjenny.



Päivän parhaisiin juttuihin kuuluivat tietysti myös keskustelut uusien ja vanhojen tuttujen kanssa. "Kasvojen saaminen" nettitutuiille on aina hienoa!

Ja sokerina pohjalla mainitsen vielä Santi Carcasonan osallistavat esitykset tapahtuman alussa ja lopussa, tällaisiin en ole aiemmin törmännyt.



Tapahtuman jälkimarkkinoinnissa hyödynnettiin ajankohtaan osuvasti ja oivaltavasti vappupalloja:

A post shared by Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) on


Mitkä olivat sinulle päivän kohokohtia?

Tuesday, April 25, 2017

Miten Facebook-sivu tehdään?

Terveisiä Äänekoskelta! Vietin siellä eilisen päivän Facebook-klinikoiden parissa. Päivä alkoi kahden tunnin Facebook-luennolla, jossa kerroin mm. siitä, miten yritykselle perustetaan Facebook-sivu, erilaisista somestrategioista, syistä, jotka saavat ihmiset seuraamaa yrityksiä somessa ja siitä, miten Facebookin erilaisia ominaisuuksia voi ja kannattaa hyödyntää.

Tässä teille pätkä koulutuksesta, eli ohje siihen, miten Facebook-sivu käytännössä tehdään:
Miten tehdään Facebook-sivu from Johanna Janhonen

Huomenna taas olen menossa pitämään videokoulutusta Helsinkiin. Sitä varten tein esimerkkivideon Instagramin omalla videotyökalulla (jossa olisi vähän parantamisen varaa), aiheeksi valitsin Facebook-sivun luomisen.

Friday, April 21, 2017

#cmadfi-live esittää: Ilse Manner ja jaettu tarkoitus

Yksi tämän vuoden #cmadfi-tapahtuman harmillisimmista jutuista (oliko niitä muita?) oli se, että Ilse Manner joutui henkilökohtaisista syistä johtuen äkillisesti perumaan tulonsa. Osallistujapalautteesta luin jälkikäteen, että osalle Ilsen esitys oli ollut päivän odotetuin juttu.

Siksi olenkin nyt erittäin iloinen voidessani ilmottaa, että Ilse pitää puheenvuoronsa ensi maanantaina, 24.4.2017 kello 14.00. Se on perinteisen Twitter-chatimme aika, mutta tällä kertaa hyppäämme Twitteristä Facebook-sivullemme, jossa Ilse esiintyy Facebook live-videolähetyksessä.

Esityksen otsikko on

"Jaettu tarkoitus: 4 ajatusta yhteisöstä eli miksi matka alkaa, kun olet saapunut perille".

Ja tässä siitä lisää Ilsen itsensä kertomana:



Tykkäähän siis Facebook-sivustamme ja seuraa esitystä ensi maanantaina.

Reworking of work -Facebook-ryhmä ja
Tiistaiklubin Facebook-sivu.


MUOKS:

Lisäsin bloggaukseen myös Ilsen esityksen. Ks. tarkemmin Facebookissa.


Thursday, April 13, 2017

Tee somekuvia Instagram-stoorilla ja hyödynnä Instagramin tiltshift-efektiä

Pidin viime viikolla Porissa sometyöpajan jatkona noin kuukausi sitten pidettyyn someluentoon, jossa olin esitellyt somepalveluita ja antanut ideoita niiden käyttöön. Työpajassa opeteltiin kahdessa tunnissa peräti kolmen somepalvelun käyttöä: Instagramia, Facebookia ja Twitteriä. Aika on tietysti aivan liian lyhyt tuollaiseen, joten tein mm. tehtävän, jossa käytimme Instagramin stoori-ominaisuutta kuvan muokkaamiseen ja jaoimme sitten näitä kuvia niin Instagramin perustilassa, Facebookissa kuin Twitterissäkin. Tämän lisäksi lisäksi ideoimme myös tulevia sisältöjä ja vertaisarvioimme parin tuottamia somesisältöjä.

