Pages

Monday, December 22, 2014

Vuoden luetuimmat Piilotettu aarre -bloggaukset

Hei!

Kiitos sinulle tästä vuodesta, blogini lukija, bloggaajakollega tai yritykseni ystävä. Lupasin joulukuulle erityisen paljon videoita, ja onhan niitä jo 9 julkaistukin, mutta paljon jäi vielä julkaisematta, hyvä juttu, onpahan sitten ensi vuodellekin uusia juttuja :).

Monena vuotena olen julkaissut listan vuoden luetuimmista blogikirjoituksista, joten tässä se tulee taas:

1. Miten LinkedIn:ssä kurkitaan salaa muiden profiileja (julkaistu 03/2013) LinkedIn on ollut kovassa nosteessa tämänkin vuoden, kiitos lukuisten työnhakijoiden, ja ilmeisesti vinkkien kurkkiminen kilpailijoiden profiileista on hyvin suosittu harrastus.

2. 18 tapaa saada Twitter-seuraajia (julkaistu 08/2013). Näitä ohjeita muuten käytettiin hiljattain, kun kaksi twiittaajaa kisasi siitä, kumpi saa ensiksi 500 seuraajaa. Erikoista kisassa oli se, että he yrittivät tehdä kaiken juuri päinvastoin kuin ohjeissa :).

3. Miten lanseerata blogi onnistuneesti, case @finjonna  (julkaistu 10/2013). Tämä on aika hauska bloggaus,sillä kun +Jonna Hurmerinta aloitti viime vuonna bloginsa, haistoin heti, että siitä tulee menestys ja siksi haastattelin häntä tuoreeltaan blogiini. Tänä vuonna Jo(ha)nnan blogi noteerattiinkin jo Cisionin top-10 markkinointiblogien joukossa. :) Tänä vuonna teinkin haastattelut sitten YouTubeen, ja suosituimmaksi nousi (ei kovinkaan yllättäen) Jonne Aaron :).

4. Twitter vs Facebook vertailu (julkaistu 8/2013) nousi listalle varmaan siksi, että Twitterin suosio on koko ajan nousussa ja yhä useampi organisaatio sinne menee. Twitterin noususta kertoo sekin, että vetämieni Twitter-työpajojen määrä on noussut, viimeksi pidin sellaisen viime viikolla Jämsän kaupungille.

5. Ketä hyväksyt LinkedIn-verkostoosi ja LinkedIn työnhaussa -koulutus (julkaistu 2/2014) kertoo toisesta suosikkikoulutusaiheestani, LinkedIn:stä. Hyvä, että organisaatiot ovat heränneet senkin tärkeyteen :).

6. Suomen suosituimmat nettisivut ja some-palvelut huhtikuussa 2013 (julkaistu 04/2013). Olen noin 2 vuoden ajan kerännyt kuukausittain dataa Alexasta siitä, millä sivuilla suomalaiset eniten aikaansa viettävät. Koska tuo viime vuoden bloggaus on yhä noin korkealla, tarkoittaako se sitä, että minun kannattaisi blogata muutoksista joko kuukausi? Koska asia siis kiinnostaa, katso tästä mikä tilanne on nyt:


Suomi some 2014 from Johanna Janhonen

7. LinkedIn Suomessa ja käyntikortit somessa (julkaistu 04/2012!) eli jälleen LinkedIn-aiheinen bloggaus. Kirjoitus on todella ikivihreä, sehän täyttää ensi keväällä jo kolme vuotta! Tämä olkoon sinulle merkiksi: blogisisällöillä on erittäin pitkä häntä ja siksi niihin kannattaa panostaa enemmän kuin vaikka lähes kertakäyttöisiin Facebook-sisältöihin.

8. Prezi-ohjeet by Outi Lammi (julkaistu 5/2013). Ennen vanhaan minulla oli tapana nostaa tänne hyviä SlideShare-esityksiä, nyt kerään niitä ehkä enemmän erilaisiin Pinterest-tauluihini. Tykkään myös kovasti ryhmätaulustamme, jonne keräämme yhdessä some-aiheisia blogikirjoituksia. +Outi Lammilla on edelleen hyviä esityksiä esitysgragiikasta, vaikken niitä täällä ole jakanutkaan, katso vaikka tämä:



9. Instagram-koulutus eli miten suomalaiset markkinoivat itseään Instassa (julkaistu 6/2014) kertoo myös uudesta some-palvelusta, johon minulta haetaan apua. Tuossa postauksessa oleva SlideShare-esitys oli muuten 4. katsotuin SlideShare-esitykseni tänä vuonna (pitäisiköhän top10-esityksistäkin tehdä oma postaus...).Täytyy myöntää, että olen jäänyt Instaan koukkuun itsekin. Jaan siellä merirosvoja ja heidän piilotettuja aarteitaan, mielenkiintoisia juttuja, joita bongaan lehdistä ja muualta ja markkinoin siellä mm. CMADFI-tapahtumaa. Se on myös todella helppo tapa ylläpitää cmad.fi-sivuja, ks http://cmad.fi/instagram. +Hanna Takalavinkistä aloin postata Insta-kuvia myös +Piilotettu aarre Twitter-tilille, sillä kaipasin nettisivujeni Twitter-laatikkoon uutta visuaalista sisältöä.

Sopivien hashtagien avulla tämä kuva meni siis sekä Twitteriin että CMADFI:n sivulle:


A photo posted by Johanna Janhonen (@jjanhone) on


10. Mikä osoite kannattaa laittaa LinkedIn:iin (julkaistu 08/2013) kertoo minulle selkeästi siitä, että minun pitäisi kirjoittaa enemmän tämän tyylistä sisältöä: Miten tehdään sitä ja tätä somessa. Ja kyllähän minä kirjoitankin, kunhan aika vaan antaa periksi. Tänä vuonna hiljensin blogini tahtia YouTube-videoideni kustannuksella. Joululoman aikana täytyy pohtia, millaisen julkaisutahdin ensi vuodelle valitsen. Saa kommentoida ja toivoa vaikka aiheitakin :).