Tällaisen mallikuvan tein tehtävää varten:


Ja näin se on tehty:
1. otin kuvan näytöstäni
2. lisäsin Instagram-stoorissa kuvaan paikkatarran ja hattutarran
3. piirsin kuvaan #somepeli-pisteitä ja puhekuplan
4. lisäsin puhekuplaan tekstin
5. tallensin kuvan IG-stoorissa
6. avasin kuvan tavallisen Instagramin puolella, jossa säädin kuvan kirkkautta ja lisäsin siihen Lo-Fi-efektin reunat ja julkaisin kuvan

Koska vaiheita on noin monta, arvaat, että kuvatehtailussa menee aikaa. Siksi Instagram-kuvia kannattaa julkaista muissakin somepalveluissa, mutta ehkä hieman eri kulmilla.

Aika monelle stoorit olivat ihan uusi juttu, mutta oli siihen ehditty törmätä jo Facebookin puolellakin.

Mm. tällaisia kuvia illan aikana jaettiin:



A post shared by Leader Karhuseutu (@karhuseutuleader) on

Monesti käy niin, että opettaessaan myös oppii.

Muokkasimme Instagram-stoorin puolella tehtyä kuvaa tavallisen Instagramin puolella, valitsimme filtterin ja käytimme muitakin efektejä. Yksi näyttämistäni efekteistä oli tiltshift, jota itse käytin koulutuspäivän #fmskuvapäivässä-haasteen kuvaan näin:



eli kuvassa Playmobil-hahmo on tarkka, mutta postilaatikko epätarkka. Efektiä on kätevä, jos haluaa häivyttää kuvasta esimerkiksi vieraita ihmisiä tai kohdistaa huomio tärkeimpään asiaan, esimerkiksi myytävään tuotteeseen. Tiltshift-tarkennus on kuvassa muodoltaan pyöreä.

Tässä toisessa kuvassa tarkennus on muodoltaa vaakaraita: yksi tiilirivi on tarkempi kuin muut:


Ja se, mitä itse koulutuksessa opin, kun seurasin ja neuvoin muiden työsktentelyä on tämä: voit vaikuttaa paitsi tarkennetun alueen kokoon myös sen suuntaan, raita voi olla vinossakin. Kas näin:


Käytätkö sinä tiltshiftiä ja jos, niin mihin tarkoituksiin? Katso Instagramista lisää inspiraatiota tiltshift-kuviin.

Friday, April 7, 2017

Tehdään videoita someen, mutta millä ajalla?

Viime viikon Twitter-chatissa juttelimme aikuistubettajien kanssa myös videotuotannon haasteista.

Videontuotannon haasteiksi lueteltiin seuraavat asiat:


  • Ajankäyttö pienessä yrityksessä, käytänkö aikaa yrityksen omaan sisällöntuotantoon vai työhön, josta maksetaan? (Johanna Janhonen)
  • Videoiden valmistus on aikaa vievää, kokeilut vaativat paljon vaivaa. Esiintyminen voi olla joko vaikeinta tai kivointa. (Juha Jalonen)
  • Kameralle puhuminen. oma ääni. Muuten videoiden teko olisikin ihan hauskaa ja kivaa. Voin tehdä ei-naama-videoita :) (Milla Havanka)
  • Julkaisu ja ilmi tulo! Esiintymisessä maneerit ja tiukka sisältö (Natasha Varis)
  • Aika, siitä on jatkuvasti pulaa. (Tommi Kivimäki)
  • Videoiden tekninen toteutus, kanavan kasvattaminen, säännöllisen julkaisutahdin pitäminen, ajan löytäminen videoiden tekoon. (Anna Alavuotunki)

Ajankäyttö nousi esiin monessa vastauksessa: videoiden tekeminen on vie aikaa. Miten aikaa sitten voi säästää? 


  1. Suunnitellaan video etukäteen, jolloin sekä kuvaaminen että muokkaaminen on nopeampaa - voidaan kuvata vain ne pätkät, joita tarvitaan, tämä säästää aikaa myös muokkausvaiheessa, kun kuvattu materiaali on laadukkaampaa.
  2. Kuvataan videot mobiililaitteilla ja käytetään samaa laitetta myös videon muokkaamiseen ja julkaisuun. Aikaa ei siis mene videosisältöjen siirtelyyn laitteelta toiselle.
  3. Lasketaan rimaa, tingitään laadusta, tehdään nopeasti rosoisia videoita.
  4. Neljäs konsti sekä vie että säästää aikaa: harjoittele! Mitä enemmän harjoittelet, sitä nopeampi sinusta tulee!
  5. Viides vinkkini on: mene koulutukseen. Kun asiantuntijat kertovat sinulle parhaat vinkkinsä, säästät omaa aikaasi eikä sinun tarvitse opetella kaikkia asioita ns. kantapään kautta.

Videoviestinnästä tulee osa yleissivistystä!


Olen tehnyt YouTubeen satakunta videota, mutta videontuotannon ammattilainen en ole. Olen kuitenkin sitä mieltä, että videoiden tekeminen on taito, joka alkaa pikkuhiljaa kuulua ihmisten yleissivistykseen ja sillä voi vaikuttaa omaan työllistymiseen.

Viime viikon Talouselämästä luin Milla Harjusta, joka oli hakenut töitä tosissaan jo pari kuukautta, mutta ei ollut päässyt edes haastatteluihin. Tilanne muuttui nopeasti, kun hän latasi nettiin videon, josa hän kertoo osaamisestaan. Parissa viikossa videota katsottiin yli 20 000 kertaa, Milla sai 8 työtarjousta ja työpaikan yrityksestä, josta ei olisi itse tajunnut hakea. Viraali-ilmiöksi muodostunut esittelyvideo yhdisti hänet ihmisiin, jotka eivät olleet hänestä ennen kuulleet. (Katso video vaikka tääältä)


Itse opiskelen videotuotantoa paitsi omien kokeilujen kautta myös ammattilaisen opissa. Vuonna 2014 toteutimme ensimmäiset Somen avaimet: YouTube -koulutukset yhdessä Toni Nummelan, Eetu Eeddspeaks Pesosen ja Biisonimafian Kaitsu Rinkisen kanssa. Tänä talvena sarja jatkui Somen avaimet: Tarinavideot -koulutuksilla, joissa Anne Kalliomäki neuvoi tarinallistamiseen perustuvaa käsikirjoittamista ja Toni Nummela esitteli mobiililaitteitaan ja sitä, miten niiden avulla kuvataan ja muokataan näyttäviä videoita.

Tammikuussa meillä oli avoin Tarinavideot-koulutus Tampereella. Päivän case oli napattu CMADFI-tapahtumasta, johon lähes kaikki koulutukseen osallistuneet osallistuivat. Ennen koulutusta suunnittelimme sitä, millaisia asioita Tonin kannattaa kuvata päivän aikana. Toivoin muun muassa, että lavanreunalla istuvat järjestäjät ja seisovat aplodit ikuistetaan. Yhdessä mietimme myös sitä, millaisia asioita osallistujilta kysytään. Koulutuksen aluksi kerroin inspiroivista tarinallisista somevideoista ja annoin vinkkejä siihen, miten somevideoita voi toteuttaa ja markkinoida, minkä jälkeen tutustuimme Tonin kuvaamaan matskuun ja teimme Annen johdolla käsikirjoituksia lyhyeen videoon. Käsikirjoituksista valittiin paras ja se toteutettiin Tonin johdolla. Näimme siis omin käsin sen, miten videota muokataan kännykällä, miten videoon lisätään musiikkia tai erilaisia efektejä.

Olen tietysti puolueellinen, mutta minusta tästä videosta tuli kiva!



Seuraavan kerran pidämme Somen avaimet: Tarinavideot -koulutuksen Helsingissä. Koulutuksen ajankohta päätetään ennakkoilmoittautuneiden kesken siten, että mahdollisimman moni heistä pääsee mukaan. Koska emme voi taata sellaista päivää, joka varmasti sopii kaikille, ennakkoilmoittautuminen ei ole vielä sitova.Tutustu koulutukseen ja tule sinäkin säästämään omaa aikaasi! Koulutuksessa kerromme myös siitä, millaisia vidoeita voi tehdä, jos ei halua tuoda itseään esiin.