Ja nyt toivotan sinulle oikein hyvää joulua! Nähdään täällä taas ensi vuonna!


Monday, December 15, 2014

Miksi Instagram kiinnostaa enemmän kuin Facebook?

Johanna Hurmerinta pikabloggasi tänään siitä, mistä löytää mielenkiintoista dataa.

Matkiminen on paras tapa imarrella, joten minä pikabloggaan nyt siitä, miksi organisaatiot ovat kiinnostuneempia Instagramista kuin Facebookista.

Oulun kaupungin suosituin Facebook-päivitys marraskuussa 2014:





ja suosituin Instagram-kuva samalta ajanjaksolta:


A photo posted by Oulun kaupunki (@cityofoulu) on

Seuraajia Oulun kaupungilla on Instagramissa 1400 ja tykkääjiä Facebookissa 10 300. Menkää siis tekin Instagramiin niin kauan kuin se on vielä ilmaista.

Ugh, olen puhunut.

Friday, December 12, 2014

Oulun yliopistossa jaettiin avaimia YouTubeen


Noin vuosi sitten kehittelin uuden tuotteen: Somen avaimet. Yksi sen tavoitteista oli kouluttaa asiakkaideni lisäksi myös minua itseäni ja siksi kutsuin Suomen parhaat asiantuntijat pitäään Piilotetun aarteen kautta YouTube-koulutuksia. Tähän mennessä koulutuksia on pidetty kolme. Kaksi koulutuksista olivat avoimia, tämän viikon maanantaina vedimme koulutuksen ensimmäistä kertaa yhdelle organisaatiolle räätälöitynä. Oulun yliopisto tilasi koulutuksen opiskelijalähettiläilleen, mutta toki koulutuksessa oli mukana myös työntekijöitä. 
Kokeus oli molemmin puolin, niin asiakkaan kuin meidän toteuttajienkin mielestä hyvin onnistunut, sillä tällä tavalla asiakas saa koulutuksesta eniten irti. Esimerkiksi +Toni Nummela saattoi nyt kaivaa YouTube-dataa nimenomaan yliopistojen näkökulmasta - nyt oululaiset tietävät, millaisia juttuja YouTubessa kannattaa tehdä yliopistona.

Myös +Eetu Pesonen ja +Kaitsu Walfrid Rinkinen saattoivat kertoa oman näkemyksensä ja kokemuksensa siitä, mikä toimii nuoreen yleisöön tai mitä hyvää esimerkiksi tutkimuspuolella on jo tehty.

Jännityksellä jäänkin odottamaan Oulun yliopiston seuraavia liikkeittä YouTubessa. :)

Kurkkaa oheisesta Storify-koosteesta päivän aikataulu ja sisältö, parhaita paloja koulutuksen annista, tekemämme video ja paljon paljon muuta.


Pyydä sinäkin tarjous YouTube-koulutuksesta tai ilmoittaudu 20.tammikuuta Kirkkonummella pidettävään koulutukseen!

Tuesday, December 2, 2014

Eroavatko suomalaiset tubettajat muista?

Tänä vuonna olen opetellut YouTuben käyttöä ja kulttuuria monella tavalla: aloitin jälleen aktiivisen tubettamisen, avasin oman vlogin ja tietysti järjestämieni Somen avaimet: YouTube-koulutusten kautta.

Seuraavan kerran järjestämme sen muuten jo ensi viikolla, ensimmäistä kertaa yhdelle organisaatiolle räätälöitynä tilauskoulutuksena. Sellaisia tehdään varmasti jatkossa lisääkin, sillä silloin organisaatio saa siitä eniten irti.

Elokuussa tutustumiseni suomalaiseen Tube-skeneen jatkuin Tubeconissa, jossa tein myös muutamia videoita ja haastatteluita. Tubeconissa oli paikalla luonnollisesti myös YouTube itse, kertomassa partnerisopimuksestaan. Nappasin haastatteluuni Victorin (sukunimeä en muista, sillä hänellä ei ollut käyntikortteja mukana, mutta ehkä joku teistä tunnistaa hänet?). Hän kertoi mm. siitä, miten suomalaiset eroavat muista YouTuben käyttäjinä ja  miten YouTuben avulla voi tienata.


Jos sinua kiinnostaa ymmärtää enemmän YouTubesta, tutustu Somen avaimet: YouTube-koulutukseemme tai pyydä minulta koulutustarjous.

Monday, December 1, 2014

Joulukuu on videokuu: vinkki somekonsultille

Joku teistä on ehkä huomannut, että YouTube-kanavani on elänyt viime viikot hiljaiseloa. Olen tässä huomannut, että videoiden julkaisuun menee yllättävän paljon aikaa (vaikka videot olisikin jo kuvattu) ja siksi olen kerännyt voimia joulukuuhun: annan teille joululahjaksi paljon paljon videoita :). En lupaa ihan joulukalenteria (sillä sellaiset minulla pyörivät jo Mini treasures wikissä ja Instagram-tililläni), vaan tavallista enemmän videoita.

Videokuun aloittaa +Charlie Southwell, joka jakaa vinkkejä minulle ja muille johdon konsulteille siitä, miten meidän pitäisi somea työssämme käyttää: sisällöntuotannon sijaan pitäisi keskittyä enemmän tutkimaan sitä, miten asiakkaat ja heidän toimialansa somessa näkyvät.


Ostatko ajatuksen?