MUOKS:

Toni luki juuri bloggaukseni ja kommentoi tuoreeltaan:

Ja jos haluaa [videoihinsa] laatua, niin aina voi ulkoistaa, mutta varsinkin YouTubeen tehtäessä kyllä se YouTuben kulttuuri ja formaatti pitäisi itsellä olla hallussa, että osaa tilata oikein. Itse yhteisöllisyyttä en lähtisi ulkoistamaan, jollei kumppani ole todella lähellä omaa firmaa ja ymmärrä asiakaskuntaa täydellisesti.

Hyvä pointti! 

Monday, April 3, 2017

Mitä hyötyä Wikipedia-näkyvyydestä on?

Eräällä keskustelufoorumilla mietittiin hiljattain sitä, miten ansaittu medianäkyvyys voidaan hyödyntää. Vastaus on helppo: se kannattaa tietysti laittaa talteen. Lehtijuttuja ja mediaosumia voi tietysti linkittää kotisivuille, mutta jos juttuja on riittävä määrä, paras paikka artikkelien tallennukseen on mielestäni Wikipedia. Google arvostaa Wikipediaa ja nostaa ensimmäiselle hakusivulle niin Wikipedia-artikkelit kuin tietoja siitä ns. tietolaatikkoonsa.

Sanomalehtien liitto kyseli sitä, miten paljon ihmiset luottavat eri medioihin. Kysely herätti mielenkiiintoista keskustelua kyselyn luotettavuudesta Twitterissä ja Wikipedian ystävät -Facebook-ryhmässä, mutta kyselystä selviää ainakin se, että Wikipedia on somepalveluista se kaikista luotettavin ja ihmiset ovat oppineet siihen, että Wikipedian kanssa sietää olla vähän varovainen - artikkeli on niin luotettava kuin sitä viimeksi päivittänyt henkilö on. Sitä, mitä ihmiset eivät tiedä on se, että wikipedistit kyllä pitävät aika hyvää huolta siitä, etteivät satunnaiset spämmääjät pääse sotkemaan sivuja.

Toinen asia mitä tavikset eivät tule ajatelleeksi on se, että Wikipedia on tärkeä työkalu kiireisille toimittajille, jotka käyvät tarkistamassa sieltä faktat kirjoittamistaan aiheista ja varmasti myös aiheista, joista he vasta miettivät, olisiko se hyvä jutun aihe vai ei.

Näin eräs asiakkaani iloitsi päivitettyäni heihin liittyvän artikkelin:




Se, että Wikipedia on ainoa suomenkielinen tietosanakirja, jota yhä päivitetään, ei ole mikään pikku juttu. Ennen tietosanakirjoja toimittivat harvat ja valitut, nyt meillä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mistä aiheista Wikipediaan kirjoitetaan ja mitä niistä kirjoitetaan. Kaikki asiat eivät toki Wikipediaan kuulu, mutta voimme laajentaa aihevalikoimaa ja kirjoittaa pidempiä juttuja kuin mitä tietosanakirjoissa oli.



Viime kuussa bloggasin Wikipedia-tutkimuksesta, jonka mukaan

Wikipediaa käytetään omien henkilökohtaisten ostopäätösten tueksi ja nämä artikkelit liittyvät usein maantieteellisiin ja teknologisiin aiheisiin. Wikipediasta haetaan ideoita matkustukseen ja tietoa tuotteista, joiden ostamista harkitaan.
Siksi minusta tuntuu hieman omituiselta, miten harva organisaatio tulee ylipäätään ajatelleeksi näkyvyyttään Wikipediassa, harva kai sitä vaikka Facebookia pääasiallisena tiedonhakuvälineenään käyttää.



Jos teidän organisaatiostanne on kirjoitettu useita kertoja mediassa, ota yhteyttä minuun, niin katsotaan, riittääkö teidän merkittävyytenne omaan artikkeliin vai keksimmekö jonkin toisen tavan, jolla saamme teidät näkymään Wikipediassa.

Wikipedian avulla voimme tuoda saamanne huomion julkisuuteen ja kaikkien saataville, nekin jutut, jotka ovat "vain" kirjojen ja lehtien paperisilla sivuilla ja ne jutut, jotka on haudattu maksumuurien taakse.

PS. Mun verkkokaupasta voi ostaa mm. tällaiset Wikipedia-koulutukset:

Johdatus Wikipediaan (tallenne)
Wikipedia viestinnässä (etäkoulutus verkossa)

Saturday, April 1, 2017

Kiepaus uudistuu Pinterestin avulla

Yritykseni alkuaikoina pistin pystyyn Kiepaus-konseptin, jonka tarkoitus oli jakaa kierrätykseen ja tuunaukseen liittyvää asiaa somessa. Twitterfeed-palvelun avulla linkitin suomalaisten kierrätys- ja tuunausbloggaajien juttuja Kiepauksen Facebook-sivulle (jossa on tällä hetkellä 1314 tykkääjää) ja Twitter-tilille (jolla on 315 seuraajaa). Jaoin siellä välillä myös asiakkaani Kierrätysverkon uutisia. Kiepauksella on myös ryhmätaulu Pinterestissä, johon olemme pinnanneet vuosien aikana 10 pinnaajan voimin noin 1100 aiheeseen liittyvää kuvaa/linkkiä. Kyseisellä taululla on 808 seuraajaa.

Jossain vaiheessa otin Kiepaukseen toisen ylläpitäjän, Kiertoidea-blogin Lean. Ja hyvä, että otin, sillä siinä missä itse meinaan kiireideni vuoksi unohtaa koko Kiepauksen, Lea kyllä muistuttaa minua asiasta. Viime syksynä kävi nimittäin niin ikävästi, että (muistaakseni Amazonin omistama) Twitterfeed sulki ovensa. Ilmaisia lounaitahan ei oikeasti ole. Twitterfeed tarjosi vuosien ajan niin hyvää palvelua, ettei sille löydy korvaajaa: muilla ilmaisilla palveluilla, jotka linkittävät rss-syötteitä ja somepalveluita on kaikenlaisia rajoitteita, voit esimerkiksi linkittää tiliisi vain yhden Facebook-sivun tai lisätä vain x määrän syötteitä. Kiepauksen Twitterfeed pyöritti mukisematta ehkä 70 erilaista rss-syötettä!

Muutama viikko sitten mietimme Lean kanssa mitä asialle tekisimme ja kun hän palasi tänään asiaan, keksin hätäratkaisun. Emme saa enää millään automaattisella palvelulla kymmenien blogien postauksia linkittymään sometileillemme, mutta voimme käyttää ihmisvoimaa. Linkitinkin nyt Pinterest-taulumme IFTTT:n avulla Facebookiin (joka on linkitetty Twitteriin) niin, että kaikista Kiepaus-taululle pinnatuista linkeistä menee tieto sinne.

Kiepaus-taulun uusimpia pinnauksia


Ja koska minä, Lea ja muut Kiepaus-taulun pinnaajat emme takuulla huomaa kaikkia hyviä kierrätys/tuunaus-linkkejä, kutsun nyt sinutkin pinnaamaan taulullemme. Jos Pinterest on sinulle vieras palvelu, voit tutustua siihen tämän 4 vuotta vanhan (!) esitykseni avulla.


Pinterestin alkeet from Johanna Janhonen

Laita kommentteihin linkki Pinterest-profiiliisi, niin voin kutsua sinutkin pinnaamaan taululle (kommentointi ei vaadi kirjautumista). Muista seurata itsekin ko. taulua!

Kiepaus on minun tapani vaikuttaa maailmaan, se levittää tietoa kierrätyksestä ja pyrkii avaamaan ihmisten silmiä sille, ettei kaikki vanha tai rikkinäinen ole välttämättä roskaa ja turhaa. Käsityöt ja tuunaus ovat myös erittäin hyvä tapa rentoutua ja pistää luovuus peliin. Tule sinäkin kiepahtelemaan kanssamme!